Al-Quran dan Politik..

Aku ni perempuan. Tak byk knowlegde. Tak byk ilmu. Dan bkn ustazah. Tp ini pendirian aku. Aku akan terima teguran. Kalau aku termarah, terkasar, tersentap, tersakitkan hati. Aku mintak maaf. Aku hanyalah manusia biasa yang dtg berpakej lengkap dgn emosi,...


Bagi aku Al Quran dan Politik adalah seiring untuk masyarakat bertamadun.

Kita kalau nk berpolitik, kita berpolitik kerana Allah. Jadi kita ikut apa kata Al-Quran dan As-Sunnah. Apa saja tindakan kita sebagai pemimpin, kita pandukan kepada 2 perkara itu. Dan bila kita memimpin, kita sebenarnya telah berpolitik. Kerana, dgn politik orang telah memilih kita untuk memimpin. Dan untuk memilih kita, org tgk cara kita memimpin dan berpolitik. Biasanya, di Malaysia ini, org tgk tahap keislaman kita. Tp tulah. Sbb adanya

Apa itu politik?

Kalau kita tgk, masa kita sekolah2 dlu. Ada politik tak kt skolah? Politik itu mcm mana? Mcm, seseorg mencalonkan seseorang, dan undian dijalankan. Dan bagaimana kita mengundi atau diundi? Berdasarkan, pengundi itu suka kita atau tidak. Mcm tu kn? Itu politik kn? Di pejabat. Politiknya pula. Mcm mana kita bole easy going dgn org. Perangai kita. Cara kita tegur orang. Itu politik kn?

Jadi politik ini merangkumi, well being kita. Ataupun luaran kita, fizikal kita yang boleh orang lihat. Maksudnya, sedap mata memandang. Nyaman je. Dan juga, politik juga merangkumi cara kita bertindak, atau respons pada sekililing. Dalaman kita. Reaksi kita. Org boleh terima atau tidak. Bukankah itu politik?

Now, sebagai islam. Kita ada belajar. Bila kita mahu bertindak, mahu berpakaian, mahu berperangai, amalan kita. Bukankah kita ikut Al-Quran dan As-Sunnah. Sebab itu panduan kita?

Jadi, bukankah politik, merangkumi luaran, dalaman, perangai kita itu, perlu berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah?

OK sekarang aku nk reason out. Khutbah Jumaat. Aku akui tak pernah seumur hidup aku, dgr khutbah jumaat. Sekadar dengar seayat dua ayat. Yg lepas tu aku lupa adalah. Sekadar dgr ngomel2 orang yg pergi semayang jumaat ckp. 'Bencilah ckp psl politik'. Aku tak tau la isi intipatinya apa.

Tapi aku sangat marah. Bila smlm aku dgr berita, diorg komen psl Nik Aziz ckp, perlu guna masjid utk bicara soal politik. Soalnya politik bagaimanakn? Contoh kalau ko dok canang psl org ni penah liwat org ni. Org ni penah buat tu buat ni. Kira manjang kutuk org ja. Mmg la tak kena pd aku. Tp kalau mcm. Dlm islam. Allah S.W.T pernah bersabda bahawasanya riba itu salah. Jadi bila bank mengenakan charge sedemikian sedemikian. Mmg tak betul. Aku ase, takde apa yg tak kene dlm statement tu. Itu dia ckp apa yg Allah S.W.T ckp. rephrase balik je. Tu contoh yg sebenarnya tak tau la kn. Tp aku tetap ase tak salah.

Sbb dlm perjuangan islam - menentang maksiat. Untuk menentang maksiat, kita berpolitik. Jadi kita pilih pemimpin yg boleh menentang maksiat, insyaAllah. Jadi kita guna Khutbah Jumaat utk iklankan benda2 ni. Bkn utk menjatuhkan atau mengutuk sesiapa. Hanya utk mengingatkan kita ke jalan Allah S.W.T. Allah S.W.T suruh begini jadi buatlah begini. Nak harapkan tazkirah/usrah lepas solat 5 waktu setiap hari jgn haraplah. Berapa kerat sgt yg pergi?

Bila statement pemberita itu smlm - Khutbah Jumaat harus mengembalikan umat islam ke jalan Allah S.W.T, jadi isu politik harus ditolak tepi. Aku mcm meradang tros. Hello, kalau kau berpolitik takde panduan main membuta tuli je salah ok. Ckp mcm lupa agama dia tu apa. Itu yang aku marah tu. Mcm lupa ada Al-Quran, lupa ada As-Sunnah. Itu yang buat aku meradang tuh.....

Mcm bila buat sesuatu, tak igt langsung psl Allah S.W.T.

Lepas tu kata, PAS ni over the board. Hukum hudud menakutkan org. Well mmg utk menakutkan pn, supaya org tak buat. And another reason, supaya ringan skit hukuman kt akhirat sbb kt dunia dh kena. Lgpn, yg bkn islam tak terbabit. Yang org2 atas sbelah sana tu takot sgt apsal?

Paling aku marah. Masih ada lg yg buta. Masih ada lg yg menyokong.

Ye kalau betul PKR tu melampau, tak betul, korup. UMNO/BN tu suci?

I kenot stand lah this kind of things. HUH!

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

hamas said…
yup...btul tu...masih ramai yg menyokong sedangkan dlm masa yg sama dia gak yg membantah...tak faham btul dgn rakyat Malaysia nie..

teringat kata2 Ustaz Azhar Idrus... "Jahatnya Pemimpin Kerana Jahatnya Rakyat" ..Rakyatlah(majoriti) yg menentukan kepimpinan sesuatu negeri / negara...

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan