Morning Panda...

Hehehe...

Aku skg nih, dh ada pakatan bangun pagi. Hahahaha. Adoi la.

Susah bebenor la kn. Slalu dlu aku lmbt2 kan la kejutkan Firdaus bgn pg. Even up until today. Sbb kesian kn. Tgk dia, tak ckp tdo. Tp malam so far dia blu bla blu bla kejap je la, kalu paksa tdo, die tdo. Sgt baik itu budak.....

Tp tu la, but still, sbb kadang tu kami terlajak tdo kul 11 mlm br tdo. It's very late for him kn. Because he wouldn't sleep unless all of us sleep. Lagi la die takmau tdo, selagi Abah dia tak balik kerja lg. Sib baik aku awal2 tak kasik kuyu keje ship ship. Hehehe. Yes. Aku akui aku sgt queen control dr segi itu.

Sblm aku habiskan cite panda aku. Aku nk explain kenapa aku halang laki aku keje ship...(shif)...

Ayah aku, keje off-shore. So he was off the hook every 2 weeks in a months. Sometimes, things got worst he even off from us for months. Kadang2 dia ada kursus kt Singapore la, berbulan-bulan. My moms was the one doing everything. Dh tu musim mengawan tak agak2 lak tu. Nmpk je aku adik badik beza 2 tahun. Tapi bayangkan, aku ngn adik aku no2, beza setahun 6 bulan je. Tapi in between kitrog mmg ada 1 keguguran. So bayangkan la kami, kalau baby tu tak gugur. Camana la mak aku. Dh la mak dia kt Kampung. Mak mertua dia lak cm mak aku skg - statement dia - Umi nk along berdikari sendiri, umi takkan tolong along jg anak, bgn malam sendiri - masa aku dlm pantang, mandikan baby sendiri. Yes, aku memang terasa. But that was what teaches me. Aku admit sgt tang tu.

So ayah aku, dia tak merasai sendiri hiruk pikuk kt rumah masa dia takde. Every bits that happens in our family, he never know. Yg dia tau, dia balik semua kene perfecto. Sumer kene run smoothly. Anak2 tak boleh meragam langsung. Dia tak nampak, tak rasa kesusahan mak aku. Dia tak tau, where the money flows. Kenapa duit mesti habis? Sebab dia tak nmpk the cause to spend to. Korg bayangkan. Dia pernah mengamuk, semata-mata dia rasa BERAS HABIS CEPAT SGT!??? Yes, even the smallest thing like that meng-amuse-kan dia. Sedih kn? Tp itu fact.

Bila seorang lelaki, yang kalau hari2 jumpa anak bini pn boleh jd sgt neglectfull, cawan sebiji tepi kusi pn buat nmpk tak nmpk. Inikan pulak seorang lelaki, yang berjauhan dgn anak bini, hidup membujang almost 80% of his time alive!!! eh panjang plak explaination aku... ehehe Aku ckp 80% sebab, ayah aku wpn half of months dia ada on shore, half lg off shore. Tp, kdg2 dia ada kursus yg makan berbulan2 every year!

He gets to have my 1st day on school, but never for the rest of his kids. Maybe anak 1st so excited lebih. That's why, i was alone on my 1st day at secondary school. Sedih je tgk anak2 org lain, mak pak dia hantar, follow naik bas awam. Aku sume sendiri. Nerves gila nk tekan loceng nk benti. Nerves gila jln kaki jawooooh nk smpai kn ke sekolah. Pes time, but i do it alone! Sebab mak aku takleh cuti. And ayah aku kerja.

Tapi aku nmpk kekurangannya family aku. Aku nmpk the way, mak aku pn nk menang kalau bertelagah. Sebab aku tau, her point was, my father, never understand her situation. He never see for himself.

So, i want my husband to see everything. To even actually feel it. He will never feels it if he work on shif. He reasoned that, he'll be more time home, since he'll be on leave not on public holiday. So dia kata, kalu takmo anak2 kt nursery lama sgt, boleh la die kurangkan waktu anak2 kt nursery tu. Hello, kalau ko dh kerja 4 days more than 12 hours a day. And you got 2 days off, and dlm 2 days tu kene standby. Takkan aku nk kejam sgt suh ko jaga anak? Unless kalau ko betul2 willing. Tp rasanya terlalu sukar.

Aku doaaaaa sgt. Sbb aku tau, aku ni bini. Aku ckp la reason mcm mana pun, kalau dh itu decision dia, dia tetap akan pilih.

Sebab gaji keje shif ni jauh lebih byk.

Tapi aku reason balik, kalau dh rezeki Allah untuk kita, tak kemana. Ececewah.... Pandai pulak..ehehe...

Skg ni aku mampu la halang dia lg. Tp tak tau la masa dpn kn. Aku cuma boleh mintak kt Allah cuba pahamkan husband aku psl reason aku nih.

Ayah aku, kalau mak aku outstation pun, dia sanggup pegi teman mak aku tdo hotel nu. YG kami anak2, dok la ngn pengasuh sbb skolah. Siyes. Cm aku pi outstation, laki aku tak amik cuti, and dia yang willing jaga anak. Sebab keje cm ayah aku, gj memang loaded. Bayangkan gaji untuk sebulan, tp 2 minggu je akan spend duit. The rest of the month tu, makan tanggung berak cangkung. So mmg takde hal la, follow mak aku pi mana2, otel pn dia bayakan.

Walaupun kadang2, perkara ni buat aku rasa, ganggu emosi mak aku. She turned out become someone yg sgt selfish. Tak payah la aku explain kenapa. Tp sume ni berlaku, sebab keadaan yang dia alami. Aku tak salahkan dia, tp on certain things, aku kadang2 terasa jgk.........

Aku mmg bersyukur sgt, berterima kasih, sebab En. Shahrun Hisam, Dia hadapi sendiri keadaan jg anak sorg2 (macam yg aku hadapi tiap2 hari balik kerja, menunggu dia balik.) Time tu la nk kemas rumah, urus pakaian, urus anak2, masak suma. Dia tgk mcm mana hiruk pikuk bila anak2 meragam. Dia tgk trend anak2 meragam. Kadang2 budak2 tu ok je. Die tgk trend budak2 tu sakit. Dia ada time aku kene pegi klinik bwk anak2. Die nmpk duit tu perlu dibelanjakan ke mana. Kenapa duit cpt habis. Dia rasa every bits of time like normal people. He was there on public holidays. He was there, Sgt bersyukur, sebab nikmat tu Allah belum tarik lg.

So aku percaya, wpn mgkin, dia tak seperfect yang aku mahukan. Tp aku percaya, aku nmpk dan aku yakin. Hari demi hari, dia akan berubah menjadi lebih baik. Insya Allah...

Dan aku tau, aku sendiri pun tak perfect. Byk lagi kekurangan aku sebagai seorang perempuan, isteri dan ibu........Aku cuba untuk perbaiki jgk. Aku cuma igt2kan balik diri aku. Selagi yg aku mampu, insya Allah.. InsyaAllah - layan lagu maher zain kejap. Ekekekeke...

So itu lah reason, aku takmau, dia keje ship... :(.... Sedih plak aku reason out benda ni. Bkn memburukkan parents aku.

Ok so bebalik kepada citer panda aku tadi.

Since aku slalu lewat2 kan masa kejut Firdaus. Selalu lah terjadi kelewatan. So hubby aku tros masuk cmpur skit. Skg die pn dh set alarm jugak. Selalu aku akan habiskan rutin2 aku yg aku kene buat tu, kadang2 dh dekat kul 7am aku br nk mandi. Br nk kejut Firdaus. Bese aku mandi dlu, kalu tak tak tersental daki2 kalu kejut Firdaus dlu. Muawahahah. Yolah, kene mandi dlm golap roman eh kn. Hahahah.

So dh 2 hari dh, aku tgh2 mandi aku dgr hubby kejutkan Firdaus. By the time Firdaus smpai pintu toilet aku dh siap mandi, n mandikan dia. So 10 minit before 7 (Ni jam aku awal 10 minit. Ekekekeke...) dh bole kuar rumah dh.

So dh 2 hari aku smpai awal kt office. Tp hari ni lmbt skit, sbb on the way hubby isi minyak dlu. But still tak MERAH punch. Yeyyy. Alhamdulillah.

Tp pg td, kesian aku tgk Aus. Belum kul 7 dh smpai, takde org lg kt nursery. Kul 830 kang br kelas start. Mesti dia bosan gila.

Masa nk cium dia before pegi kerja tadi, aku nmpk la Panda Eyes dia. Tros teringatkan ida.. Hehehe. Because she put panda eyes on her status. hehehe...

Kesiannya anak aku tak ckp tdooooo. Kesiannya..

Aku aku nih sgt over, sebab anak kecik lg dh nk anta skolah, paksa dia bangun pagi bagai. Uwaaaaaaaa....

Tapi, dia sgt seronok dan masih sgt eksaited pegi skolah. Takda masalah pun lepas mandi nk pakaikan bj skolah. Tak payah paksa2, takde meraung2. Sgt rela pergi skolah. Even he was on his own on his first day, aku takyah tunggu tepi pintu pun....... Berdikari kan dia???

Adoh sedih plak...

Nmpknya malam ni kene ada pakatan tdo awal plak. Pakatan bgn pagi tu takdela aku sorg2 je bgn dh skg ni. Hehehe. Tu lak maksudnya pakatan - kerjasama..ehehe

So pakatan tdo awal, nk pastikan Firdaus tdo awal jgk. Cumanya aku ni takleh cy. Tdo trus smpai pg jawabnya. Sebab i kenot tdo awal sgt lah kn....... Nnti terlebih tdo sudah..

Hohoho..

Ok ckp panjang tak ni. Itu je. Babai. :D
--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

misshannan said…
luahan hati seorang anak yang dah besar....hehe....

taktau aku nk komen apa....
tp apa yg penting..kerjasama...

agaknya apa anak kita akan tulis blog psl kita dah tua esok2 eh?
aku pikir apa la ship ship ni.. aku ingat kuyu nak kerja kapal la pulak..rupanya shift..

firdaus abis sekolah pukul berapa? yaya punya sekolah dr 8.45 - 3. Tapi aku bayo sampai pukul 5. Macam pegi opis ko, heheheh.. maybe ko mesti belaja purak2 tido, aku suruh dia masuk tido kul 8pm. Bangun kul 7.15am. Itupun dia kata ngantuk, chiss!!!
Siti Fatimah said…
- hannan. perlian terbaikk tuh.. huhu

- firdaus abis skolah smpai kul 1130 jerk. tp day care smpai aku balik keje, dlm kul 630ptg... tu yg kesian tuh. kalaulah aku boleh hantar dia kul 8:45 kn best..... dan kalaulah aku boleh purak2 tdo pada pukul 8..sbb pukul 8 tu br nk bingkas bgn lepas tgk cite tiramisu. ekekeke
Ida Chan said…
cian ct n keluarga pandanya (muahahaha..).

pade aku, ko ade point la pasal kje shift tu. tp btul la, kite nie bini. yg decide, tetap mereka.

stujus dengan hannan jgk, kerjasama pentg. tp, kalu xle see eye-to-eye dalam byk perkara, cmane mau kerjasama. jadi haruslah bribe pulak kan :P

bagus anak ko ske g skolah. harap2 bia la smpai besa :)

jgn la kasi budak2 mkn megi. byk msg, xelok..

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan