FW: Sekadar Berkongsi: SALAM atau ASSALAMUALAIKUM ?

 

Benda ni telah dipraktikan baru-baru ini oleh ramai orang. Tapi sebenarnya tak proper.  Jadi nk kongsi la sikit. :D

 

 

Fatwa 1

 

Fatawa: 'ASSALAMU-ALAIKUM' OR JUST' SALAM'?http://www.infad.usim.edu.my/themes/mblocTec2/images/spacer.gif General FatawaQuestion:

Some people tend to say just' Salam' or 'Salam-alaikum' instead of 'Assalamu-alaikum'. Is this acceptable?

Zein al-Abideen, Halifax



Answer:

'Salam-alaikum' is also allowed, meaningwise. But, it is not recommended in preference of 'Assalamu-alaikum'. Those who say 'Salam' only are wrong and it is only a modem fashion. The Qur'ân orders that we should greet each other using the proper words, which are 'Assalamu-alaikum Wa Rahmatullahi Wa barakatuhu'



Country Of Origin : Saudi Arabia
State : Riyadh

Author/Scholar : The Late Maulana Mahmood Ahmed Mirpuri

 

Fatwa 2

 

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??


Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".

Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)


baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH...

 

 

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

 

 

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

 

 

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz“Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

 

 

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

 

 

dan… Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

 

 

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,

 

saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

 

Jawab salam yang betul ialah ;

 

“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

 

 

“WAALAI KUM SALAM”

 

 

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

 

“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…

 

Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”

 

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

 

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

 

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan“A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

 

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

 

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform“A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

 

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

 

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

 

* Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

 

* Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.

 

* Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan “ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”

 

Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..


Read more: http://belogfadah.blogspot.com/2011/02/keagamaan-jangan-tulis-perkataan-salam.html#ixzz1FWG9rhOE

 

***Sekian, Sharing is caring.

KPWKM

KPWKM

Comments

cer ko baca ni Siti

http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150108505719784&id=278212574025
Siti Fatimah said…
Link ko bg tu aku mls la nk bc. dok maki2 lak. kang naik angin lak aku. muahahahha..

tp ada member opis aku dh tegur pn psl ni. and die bg link Ustaz Mohd. Fadli Yusof. ko crk la kt fesbuk. Teguran ustaz ni agak cantik skit bahasa dia. :D

Kesimpulannya, bukan tak boleh sebut, tapi kurang proper. Aku mmg tak bekenan. Hehehe. Kire kalu org dok salam salam kt aku, mmg aku tak jwb salam dia ataupun aku bg Assalamualaikum balik. Even Rasulullah pn bg Salamun'Alaikum.... secara penuh...Dan Rasulullah S.A.W sebut salam semasa nk meninggalkan org yg mcm bkn kwn dia aa... ada kisahnya.... So aku, follow apa yg Rasulullah buat la dlm kes ni, insyaAllah... Terpulang pada pendapat masing2.

Aku riso gk, sbb nk2 ujung2 ni, akan timbul satu fitnah besar.. Risau2. So ikot ko la ko nk piki cemana eh.. Hehehe. Aku share jek..

Ini aku petik and simpulkan apa yang ustaz Mohd. Fadli ckp.


Salam bermaksud sejahtera atau selamat. Malah perkataan Islam juga berasal dari salam, dalam konteks selamat lagi menyelamatkan. Maka BOLEH gunakan perkataan salam, kerana ia juga salah satu cara Rasulullah ﷺ memberi salam سَلامٌ عليكم (salamun 'alaikum), adapun jika menggunakan السلام عليكم adalah terbaik. Lebih baik lagi menggunakan السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
eh jap, ada ke in real life, org bagi salam dengan "Salam" aje? Tak penah pulak aku dengo. Dalam blog/sms/email ada lah.. pelik la pulak kalau in real life ckp Salam as Assalamualaikum...
Siti Fatimah said…
aku tak ckp in real life. aku ckp ni dlm wardings dunia internet / sms la.

ikot ko la kalu ko still nk guna perkataan salam. dh ustaz2 yg bertauliah di internet ckp boleh...

but aku still ase kurang proper, tu pendapat aku.... aku tak kate ko tak proper..

cume utk pilihan aku sendiri, aku tak mahu guna salam...

that's all, doesnt matter what u choose...

:D

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan