Jangan Kufuri Nikmat ALLAH S.W.T

Pagi tadi aku terbangun pukul 540pg. Tensen btol aku smlm aku dh letak henpon kt bwh bantal. Tp ada org tu nk mengetest henpon br, patu die tak letakkan balik. Aku tensen bkn apa. Aku tetanya2 pukul brape skg ni. Kalu aku tau br kul 5 kompom aku tdo balik. Ni aku dh takleh tdo dh takot terlajak. Patu bile dh lama sgt terjaga tu susah le nk tdo balik. Tepakse la aku bgn jela.

So aku buat brekpes pg ni. Smlm hubby yg kate die nk mkn sandwish sardin. Skali bile die bgn dlm kul 630 cmtu, die ckp, laaa kn dia ada seminar pg ni, so ada mkn free. Pastu aku mcm. Huh sedih org dh buat brekpes penat2 nih. Siap tahan2 kencing sbb nk goreng cili, kalu tak tak smpt nk tggu cili tu garing. ;p... Sib baik pandai gk amik ati. Lepas siap msk sume aku pn mandi2, aku dh smyg dh lepas kencing td alang2 tggu cili garing. Chewah terdetail la bercerita. Hehehe. Tgk2 hubby sapu sendiri sardin ngn marjerin n mkn. Siap request buatkan teh tarik. Slamat2. Kalu tak mau muncung i smpai ke petang. (Hubby sj nk amik ati la tu, die mmg dh tau bini die akan muncung punye. Dh le smlm tensen. Dh kata jgn la bli dlu henpon. Kn aku dh nk bersalin nih. Takot la kot2 nk pakai duit kt mana2. Duit pn ada balen tak byk mana. Tp die tak tahan sgt godaan C905..huhuhuhuh....)...

Tp hubby aku dh tau, aku dh well equiped. Insya Allah. Mana tak dlm sebulan ni tiap2 mggu shopping. Mana tak duit simpan sume licin. ;p.... Tp aku still browse2 brg2 bb kot2 la ada lg yg tak ckp. Aaaa. Aku kene basuh la barut2 firdaus dlu kot. Sbb dh lama sgt simpan dlm plastik. Takpela buat wiken je. Hehehehe.

Ala C905 second je. Separuh harga dr harga asal. Nnti hubby akan claim balik duit tu, sbb CIMB mmg ada peruntukan utk bli henpon. Colleague hubby dh bli, iPhone tuh. iPhone 3k. Claimnya RM600 je boleh. So duit tu aku akan dpt balik bln dpn. Ok jgk. Lepas bb kuar pn mmg ada nk pakai duit kadang2...... Kalu tak aku simpan balik dlm ASB. Sedih ASB dh licin sejak bli kete aritu kn. Bahaya aku nih. Takde duit emergency.

Aku dh lari tujuan asal. Sebenarnya aku nk cite psl sorg budak ni aku kenal masa die praktikal kt tmpt kerja lama aku dlu. Budak ni penah mengalami situasi "Hujung Nyawa". Pernah, 1 masa, die duduk kt ICU, dlm keadaan tak sedarkan diri, n doktor tak tau nk diagnosed dia penyakit apa. Siap pakai life support. Siap doktor kesan hati tak berfungsi, tp bkn diabetis, tp bkn tibi. Tak tau penyakit apa. Smpai masa kitrog dtg tu 1 bdn die kuning. N die mmg tak sedar diri.

Masa tu hubby aku mmg marah kt aku. Sbb bila aku cita kata budak tu kene jangkitan virus, lepas tu aku bole plak gi tgk budak tu. Kwn2 aku pn sbb isaukan budak tu smpai lupa aku pregnant. Masa tu aku 7 ke 8 months pregnant kn Firdaus. Memboyot la tgk budak tu sbb kesiankan dia....

Ada 2 org budak praktikal masa tu. 1 Heikal nama dia. 1 Faiz nama dia. 2-2 nama ni akan aku reject la utk nama kn anak aku skg ni. Hihihihi. Heikal tu mmg musuh ketat aku pn masa tuh. Muahahahahahahaha..Tu cita lain. Aku plan jgk nk cite. Tp lets tumpu kepada perkara pokok aku menulis hari ni.

Tp Faiz ni budaknya baik. Wpn blur. Wpn kerja2 dia supervisor die tak brapa puas ati. Dgn sebulan lebih masa praktikal terpaksa dok kt hospital, tp supervisor die tepaksa luluskan die gk. Kesianlah kan. Mana nk tau die akan dpt virus yg ntah dr mana. Ntah sbb apa.

Tp lepas tu die pulih. Tp masa die pulih die dtg opis nk uruskan la apa2 yg patut psl praktikal. Lepas tu supervisor die kene ckp ngn die apa die kene sedia utk buat repot suma. Masa tu mak bapak die n adik2 die ikot skali. Dorg dtg dr kg. Tak igtplak dr mana. TP jauh la. Utara penang ke apa ntah....

Bapak die alim, pakai kupiah bermisai. Kurus2. Kulit sawa matang. Mak die gempal. Ustazah ke cikgu tadika cmtu la. Pakai tudung, putih2. Gempal tp takdela gemuk. Besela org dh berumur. Hehehee. TP aku mmg kesian sgt kt diorg. Risau gila la kn. Anak mcm tu. Si faiz tu plak masa tu blur2. Takleh ckp. sbb Tekak die sakit, due tu sbb pakai life support punye menatang tu. Yg masuk kt tekak tu. Kalu cite ER tu slalu la tunjuk dorg masukkan tu. Bapak la seksa aku tgk.....

Tp alhamdulillah, die survive. Lepas 2 ke 3 kali cuci drh. Stiap kali cuci blanje dlm 3k. Bapak die bole claim 3k. Selebihnya bapak die pinjam sedara mara. Pstu budak opis aku adela kumpul duit dlm 4 5 ratus cmtu. Kitrog mmg cmtu. Org sakit ke, balik haji ke, bersalin ke akan kutip duit. Kita aku dh biasala. Tp sb masa tu aku kuli je. Kdg2 supervisor aku ckp aku tak payah bg. Sbb gaji dorg byk die kata. Gaji aku sikit. Wpn gaji aku dlu tu lg byk dr gj aku skang nih. TP skg ni sbb aku SA, atas dr programmer, apa2 aku kene baya lebih. ;p. Tak kesahla tu.... Kira kami2 sume pn turut bersyukur sbb Faiz ni berjaya survive dr keadaan yg memilukan tuh. At least tenang hati mak pak dia sbb die dh ok. Kalu tak hilang dorg anak..... Sedih aku dh la aku pregnant masa tu. Wpn bb blom lahir, aku dpt ase perasaan sedih kalu hilang anak....

Ok ni cite sebenar...Baru2 ni aku join facebook. Sj la sbb dh ramai yg join kn. Lgpn kt facebook bole main kawin2. Bole tarik hubby n kata i'm married to him. Muahahahahahahha. Lepas tu apa pn aku tak update kt facebook. Gmbar pn masa aku dlm pantang bersalinkn Firdaus. Muahahahahahahahaha... Siap ada ntah sapa2 mengaku kwn aku. Sbb aku tak update beday aku dok la 1/1/1971 ke apa ntah. Last2 kene gk update beday letak gmbar. Kalu tak igt aku ni member dorg lak. Nama dh la nama org2 zaman dolu2. Hehehehehe......

So budak ni pn ada la aku add ke dia add ke aku tak igt. Yg psti aku kawan dia. N memula aku syak sesuatu jgk. Sbb die dok sayang2 kt gmbar lelaki. Patu ada gmbar lelaki mana ntah berpeluk die dok kata bestnye la apa la....... Korg bole bayang tak apa aku rasa???

Bebaru ni die upload gmbar die SEPARUH BOGEL. Jahat ati aku nk tgk sikit anu die tu. Besar botol tak. Muahahahahah... Lepas tu ada tanda love bite kt kedua2 belah dada dia. Lepas tu berselang seli dgn gmbar separuh bogel pakwe ke makwe ntah. Tp yg pasti LELAKI. N tak HENSEM.

Pstu ada la gay2 boy komen2 ckp ntah apa2. Nnti la kalu aku rajin aku kasik link. Korg tgk la sendirik facebook si faiz nih.

Lepas tu mlm td aku tgk la gmbar die kt Sabah. Gi melawat pakwe die ni ke apa. Kt hotel. Mcm honeymoon peluk2. TP takdela gmbar bogel.

So aku yg panjang tgn ni pn komen. Igt Allah. Igt hari pembalasan. Igt akhirat. Ketahuilah bahawa Allah itu maha pengampun n maha mengasihani.

Aku tak kata aku ni baik. Aku sendiri ngeri nk mengingatkan kematian. Satu hari aku akan baring sorg2 dlm liang lahad. Dgn bayangan seksaan kubur. Tu br seksaan kubur blom lg seksaan akhirat. Dgn timbangan amal di padang masyar. Aku tak kata aku lepas semua.

Aku bkn mubaligh atau alimin yg sanggup kata. AKU ISLAM. ALLAH TUHANKU. ISLAM AGAMAKU. MUHAMMAD RASULKU, sambil terjun dalam periuk yg menggelegak bersama-sama suami dan anak2 Mcm keluarga Yassin dan Mashitah. Aku sendiri rasa aku tak seberani tu.

Tapi HUBUNGAN SONGSANG adalah dimurkai ALLAH. Aku berdoa moga2 aku, suamiku, keluargaku, ibu, ayah ku, adik2 ku tak terjebak dgn semua ni. Terutama anak2 aku. Allah tolong lah lindungi aku dan keluargaku. Amin..............

Aku kata atas nama seorang islam. Dan aku rasa bertanggungjawab.

Tp aku tau, matanya telah ditulikan. Hatinya telah dibutakan. Dan telinganya takkan mendengar. Malah aku akan dikutuk dan dikatakan JAGA TEPI KAIN ORG...........

Tp aku tak tau. Wajarkah, aku biarkan. Atau wajarkah aku cuba bwk balik mamat faiz ni kembali ke pangkal jalan?

Aku jd takot risau seriau. Lebih2 lg mengenangkan anak2 aku... Adik2 aku... Yg tak mustahil utk terjebak. Mcm cerita ustad yg anak die murtad. Dan berbagai2 cerita yg anak2 die tak penah tak blaja baca quran, tak pernah tak ajar perihal agama................

Nilah petunjuk akhir zaman. Dan manusia hari ini sebenarnya semakin mendekati kepada KEMATIAN dan KEHANCURAN bumi.....

Selamat berjumpa di PADANG MASYAR kwn2.... Moga2 kita digolongkan dalam himpunan yg diberkatiNYA dan diampuniNYA........amin.....

Ni Link dia....

Korg kene add die dlu kalu nk tgk gmbar2. Aku tgh training nih tak smpt nk cari gmbar love bite die. Ekekekekekekke. Tp ni muka dpn facebook dia.



Comments

AZREN said…
YaAllah, Bdk faiz tu keeee??? bdk tu kan baik gilerr waktu practical...Knp jd mcm tu??? Adakah sbb dia dh dinodai Haikal?????????

Igt lagik masa dia tgh nazak dulu.....
Nadiah Suhaidi said…
erm..gamba2 dia mmg separuh bogel sejak dari utp lagi rasanya..tapi x sangka lak ade pasangan skang huuu astaghfirullah..
Faiez Buer said…
Assalamualaikum wbt...

What can i say... Seindah nama penulisnya... tetapi dalamannya tidaklah seindah yang disangka... But then, given by her not-so-good reputation that time, I'm not flabbergasted.

Pertamanya, jutaan terima kasih kerana bersusah payah mengambil berat, walaupun isi post ini menurut saya adalah lebih menunjukkan kepada sifat saudari yang gilakan perhatian atau suka mencari publisiti murahan. Garapan kelas rendah yang kononnya menunjukkan bahawa saudari sangat peka dan prihatin mengenai masalah tetapi pada hakikatnya disalahgunakan untuk menyerang peribadi saya dan membuka keaiban dalam percubaan menjatuhkan maruah saya. Ternyata tidak semua yang diwar-warkan oleh saudari adalah benar, dan saya yakin ada sesetengah isu yang cuba diketengahkan di sini adalah atas tekaan rambang semata-mata.

Apa yang menarik yang saya dapat lihat di sini, tujuan saudari adalah untuk menyatakan tentang isu homoseksualiti yang saudari rasa menjangkiti diri saya, tetapi ungkitan saudari mengenai cerita silam yang tidak berkaitan jelas menunjukkan peribadi saudari yang rendah dan sikap saudari yang suka menjaja keburukan orang lain sementelah terdapat perkara yang TIDAK BENAR di dalam cerita saudari. (mungkin sekadar secubit ajinomoto penambah perasa, maklumlah, saudari kan pandai dan kreatif dalam bidang masak-memasak)

Apa yang saya kesalkan di sini adalah, usaha saudari yang tidak kena pada tempatnya. Mengapa tidak dirujuk kepada saya akan kebenarannya sebelum cuba melemparkan tuduhan yang melulu.
Bukankah ada lagi banyak cara yang lebih sopan sesuai dengan imej bertudung litup yang saudari jaja?

Ada saudari selidik dan pastikan kebenaran semua yang saudari nyatakan di dalam blog ini? Sudah tentu tidak, kerana ada kenyataan saudari yang memang menyimpang dari perkara yang benar. Dan sesungguhnya, menyampaikan perkara yang tidak benar adalah fitnah dan menyampaikan perkara mengenai seseorang sedangkan dia tidak suka jika hal itu disebutkan adalah ghibah. Fitnah itu secara terangnya sudah terbukti salah, manakala ghibah pulak ada dibenarkan untuk 6 perkara yang di mana di dalam kes ini, ia tak sepatutnya disampaikan kepada orang lain. 1, kerana tiada usaha yang dilakukan dengan cara mendekati saya yang dianggap bersalah. 2, saya tidak melakukan perkara yang mengganggu ketenteraman umum.

Tidak perlu saya ulas perkara-perkara yang benar atau batil yang terdapat di dalam ulasan saudari dalam blog ini, tetapi saya cukup kecewa dengan cara saudari memanipulasikan keadaan ini. Tidak profesional, berkecenderungan menunjukkan kependekan akal saudari dan juga tiada integriti serta bukti kukuh yang boleh mensabitkan saya dengan apa yang dinyatakan.

Namun begitu, sebagai manusia biasa, saya dapat memahami yang saudari juga tidak sempurna dari melakukan kesalahan. Begitu juga saya, yang juga banyak cacat-cela dan tidak cukup sempurna tetapi masih tidak mampu untuk membuatkan saya menjaja keburukan orang lain di sana sini, benar atau pun batil. Tetapi, atas perkara-perkara TIDAK BENAR yang saudari telah nyatakan di sini, tiada apa yang saya boleh katakan di sini melainkan 'tiada maaf bagimu'. Sesungguhnya kesalahan sesama insan hanya akan terampun sekiranya ianya diampunkan oleh orang yang teraniaya.

Sedikit peringatan kepada diri saya dan yang membaca, kadang-kala kita merasakan kita sudah sempurna,segala kesalahan orang, nampak di mata, tetapi ingatlah bahawa sifat ujub, riak dan takbur membunuh dalam senyap.

Sekian sahaja dari saya, insan yang banyak kelemahan. Terima kasih atas teguran, walau pun TIDAK SEMUANYA BENAR.

Memetik dari post sebelumnya,
"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan.”
[Al-Qur’an: Ayat 113 Surah Hud]

Dan sesungguhnya kamu juga telah dianggap berlaku zalim apabila menyampaikan perkara yang batil mengenai orang lain.

Sekian, segala yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dari diri saya yang lemah, terima kasih, wassalam.

P/S: Ingat tak kisah di mana seorang abid yang beribadah tanpa henti selama 40 tahun diperdaya syaitan dan seterusnya mati dalam kekufuran. Kita imbau juga, kisah seorang pembunuh yang telah membunuh 100 orang lalu berasa insaf dan ingin bertaubat. Sedang dia meninggal di tengah perjalanan, malaikat diarah mengukur jumlah langkahnya menuju kebenaran dan jumlah langkahnya dari arah kejahatan. Setelah dikira, dia lebih dekat kepada arah kebenaran maka Allah menerima taubatnya.
Faiez Buer said…
Kepada saudari Azrin,

Jangan melibatkan pihak lain di dalam perkara ini. Kenyataan saudari menunjukkan yang saudari juga sama tidak profesional dan mempunyai kecetekan pertimbangan seperti saudari tuan punya blog.

Sekian, wassalam.
Senah Senget said…
Assalamualaikum.
Pertama sekali,saya cukup bersyukur kerana masih ada insan yang berani melaungkan kalimah "Amar Ma'ruf Nahi Munkar" di zaman sekarang.Alhamdulillah.
"Setiap manusia akan merasai mati"..Kullu nafsin dza iqotul maut..."Dan janganlah kamu campur adukkan antara yang haq dan batil" Al-Baqarah...

Kepada saudara Faiz,saya cukup bersimpati dengan keadaan anda kerana,mengikut pandangan saya,anda mesti berasa sangat aib,kecewa,murung dan sebagainya.Saya amat memahami keadaan anda.Hidup ibarat roda,kadangkala awak di bawah dan kadangkala awak di atas.Sesungguhnya tidak ada seorang sekarang yang ma'sum dan kita semua tidak terlepas dari melakukan dosa dan maksiat.Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Mengasihi seperti kalimah Bismillahhirrahmanirrahim.Dalam keadaan seperti ini,saya cadangkan agar saudar tabah dan kuat dalam menghadapi ujian Allah.Saya baru ada terbaca satu riwayat hadis hari ini(Sabtu) yang bunyinya lebih kurang(maafkan saya di atas kekhilafan saya),Apabila kamu dikurniakan kebaikan,maka kamu akan berkata Maka Allah telah muliakan kamu,dan apabila kamu diberi musibah,maka kamu akan berkata bahawa Allah telah menghinakan kamu.Sesungguhnya setiap kebaikan dan keburukan itu adalah ujian dari Allah dan Dia itu Maha Mengampuni lagi Maha Mengasihani.Pesan saya agar awak banyak bersabar dan jalani kehidupan seperti biasa,serta mohonlah kekuatan dan hidayah dalam menempuh kehidupan ini.

Kepada saudari penulis,
Saya kagum apabila mula2 terpandang kalamullah yang besar2 di paparkan di blog saudari.Alhamdulillah apabila kita memulakan sesuatu dengan kalamullah,insyaAllah keseluruhannya akan dilimpahi nikmat dan hidayah Allah.Seperti mana apabila kita mendatangi sesuatu majlis ilmu yang diredhai Allah,maka akan dilabuhkan sayap2 para malaikat di bawah setiap kaki melangkah dari mulanya kita melangkah keluar sehingga tiba di manjlis tersebut.Begitu mulianya kelebihan yang dikurniakan Allah.
Disini saya(yang daif dan hina)ingin berpesan kepada saudari diatas sikap dan cara saudari berdakwah kepada umat Islam yang lain.
Islam itu indah.Kita diajar melaksanakan semua perkara dengan penuh berhikmah,sehingga jika kita dijatuhkan dalam keadaan darurat,maka kita diajar taqiyyah.
Dalam saudari menegur Faiz,menayangkan nama,muka dan sebagainya bukanlah satu cara yang indah dan dituntut dalam Islam.Allah Tuhan kita,Islam agama kita.Kita mempunyai pelbagai cara dan media untuk berdakwah.Tidak perlu sampai memalukan si fulan.
Ingatkah saudari pada kisah Khalifah Umar Al-Khattab semasa beliau memerintah selepas kewafatan baginda rasulullah? Jika saudari terlupa,saya ingin mengingatkan saudari dan juga diri saya sendiri.
Kahlifah Umar adalah seorang pemerintah yang sangat tegas dan garang sehingga lorong yang dilaluinya pun tidak didiami syaitan walaupun seekor.Satu malam sedang beliau berjalan2 disekitar kota,maka beliau lalu disebelah rumah,dan tiba2 dia dengar bunyi orang mabuk didalam rumah tersebut.Maka beliau panjat dan melihat kedalam rumah tersebut dan dia nampak seorang lelaki mabuk sambil memegang sebotol arak.Maka pada keesokan harinya,beliau memanggil lelaki tersebut menghadapnya.Lalu ditanya lelaki tersebut apakah benar dia mabuk semalam.Lalu lelaki tersebut bertanya apakah buktinya kata2 khalifah Umar itu.Lalu diceritakan Umar kepadanya.
Apakah jawapan lelaki tersebut kepada khalifah Umar????
"Ya memang betul aku minum arak wahai khalifah Umar dan aku berdosa kepadaNya,tetapi engkau juga tidak berdosa kepada aku dengan memanjat rumahku tanpa kebenaran dan mengaibkan aku di khalayak begini?" Khalifah Umar terus menangis dan memohon keampunan kepada Allah dan kepada lelaki tersebut.
Saudari penulis,kita semua memang tidak pernah lari dari melakukan dosa,tetapi kita akan cuba sebaik mungkin untuk mejauhinya.Saudari,dalam keadaan ini,saya melihat dosa2 yang dilakukan oleh kita selagi belum kufur kepada Allah,insyaAllah dengan doa yang ikhlas,Allah itu Maha Mendengar lagi Maha Mengampuni.
Sedarkah saudari,saudari telah menyentuh hati saudara Faiz,malah menuduh beliau ada melibatkan diri dalam kegiatan2 tidak bermoral???
Saudari,sungguhpun saudari mempunyai bukti terhadap saudara Faiz,saudari tidak memberi peluang kepada Faiz untuk mempertahankan diri.Jika disabitkan di mahkamah dunia sekalipun,itu sudah melanggar undang2????
Saudari,undang2 manusia tidak boleh dibandingkan dengan undang2 Allah.Di depan Nya kelak,kita akan di hurai dan ditanya.Dosa kepadaNya boleh diampun sementara masih hidup,dosa terhadap makhluk tidak boleh diampun Allah saudari.
Masya-Allah,disinilah yang dikatakan Islam itu agama yang Indah.Tidak dosa sesama makhluk yang boleh diampunkan Allah,sekiranya sempat,maka pohonlah keampunan.Sekiranya tidak sempat,tawakallah kepada Allah dan moga2 kita sama2 diberi tufik dan hidayahNya.
Saya tidak menyebelahi mana2 pihak,disini sekadar ingin ingat mengingati.Dan ingatlah wahai manusia,sesungguhnya riak dan takbur itu ibarat api yang memakan daun dan kayu kering.
Dari Allah kita dtg,kepada Allah jua kita kembali.Sama2 kita memperbetulkan akidah kerana yang baik itu datang dari Allah swt dan yang tidak itu datang dari kelemahan diri saya sendiri.
Wallahua'lam bissowab....
shibuya said…
This comment has been removed by the author.
shibuya said…
This comment has been removed by the author.
shibuya said…
Salam perkenalan,
Indah ayat pembuka kata tapi sayang tidak seindah apa yang anda carikkan di atas alam maya ini. Saya mulakan dengan apa yang sudah tuntas lagi benar dalam berjihad dengan lisan. Daripada Abu Hurairah r.a daripada Nabi Muhammad s.a.w, sabdanya, “orang yang menutup aib orang lain di dunia, nescaya Allah akan menutup aibnya pula di hari akhirat kiamat.”
Daripada Abu hurairah r.a katanynya, Nabi Muhammad s.a.w, bersabda, “Siapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka apabila dia menyaksikan satu peristiwa, hendaklah dia menangani dengan BAIK atau DIAM.”
Tidak perlu untuk dihujahkan lebih panjang...sudah terang lagi bersuluh apa yang dinyatakan oleh rakan blogger kita di atas ini.
Apakah yang terdetik di hati anda seorang yang hanya bijak berbicara bahasa Allah di dalam alam maya ini tetapi sayang sekali ianya bagaikan satu tatapan tapi bukan yang datang dari nurani anda sebagai seorang penulis yang bijak dan beragama Islam.
Syukur saya sudah dilahirkan atas nama islam walaupun nenda saya seorang yang bergama budha sebelum memeluk Islam. Alangkah sedihnya jika saya belum lagi mengenal apakah itu maknanya Islam jika saya membaca apa yang anda carikkan, ternyata saya sudah membuat teori akan Islam itu mengajar sesuatu yang tidak sempurna dalam berhujah dan berdebat tentang sesuatu perkara.
Anda sudah mempunyai keluarga. Syukur. Saya doakan anda dan keluarga sentiasa berada pada limpahNya dan payung kebesaranNya. Adakah indah jika saya cerita tentang keburukkan seseorang yang pernah mengalami dugaan tuhan semasa hidupnya? Katanya biar menjadi pedoman...tetapi adakah dengan mempamirkan segala data dan personal insan tersebut sesuatu yang betul akan apa yang anda lakukan? Fikir- fikirkan...jika bukan balasan itu akan diterima anda mungkin ada yang menjadi gantinya. Bak kata anda dalam kisah adik anda “Aku cuma bole berdoa...... Aku cuma bole berharap kawan2 berdoa sama dgn aku... Aku halalkan apa yg lala termakan terambil dr aku. Dlu kecik2 aku slalu buli dia... Kira timbal balik.. Habis hutang aku ngn dia.....”
Saya faham, anda sebagai seorang khalifah dan berjihad atas nama ingin ingat mengingati (katanya....) saya juga setuju anda katakan kita HARAM menjadi seorang yang sonsang. Cara tegur menegur antara hablum minal nas itu sudah dinyatakan perlu ada HIKMAH ...anda faham tentang hikmah? Jika tidak faham tidak mengapa mungkin anda terlalu fokus untuk menghiris lidah dalam carikan maya, tiada kesempatan mengenali erti HIKMAH saya akan interpretasikan di dalam ulasan ini,
Kamus Kisan al’arab: seorang yang faham dengan cara (teknik)melakukan sesuatu dan mempunyai kepakaran serta kemahiran terhadap perkara tersebut.hikmah juga boleh diinterpretasikan sesuatu yang betul diletakkan di dalam keadaan yang sesuai mengikut masa dan tempatnya. Hikmah juga beerti lemah lembut, bijaksana, pengatahuan yang berguna, berani, tegas, menyatakan sesuatu sesuai pada tempatnya, bersumberkan al- Quran dan al- Sunnah, kefahaman terhadap al- Quran dan al-Sunnah, bertindak berpandukan ajaran Allah dan Rasul-Nya (al- Tausari)
Semua definisi tentang hikmah ini sudah jauh saya pelajari. Alhamdullilah masih ada kesempatan dan ruang untuk saya mengenal melalui pendidikan yang formal. Dan saya benar- benar faham akan ertinya bukan sekadar buat PAPARAN...
Tidak cukup lemparan kata- kata yang ditambah ajimoto dan pelbagai perisa lain untuk disedapkan seperti makanan anda hingga terliur menatap kek anda. Usai anda carikkan tulisan mengenai latar belakang keluarga anda yang porak peranda. Itu hak peribadi anda.Persoalan untuk diri anda perlukah anda masukkan segala data keluarga saudara Faiz ini? “Bapak die alim, pakai kupiah bermisai. Kurus2. Kulit sawa matang. Mak die gempal. Ustazah ke cikgu tadika cmtu la. Pakai tudung, putih2. Gempal tp takdela gemuk. Besela org dh berumur.”...Anda heretkan sekali perihal keluarga Faiz dalam tulisan anda. Inikah yang dikatakan sebagai seorang insan yang bergelar wanita, ibu dan isteri? Adakah anda tahu perihal status keluarga Faiz ini? Sudah semestinya tidak tahu...
Altenatifnya, sebagai seorang manusia yang bertanggungjawab akan apa yang disampaikan dalam segala titipannya, saya fikirkan baik anda memohon kemaafan atau buangkan sahaja apa yang anda sudah pamirkan buat tatapan umum ini. Jika saya berada di tempat Faiz anda hanya menunggu surat saman malu dari mahkamah khas untuk anda. Perlu saya jelaskan bagaimana untuk menyaman seseorang itu jika di dapati menjatuhkan kredibilitinya? Mungkin tidak perlu...sekiranya semua di suakan buat ulasan ini anda akan menjadi pembaca sahaja, bukan menjadi manusia yang membaca dan memahami seperti apa yang sudah berlaku pada anda sekarang ini.
Saya seorang yang bertindak atas apa yang sudah benar saya fikirkan kebenarannya sebelum saya zahirkan dalam penulis saya. Walaupun saya lebih muda dari anda. Mungkin didikkan sempurna ayah dan mama lahirkan saya yang bukan sekadar menghiris lidah dalam penulisan tetapi mengerti dan tahu berbicara dalam erti hikmah. Alhamdulliah...
Seperkara lagi saya sebelum saya terlupa, sebagai seorang blogger anda perlu pelajari cara yang betul dalam berbahasa dan setiap dari apa yang ditatapkan adalah suatu informasi dan pendidikan untuk kita belajar bahasa. Walaupun blog anda sebagai suatu picisan buat saya kerana diari sahaja yang dipertontonkan. Mungkin untuk mencari publisiti... anda pilihlah dalam dunia ini ada dua jenis komunikator. Pertama Islam dan kedua Jin (jin ini terbahagi dua Islam dan kafir) anda pilih mana yang anda mahukan.
shibuya said…
oh seperkara lagi sebelum saya meninggalkan blog anda, saya alu- alukan anda untuk membaca blog saya dan seperti dalam teori saya selepas membaca komen dari saya di atas sebentar tadi anda sudah pasti akan membuka blog saya. cuma ini cara terhormat buat anda dari saya untuk jemput secara rasmi.
Charm said…
OOOO ini kerja seorang perempuan Islam, yang menutup aurat ( kalau pakai tudung la) seorang isteri dan seorang ibu, Sudah ada suami tapi masih lagi surfing facebook orang lain untuk melihat XXX orang lain."Bebaru ni die upload gmbar die SEPARUH BOGEL. Jahat ati aku nk tgk sikit anu die tu. Besar botol tak".

Buat la kerja lain yang lebih berfaedah boleh tak??
Youjie said…
Darjat sesama manusia hanya dapat dinilai di mata Allah...
Siapalah kita hamba hina ini untuk membandingkan yang hina atau mulia..
Semoga mereka menuju jalan benar kerana kita tak tahu penghujung hidup setiap insan bagaimana rupanya..
Mungkin yang berjilbab akhirnya mati dalam kufur dan mungkin yang jahil menuju syurga di akhirat kelak..Insyallah...
Kita takkan dapat gapai rahsia tuhan kan..
Jadi...bagi saya, adalah lebih afdal menjaga iman sendiri dari mencarik aib orang..nauzubillah..

Aku yang mesih cuba mengenal cahaya dunia..
Siti Fatimah said…
Assalamualaikum kwn2 semua. Kalu pasan sy mmg sengaja letak laman blog sy lepas sy post psl faidz ni...

Sy tegaskan di sini.. Sy pn tak kate beliau benar2 seperti yg beliau tunjukkan dlm facebook beliau tu... Kalau tak betul alhamdulillah....Bagusla tuhan masih melindungi keperibadian dan keimanannya..

Apa yg sy tulis kt sini bkn sy nk aibkan beliau... Tgk beliau pn dh lawati blog sy n baca.. Jd kalau betul beliau tidak lakukan, beliau telah terangkan sendiri.. Alhamdulillah...

Sy tak kata sy satu hari kompom masuk syurga pn..... Tp bg sy, aib yg beliau tunjukkan itu, adalah dr beliau sendiri and tidak sepatutnya ditunjukkan sebegitu rupa.. Seolah promosi plak kepada kejahilan manusia....

Hanya Allah yg tau niat sy.. Dan hanya Allah yg layak kata sy berdosa atau zalim.. Wallahualam.. Moga2 Allah tunjukkan hidayah kepada sy dan tunjukkan jalan yg benar kepada sy...

Terima kasih atas komen korg sume yg panjang lebar tuh.. Sedikitpn tak mengecilkan hati sy atau membuka mata sy.. Sbb sy ambil pendekatan - takmau baca......

Kalu dh tau bende tu aib.. Jgn la bangga2 kn sgt dkt tmpt publik.... Apa yg sy cerita mengenai beliau dlm ICU tu benar... Kalu beliau nk nafikan tuh tak tau lah.....

Gmbar honeymoon tuh beliau yg tunjukkan sendiri....

Apa yg ada dlm facebook tu pn copy n paste directly.. He make it open, now he said i'm secara zalimnya menyatakan yg tidak benar mengenai dia.. Malah memjemput plak insan2 yg sy tak kenal ke blog sy nih...

Sy tak pggl korg.. Sy pggl faiz je... And korg are not welcome... Tp sy akan biarkan komen2 korg.. Cuma sy takkan bc.... Harap maklum..

Kepada faiz... Akak mintak maaf la kalu apa yg akak ckp tu salah.. TP kalu betul salah akak sgt bersyukur..... Moga Allah masih melindungi faiz.. Igtlah apa yg terjadi dekat faiz dlu tu.... Igt mak bapak... Igt ALLAH.. Akak mmg sengaje menjemput faiz dtg sini n bc apa yg akak post nih.. .Tp hanya faiz sj lah.. Yg lain tu tidak...

Mgkin faiz tak boleh maafkan akak.... Tp ALLAH tu maha besar, maha mengetahui.... Dia sendiri memaafkan umat nya yg kufur dan memberi hidayah.. Siapalah kita insan hina utk menyimpan dendam ke atas org lain, tapi kita tak tau apa niat sebenarnya.......

Walau macam mana pn, i'm sorry if wht i wrote just not wht u do......
Faiez Buer said…
Assalamualaikum wbt...

(Replying to the author's comment)

(Minta maaf sekiranya bahasa yang digunakan di sini sedikit kasar Penulisan seperti ini adalah disengajakan. Namun harus diingat, walaupun kasar, semuanya adalah berlandaskan kebenaran, bukannya disertai tipu dusta yang celaka.)

Mula-mula, bila ko kata pasal niat ko yang nak membetulkan yang salah, aku masih memberi peluang dengan menghabiskan bacaan aku. TAPI, bila dah siap paste link ngan PRINT SCREEN page facebook aku (tak ke gigih ppuan ni? print screen siap edit kotak2 merah kat image tu! Pastu letak nama edited image ko tu sebagai 'gay', tak ke bermakna ko sah2 dah cakap aku mcm tu?), pastu yang aku tak tahan nye, ko siap ajak lg orang ramai dtg tgk... what the fuck??

"Ni Link dia....

Korg kene add die dlu kalu nk tgk gmbar2. Aku tgh training nih tak smpt nk cari gmbar love bite die. Ekekekekekekke. Tp ni muka dpn facebook dia."

Pasal keburukan orang lain, ko yang NO 1 menjemput orang untuk tengok. Tapi bila kawan2 aku post perkara yang berlandaskan intelektual dan fakta, ko dengan bongkak dan angkuh nya berkata

"Malah memjemput plak insan2 yg sy tak kenal ke blog sy nih...

Sy tak pggl korg.. Sy pggl faiz je... And korg are not welcome... Tp sy akan biarkan komen2 korg.. Cuma sy takkan bc.... Harap maklum.."


Kalau niat kau tu BAIK SANGAT, aku buleh faham la, tapi smpi nak canang2 kat semua orang tu?? ko memang berhati busuk di sebalik niat ko yang kononnya nak berjihad!!

FYI, profile aku tu, PRIVATE PROFILE, aku ulangi, PRIVATE PROFILE!!!! orang yang bukan member, tak boleh view langsung. So maknenye, aku tak publickan aku punye life pun. Ko je yang publickan bende ni kat blog ko. Lepas tu boleh pulak kata, tak invite orang lain post kat blog ko. DAH SAH2 blog ko tu public, so suka hati la orang laen nak post ape pun, SENGAL! Nama je IT background tapi bende tu pun tak tau ke? ORANG YANG TAKDE GOOGLE ACCOUNT PUN BOLEH BACA!!!! Maknanya walaupun x dijemput, satu dunia buleh tau. ITU CARA MULIA KO NAK TEGUR ORANG?? BEK KO MUHASABAH DIRI. Nama je programmer berbakat.

Lagi satu, ko nak kata aku gay, aku tak kisah, ulas la berbakul2 pun aku buleh terima. Tapi yang pegi ungkit pasal time practical tu, ape kes??!! Takde kaitan langsung!! Dahla cerita bende yang tak betul. Pastu masuk hal family aku pulak. Ko tu sape nak cakap lebih2? Family aku nye lawyer ke?
Pasal aku masuk ICU, memang benar. tapi tu je la yang benar. Pasal family aku pinjam duit segala, itu merupakan salah satu perkara yang tidak benar. Dan banyak lagi perkara bohong yang ko post dalam blog ko. Aku nak tanya ko sikit, Salahkah kalau aku sakit? berdosakah aku kerana jatuh sakit? Orang ramai akan relate kan bende tu dengan cerita utama yang ko nak sampaikan. So, benda yang tak berkaitan tu, tak payah la masukkan SENGAL!

"Ada 2 org budak praktikal masa tu. 1 Heikal nama dia. 1 Faiz nama dia. 2-2 nama ni akan aku reject la utk nama kn anak aku skg ni. Hihihihi. Heikal tu mmg musuh ketat aku pn masa tuh. Muahahahahahahaha..Tu cita lain. Aku plan jgk nk cite. Tp lets tumpu kepada perkara pokok aku menulis hari ni."

- Kalau aku sendiri baca line ni, aku da dapat tahu perangai penulis dia macam mana walaupun aku xtau sape yang tulis. Ini bukan bentuk penulisan orang yang betul2 nak berdakwah. JAUH SEKALI. Ayat2 quran, kalimah2 arab yang sering disebutkan, nampak sangat sebagai HELAH hiasan semata-mata.

Ko nak citer pasal aku, tapi tetap ade terselit pasal orang lain jugak. Siap ada plan lagi nak cerita pasal orang laen pulak tu, aku tak tau la ape pulak yang ko nak citer pasal member aku tu kan? Ko tak puas hati? biasa la, dahtu, ingat kitorg (budak2 trainee) puas hati sangat ke dengan ko dlu? kitorg takde la sampai nak post2 blog nak cakap ko ni musuh kitorg la ape la, jauh sekali nak buruk2kan ko di khalayak ramai. Memang takde, aku pun takkan teringat kat ko pun kalu ko tak tulis bende2 fitnah kat dalam blog ni yang kononnye ko kata ko jemput aku dtg baca. SEBENARNYA, MEMBER AKU YANG BAGI TAHU. KALAU TAK, MEMANG AKU TAK TAHU.

Tajuk bukan main "Jangan kufuri nikmat Allah", tapi yang ko menyalahgunakan nikmat internet tu untuk memburukkan aku takpe pulak? aku tak faham la. Kawan2 ko komen pasal aku ko biarkan, kawan2 aku bekap aku, ko takot nak bace, sbb ko tau, KO MMG SALAH dalam hal ni.

Kalau betul aku gay skalipun, itu salah aku dengan Allah. Yang ko sibuk memburuk2kan aku dengan bohong ko tu, tu salah ko dengan aku dan aku mmg takkan maafkan ko.
Aku hargai niat ko meminta maaf sekiranya ada salah ko (mmg ada pun sbb ko da fitnah aku), tapi apa gunanya ko minta maaf sedangkan tiap2 kali ada orang baca post ko tu, maka tiap2 kali la ko bersalah sebab ko dah MENYEBARKAN FITNAH. Tu belum kire lagi, kalau ada yang bercerita pasal benda ni kat orang lain pulak. Tapi aku dapat ensure kat ko, mmg ramai gak yang dah baca, sebab RAMAI GILE orang add aku kat facebook lately. Thanx to you. Tahniah, promosi ko mmg berjalan dengan lancar.

Last but not least, sudah2 la buat citer pasal orang laen. Nak tegur org, ada caranya, cara yang tidak mengaibkan orang dan cara yang tidak berlandaskan cerita dongeng yang direka2. Lepas ko dah tegur, terpulang la pada aku, nak terima atau tak, kalau betul apa yg ko ckp tu. Wat ape nak letak2 dalam blog ni? Aku bukan nye peragut, aku bukan nye berbahaya, aku bukan perogol bersiri atau pencuri, dan yang paling penting, AKU TAK PENAH GANGGU LIFE KO PUN!!!

Tu je aku nak ckp... aku takde simpan dendam ape2 kat ko. Aku bukan nye jenis mcm tu, apatah lagi nak declare ko ni sebagai musuh aku, tidak sesekali, even after what u have done. Tapi, aku mmg xkan maafkan ko sebab ko dah cakap benda yang tak benar pasal aku dekat public.

Sekian. Wassalam.
Charm said…
Panas betul baca komen penulis blog ni. "Tp sy akan biarkan komen2 korg.. Cuma sy takkan bc.... Harap maklum.." Nampak sangat penulis blog ni TAKUT KPD KEBENARAN sebab tu tak baca komen2 orang lain. TUHAN dah tutup hati penulis blog ini untuk mencari kebenaran.Ini penulis blog yang tulis"Tp aku tau, matanya telah ditulikan. Hatinya telah dibutakan. Dan telinganya takkan mendengar."
Walaupun penulis blog tak baca tapi ramai lagi pembaca blog lain yang akan baca dan boleh buat penilaian.

Minta maaf kpd penulis blog ni, bahasa saya mungkin kasar dan biadap, ini pun kerana penulis blog ni tak baca komen2 yang di tulis dengan bahasa yang cukup indah sebelum ni oleh pembaca2 lain., selayaknya orang yang KEJI macam penulis blog ni hanya layak membaca kata2 yang KEJI juga. Kenapa saya kata penulis blog ni seorang perempuan yang keji, pembaca blog boleh tahu sendiri keji atau pun tidak keji bilamana seorang isteri dan seorang ibu melayari face book untuk melihat gambar XXX orang lain. ini penulis blog yang tulis"Bebaru ni die upload gmbar die SEPARUH BOGEL. Jahat ati aku nk tgk sikit anu die tu. Besar botol tak. " dah dia tengok dia ajak lagi perempuan2 lain untuk melihat sama ini penulis blog yang bagi "Ni Link dia....
Korg kene add die dlu kalu nk tgk gmbar2." MEMANG KEJI PEREMPUAN YANG MACAM NI.

Tidak terfikirkah kenapa golongan Gay dan homoseks semakin bertambah? salah satu sebab kerana mulut PEREMPUAN YANG KEJI menghina golongan ini. Penulis blog kena berhati2 lah sebab tengah MENGANDUNG. Mungkin kita pernah terbaca cerita pasal KENAN, mungkin ada orang tak percaya ataupun hanya secara kebetulan, dapat anak cacat kerana masa tengah mengandung dia menyakitkan atau mencederakan binatang, Jangan tak tahu kalau kita sakitkan hati orang anak sendiri pun akan terima akibatnya seperti yang ditulis oleh penulis blog ni "Aku jd takot risau seriau. Lebih2 lg mengenangkan anak2 aku... Adik2 aku... Yg tak mustahil utk terjebak. " Kalau penulis blog menghina golongan gay takut satu hari nanti anak penulis blog ni pun jadi gay juga tak pun jadi mak nyah terus, kalau dapat anak perempuan jadi bohsia. Tentu pembaca tertanya2 apa kaitan anak2 dalam kes ni, apa dosa anak2 ni dan saya nak tanya penulis blog pula apa dosa si Faiz dengan penulis blog ni sehingga MEMALUKAN dia. Faiz bukannya rampas suami penulis blog pun, bukannya mengadakan hubungan songsang dengan adik2 lelaki penulis blog pun( kalaupun benar dia Gay) bukannya bunuh orang pun, bukannya mencuri pun sehingga penulis blog sanggup memalukan dia. Apa Dosa FAIZ??

Penulis blog ni memang KEJI dan PENIPU. Kenapa saya cakap penulis blog ni penipu, sila baca ye....

Ini penulis blog tulis dalam komen dia diatas " Kalu pasan sy mmg sengaja letak laman blog sy lepas sy post psl faidz ni..."
Tapi Faiz dah jelaskan yang penulis blog tak berbuat demikian pun, ini Faiz pula yang tulis dalam komennya "yang kononnye ko kata ko jemput aku dtg baca. SEBENARNYA, MEMBER AKU YANG BAGI TAHU. KALAU TAK, MEMANG AKU TAK TAHU"
Saya nak minta Penulis blog bersumpah dengan nama Allah dia berbuat demikian atau tidak. Saya nak tengok penulis blog ni berani BERSUMPAH atau tidak. Kita tunggu sahaja, kalau dia berani bersumpah dalam komen penulis blog yg akan datang. Kalau penulis blog tak berani nak bersumpah kita boleh tahu siapa yang benar dan siapa yang salah, jadi kita tunggu sama2.... ingat sumpah tak boleh buat main2, tak kena kat kita boleh kena kat anak2 pulak.

SAYA HARAP PENULIS BLOG BACA LAH KOMEN SAYA NI. KALAU TAK BACA.....

1. Hati penulis blog sudah ditutup tuhan untuk mencari kebenaran.

2. Penulis blog memang penipu sebab dia tak bersumpah, cam mana nak bersumpah kalau dia tak baca.

SEKIAN.
Charm said…
OOOOO Baru perasan blog ni rupanya untuk kaum IBU-IBU, kalau dah ibu2 tu memang akan mengandung dan akan BERSALIN gak satu hari nanti, Penulis Blog ni pun tengah mengandung juga rasanya, Untung jadi ibu2 ni sebab berpeluang ke SYURGA kalau meninggal masa bersalin. Allah janjikan Syurga untuk wanita yang meninggal semasa bersalin, kalau saya tak silap lah. Tapi nak tanya kepada ustazah2 yang terbaca blog ni boleh kah wanita tu masuk syurga kalau kat dunia ni ada orang yang tak maafkan kesalahannya??

Sekadar pertanyaan. Sekian.
Senah Senget said…
Assalamualaikum,

Saya tidak akan berbicara panjang.Cukup kalamullah sebagai pedoman.

firman ALLAH dalam Surah al-Hujurat ayat 11-12: (maksudnya): Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

Cukuplah ia sebagai penggetar jiwa.

Wallahu'alam.
shibuya said…
Kalau bahasa yang indah dan segala muhasabah diri sudah dipersembahkan buat saudari penulis masih lagi tidak mampu membuka mata dan malah diketepikan..Pembaca sudah tentu faham apa maksud yang cuba dizahirkan oleh penulis kita yang masih menegakkan benang yang basah.

apa salahnya dipadamkan sahaja apa yang sudah difikirkan ini adalah aib dan boleh mendatangkan fitnah..Tapi masih ingin palukan gendang minta perang dimulakan...

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan