Ayam Penyet

Ni sume gara2 mimah ngn hannan. Diorglah slalu soh aku update blog. Pstu diorglah yg asek masak masak masak. Hahahahaha. Aku pn dh tersampuk skit. Hehehe. En. Hubby pn heran. Rajin plak u masak skg? Hahahah. Ekceli, aku jd over rajin bila aku over laparrrrrr. So nak2 pose kan. Mcm2 lah aku mengidam. Ish ish. Not gud.... :D....

I dont know lah today, kalu aku boleh masak lg? Kalu takleh msk, ngengada tak larat la apa la. Mmg la. Mmg sesuatu. Hehehe

So smlm, hannan tetibe. Eh aku nk msk ayam penyet lah. Aku pn mcm. Ish best gile menu ko. Pstu die ckp. Mcm senang je nk buat. Aku pn mcm nk buat jgk. Pstu die bg link. Kenapa ko bg linkkk. Huwaaa. Aku pn tgk link tu. Ada gmbar. Huwaaaa. Tros teruja nk buat. Skali cm ish susah, nk kene buat smbal dia sehari sblm. Marinate smlman. Pstu aku takde gula melaka. Gula pasir adalah. Pstu lg, cm leceh, nk kene buat sup lah, sambal nk kene tumbuk lah, nk kene marinate nk kene goreng dlu la. Tempe tauhu pn aku takdek. Pendek kata. Tak nak buat.

Skali dia up gmbar ni kt fesbuk:
Kau punyelah spesel siap smbal tu letak dlm tomato jek. Kn? Siap namakan ayam penyet seri aman, sbb tu nama taman rumah dia. Over kn pompuan tuh. Hahahaha.

Aku pn tros berbunga2. Nk buat jgk nk buat jgk. Tanya en. hubby dia pn ckp ok. Kene tanya die dlu, karang die takmo mkn, aku sedih. Berpeluh2 penat aku buat kn.

Balik2 tuh hujan plak. Kene bertapa dlm kete. Ujan reda baru naik....

Start msk lmbt jgk la dlm kul 615pm cmtu. Ke 630. Pstu hapiy die nangis2 kejap je. Pstu die marathon kt dpn. Kdg2 sorg2. Kdg2 ngn abang dia. Maklumlah br pandai jalan. Hahahaha. Klaka tgk dia, mcm tak nak duduk.

Memula rendam ayam.

Pstu masak nasik. Pstu buat marinate utk ayam.Goreng jintan manis, jintan hitam, ketumbar. Tumbuk2 masukkan lada sulah, kari, kunyit garam, halia, bwg putih. Pstu letak tepi.

Buat sup, kaki ayam. Letak kentang suma.

Pstu goreng bawang, cili merah, cili padi, ikan bilis, belacan, tomato: Tumbuk. Perah asam limau. Jdla sambal belacan. Lainnya ada ikan bilis je kn. Igtkan susah sgt. Hahahaha

Dh kul 7pm cmtu. Goreng ayam. Aku pusing je tgk lntai mcm2 smpai hapiy ngn pedaos buat. Takleh2. Aku takleh fokus kt diorg. So aku abaikan. Hahahaha. Tp tgk2 jgk la kot2 diorg main benda2 tajam ke apa ke kan.

So, wallah.....Siap buat air nescafe o.. nyum nyum

Ayam penyet yg legam sbb over goreng. Tp tak tumbuk. Kang penyet sgt hubby tak mkn lak. Die bkn boleh tgk bende pelik skit

Smbal belacan cmpo ikan bilis.

Smbal kicap, blom letak kicap. A must kalau ada sup ayam. Banjarian Style. Ehehe

Sup ayam. Nampak pelik skit sbb pakai minyak recycle. Ahahaha. Hubby tensen je. Pstu cm masa goreng2 rempah2 tu, cm terjatuh2 dlm kuah. So jd sup berempah. Tp sodap...:D

Air nescafe O
Lengkap sudah bahan2 utk berbuka pose. Nyum nyum...

Mlm ni nk msk apa plak ek? Hehehehehehe...

Comments

misshannan said…
wah...seperti ku kenal gambar yang pertama iteww....menarik aaa...len kali masak ayam ni api kecik jer...baru tak hitam...org org jawa ckp..ireng geseng...hehhe...best aaa...bos aku semlm mlm siap tak bertambah...sebab kan ke aku masuk nasi dlm cawan tu..pastu bile nak tambah...dia nak suh boh dlm cawan tu gak...time tu makcik malas dah...hahaha...tp mmg mantop...maybe 2/3 hari lg nak repeat...hahha..amik ko..
Siti Fatimah said…
ahahaha..boleh die nk tambah boh nasi dlm cawan gk..ahahahaha..

sib baik aku tak buat smlm..kalu tak ada bos aku pn mintak yg sama...ahahahahaha
fazi said…
gile rajin ko tut...aku mkn ns ayam penyet wong solo je la jawabnye.. kang lain jd nye..uhuhuh
waahhhh!!! ini sudah melampauu!!! nak buat juge!! tapi kena tunggu dtg seru lah kan.. heheheh

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan