Tips Banyakkan Susu IBU

Mesage: Ni email dari kawan baik aku Ida. Mmg penuh bermakna email ni bagi aku n penuh info yang berguna. Aku edit2 la sikit2. Mana kata2 mcm peribadi sgt tuh aku buang la. Kang korg kate kitrog ni lesbian lak. Hahaha. Takdelah. I mean. Aku letak yang penting2 utk susu ibu je. Wpn kata2 dr dia tu memang penuh perkataan yang supportive. Takpelah. Aku simpan utk aku jek. ;) (kedekut ke aku? ;p)

aku pon ase prob ko ialah ko kurg rehat. mkin ko ase ko tak STRESS. tp slalunye kite just bole tipu perasaan n fikiran kite. BADAN TAKLEH TIPU. KITA
KENE CUKUP REHAT.

tentang stimulation. every time ko pump, ko dpt letdown x? letdown nie rase sakit yg mengemut dlm mase seminit dua waktu sedang pam atau menyusu. lagi byk letdown ko dpt, lg banyak la susu kua. Kalu dengan luqman, aku mmg sgt senang letdown. 1 sesi bole dpt 3-4 kali (depend on bape lame die nyusu). kalu pakai spektra pon ade letdown gak, tp max 2 kali je. pernah jugak xde letdown lgsg, mmg dpt susu xbyk sgt la. nie yg dlu waktu aku citer kat ko waktu aku xsihat, mkn ubat n smpai tetido kt meje waktu pam. wpun dekat sejam pam, tp xde letdown. susu pon xbyk mane. sepatutnye kalu aku pakai avent tu aku lg senang dpt letdown, sb aku bole mimic care baby nyusu. tp mcm aku ckp td. care pakai avent n spektra xsame. n aku lum master. sb aku yg kne tentukan sndri cara mcm mane suction yg aku nk yg bole wat aku letdown. dh bese pakai spektra kot. lekap patu wat dek je :p selame nie, aku xpedulik sgt pon mcm mane luqman nyusu. tp lps ade avent tu, aku mmg perati2 gk la (wpun slalu lupe nk perati :p ). sebab slalu gk pam dgn avent xde letdown sb xpandai :P tp kalu dpt letdown tu, mmg 1ckp botol 9oz. baru skali je kot dpt cam tu :P yg len tu nk penuh botol pon susah wpun dh pam sgt lame.

ko pening ke dgn citer aku nie :p aku pon just nk share je. main point nye. bile pam, ko kne dpt letdown. MSTI!. sb, bie letdown, baru hind-milk akan kua. kalu g kelas susu, die ajar, susu kite ade 2 part.

1 fore-milk, 1 hind-milk. susu depan nie selalunye lbh cair. ni utk bb hilangkn dahaga. hind-milk, yg slalu dapat after letdown, adalah susu yg lbh pekat (bkn la pekat dari segi tekstur, tp dari segi color). bese nye lebih putih. hind-milk nie la yg bertanggungjawab mengenyangkan bb. kalu bb susu tp xde letdown, besenye die xbape kenyang. n nt kerap nk susu semula. mcm xpuas pon ade. nie ko bole nmpk n perasan (color susu) waktu pumping session.

dan utk dptkn letdown sbnrnye xsusah (susah gk kdg2, bergantung pd keadaan kite). 1. kne tenang n xstress. jgn pk kje yg menimbun atau terkejar2 dek mase atau pon stress sb kite letak target pade susu yg kite pam. misalnye ko target nk 5oz sebelah n asik tengok je botol tu smbil pk, bile la nk penuh.


nie antara tips2 yg aku dpt drp pembacaan kat forum2 n article2 kt intnet pasal menyusu :-

  1. pastikan kite selesa dgn surrounding n environment tempt nk pam (bkn asik takut2 ade org terjah). selesa dgn suhu persekitaran n senyap (bergantung pd org. kalu org yg xkesah n xterganggu dgn anasir2 tu pd die mana2 pon bole pam. kirenye depend on diri kite. wat diri ko jd seselesa mungkin). jgn pakse diri selesa pdhal xselesa sbnrnye.
  2. jgn pndang botol. like it or not. kalu ko keep on pndg botol, kite akn terpk gk, bile la nk penuh, nape lmbt penuh, nape susu sikit dsb. tenang n jgn pandang botol. pandang kalu perlu adjust pape je...biakan mesin tu wat kje die n pam susu
  3. kebanyakkannye sarankan spy tengok gmba @ video bb. spy kite ase tenang n hepi bile igt muke n gelagat comel anak kite. at least die bole wat kite lupe pe pon jugak prob n kerja yg ada wpun skejap. ramai kate sgt membantu utk dptkn letdown. ade stengah org pulak bace novel, tp make sure bkn novel yg tension, sedih terlampau @ action yg mendebarkan @ citer antu :p
  4. nie aku tmbah. redha dengan pe pun jugak hasil utk hari nie. jgn penah kesal @ bersalah dgn rezeki yg dpt wpun xbyk. tu adalah rezeki yg Allah swt bagi utk kite n bb utk hari tu. yg ptg, ia berkat. lenkali cube lagi n semoge akan lebih byk. nie aku mmg wat dari dlu. dari waktu aku pam skali dpt 2oz je, yg aku citer kat ko aku pam byk kali stiap hari.
  5. n aku slalu doa stiap kali aku mkn, spy pe pon yg aku mkn akan beri khasiat utk aku n susu yg aku nk bg kat luqmann akan banyakkan susu aku. n spy susu tu xkn beri mudarat walau sikit pon pd luqman tak kira la ape pon yg aku makan. dulu aku mmg sntiasa doa mcm tu. n alhamdulillah, luqman xde masalah. skang aku dh slalu lupe nk doa :p n luqman ade la kne sakit perut kalu xbetul aku mkn. dulu aku makan je pe yg mk aku kasi wpun ade org kate tu angin la hape. mak aku kate xle pantang sgt, makan je :P tp alhamdulilah luqman ok. skang kalu aku men mkn je, (dh la xdoa :p ) luqman akan kembung. tp waktu doa nie, doa sguh2. wpun dlm hati, tp aku kdg2 smpai bergenang air mate. (huhuuu sedih lak aku bile teringat zaman tu. susu sikit, takut sgt xckup utk luqman...)

nt kalu aku ade pape info lg yg aku terbace atau teringat aku share dgn ko ek. jgn kesal @ sedih sgt. setiap yg berlaku ade hikmahnye. cume kite yg perlu cari ape hikmah tu :)



Comments

Ida Chan said…
ayoooo....

nk ckp jgn share pon xpatut...

nk bg share pon..mcm....errrr...

isau org igt mcm aku memandai2 je. (memandai2 kt ko sorg xpe la kn :P)

kcikkan tulisan kalu lg ok kot
Siti Fatimah said…
hehee..tu la..aku try post pakai word.. Patu kt word tulisan tu kecik je. masuk blog jd besar lak

aku harap ko tak kisah aa ek..ehehe..mmg berguna ni...utk sume....

i mean tips yg ko bg tu is a good start utk sorg ibu yg malas membaca dan malas membuat research...
Siti Fatimah said…
seperti aku..tetinggal lak..ekekeke

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor