Ia Simple

Sebenarnya maksud dan matlamatnya sangat simple.

Hanya demi atas nama sebuah keadilan. Sebuah pilihanraya yang lebih adil. Pengurusan pilihanraya yang lebih telus.

Sebgai suatu mesej, secara besar-besaran, daripada sesiapa pun yang menyokong mesej itu.

Iaitu: Kerajaan, silalah memperbaiki sistem pilihanraya di Malaysia, supaya lebih telus, adil dan tiada halangan, tiada rasuah, tiada peras, aman dan selamat. Seperti konsep pilihanraya sebenarnya. Terpulang kepada individu itu sendiri (walaupun sekarang dah makin ramai berdiri atas pagar) untuk mengundi siapa. Tak perlu di desak-desak.

Itu sahaja.

Kerajaan tak perlu gentar bagi aku.

Perhimpunan yang boleh kata, hanya ada 1 matlamat yg simple. Iaitu, supaya mesej di atas smpai kepada Kerajaan. Itu sahaja. Perhimpunan yang supaya kerajaan dapat lihat. Nah, inilah kerajaan yang menyokong mesej itu. Itu sahaja.

Kalau secara tandatangan tidak ckp kuat.

Kalau secara blogging tidak cukop kuat.

Kalau secara memo bantahan tidak cukop kuat.

Kalau mendapat tandatangan Agung, tidak cukop kuat.

Aku memang pelik sedari awalnya. TV-TV, Akhbar2 menyiarkan pendapat ramai mengenai perhimpunan tersebut. Aku merenung jauh. Betapa tidak ada keseimbangan langsung dalam pelaporan berita masa kini. Aku pelik, takkan lah wujud sebuah parti yang begitu teruk smpai hendak mengubah Negara yang aku duduk ini menjadi seperti negara-negara lain yang berbalah. Berbunuh2. Bertempur2.

Cuba bayangkan, jikalau perhimpunan yang dikatakan haram ini mendapat tempat di dalam sebuah stadium mungkin. Di kawal ketat oleh pasukan polis atau rela. Di kawal supaya tidak wujud sebarang pertelingkahan. Di kawal kerana ia melibatkan ramai org.

Sama tak ubah seperti JOM HEBOH. Sama tak lain pun dari perhimpunan2 tengok bola di Stadium. Tak lain pun daripada Konsert2 amal.

Tak bawa senjata.

Tak bawa BOM.

Hanya sebuah sepanduk, menyampaikan maklumat seperti di atas.

Apa yg BAHAYA nya Bersih 2.0?

Aku betul2 butuh penjelasan?

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009