Masak Pindang

Masak pindang ngn masak asam pedas ni memang makanan kegemaran aku dari kecik2. Senang nk msk. And sebabkan family aku telalu taksub ngn masakan2 mcm ni. Sume sumber2 protein pn kiteorg buat masakkan ni. Cuma kalu masak pindang ni yg sesuai ikan ngn daging jela. Kalu ayam tak brape. Tapi kalu asam pedas memang ayam, ikan and daging.

So bila kahwin ngn org Banjar read: My Hubby. Makanan dia lebih kepada Sup-sup kosong dan jernih, kari mari, sambal, masak kicap, kuah lemak, masak asam - ikan goreng pstu tumis bwh n masukkan air asam jawa /cuka.. So dok ulang tayang yg tu tak berkesudahan. And mcm sambal tu leceh, nk kene blend cili bagai (cheh padahal msk asam pedas pn kene blend cili gk. Hik hik)... So aku cm dh bosan skit aa. Aku pn cuba lah bwk masuk 1 persatu masakan keluarga aku utk dipertontonkan kepada My Hubby.... Itupun kene dptkan consent dia dlu la...

Tp mlm td, since dia busy. Aku msk dlu br aku sembahkan kt dia. Dia ckp nasib sedap kalu tak die tak mkn. Huhuhu. Sib baik la jd.

Tapi kuah pindang ni jarang lah tak jd. Sebab die paling senang dr asam pedas. Asam pedas kene tumis la apa la. Takleh telebih cili, takleh telebih bwg. Nnti ase pelik la apala. Kuah pindang ni. Everything compliment each other. Takde serai pn bleh jd gk. :D
Gambar adalah google... Lenkali aku amik gmbar sebenar... eksaited lak tetibe masak2 nih. :D

Sumber Resipi: Mak Aku

Bahan-bahan

  • 1 ekor ikan selar - belah 2
  • Tumbuk halia, bwg merah, bwg putih (habiskan stok aku yg ada), kunyit
  • 1 batang serai - diketuk- tapi takde dlm peti ais gua mlm td. huhu
  • 1 keping asam gelugur
  • 1/2 biji tomato dihiris - saiz kecil je
  • 1/2 labu bawang besar holand - dihiris
  • 3 biji cili pagi- belah 2

Cara membuat
1. Bersihkan ikan dan potong
2. Masukkan semua bahan yang ditumbuk dan bwg holand dan cili padi kedalam mangkuk
bertutup.
3. Renehkan smpai mendidih dan naik bau. Kemudian masukkan ikan, asam, tomato, reneh kn lagi dan tutup api.
4. Bos call nk balik (dalam lagi sejam pejalanan) buat sayur kangkung belacan smbil hidupkan api semula, balik2 kan ikan.
4. Goreng ikan n Wallah.

Bos tambah 3 4 kali. Success lg kalini. Hik hik. Alhamdulillah....




Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan