FIRDAUS!!!!!!!!!!!!!!!!!

Huwarghhhhhh.... Mengeluh ke apa ni? Hehehehe...

Td kul 5 sharp dh ada dpn puncher. Punch2. Basa basi dlm lift skit tros drummmmmmmmmmm balik. Amik sikenit tu. Dlm kete. Die dh nk gi blakang la, gi depan la. Sukati dia je. Kita ni dh la risau die jatuh ke apa. Bebaik ek bebaik ek. Knape len mcm je arini ni.

Abah plak pesan, Arini msk asam pedas! Lepas tu balik tros masak (Jgn tgk tv dlu... Huhuhu).. I balik awal arini. Smpai umah nk tros mkn. Tu sindrom tepakse sengkak perut time lunch. Sb apa? Lu pikir la sendirik. Ehehehehe. Hem. Buat Bandung Cincau best gk ni. Bli Cincau dlm tin 2, Bli daun kesom ngn upah budak kenit tuh roti. Dlm kete die senyap la skit dpt pegang roti tuh...

Smpai umah tros bukak tudung. Tros mula bersilat. Memula firdaus mcm gelisah resah. Knapa ntah. Tanya nk susu ke. Taknak. Die mcm cuba nk mengingat sesuatu tp aku pn tak tau apa. Ok ni aku drama. Kita balik2 tu die bg aku tarik napas dlu. Semua seperti biasa.

Siap tumbuk bawang, kunyit, halia skit, belacan skit, garam skit. Ikan pn siap rendam. Okeh idop api, kuarkn cili kisar 2 3 hari lepas. Ok kacang jenih. Kalu smpt nk buat sayur tumis. Ngidam nk mkn tauhu lembut. Sesuai ke tauhu lembut msk tumis? Tauhu lembut bkn kene sup2 ke? Ahhh blasah. Asam pedas dh kuah, takkan nk buat sup lagik? Hehehehe...

Tiba - tiba.... Mamaaaaa nk beyaakkkkkkkkkk..... Pstu mcm tetibe mode rajin. Taknak firdaus berak dlm pampers. Slalu pn tak smpt2. Alang2 dh siap2 berdiri, Aku pn tros bukak bj firdaus bukak pampers. Tgk2 kosong lg. Mmg nursery baru tukar ptg2. Besenye ptg2 derang kasi firdaus mandi koboi. Apsal koboi? Sbb wpn dh mandi still ade bucuk2 skit. heheheh... Pstu cm tak smpt apa takot firdaus terberak atas lantai, dh terbasahkan pulak pampers tuh. Adoiaii rugi nya ase... 35sen satu tuh. Eh jap, Rm34.9 bahagi 70 brape? Lu kire la sendirik yek. Sementara tgh fresh nih mak nk mengingat apa berlaku tadik. Hehehehe....

Wah die tak berak lg. Betuk ke Firdaus nk berak ni? Beyaaakkk. Betul la nih die nk berak. Letak die kt potty pot dia. Taknak. Siap nangis2. Mintak nyawaaa. Ihhh budak ni. Betuk ke nk berak, ke tipu je ni, nk mandi kot? Nk Beyakkkk die kata lagi. Ih ih. Angkut letak atas seat jamban dewasa tuh. Yg duduk la.. Sib baik yg duduk, kalu yg cangkung? Jenuh gk. Antara sbb aku ase aku bersalinkan firdaus awal sbb berak jmban cangkung kot dlu. ??... Emm ada kaitan ke? Adaaaa.... Hehehehe...

Nk beyakk mama. Aih berak la dlm jamban ni. Lg die tak senang duduk. Bontot asek nk temasuk je. Pstu tetibe die kata, dah dah. Hemmm false alarm la nih. Dh la jom masuk mama nk masak. Haa apa jadik kt bwg tgh tumis tadi? Takpe gua dh kecikkan api. Yg terkecikkk skali. Smbil tu dok intai jam dinding, takot dh smpai masa hubby balik. Smpt lg tu takot performance as a wife merudum. Hehehehe. Slagi bole jaga, aku jagaaaaaa. Iron Lady Level msti mau jaga. ;p.... Tak berak pn. Takkk deeee. Patu lari2 lompat2 dlm bilik air. Soh aku turunkan besen mandi die lak. Aku pggl bath tub. Tp bath tub yg kt otel tu kn? Alah korg layan jelah. Oh ye sue. Masa tulis dump dh tau dh mcm salah. Tp tulis gk. And lg 1, dh pasan dh salah eja surprise, tp malas nk betul kan. Abaikan ajelah ek. Ehehehehe....

Pening tak korg baca? Sj jee. TULIS mcm ni kasi pening. Alah korg suma kwn2 aku jgk. Mcm tak tau aku ni mmg jenis pening. Hehehehe.....

Pstu aku pn sambung msk. Defrost kn ayam n ikan yg nk digoreng. Ikan yg nk msk asam pedas bahagian ujung2, so dh cair dh. Pstu letak cili kisar, garam sambung tumis.

Tetibe.. Mamaaaa tolonggg tutup2 beyaakkkkkk..... Beyaakkkk dlm keadaan geli gilaa. Tgk2 die dh berak dlm bath tub dia. Huwaaa ... Ada 2 ketul dlm tuh... Budak nihhhh... Td soh beyak taknak. Pstu dok buat2 takot pegang aku. Org lg sibuk nk angkat taik tu masuk dlm jamban. Flush. Pstu bersihkan bath tub tu. Pstu jirus2 air lg. Habis basah bj. Pstu cebok die sabun2 suma. Tp dok risaukan cili tgh tumis tadik. Huwaaa budak nihhh. Tros asa sakit skit kt ari2. Yela angkat bath tub ngn air tu berat. Tp nk curah je kt lantai geli plak. Huhuhuhuhu. Kang klau die jatuh atas lantai nk kutip ke? Taknakkk aku relaaa angkat. NK tunggu hubby balik. Alamat aku bole gilaa kot... Sanggup ke buat2 tak tau taik sepah2 cmtu? Huhuhu......

Pstu dh bersih suma, Firdaus still taknak masuk. Die ckp nk mandiii plakk. Ishhh. Ok lah ko dok dlm bilik air ni. Mama nk sambung msk. Senang skit. Wpn tak elok sbenanye. Nnti die selsema kn main2 air. Aku pn sambung msk. Cili mcm terhangus skit. Huhuhu. Blasah.... Letak ikan letak air....

Elok air panas mendidih. Haa siap boil air panas utk buat susu firdaus jgk skali.. Senang, mlm karang lepas tgk tv bole tros tdo. Suma dh siap. Lepas tu Die jerit lagiii. Mamaaa BEYAKKKKKKKKKKK...... Huwaaa... takkan lah. Td ase dh byk. Besar sgt ke perut kau ni. Huhuhu...

Tgk2 ada lg. Bermula la balik siri mcm tadi. Mls aku nk ulang. Siap jerit ngn firdaus sambil ngeluh. Penat la mamaaaa. Takde sayang2 dh. Mmg tensen time tuh. tp dia budak mana la die tau apa. Die tros terkam pelukkk. Habisssss. Mmg kene mandi dlu la lepas msk nih. Nk mandi skg krg apa jd la kt dapo. Lepas dh bersih2 suma tros pakaikan pampers. Tak kira kalu die nk beyakkk lg berak la dlm pampers. Tak larat dh. Lepas tu goreng ikan, ayam n tempe.

Sbb jgk buat bandung cincau. Letak susu pekat, susu isian sejat, sirap. letak air panas bg die senang melt. Lepas tu letak cincau 1 setengah tin. Lg setengah dh kene pau dlm kete td ngn Firdaus. mama die pn haus gk. Hehehee..Ase mcm manis je sbb cincau dlm tin tu dh manis, letak susu pekat td. Air panas letak skit je. Rasa2 mcm ok je. Tros letak dlm peti sejuk. Rasa2 asam pedas mcm tak kick. Huwaaa. Abis la reputasi mama. Firdauussss!!! Geram...

Tp tingat balik masa tgk gmbar family. Ni sapa? Mamaaa. Ni sapa. Abah. Kadang2. Amaaa. Babaaaa. Tibe2 tunjuk kt yg kenit. Ni sapa? Auuuuuusssss. Muahahahahahahahaah. Dh pandai sebut nama sendiri wpn pelat. Aku bc kt mana ntah. Die kata cecah umo 2 tahun patut tak pelat dh. Nk buat cemana. Die pelat jgk. Wpn aku tak penah ajar die ckp pelat2. Takpela. Bia la pelat janji cute n bijak n cerdik n baik n sopan n tak berak dlm bath tub mcm tadi lagikkkk. Seksaaaa tau tak. Hehehehe. Drama2......

Tros amik cili kisar yg blom masak. Kasi tambah skit. Br la kick skit.

Patu hubby pn balik. Cita ngn dia dlm masa 5 saat apa yg berlaku dgn keadaan bengang n tensen. Pstu die pegi rasa asam pedas. Ok je. tp pedass. Wooo pedas gila. Pedas cili tak masak kot. Risau2. Tp aku rasa balik. Ok skit la dr aku tak tambah cili kisar td. Huhuhuhu. Masa tu ayam ikan tempe blom masak lg. So smpt la mandi dlu. Hubby settle kan goreng2.

Masa mkn, hidang la air td. Hubby ckp sedap. Yahooo. Nnti boleh buat lg. Siap nk soh buat lg. Sori stok dh abis. Hehehehe......

Lepas mkn. Bateri pn abis. Azan pn berkumandang. Cpt mkn arini. Blom kul 7 hubby smpai umah dh. Agaknya sbb musim2 bini dia nk meletop ni bos die courtesy kali balik awal. Alhamdulillah.... Tapi ada buffer lg sebulan ni. Ni br sminggu dia balik awal. Huhuhuhuuhuhu.... Ntah la. Wpn dh dekat setahun dia balik lmbt. Ptt aku dh biasa la kn. Tp still tak suka jgk. Bini mana suka berjauhan dr suami oi... Heheheheheh....

Haa ada lg. Lupa plak. Before kecoh2 nk mkn tu firdaus dok bukak2 laci2 baju dia. Laci2 bj adik dia. Ni bj adik. Jgn usik. Patu die dok pilih2 bj. Patu suruh aku pakaikan mana yg die bekenan. Masalahnya ni mlm. bj yg die pilih tu bj siang. Huwaaaa. Budak ni. Ke dia tau panas so nk pakai yg pendek2 je. Bj tido suma bersifat panjang2. Yela bj tdo, selain bole jd penebat sbb firdaus tak mo pakai slimut. Bole gk jd penghalang nyamuk. Mcm mlm smlm. Bole tak die taknak pakai bj yg aku amik. Pstu tdo pakai pampers. Aku bgn mlm nk pakaikn bj pn taknak. Dh tu merengekk je. Yela sejuk. Mlm td sejuk. Wpn tak pasang aircond. Patu dlm2 sejuk tu ada nyamuk2 plak. Ishh budak nih. Pakaikan slimut taknak....Ase mcm bila bgn pg td, nk tdo balik. Huhuhu. Dh azan subuh cmtu br la die nk pakai bj. Br la die tdo lena. Aku plak dh kene bgn nk gi keje. Huhuhuhuhuuhuhu...

Okeh. Bateri aku dh btol2 habis. Tu jela cita ptg td.... Gelagat firdaus... Geram mmg geram. Tp bila die buat2 senyum patu siap kiss2.. Cair balik mama. Adoiaiiii.......

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan