Kesian Abby

Kesian, bila nk jumpa suami ajak bincang pn kene jumpe kt luar. Bila orang lain yang tau dlu psl perihal suami, sedangkan seorang isteri duduk di rumah tak tau apa2. Kalu tgk dari sudut mana pn hati seorang isteri, sebenarnya, walau apa pun seorang lelaki tu buat, kita akan tetap sayang dia, teringat2 kt dia. Kita bukan bodoh. Tapi hati ni tak byk ruang. Semua space pn dh dicop ngn 'nak dia', 'mau dia' dan 'untuk dia'. Bak kata orang tak serik2.......... Untuk menyayangi dan menyintai seorang insan yang bergelar suami. Nak2 kita dikahwini atas dasar suka sama suka. Kenal sama kenal. Cinta sama cinta...............

Bagi aku hanya perempuan EGO, dan hanya MENIPU bkn sahaja orang sekeliling, tetapi jugak diri sendiri, yang sanggup kata dia boleh hidup tanpa suami. Memang btol, boleh je nk hidup tanpa insan bernama lelaki. Malah lagi byk suami2 skang bergantung ngn isteri. Nk gi keje pn bini yang gosok bj suar sume. Tp ntah la. Mgkin kasih sayang punya erti kata dan makna lain dalam hidup aku tp bkn hidup org lain? Mungkin cinta dan pengorbanan bagi aku tak sama mcm org lain. Betul jgk. Lain org lain pandangan dan peel. Tapi 1 je aku pegang. Sayang aku Cinta aku Pengorbanan, Usaha aku bkn percuma. Semua tu dtg dengan PAHALA. Mulianya Agama ini, betapa taat seorang isteri itu disuruh untuk mentaati suami, betapa besar ganjaran untuk pulangan di hari akhirat kelak. InsyaAllah.........

Tentang kes Abby ngn Norman ni, ntah susah nk kata. Mgkin Abby dh tawar hati, serikk ngn layanan suami. Lgpn dia dh matang. Die yakin dia mampu bawak keluarga dia tanpa seorang insan bergelar ayah. Skang pn, dh 2 3 bulan Norman yang seorg suami pada nama dan status. Tp dari segi tanggungjawab yelek. TAPI, sedangkan arash tu bergegar bila seorang suami menjatuhkan talak. Inikan pulak seorg isteri yang menuntut penceraian. Mungkin, Norman ada agenda sendiri untuk tidak bercerai. Agenda untuk kepentingan periuk nasi dia sendiri..

Tapi bg aku, mgkin sampai satu tahap Abby perlu fikir keperluan untuk berkongsi. Bkn mcm zaman bercinta, kaulah pemaisuri, kaulah ratu, kau lah segala-nya. Tiada yang lain. Skg dh zaman ada anak2. Yang penting anak2 ada seseorg untuk dia panggil Ayah. Yang penting pengorbanan dia nanti bkn dtg dgn tangan kosong. Pengalaman pahit, ngeri, maung dan menyakitkan tu bkn dtg kerana sia2. Datang kerana sebenarnya yang Esa sedang memerhati, sedang menguji, sedang mengajar.... Ye aku ckp senang, aku tak mengalami. Lagipun ni just my 2cents thought. Tak worth it pn... Tapi aku ase, for this time around, since dh dua kali Norman buat peel cmnikn. Even worst die kawin lain plak. So for this time around. Just let it be. Penceraian bkn jawapannya..... Sedangkan seorang suami berdosa menjatuhkan talak, betapa talak itu dibenci... Inikan pulak seorang isteri meminta2 untuk diceraikan. Betapa nilai sebuah perkahwinan itu disia2 kan...

Ntah la. Mgkin 1 hari kalu aku ditempat Abby, aku pn buat perkara yang sama. Aku pn tak tau. Tp skang aku org luar, emosi aku stabil. Tak bole nk banding dgn emosi Abby yang berkali2 diuji, dahlah baru habis pantang. Dahlah dh 2 bulan suami tak balik umah. Tp ikot kestabilan emosi aku ni. Bg aku toksahla cerai. Bia satu dunia tau keburukan Norman. Toksahlah sama2 tanggung dosa mintak cerai. Bia Norman dosa sorg2 ceraikan sendiri......

Mgkin Abby nk cerai sbb die taknak mengharap lg. Nk berhenti daripada berharap lg. Ntah la. Hanya dia dan DIA aje yang mengetahui.

But still i'm saying NO to divorce......Good luck Abby.........

Comments

AZREN said…
tp kalo kasi chance lagi..sure ade incident yg ketiga plak nnti.bukan btol org laki kalo dh miang.lagipn abby tu bukan nyer xleh support family..cun plak tu..lepas ni ramai org masuk line..heheh (teremo plak..kekeke)
Siti Fatimah said…
ekekekekeke...ntah la...tp kalu bole takyah la cerai..tp tgk keadaan dia mmg takleh nk bare lg kot..ehehehe

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan