Masalah Opis.

Aku sbenanye malas nk igt. Mls nk tulis psl ni. SANGAT2 malas. Sebab bagi aku, aku dh fed up. Perangai manusia, kita mmg takleh dan takkan mampu nk ubah.

Tapi aku jd terpanggil utk menulis. Sebab bila aku diam. Mcm timbul salah paham la plak.

Well, most probably budak2 opis takkan bc pn post ni, sbb aku dh hide kn blog aku kn. Ada seseorg masih boleh masuk dan baca. Aku pun tak tau dia masuk lg ke tak blog aku. Aku pn tak tau kenapa perlu aku nk explain kt sini.

Tapi kalu aku tak explain. Bende ni tros menghantui benak aku yg mmg tgh selenge je nih. Sbb dok pikir masalah ni again n again.

Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.

Well that's a fact, which like it or not, i need and have to accept!

Tapi itulah aku. Kalau mereka tak bg aku walau sedetik utk mengubah mereka. Why shud i changed for them? Why shud i? I will not. I will be as loud as i always be. I will never change. I promise myself that!

Terjadi suatu isu kt fesbuk. Di mana anak buah aku telah disuruh buat sumthing. Lepastu cm dia tak puas ati dia pun post kt fesbuk. Aku pun dgn lajunya komen. Aku ckp, org yg suruh dia buat sumthing tu mmg cmtu. Dia nk org jaga hati dan perasaan dia. Tp dia taknak jg hati dan perasaan org. Which is, 1, dia bkn fren aku. Aku tau die takkan bc apa yg aku tulis. Dan dia bkn fren anak buah aku. Dan die mmg takleh bc. Unless kalau ada org tunjuk. Masa aku tulis, aku dh tau, kalau tuhan nk suruh dia bc, dia akan bc jgk.. Aku dh ready nk face situasi tu. Aku tulis tu ikhlas dr hati aku, sbb tu aku tak sorok2..

Dia boleh - take that as a note, supaya die sedar skit diri dia tu mcm mana. Ataupun, tros buat musuh dgn aku. And yes, dia buat musuh dgn aku. Pd dia aku tak pro, sbb aku kutuk2 dia secara terbuka. Aku mcm, oh kau lg suka aku kutuk2 mngumpat ko blakang2. Aku pn tak kata diri aku bagus. Aku bole terima kritikan dari masa ke semasa, insyaAllah. Tapi dia boleh? Well, kejadian ni dh menunjukkan bahawa dia mmg tak boleh terima kritikan langsung. Dia mmg berprasangka kuat. Dan dia memang rasa diri dia sangat bagus, sesiapa pun tak boleh ckp apa2 dgn dia!

Kebetulan pulak, ada hamba Allah tunjuk komen2 tu kt dia. Dan of course dia melenting.

Pegi mampus. Ada aku kesah?

Aku ckp kt dia, aku pun taknak kaco hidup dia. BATU API dia yg hamburkan semua tuh kt dia! Then dia tros senyap.

Aku tak tau sapa batu api dlm kes ni. Hamba Allah yg jd tukang tunjuk. Aku akui, aku ada jgk diskas2 dgn anak buah aku tu sendiri, dan seorg lg kt opis ni yg aku percaya. Tapi keduanya ckp, takmungkin lah diorg tu. Diorg tu nmpk ok je. So aku pn senyap.

Sekelumitpun dlm hati aku, aku tak nak salahkan batu api tu. Sbb aku tau. Kalau Allah nk org tu bc, die akan tunjukkan, by all means. Aku cuma tertanya2 siapa. Tapi tak pernah aku direct tanya kt minah prasangka kuat tuh. Ataupun aku buat announcement as loud as i always be kt fesbuk. Sbb aku ase tak penting. Sbb aku pun takmau tau sapa. Dan aku taknak menuding jari kt sesapa salahkan sesapa.

Pada aku kes ni tak payah lah nk melibatkan org lain. Salah aku sendiri. Dan salah si prasangka kuat tu. Dia yg tak boleh terima, dia yg nk terasa gila2. Padahal ntah2 bkn ckp psl dia pun kn?

Aku jgk bknlah nk tuduh sesiapa pun yg jd tukang tunjuk tu. Bialah. Bende pn nk jd. Tak payahlah nk menyalahkan diri sendiri.

Aku sedang cuba mengharungi hidup ini, dalam keadaan dibenci mcm ni. Aku sedang cuba terima keadaan ini. Jgnla nk tambah pening kepala aku pulak. Aku takmo create apa2 problem dgn siapa2 yg buat masa ni takde problem ngn aku. Cukuplah problem yg dh memeningkan kepala aku ni.

Aku masih mau kerja di sini. Aku masih mau dtg opis tanpa perlu tutup muka.

Ok tu je aku nk ckp. Sekian.

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Ida Chan said…
sabar n bertabah k..
Siti, kadang2 apa yg kita nak ckp tu org selalu translate jadik benda lain.. hidup ni bukan macam drama tv..kalau dalam drama, kite leh tau apa org lain rasa kan.. So, kadang2 lebih baik diam or sometimes kalau dah geram sgt, ckp one-to-one.. and make sure masa tu dah abis pikir dah nak ckp apa, susun ayat elok2.. jgn ckp masa geram/marah/sedih atau happy..ada kwn aku ckp, seorang india yg sgt baik, kalau rasa marah/geram/sedih or even happy pun.. take 10mins utk feeling2 perasaan tu.. after that, kembali kepada rational anda..
Siti Fatimah said…
tak mimah. yg translate jd bende lain tu masalahnya aku tak ckp apa2. akak tu tetibe terasa. mgkin sbb aku tak smpt nk senyum kt dia, sbb slalu aku senyum. :)

yg minah lg satu tu plak. die tu mmg takleh ditegur. aku tak ckp pn ngn dia, dia pn dh delete aku yg die pi bc fb aku lg buat apa. bodoh baghal sgt kenapa ntah aku pn tak sure. lantak dia lah.

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor