Periuk Idaman

Adakah anda mempunyai periuk idaman kalbu? Hehehe. Definately YES utk aku ngn hubby aku. Mmg kami kepingin bener bak kata omputeh nk bli periuk ini, iaitu Pressure Cooker. Hehehe.

Sbb kami suka mkn Sup Tulang, Daging Tetel, Paru goreng dan sewaktu dengannya yang kalau dimasak menggunakan PRESSURE COOKER akan lebih pantas cooking time nya.

Sbb mcm cool je ada bendalah ni. Mcm lebih cool kalau ada kitchen kabinet yg tak berterabur cm skg, ntah bila nk kemas. Hihi

Sbb kami sgt berangan2 nk duduk rumah baru, dan rumah tu lengkap ngn kelengkapan memasak.

Sbb memasak merupakan passion kami. Eh bkn, passion hubby aku, aku tumpang je, sbb aku isteri, masak kene lah jd kerja aku kn. Padahal aku ni PEMALAS giler. Hahahah. Sgt envy dekat isteri2 yg pandai masak itu... :-|.... Takpe, aku jdkan diorg idola aku.

Sama reason dia masa kami nk bli Oven. Kira kalau ada Oven mcm lengkaplah. Tp lepas bli, nk buat apa ngn Oven nih? Buat kek? Hubby aku tak brape keen sgt mkn kek. Nk buat pizza? Kalau tak sedap nnti i tak mkn tau. Oohhh. Sgt tidak membantu si isteri utk menggunakan Oven tersebut. Ho ho ho. Stakat ni Oven tersebut telah berkhidmat utk membakar makanan seperti, ayam, sotong dan daging sahaja. Kek mmg tak pernah, pizza apatah lagi. Disebabkan Oven, mudah, murah didapati. Di K4 pn boleh. Harga pn RM90 shj. Haaa konon abah nk suruh mama bakar KUIH Raya? Kirim salam. Hahaha.

Ok tu cerita Oven. Tapi sekarang kita tgh story naik lari Pressure Cooker ouh.

Sgt mengujakan. Nanti kita boleh masak tetel, sup tulang, boleh masak paru, dan goreng. Boleh buat daging dendeng. Mudah. Cpt msk. Kalau nk masak nasi impit pn cpt masak. Ayah aku slalu guna tu nk masak ketupat. Menjimatkan, dan memudahkan. Menjimatkan masa. Bkn Uwang ye. Hehehehe...

Sgt praktikal. Comel. Dan berkilat. Eh apakah?

Sgt cntik kalau letak di kitchen kabinet, kemudian sharekan di Fesbuk atau Blog dgn tajuk. Sila teka apakah ini? Eh? Hahahaha. Lebih kepada menunjuk2 bukankah?

Eh taklah. Serius ni. Kami mau beli Pressure Cooker sbb nk lengkapkan Dapur kami.

Jangn tanya pasal measuring cup / mixin bowl / besen / mangkuk kaca ( kami ada plastik jerk. huhu / yg dpt free bli sabun ) / 1 set pinggan minggan + mangkuk hidang. Sbb tu semua on the list kwn.2 On the way. Mmg nk bli jgk bagi mengisi rumah kami sendiri. :D.....

Tapi yang penting sekarang Pressure Cooker.

Ini aku copy sedikit ( pergh lepas dh bebel panjang bejela smpai bosan org baca.. hahaha. gelakkan kauorang semua. hahaha. ok tak klaka. U sadap. ;p)

Aku copu sedikit ( lepas dh DRAMA lebih. ;p) apa pentingnya pressure cooker dalam dapur anda:
Description: Product Name Automatic electric pressure cooker Brand OEM available Country of Origin China Product Description Automatic electric pressure cooker mechanical or microcomputer control. Recipes and cooking times included in the instruction manual. Non-stick coated removable cooking pot. Food retains nutrients and flavor. Shorten cooking time by up to 40%, save energy by 60% comparing to normal electric rice cookers. After cooking finish, keeps contents warm. Double safety valves with lid lock, automatic pressure/heat control, over-heat and dry-up heating protections. Colorful print exterior or highly polished stainless steel exterior. Watts: 800-1000 w Cooking capacity: 4.3-6.3 quarts Work tension: 0-70Kpa CE certified.________Trade terms:Delivery: FOB Shunde, ChinaMin.order quantity: 20FCLPayment term:irrevocable L/C at sight or T/T advanceLeadtime: 15days after advance paymentPakaging: OEM available


Ah korg tgk gmbar ni jugak:


Ok dh pahem? Tak pahem atau konpius pn takpelah. Layankan ajelah puan blog yg drama ini.

Ok jadi kami pn bebonong bonong. Eh apakah perkataan ini tak pernah lihat? Hehehe.

Ok lah aku cite cm besela. Susahplak nk jd mcm penulis drama ntah hape2 nih. Hahahaha. Ok lets be myself. ;p


Kitrog penah pegi SOGO dan usha rege pressure cooker paling MURAH. MURAH? boleh ke dpt murah? Ah ko jgn mimpi. Nk tau berapa rega? The smallest cutest Pressure Cooker? How much is it? RM400 plus plus plus u knoww. Mmg tak ah kn. Baik aku bli pnggan 1 set tuh kn.

Pstu aku tingat dlu, mak aku mmg ada bli pressure cooker. Pstu rosak. Pstu diorg guna periuk tu kt atas tu diorg letak batu lesung.

It works just the same. Mission accomplished!


Ni just in-case korg igt gambau ni aku google, aku share skali gmbar tgn aku.

Masa ni tgh msk tetel. Kira ni last wiken. Baru ni. Memula hubby ajak pi mkn busat kt Sri Gombak, ada mkn yg Lauk Banyakkkkk gilaaaa. Besttt gilaaa. Ekekeke. Tp tak jd sbb dia terbeli tetel. Tp cm LAGI SODAP. Kebersihan pun terjaga. Sbb kalu mkn kt luar ni dia letak dlm kawah tu terdedah je kn. Piki2 balik. Ish ntah bersih ntah tidak kn. Ni kompom bersih.

Lepas siap tuh. Dgn Tetel tu lembut, empuk... Works just wonders.... Yeyyy..... Dapatlah kami mkn tetel kegemaran selalu2 cmni. Msk pn kejap je. Takyah tunggu lama2.

So tak payah nk blanje smpai RM400.. Hiks. :D..

Jangan lupa kengkawan. Korg pn boleh tiru tips nih...

P/s: Smpai takleh tdo aku nk publish kesah ni. Mcm la best sgt kn. Hehehe.
--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Eureka!!!! ko pun suke menetel macam aku eh, tapi aku jarang makan la. kalau terjumpe je baru aku makan.. sedap seh asam pedas tetel, telan liur aku, nasib tak pregnant!!!
Siti Fatimah said…
Wah cm sedap je tetel masak asam pedas...... tp tu la takleh slalu sgt mkn tetel ni kn... kolestrol tinggi..

saba saba.. ehehehe.

ko tau dlu kn tetel ni org letak tepi patu jual murah2...skg tidak lg... mhl gk tetel ni, lebih kurang rege ko bli daging bese jek. ampeh! ehehehe
misshannan said…
wah...aku cadangkan ko main kutu ngan kuyu unutk membeli barang2 idaman korang...conoth mcm pressure coker ni...or other stuff...eceh...kalau sebulan 50...4 bulan dptla beli hat kecik punya...contoh la yerr...
AZREN said…
dendeng...tetibe terbayang..beshhh nyerrr...

wahhh DIY sungguh creative....

kak siti kalo x salah i bonuslink/esso smile/credit card ade yg bleh redeem point periuk2 mcm nih...nnti cube la u usha ye...

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009