Kurus...

Aku skg sedang mengalami fasa paling kurus pernah aku alami. Hihihi....

Berat kt penimbang sengal kt opis aku ni = 62kg. Tapi penimbang sengal tuh. Kalau aku timbang 75kg, berat sebenar = 70kg. So mmg dia agak sengal la kn. Sbb aku penah timbang dlm 68kg. Skali aku timbang kt klinik = 63/64kg cmtuh. So aku agak, berat aku lebih kurang dr tuh la kn.

Before2 ni kalu aku up gmbar kt FB. Korg2 suka tegur2 aku kurus. I tak suka tau. HAHAHAHA. eleh menyampah. Sila muntah! ;p... Sbenarnya seriously aku tak pasan pn aku kurus. Aku ase same jek. Cuma bj2 aku mmg pasan la mcm longgar2 skit. And aku boleh pakai suma bj2 zaman2 anak2 dara aku dlu. So aku ase mcm, baju2 tu yg mengembang, that's why aku boleh pakai. Bkn aku taknak pasan. Cm, mmg aku tak ase kurus pn. spare tyre kt perut nih manjang kedepan. So aku taknak la consider myself dh kurus. Lagipun aku mkn sgt byk. Esp during lunch time. Kalu org tu dh letak 3 senduk pn aku ase sikit. Aku mintak tmbh. Smpai aku kene over charged. Ekekekek. Yela, org kata sbb aku bfeed. Tp aku tak ase suma lemak2 tepu tu pegi kt bfeed, sbb susu perahan aku bknnya byk sgt pn. Tp mgkin la kot...

But i've noticed. Every evening aku dok dapur, kemas2 dapo, even menguruskan anak2, mmg aku berpeluh2 tahap dewa nye peluh. Smpai mcm mandi aku ase. Kira mcm tu exercise la kot kn. Maybe, aku tak tau....

Dan lately, aku slalu skip dinner, bkn apa, encik hubby slalu balik lmbt. Kdg2 aku mmg tak terdaya nk msk. Smpai2 umah si abang nk itu la ini la. Kdg2 die memberontak, slumber katak je die kencing dlm seluar, padahal dh ada dpn bilik air. Adik plak mmg takmo beletak. Nk dukung je. Kdg2 aku buat muka sengal, takde perasaan, layan sorg demi sorg. Kalu tak mmg tak ckp tgn. Pstu kalu cm tak smpt msk, or prepare anything for dinner, encik hubby balik dh lmbt. So cm nk mkn pn tak larat. Sudahnya aku pn skip dinner... Kdg2 smpai pelik, apsal la lelaki ni asal mlm je nk kene mkn. Wakakakaka - padahal diri sendiri pn memang lapar gila. Lgpn baguslah kan dia mkn kt rumah. Dr die kuar pi lepak2 ngn member. Msti aku tensen kn. Tu aku kalu kudrat aku byk ptg2 tu mmg aku msk jgk. Utk suami bkn utk org lain. Kui kui kui...

Pre-wedding weight aku = 58kg. Ni 2 bulan sblm kahwin. Kurus sbb stress nk kahwin. Tp skejap jela aku dpt weight tu. Masa 2 3 hari sblm nk kahwin, suma bj kahwin aku sempit gila. Hahahahaha. Nmpk sgt gatal nk kahwin asek nk mkn je time tuh. Huhuhu... But still tak cecah 60kg la kot time tu.

So skg, lepas balik bandung mmg sgt-sgt perasan kekurusan aku. Suar yg aku bli masa lepas bersalin Firdaus, masa tu berat aku so-so la, takdela kurus sgt. Dan aku dh mula redha, sbbnya dh bersalin kn. Accept the fact jelah. Lgpn aku yg mengaku muda ni mmg takmo jaga mkn lg. Wakakaka. Mmg self-centered cold hearted u may call me whatever, tapi aku tetap mau mkn, sbb aku pecaya, 1 hari bila aku dh tua, nikmat mkn tu Allah akan tarik. So skg nilah aku nk nikmati puas2. Cmtu la kiranya pikiran aku. So lately, jeans2 aku time tuh, mmg aku boleh tarik. Mcm iklan kurus tu. Pergh. Biar betik. Lengan2 aku kecik ok. Masa kt UTM pn slalu kene ejek ngn ida sbb lengan aku besar, muka aku kurus. Mcm org hindustan. Eceh, masih nk samakan ngn golongan jelitawan. Hahahaha. Kn ida kn? Ko igt tak?

Ok lengan ok lg kwn2. Kirenye mgkin la aku kurus. Tp body tetap pear shape. Sbb bontot aku ngn peha aku mmg azali besar, tak caya tanya budak2 SR. Siap kelah tag aku gmbar bontot bini dia yg besar. Ampeh kn. Kiranya bontot aku yg besar dlm ingatan dia la tuh .Wakaka. Takdela, no offense. Tp mmg aku akui bontot aku mmg besar. Sbb tu kdg2 org nmpk aku kurus, tp diorg tak pasan bontot aku ni. Tu cm tak caya kdg2 kalu aku bgtau berat sbenar. Tu aku slalunya tak ngaku aku kurus. Kira aku sedar la diri ini kn. Hohoho....

Skali, bebaru ni aku tgk kaki aku cm pelik. Apsal peha aku kalu jln tak berlaga lg nih. Aku baring aku angkat kaki. Eh apsal mcm ringan ni. Masa tu br aku pasan aku kurus! Tu yg aku timbang kt penimbang sengal tu. Skali jarum timbang tu taknak naik, stay kt 62kg. Eh? Ok aku drama lebih. Takdela kurus sgt kn. EKkekekekeke....

Bg org yg tak pernah kurus mcm aku, itu mmg an achievement ok. Tapi achievement yg mula merisaukan. Sbb dia mcm turun, turun dan terus turun. Smpaikan fine lines kt muka aku makin ketara ok. Tu yg aku isau tu. Elok2 aku nk hold aging aku, tros mcm takleh control dh. Pstu aku mula picture myself being aneroxic. Serious. Aku mmg risau ok.

Slalu nye since skolah2 dlu, berat aku menaik je. Turun pn masa nk kahwin aritu. Lepas tu dia naik balik dgn jayanya. Nk cecah 58 or 59kg tu mmg payah lah. Lepas tu dlm masa 2 3 bulan dia boleh turun mendadak, bg aku 5kilos is mendadak ok. Slalu turun setahun pn 1 2 kilo je.

Kiranya skg, aku bkn bangga pun. Tapi aku risau. Nak2 aktiviti petang aku mmg takleh nk reduced. Tdo pn takleh nk tdo byk dh. Mlm2 kul 11 pn kdg2 si hapiy tu takmo tdo lg. Mlm2 dh kerap bgn mlm skit, sbb siang2 die takmo susu sgt. Tp dia tak dela bgn ke apa. Cuma dia nk nyusu, bila die bgn nyusu kdg2 payah nya aku nk tdokan diri balik. Pstu pg2 kul 6 dh buntang dh mata. Cmne aku nk tdo lama skit? Mkn mmg dh mkn byk dh. Cuma skg ni aku kene ganti pose. But still, masa buka mcm rhino aku mkn. Cm smlm, aku msk sardin, tin kecik yg ada 3 ekor tu. Bese aku mkn 1, hubby mkn 1. Tinggal lg 1. Jgn tanya Firdaus ngn Hapiy tak mkn ke, diorg ngengada smlm takmo mkn. Pstu hubby igt nk mkn la lg 1 tu buat sandwish plak. Skali aku mkn mkn mkn amik amik amik. Dia smpt mkn 1 je tgk2 dh licin. Wakakakak. Gua lapa gila beb. Hari sblm tu, hubby balik mmg lmbt la utk this week ngn next week. Sementara tggu hubby balik, aku belasah megi semangkuk dlu. Pstu hubby balik mkn nasik. In between tu minum air la mkn buah la. Buah tembikai sebiji besar dlm 2kilo tu, aku mkn sorg utk 2 hari. Kira pointnya aku mmg mkn byk.

Aku mmg sgt concern kalu berat aku tros turun. Aku takmo aneroxic. Aku takmo timbul lebih byk fine lines. Huhuhuhu... Tu la concern aku sbenanye.

Dan for the first time in my life aku ase, aku puasa sbb aku kene ganti puasa, tanpa niat utk kurus. Sbb sblm2 ni aku cm ckp. Ha ok la pose boleh kurus. Skg statement tu dh tak releven......

Ok tu je nk cite. Huhuhu. Susahkan manusia ni. Gemuk pn risau. Kurus pn risau. Tak sbenanye aku ni drama queen je lebih. Huhuhuhuhuhu.......

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Ida Chan said…
wooo...pjg gile citer kurus ko nie...ish3...xpe la...ko just nk let out ko nye concern. ok la tu. jgn la isau sgt. yg pting, ko sihat n masih ade tenaga utk uruskn life mcm bese. unless ko ase terlebih fatigue atau kerap sakit atau mende2 pelik len, then harus lebih hati2. as 4 now, njoy je la. xtau smpai bile moment like tis will last. so njoy smentare stok masih ade! ;D
Siti Fatimah said…
hehehe..tu la....sementara stok masih ada.... ekekekek..
AZREN said…
wahh..best nyer dh kurus..senang la, xyah susah2 bazir mkan pill la, minum jus ape ntah yg diorg jual tu la..
misshannan said…
tpkan mek..aku rasa ko tak gemok pun..sebab ko tinggi...
This comment has been removed by the author.
Situt, sile refer latest entry aku.
http://mysinfulobsession.blogspot.com/2010/06/situt-kurus-yay.html
roshda said…
nak kurus jugak!!!
Siti Fatimah said…
eheheh mimah.. siap buat refference..

kurus tu terlalu subjektif la gurlz... kdg2 kita igt kita gemuk, padahal berat bdn kita ideal. jgn isau sgt ek... eheheh.. aku ckp kt diri sendiri jgk. ;p

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan