Kondem Mengondem

Aku tak paham la. Sesama menyusu ibu pun nk mengondem2. Bukankah kita semua ni (cheh mcm semua yg bc blog aku ni Geng Susu Ibu, yg bapak2 buat2 tak amik port yek. Tp kene amik port jgk la. Kesusahan isteri2 masing2. ;p) mempunyai niat yang 1, iaitu utk menyusukan anak kita selama yang kita mampu?
 
Kenapalah nk ckp negative2 macam,
 
Takkan sama anak sendiri hisap dengan pumping session. Production susu pasti kurang?
 
Kenapa perlu berbalah dan ckp oh org ni salah, org ni betul. Adoi cubalah jgn jadi budak2.
 
Ok aku share link, aku naik pening baca, korg kalu rajin bc la sendiri. Aku tak bc semua pn sbb panjang sgt. http://xclusivelyxpressing.blogspot.com/2009/08/realiti-ep-di-malaysia.html
 
Kt sini mcm berbalah2 psl EP. EP Mothers ni have problems lactacting their milk production. Sumtimes, the babies wont suck them directly. Mcm2 isu la, chirp mouth, eh betul ke. Inverted nipples (well excuse me! Bkn aku ejek dorg ek. Aku mintak excuse sbb mgkin cm lucah skit. ;p). So mcm ada la mom tu kata, mcm seolah2 skeptikal, siap kata mcm jgn percaya iklan2 pump2 mahal2 ni. Bknnya betul sgt. Adoi mcm jeles plak org bli pump mahal2 and support mothers yg sanggup nk bersengkak perut utk bli pump mahal2. Eh sukati dorg lah yg ko sebok tu pesal. Bkn mintak duit ko pon. Ish ish.....
 
I mean, mgkin betul apa dia ckp. Pump apa ko guna tak kisah. Janji hati mesti kental. Mmg betol, kebanyakkan kejayaan BF ni sbb hati kental. Sbb semua ni permainan psikology sbenanye. Semua ni bergantung kepada kekuatan minda ibu2 yang menyusui anak2 masing2. Contoh mcm kawan baik aku gurlz. (ehem2 ko buat2 ko tak bc blog aku la gurlz ek ;p) Dia blom beranak lg susu dh kuar. Perah bole dpt smpai 1oz! Bayangkan minda die betul2 nk breastfeed. Ni bukti kekuasaan Allah sebenarnya. Bg aku aku amik situasi tu sebagai. Kalu minda hati kita teguh. Pasti Allah akan bantu. Aku pegang sgt benda tu. Dan situasi Gurlz tu amat menjadi sumber inspirasi aku.
 
Aku bkn skeptikal kalu mkn tu ok mkn ni ok. No. Of course kita kene mkn semua yg berkhasiat. Sbb ada atau tak ada, apa yg susu kuar tetap kuar. Like a doctor said, kandungan kalsium still tinggi dlm susu ibu wpun ibu tak minum susu atau mkn apa2 sumber kalsium. Sebab apa? Sbb die amik dr tulang. Kalu perasan mak2 kita kt kampung2 (Even kawan makjang aku yg agak miskin, gaji laki rm900 jerk Anak 8. At one time smpai 3 org nyusu badan sekali gus), ada yg dh takde gigi. Sama dengan apa tu? Sama dengan kurang kalsium la babe!
 
So mkn tu perlu. But still ia perkara kedua. Yelah. Fokus kita sekarang terbaik utk anak kita. Jadi yg penting2 dlu kita kene tackle before we go on in depth. 
Pada aku most important is MIND. Kene selesa. Kurang stress. Cukup rehat. Moral support esp from family (HUBBY TERUTAMANYA. abang kuntz sila sedar fakta ini. :p) and friends. InsyaAllah. Allah akan bantu kita. InsyaAllah.
 
So katelah kita bli pump kokak. Dh la susah. Bising lak tu. Pstu susu tak kuar byk. Byk part kene basuh. Nk attend anak2 lg. Nk simpan susu nk piki nk label. Oh penat lg. Oh house chores lg. Mana la jd tak malas nk pump. Mana la mcm demotivated.
 
Kalu pump mahal. Paling lama pump 10minit dh dpt byk. Kalu pump yg kita kene picit2 tu. Mau setengah jam pn nk penuhkan 1 botol pn susah. Kalu pump tu kita dh tak suka. Tak brape nk selesa. Dh ganggu minda kita skit. Mgkin on some strong mother dia tak kisah. Lgpn ikot kemampuan jgk. Dh itu je yg ada nk buat cemanakan. Still kita kena support lah. Mcm takpelah. As long as kita pikir anak kita. Struggle pn struggle la.
 
Like i am. Mgkin situasi aku takdela teruk sgt. Aku ada kerja tetap. And gaji tiap2 bulan never failed to masuk dlm akaun. Alhamdulillah. Tp mcm aku hadapi masalah and isu susu tak ckp ni. Mmg aku struggle sgt tiap2 minggu tiap2 bulan. Tak tau la smpai bila dpt bertahan. Aku tgh cuba selama yg aku boleh dan cuba berfikiran positif. See, fikiran minda psikologi kene kuat!
 
Tp bila aku dgr voices mcm ida gurlz slalu ckp kt aku. Ko kuat siti. Ko tabah.
 
Mcm budak2 opis aku slalu ckp, wah bagus la timah ni. Kekekeke.
 
Dan bebaru ni mak aku pulak kata. Ha along kene mkn byk sbb along breastfeed. Nnti mkn la pil obimin, nanti vitamin dlm badan sendiri tak ckp plak. Tu yg asek sakit2.
 
Mak mertua aku ada jgk wpn sedikit agak skeptikal wah hebat ko. smpai bila ni? ada lg sbelum ni dia kata. cukop ke susu ko? patu aku ckp. Ada byk dh perah. Byk tu cukup utk brape hari je. Wpn cm ada la suara2 syaiton nirojim dlm ati aku kata. Dia ni tak percaya aku ke. Wakaka. Tp iman aku kata (chewah iman konon. Bkn iman anak gurlz. ;p). Take that positively she was amused by my intimidation. Eh betul ke cara penggunaan work aku. Maksudnya aku nk ckp. Dia kagum la dgn tekad aku yg 1 ini. Alhamdulillah. Ni membuatkan aku tak sabar nk balik kg sbb nk bgtau. Mak, Hafiy still minum susu sy lg. Hiks. ;p... Tp aku tak tak baik takbur atau proud sgt. Sbb mana tau Allah nk tunjuk. Nk uji. Sbb apa2 pun rezeki ni pemberian Allah. Apa2 pun aku sgt bergantung dgn Dia. Wallahualam.
 
And semua tu bg aku telah mendorong aku untuk berfikiran positip. InsyaAllah.
 
Walaupun ada jugak la suara2 sumbang sumbing. Ah tu malas nk dgr.
 
Apa2 pun utk mothers skalian. Aku support korg. Marilah kita bersama2 menyaport sesama sendiri. Sapa2 yg perlukan aku support just email or talk to me keh. I wont mind at all. Malah korg br ckp sepatah. 1 kertas kajang aku tadahkan balik. Tak caye cuberlah. Waakaka.
 
Aku br dpt parcel hadiah utk 5 bulan berjaya bfeed Hafiy. Kononnya nk bg hadiah ni masa Hafiy 6 bulan. Tp tu lah. Cm tak nyempat2 plak. ;p......Akhirnya duit sorok aku yg konon nk guna lah taknak gunalah. Terguna jugak. Lain tahun lah kita simpan niat nk bli Katil King Size atau Camera Canon tak kira apa model janji cukop utk pakai duit sorok tu. Tapi skg dh takde dh la. Tgk My Mr. Hubby ada duit lebih tak utk bli plak? Wakaka. Nnti2 lah kalu aku rasa perlu aku share apa dia hadiah yg aku bli sendiri utk diri aku tuh. Wakaka.

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Ida Chan said…
1st of all...aku sokong pe ko ckp tu. betul dan betul belaka. ehehe...

2nd...pe adiah tu...nk tau...nk tau... :D
Siti Fatimah said…
ele sikit je komen kali ni..ekekeke

tunggu...tp nk kata hadiah aku 100% pn tak juge la. tp aku sgt suke suke suke........;p

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan