Now I Know...

Hehehe. Aku ase mcm oh betapa banganglah diri ku ini. Itupun tak tau ke? Hahahahahaha. ;p...Ok takyah nk emo sgt. Straight to the point jerk. ;p
 
Cmni, kan aku mengalami beberapa masalah masa aku nk menyusukan si Hafiy ni. Mcm pelik jerk. Padahal masa time Firdaus dlu takde pun masalah ni. Masalahnya ialah = susu perahan di opis tak sebanyak susu yg perlu dibekalkan ke nursery. Huhuhuhu. Cedih2. Mmg down sgt2. And emo sgt2. And penat sgt2. Smpai berlaku siri2 pertembungan budayalah. Demamlah. Gigil2 lah. Mcm2. Hehehehe.
 
Lepastu Selasa baru ni aku gi klinik medela. Ntah hape ke nama company tu. Tp aku pggl klinik medela lah sebab servis yang dijalankannya. Klinik ni telah diintroduce kan oleh Maina. Kebetulan minah ni pakai Medela Mini E Double Pump mcm aku. Sbenanye bkn kebetulan sgtlah. Sbenanye aku yang tiru dia pakai mini e. Hahaha. Lgpun itu yg paling murah n double pump yang bagus. Ada lg la spectra murah n ada lg jenama lain. Tapi dh aku nk bli cm maina gk. Nk buek camno? Muahahaha. Masa tu aku tak bekenan sgt avent. Sbb MAHAL GILOSSSSS. Tapi aku penah tryla. Mmg avent best cara perahan dia. Mini E aku ni agak brutal n kalu lama sgt menyakitkan lah. Huhuhuhu.
 
Ok2 berbalik kepada cerita asal tadi. Apa yg now i know now i know nya kan. Hehehehe
 
Cmni, aku slalu perah paling2 pn aku dpt tak igt la sgt. Tp slalunya dlm 12oz cmtu lah...Sehari 4 atau 3 kali perah. Kt rumah kadang2 dpt perah. Kadang2 tak dpt perah. Lepastu pulak kt nursery. Dlu 6pack 3oz jek. Skali dh naik 8pack 3oz... 8pack dh bape oz? 24 kn? So apo den nk buek den dapek 12oz yo. HUHUHUHU. Menangihhhh...
 
Pstu balik raya aritu cm kdg2 10oz je dpt. Kdg2 dpt la lebih kn. Tp mcm nk kurang. Ishhh kenapa ni. Nk kata Hafiy tak isap btol2. Skg die dh kemain lg isap nya. Mcm nk tercabuit.... Kekekeke. Kira nk kata die tak stimulate mmg tak ah kn. Kira mmg die stimulate la.
 
So pelik ya amat2. Tp buat research malas. Huhuhuhu...
 
Pstu aku pn gi la klinik nih. Pstu die pn stimulate la aku pakai Medela Swing ngn Medela PIS. Wahhh mmg best. Bkn best apa la. Mcm gentle jek. Kalu Medela Mini E ni, pressure mmg tinggi. Tp sakittt wooo kalu dh lama2 sgt pump. Pstu cm 5 minit bole dpt 5oz. Kalu 4 kali perah dpt 20oz. Kn cukop kn kn kn ? Sbb mlm2 or pg2 aku bole perah stimulate lg byk2. Waahh bestnye. Mmg ase mcm nk bli. Swipe pn swipela. Tak kira tak kira. Meronta2 sgt dh ni. Desperado. Konon pump aku skg tuh takleh pakai dh. Majukkk pump i. Hehehehehehehehe.
 
Pstu org tu kata, jgn mcm tu terburu2. U balik pikir diskas dlu ngn hubby u. Nnti kalu u bli2 skali tak menjadik plan u. U jgk menyesal. U balik dlu. Ni servis pump mini e u ni i bg free. I tolong u. Tak tau kenapa akak tu cm kesian kt aku plak haritu. Aku ni muka kesian sgt ke? Hehehe. Tu aku not sure. Mgkn tu tektik dia dan mmg pn die membuatkan aku asek tepiki je. Aku ase kalu aku ade duit lebih skit je mmg aku tangkap tros Medela swing tu. Nk PIS / Freestyle mmg tak dapekkk o jang. Mahal ler. Aku bkn kaya sgt. Kaya seri kaya. Huhuhuhu...
 
Pstu aku pn balik. Perah cm bese. hasil pn dpt cm bese. Besela kan. Patu esok dtg opis aku cerita ceriti ngn ida. Patu die pn ckp. bg aku tips2. Panjang lebar gk email die. Nnti ada masa aku edit balik aku post sini. Situ mmg bole buat panduan la. Tp yg paling penting yg dia kata tu psl LET DOWN. Dia ckp each perahan ko mesti raya letdown. Slagi takde ase letdown selagi tu jgn benti. Aku pn .... Ha ah akak kt klinik medela tu mmg asek sebut letdown letdown. Masa dia stimulate aku pakai Swing tuh, mmg dia ckp swing bole bg ko multiple letdown la. So that breast akan sentiasa memproduce susu.Kira breast kita kn cm kalu kita tak stimulate, die igt kita dh takmo die produce susu. Tu susu aku jd makin kurang makin kurang je tu kot. Tak tau la org lain. tp tu yg aku alami la. Huhuhuhu.
 
Pstu aku ni kn stress mcm2. Ah tu malas cite. ;p
 
Patu lg, aku kalu perah, aku bajek smpai breast aku kosong susu la kirenye. Mmg tak perati dh letdown ke belum. Br ni aku perati btol2 smpai aku ase letdown. Br le puas skit perah. Sbb br le mcm kuar suma. Patu ida ade ckp lg psl Hind-Milk ngn Fore-Milk. Nk tau apa tu korg search la sendiri. Tp bila dh kuar Hind-Milk (Masa letdown), br la ase puas. Ptt la slame ni aku ase tak puas. Sbb aku perah asal dh tak kuar susu dh aku stop. Patu down. Ni aku mcm perahhhh slagi takase letdown. Wpn susu tak kuar dh. Aku perahh peraahhh lg. Smpai aku ase letdown. Lepastu mmg mencurah2 susu.
 
So tuan tuan dan puan puan sekalian, Now I Know, aku kene tggu smpai dh letdown br benti pump ye. Sekian time kasih...
 
Tenkiu ida... Tenkiu akan siti kt klinik medela, mmg takkan la die bc blogaku kn. Hahahaha...

 

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

AZREN said…
wahh..nnti i pn nk blaja dr u la tip2s...insyaAllah, rezeki utk Hafiy tu...;p

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan