Review DKLKL

Sbenanye aku nk tdo td. Muahaha. Ada 20 minit before abis lunch time. Tp takpelah. Aku nk review cita ni.
 
Ok masa mula2 bc. Aku bc just for fun. Tp makin lama makin kemaruk lak. Slalu aku bc dr stesen Masjid Jamek Putra smpai Setiawangsa je. Tp smlm lain skit. Dh smpai setiawangsa pn kalu boleh aku taknak kuar train nk abih kn bc. Kira masa mula2 tu mmg cita agak statik. Tak rush andrenalin aku. Lgpn agak lame sbb Heroin tuh mcm saba gila. Tak melawan. Baik.
 
Penulis DKLKL ni aku tak kenal la. Just on the net jela. She's one of my follower though. Hik hik. Tu pn sbb apa ntah. Aku tak igt. Tp she got many other blogs la of course. And of course dia ni dh ramai peminat dari sehari ke sehari. Aku jmpa blog die ni pn secara tak sengaja. Sbb aku search2 blog2 yg bole dibaca. Mmg layan lah. Mula2 bc pn dh sangkut. Cerita pertama aku bc Kasih Aisha Najyha. Then Dan Sebenarnya / Kau Milikku. Then baru2 ni, aku bli novel dia, ada tandatangan lg. Hik hik. Dik nanti dh terkenal silalah beli pen mahal utk sign ek. Warghahaha. Diman tak hengat. Novel Dari KL ke Luxembourg. Best kn? nama novel pn dh best.
 
Citer ni berkisar pasal Seorang umat manusia bernama Qaseh. Dari kecil dia dh jd yatim piatu. Then dia dibela oleh Makngah dan Datuk dia.
 
Bila besar, dh habis blajar, Dia kerja. So semua ni mcm very very slow moving story line jekn. Mmg aku boleh sabar la bc sikit2. Smpai separuh buku aku bc mmg makin lama makin menarik. Klimaks tak sudah2.
 
Dia tau satu persatu hakikat sebenar diri dia. Dan keadaan jd kelam kabut. Bila ada kejadian pembunuhan. Acara maksiat la apala. Mmg best dan mmg takleh letak buku tu nk baca je. Even smlm lepas msk. Anak2 dh tidur. Aku on blogspot dia dan bc. Sbbnya novel aku tinggalkan dlm kete. Kononnya nk sambung bc mcm biasa dlm LRT. Oh tidak sungguh tak sabar... Tp dh ngantok sgt so tak abis bc.
 
Aku sgt terikat dgn novel tu bila Qaseh start kahwin. Mcm mana resistant nya suami dia taknak kawin dgn dia. Mmg dia cantik lawa, tp suami dia tak cintakan dia. Suami dia duda anak 1. Bayangkan muka Qaseh ni macam Diana Danielle. Tp tak gedik mcm tu. Perangai plak mcm. Ermm. Haa. Mcm Qaseh cita Qaseh Ramadhan ke hape TV3 tu. Hehehe. Aku tertarik sgt start dr situ sbb aku terpiki. Dulu kwn aku penah ckp ngn aku. Lelaki ni, kalau dh jmpe dgn perempuan yang dia nk buat bini, dia takkan tunggu lama. Sbb dia mcm ada instinct kuat tu bini dia n sesuai dgn dia. Sama mcm Qaseh bezanya dia perempuan la. Walau apa pun laki tu buat. Die tetap nk kawin ngn laki tu. Masa tu dia bg alasan sbb wasiat arwah mak bapak dia. Tp aku boleh rasa bkn, tu alasan jetu. Skali mmg btol. Dia teruskan jugak perkahwinan tu sbb kata hati dia. Sbb dia mmg dh suka kt lelaki tu.
 
Along the way aku bc cerita DKLKL ni mmg aku mengaitkan dgn diri aku. Well tu kelemahan aku kot.
 
So bila dh kawin laki tak layan. Pergi honeymoon tdo atas lantai. Aduh. Aku tak tau kalu aku kt tmpt Qaseh ni aku mampu ke nk hadapi semuatu? Qaseh ni sabar je. Lepas tu dia sorok dr semua org. Dia ckp kt semua org dia bahagia. Tapi mcm aku pn, sejak aku kawin, kalau aku gaduh ke apa. Aku cite kt blog sikit aku cover2 jgk lah. Tp byk aku cita kt kwn2 aku la. Dpn mak bapak aku mmg sorok. Kira Qaseh ni dia mampu sorok dr semua org. Tak kira la kwn baik ke blog ke apa. EKekeke. Tak tau plak Qaseh ada blog ke? So kiranya mmg sabar banget perempuan ni.
 
Dah la dia kawin, laki tak suka. Tp still dia sayang anak tiri dia. Siap bole tolerate gilir2 nk antar budak tu gi skolah. Kalu perempuan lain, laki layan mcm taik. Ada ke dia nk layan anak tiri die betul2? Jaranglah. Kesabaran dan kecekalan Qaseh tu la yang buat aku sangkut ngn buku tuh. Taknak lepas kalau boleh.  Tidur pn nk buat jd bantal busuk. Wakakaka.
 
A long the way, Fareez ni, laki si Qaseh ni ada prob plak ngn ex-wife dia. Psl hak penjagaan anak. So Fareez menang, ex-wife tak puas ati dan cuba nk meruntuhkan rumahtangga Fareez. Fareez ni plak dlm pada kata tak suka tak cinta, kalu bini dia kuar ngn lelaki lain. Tau pulak jeles membara2. Adoiai. Ase nk luku je kepala. Wakaka. Samala ngn hubbyaku. Kemain lg dlu aku tanya, tak jeles ke kalu cmni cmtu. Padahal kalu aku buat mulalah muncung sedepa. Ego ek lelaki ni. Hehehehe. Tu yg aku suka bc tu kot. Wakaka. Ada kaitan skit2 ngn aku. Cheh. Dan2. ;p..
 
Ex-Wife Fareez ni nama dia Shilea. Aku bayangkan Shilea ni muka mcm krisdayanty. Mmg ala2 playgirl la. Aku tak kata krisdayanti tu playgirl. I mean, Shilea ni watak penggoda, bernapsu tinggi. Mmg lawa. Menghairahkan. Shilea ni dh kawin lain, nama laki dia Fauzi. Fauzi ni plak gatal. Jantan hidung belang. wakakaka. So Fauzi ni plak aku bayangkan dia mcm Fauzi Nawawi. Kn Fauzi Nawawi tu mcm suka bwk watak2 mcm tu. Mmg Fauzi ni rampai Shilea ni la. Ada kes. Dh kawin pn dorg ni suami isteri yg pelik. Ish ish. Masing2 curang. Tp masing2 jeles. Pelik haku.
 
Tp Fareez aku nk bayangkan sape ek. Takdelah artis kt mesia ni yg sesuai. hik hik. Fareez ni lelaki tegas, tegap. Garang. Chengir. Ermm. Sapa ek. Mmg takde ciri2 kelembutan langsung. Fahrin ahmad takleh. Farid Kamil lg hancur. Remy Ishak takleh sbb dia muda. Fareez ni umo dh 30 lebih. So mcm dh nk2 senja skit. ahahaha. Takdela senja. Mcm matanglah. Kira mgkin Remy boleh. Tp kene buat muka dia tua, matang. Macho skit. Mcm remy ni aku tgk kekadang mcm gelojoh sgt. Nmpk beno ketidakmatangan die tu skit. Hihihi.
 
Then smpai la Qaseh termengandung, ada adengan paksa memaksa untuk buat anak. Kekeke. Tp Fareez tak sedar pn dia buat tu, smpai bole buat Qaseh mengandung. Ala lg pn halal kn. Smpai Qaseh lari ke Luxembourgh. Dan bersalin sorg2. Part bersalin tu aku mmg tak boleh blah. Jauh dr suami. Jauh dr Datuk dia, Makngah dia. Cuma ada seseorg yg related je yg menemani dia. Lepas tu dh la kene c-sect plak tu. Bersalin sorg2 pn aku dh sedih padahal laki aku kt luar je. Ni kan pulak. Mmg sorg2 Laki plak kt Mesia sana seberang laut. Jawooh. Huhuhuhu
 
Smpai anak tu dh besar br la dia balik KL. Part ni dh kendur skit la. Tp still, dia tak bersatu lg dengan Fareez. Dan bila pertama kali Fareez jmpa anak dia yg slama ini dia cuma tau Qaseh mengandung. Lepas tu dia carik Qaseh tak jmpe. Smpai bertahun2 tak jmpe tau2 anak tu dh besar. Dh boleh berlari. Masa tu aku sedih. Mcm nk menangis rasanya. Yela aku tros terbayang mcm suasana drama swasta ke. Slot Lagenda TV3 ke. Ehehehe. Cerita makin kendur sbb dh nk penyelesaian. Tp still ada scene2 yg touching2. Smpai bila bc tu tak sabar nk tau what's next what's next.
 
Wpn adalah beberapa part yg ada kelemahan dr segi bahasa. Terutamanya penggunaan bahasa inggeris. Tp aku ase this is gud enough utk Buku Sulung penulis. Well done ecah!
Tak sabar nk tunggu Dan Sebenarnya kuar plak! Hehehe. Nnti bgtau ye. Hehehehe. Oh ya, aku dh abis modal nk buat bc dlm LRT laa. Huwaaa. Kene cr novel lain nih. Heheheh
--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Aishah Hamzah said…
kak siti,
xmo le watak tu diana danielle....bagi ler maya karin ke or lisa surihani ke....ok gak...kehkehekhe
demand baik punyo!

memang diakui oleh SIRIM....byk kesalahan tatabahasa....mahapkn jela yer.....wawawawaw....

ps:jgn lupe promote buku tue kat kengkwn....wawawaww
iu rf said…
wehhh.. terkujat aku ko ckp qaseh tu lari ke luxembourg.. dkat je ngan kampung aku kat sini.. dia duk mana..?? bg la alamat.. leh aku carik qaseh tu kat sini...ekekekeke..

jgn lupe sambung..syok lak baca cite ko.. pasni ko leh tulis novel lah pulak...hehehehe :P
Siti Fatimah said…
ecah : lisa surihani takleh, muka lembut sgt n lemah gemalai. qaseh ni hati kental punya org. maya karin jd pontianak ok la. ahahaha. ;p

amcm? i ada talent jd pengarah filem tak? ahahaha. ;p

ayu : weih ni bkn cita aku tulis la. aku review novel dik ecah tu la. ko ni. ekkekekeke. nk sambung apa nya. cite tu dh abis dh. kalu nk ko bc la kt blogspot ecah tu. tp kalu ko nk bli novel dia pn lg bagus. hik hik.
iu rf said…
lorr...

da abis ke..
ish2.. kna bc semula bg faham ni..

ape kata watak qaseh ni ko bg kat aku.. aku kental orgnye...ekekekeke

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan