Panggilan Dari Rumah Allah

Sejak sebulan yang lepas, tak igt aku bila 1st time aku tau parents aku nk gi haji, hari2 aku call diorg tanya persiapan. Tanya dh kompem ke belom. Aku lak yg risau2. Bila ada org buat haji, memang itu sesuatu yg sgt baik bagus dan semua orang akan mendoakan. InsyaAllah...
 
So setiap kali aku tanya, mula2 mak aku eksited jgk. lama2 die mcm malas nk jwb. Nk taknakje. So ke terujaan aku tu pn kendur la sikit. Hihihi.
 
Pg2 khamis (12/11/2009) Aku fikir nk menglangsaikanlah tugas kt rumah aku skit2. Then tengahari br pegi rumah mak aku. Lgpn hubby aku kerja pg. Dia cuti halfday. So aku pikir nk pegi dgn dia jelah. Mak aku pn bknnya buat kenduri apa. Pakcik2 aku yg katanya nk dtg tu pn tak bertolak2 pn lg dr kampung. Seorang Makteh aku br lepas bersalin. Seorg plak br lepas keguguran. Jadi aku menjangkakan tak ramailah yg datangnya pun. Belah ayah aku pulak, hanya nenek dengan atuk je janji nk dtg. Yg lain takde ckp apa2 pulak. So aku pn lepaks2 la. Mak aku pn takde call. Firdaus pn demam balik. Pastu mcm tak berapa sehat kesian pulak nk hantar nursery. Kalu hantar kompom mama tak kemas rumah pn. Kompom mama tdo. ;p. Hafiy pn mcm tak berapa sihat jek. Tak tau sbb apa. Tp dia tak demam. So mcm merengek2 lah 2 orang jebon kesayangan mama tu. Takda apa pn sgt mama boleh buat. Habiskan cuci kain, n gosok bj kerja abah je. Bj kerja mama pn tak smpt mama nk buat apa2. Tak kisahlah tuh.
 
Dlm kul 1130pagi mak aku pn call ckp nenek dh smpai. Aduh. Cmne nih. Call hubby, dia ckp die balik dlm kul 1230. Gedebak gedebuk Kul 1tghari hubby smpai umah. Dia ckp dia nk smyg dlu. Aku terlupa period aku dh kering. Boleh plak aku buat selumber wawa jek. Tunggu hubby smyg. Tak terpikir kt umah mak aku sure jem nnti nk smyg. Ramai org kn. Lepas tu masa smpai umah mak aku memang mcm kelam kabut pn. Kul 3 br smyg. Aku pn tak tau kelam kabut apa. Tp yg psti aku tak nampak mana bag2 mak aku ni dh packing ke belum? Jd aku pn buat donno jelah. Lepas smyg tu sorg2 pakcik2 aku dr kampung smpai. Pakwan, Pakcik Makcik, Pakwee. Pakngah Makngah. Ramai jgklah. Nenek Atok, Ateh, Moksu Poksu. Kira adik badik mak ayah aku jelah. Tp tak semua. Pak itam, mak itam. Mcm2lah isu ada yg merajuklah. Suami balik lmbtlah. Takkisah lah tu yg dtg pn kami dh berbesar hati. Sblm2 tu ada la kwn2 mak ayah aku dtg secara berasing2an. So mmg Murah rezeki mak ayah aku la. Harap siapa je pn yg dtg atau tak dtg. harap2 diorg mendoakan mak ayah aku ek. Smoga korg yg bc blog aku pn sama ek.
 
Dh lepas asar tu hubby ajak balik. Lgpn firdaus makin panas. Hafiy plak mcm keluar chicken pox tp dia tak demam. Aktif mcm biasa. Kalu firdaus dlu dpn aku ngn mak ayah aku je die tunjuk pndai. Kat org die tak tunjuk. Hafiy ni aku tgk sgt friendly plak. Sapa je pegang die tak kisah. Lepas tu siap tegur2. Paling tak tahan ditunjuknya pulak aksi2 merangkak2 dia tuh. Makin jauh dh merangkak dh. Adoiai. Sume org cm tak percaya. Tp yelah die dh 5 bulan. Tp bdn je kecik. Siap kdg tangan die tak pandai nk pegang2 lg. Si ulur je mulut sbb nk masuk brg dlm mulut. Adoi aii. Mcm main cari gula dlm tepung lak aku tgk. Hahahahah.
 
So kami smpt balik rumah. Smbil aku mandikan anak2 dan diri sendiri. Hubby tdo. Lepas aku siap smyg aku kejut hubby ajak gerak. Masa tu dlm kul 430 cmtu die start tdo. Aku tanyal a nkgerak kul bapa. Die ckp 630. Sbb ayah aku taknak kuar awal2. Nk kuar lepas magreb. Aku mcm skeptikal je. Mcm tak smpt. Patu kul 530 aku kejut hubby ajak gerak jgk skg. Aku mcm dh risau2. Tak keruan. Aku rasa aku dh mula panik kot masa ni. masa balik rumah tu smpt la aku online kejap layan ida ngn gurlz yg komen2 post aku. Hiks Memang peminat setia btol kn dorg tu. ;p
 
Nk keluar tu hubby takde selipar lak. Siap singgah jusco tuh bli slipar. Smpt lg aku plak nk terberak. Singgah berak jap. Pstu dlm kul 640 br smpai umah mak ayah aku balik. Pakcik2 aku yg nakal2 tu dh sound2 hubby aku. pertama die kene jd ketua rombongan sbb kira die anak sulung la kn. kedua. dia kene azan.
 
Wpn sebetulnya anak sendiri la kene buat. Adikaku khalid ok je kot. Tp dh ada org nk buat. Dia pn takdela ckp apa2. Adik aku Lala MIA. Hubby aku plak die lurus skit. Org dh suruh die terus buat je. Tak pandai membantah. Hehehe.
 
Lepas siap2 solat tu semua. Atok aku n nenek aku dh risau2 dh. Patutnya kul 730 dh kene ada dekat Kelana Jaya. Tp ni dh kul 7. Tp takde sapa pn nk gerak lg. Sib baik magreb cpt. Dgn tak semua org dh smyg. Atok aku pn mula. Bc doa selamat. Doakan mak ayah aku selamat pergi dan selamat pulang. Aku sedih sgt time ni. Tak tau napa. Ayah aku sure sedih, bapak dia sendiri doakan die nk pergi haji. Atok aku pulak. Die belum pernah jejakkan kaki kt sana. Mgkin dia tak mampu. Aku jd kesian. Aku jd sgt sedih. Overwhelm dgn perasaan2 tu. Aku tak tahan. Jd aku nangis. Lepas nangis lega la sikit. Bila aku tgk nenek aku. Atok aku. Aku doa moga Allah bukakkan hati diorg. Bukakkan hati anak2 diorg. Utk bawak diorg pergi haji satu hari nnti. Amin...
 
Lepas tu dlm kul 720 tu hubby azan. Lepas azan tros kuar. Dlm kete mak aku naik kete aku. Ayah aku drive sendiri. Sume org dh risau2. Roger2 aku since aku anak sulung suruh nasihatkan ayah aku. Well, i know my dad. So i just let him be. I know he wont listen. ;p. So hubby jd ketua rombongan. Since kami bawak mak aku. Aku dpt ase dia tense sgt. Die jd fully occupied sgt dgn job baru die tuh. Mata pandang dpn je. Panic smpai tersalah jln. Nk masuk duke smpai tak tau kt mana. Aku tau kalu aku ngomel2 msti die marah. Nk kene maki mmg la kn. So aku pn cube jd co-pilot yg terbaik skali. Aku tunjuk jln. Bila die suruh call ayah aku tanya die kt mana aku call. Ikot mana benti mana. Mmg die asek mcm gelabah. Bila salah jln siap marah2 diri sendiri. Sib baik mak aku tak kisah n dh tau perangai menantu dia tu.
 
Dlm perjalanan. Mak aku br teringat kt adik aku Lala. Akupn terlupa sungguh psl Lala. Sorry Lala. Pakwee aku ckp dia dh call sblm gerak. Lala mcm br bgn tdo. Aku tak tau la mcm mana. Aku tak tau la salah aku ke. Tp aku ngn mak aku cuba call Lala tp tak dpt. Lepas tu mak aku sms je lala. Mak aku ckp dia akan doakan Lala masa dia kt sana. Sebak aku. Nk buat cemanakan. Kami doa moga akan ada kehidupan yg lebih baik utk dia. Kami doa agar dia tak lupa tuhan. Amin...
 
Smpai2 Kelana Jaya barulah hubby aku boleh senyum2. Haih sabar jelah. Smpai2 azan isyak pn berkumandang. Tros la mak aku tuka pakai ihram dan smayg tros. Ayah aku plak dia smyg jek. Tapi die taknak pakai ihram. Kami semua dh risau2. Yg ada kira pakcik2 aku tula. Kecuali pakngah n pakitam. Adala sedara arwah atok dlu pn dh standby kt sana. Bg kata2 nasihat amanat skit2. Sbb dorg dh berpengalaman.
 
Dlm kul 9 ayah aku rilek lg pakai tshirt. Padahal nk daftar kul 930. Aku dh bising siap mrh2 ayah aku. Dia bole nk byk2 tanya time bli sim kad kt tepi masjid Tabung Haji tuh. Adoiaii. Mak aku plak dpt tag nama tros simpan dlm beg. Adik aku khalid yg tak pernah marah tu tros, UMI PAKAI LA TAG TU DIA BG BKN SURUH SIMPAN!. Herhh. Suma org geram sbenanye bukan marah. Mak ayah aku mcm rileks sgt. Hehehee. Tp mak ayah aku eksited sgt smpai tak kisah org ckp apa. Tp aku tgk mak aku, aku tau die tgh pikir psl Lala. Ayah aku plak fikir psl Ika sbb Ika tak dpt balik, dia tgh exam.Faidz adik aku yg bongsu pulak sedih2. Dia nk ikot. Kesian plak aku. Lama ni ayah n mak aku pergi. Balik nih aku nk ambik dialah. Takpun aku nk suggest kt hubby nk tdo kt umah mak aku. Kesian lah kt adik2 aku. Aku nk amik Faidz je kesian kt Zayed. Nk amik dua2 kesian plak kt Khalid. Nk tdo sana. Apa ceria kain baju menggunung kt rumah aku tuh. Adoi ah. Nk ajak diorg tdo umah aku Khalid kompom taknak. Mak aku br blikan die katil n tilam br. ish ihs ish. Cmno.....
 
Lepas kul 915 cmtu br ayah aku naik mesjid. Mandi tuka ihram. Segak betul ayah dgn tuala gebang tuh. Tp lama2 jln2 peluh2. Dh nmpk perut boyot. Kekekee. Comel... ;p
 
Kul 930 diorg pn beratur. Dr jauh aku tgk diorg pergi. Paling kesian aku kt Faidz. Suma org dok tanya faizd ok tak ni. Dia ckp die ok. harap2 die mmg ok....
 
Dan pg td kul 11pg. Zayed dpt sms. Umi n ayah kami dh selamat smpai kt Jeddah. Mak mertua aku pn call, dia ckp lepas ni teros pegi Masjidil Haram. 8 jam perjalanan dlm bas. Takpelah penat. Penat kerana Allah... ;)
 
Aku tak tau la. Aku ptt sedih gembira. Tp yg pasti aku sgt bersyukur diorg dpt pergi jgk ke sana. Moga2 diberkati. Moga2 dipermudahkan urusan. Moga2 ditunjukkan jln. Moga2 Allah menerima ibadat Umi dan Ayah. Moga2 mereka dpt haji mabrur. Amin....


--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Aishah Hamzah said…
parents sye dh pi haji dr thn '94. tyme tu umo 10 thn. ble peluk mak, x le sedey sgt.rileks lagi....airmata x kuar lagik. skali ble peluk ayah, huish....teresak2 tuh.kuar trus airmata jantan...cm x nk lepas kn ayah.....wakahkahkah.....
Ida Chan said…
hmm...sayunye...aku doakan dorg slamat smpai n beribadat kt sane. slamat balik msia gk.

sayunye...aku lak yg sebak...bile pulak turn mk n abah aku. mk aku tunggu abah aku. abah aku tunggu kaki die... :(
roshda said…
seronoknye.. moga dorg sihat kat cni mengerjakan ibadah.. selamat pegi n blk.. ida, sama la ngan ayah aku, mak aku bersungguh nak g.. dh register.. ayah aku kata x pe soh mak aku g dlu.. bleh plak.. adehhh mcm2 hal..
cTmaRina said…
ko nih titut memang ade jer modal nak ngusik ... abah ko yang pakai ihram tu pon ko comel kan.. saat parents kite dapat gi tanah suci lah aku rasa saat yang paling aku tunggu... aku sentiasa berdoa parents aku dan ngan aku-aku sekali dapat ke tanah suci masa tengah sehat walafiat... insyaAllah titut parents ko dapat buat haji dengan lancar... sama-sama berdoa yek.

hah ape lagi selaku yang sulong uruskan adik-adik tu supaya tenang parents ko kat sana ehheehhe!
Siti Fatimah said…
ecah: ecah mmg rapat ngn ayah ek.....mmg syahdukn....tp hrp2 dorg ok jela kt sana

ida: adela tu nnti..kita sama2 doakn mak abah ko ek..

gulrz:ayah ko mmg cmtu....tp nnti tgkla mak ko nk pegi die pn eksaited tu nnti....bese mmg cmni ke ek...isteri yg beriya2..hehe

marina: thnks sbb doakn parents aku..wei ko nk gi haji ajk aku..aku pn nk gi..hehe

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan