Cyclist On The Road..

Aku ase orang2 KL ni memang dh maklum, kelibat yang semakin ramai. Cyclist on the road bukan lagi perkara pelik.

Rule of thumb untuk change lane ialah, tgk kereta lane yang hendak anda masuk dan tgk jika lane tgh ada motor lalu.

Hampir menjangkau ke dh lebih? 2 bulan aku naik motor lebih 1/2 jam atas motor. Aku dapat rasakan. Kemalangan bukan lagi berpunca dari org yg bwk motor, tapi orang yang bwk kereta.

Aku bukan nk berat sebelah. Tapi aku pun bwk kereta. Tiap2 pagi, aku akan drive dr umah aku ke LRT Bukit Jalil. Kemudian hubby akan amik aku di situ, dan kami sama2 naik motor ke opis aku. Then balik, aku balik naik LRT dan drive ke rumah. Lebih kurang 30 minit juga driving time from LRT to rumah aku. Jarak tak brape nk jauh, tp sebab jem. So aku dpt lihat dari perspektif dalam kereta, dan dari perspektif atas motor.

Memang, motor, sepatutnya tak perlu menyelit kt tgh2 antara 1 lane dgn 1 lane yang lain. Motor lebih selamat kalau ikot laluan emergency yang paling kiri sekali. Memang, ada ruangan yang agak ample for cyclist. TETAPI, kenapa motor tak ikot situ? 1. Kereta pun kadang2 masuk kt lane tu sebab terlalu jem. 2. Tinggal 1 ruang yang amat kecil utk motor, 1 laluan sahaja, itupun kadang2 sempit gila. 3. Kadang2, ada motor yang takmau laju laju, jln terkiput2. Kami pun kejar masa, walaupun naik motor! Terlalu perlahan, smpai ase nk tolak pakcik tu ketepi, tp ketepi mana lg? Memang takde ruang dh....... So last choice is, we go to the middle of the road.

Kadang2, ktirog stay dkt emergency lane, since nmpk sgt ample, kalau ada motor slow pun kitrog boleh potong. Ruangan yang sgt selesa. Tidak semena2 sebuah kereta, mengambil kesempatan, sebab takde orang lain kt depan / belakang yang lalu kt situ. Org lain tuh, merujuk kepada HANYA KERETA. Padahal beratur motor kt jln tuh. Kereta tersebut terus potong masuk ke lane kami = emergency lane = lane sebelah kirinya. Hampir nk langgar kami!! Sib baik hubby smpt break, slow dan ketepi sedikit. It is very obvious, dia hanya awasi kereta, tanpa mempedulikan kehadiran kami.

Penunggang motosikal yang sgt-sgt fragile dan vulnerable ini.

Korg tgk la sendiri gmbar di bawah, gmbar aku amik pg td, on the spot. Camera aku camera phone je so tak nmpk jelas. Tp bole dilihat dari mana-mana kewujudan kami sebagai penunggang motosikal. Dah mcm kt China lak, yang telah dibanjiri penunggang basikal. Di KL dah mula dibanjiri penunggang motosikal...



Comments

Ida Chan said…
sbg pemandu kete, aku akan amek iktibar n bawak lebih hati2. sian kat org bawak moto. sekurang-kurangnye kurang dah sorg pemandu kete yg ignorant (>_<)v

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor