Misi Membuat Kek Coklat..

Hari rabu aku pi keje. Pstu aku dapati puan miss hannan yg miss smpai ketua itew telah mengatakan ketercewaan beliau, sbb frosting beliau tidak menjadi. Lalu aku pn pelik. Aih.. Kenapa plak ni.

Siyes, tolonglah percaya, aku tgk anna olsen buat sonang je.

So aku pn amik decision. I'm gonna bake my own cake and prove to her, it can be done easily! Heheh.

Dlm pada tu, tembakan padu tepat ke dahi telah mengena. Miss Hannan ckp : Kalau nk buat tu, kenalah ada sukatan yang spesifik kan, bkn main tembak je. Aduhhh. Hahaha. Salah sukatan ko aku bagi kt dia. Sbb aku ckp kt dia, ko belasah je. Skali hamik kau kn tak jd. Dia siap ckp, Dh dh, aku takmau ckp dh psl ni, tak mau post-mortem psl ni dh. Hahahaha. Ok ok ok... Fine.....

So aku pn plan. Hari Khamis aku nk buat kek!!

Sblm balik rabu tu aku tnaya hannan. Kalu aku takde oven, aku kukus je boleh tak. Boleh. Tak kisah. Jwb hannan singkat. Huhuhu.

Sedap tak kek kau? Sedapppp. Tp kek aku buat dlu lg sedap, tp tak jmpe recipe.

Aku sbenanye byk amik recipe. Ada kot dlm CD CD lama aku. Mcm2 dlu aku pungut recipe la lagu la. Recipe Kek Coklat Ida pn ada. Recipe Miss Hannan pn ada. Tp buatnya yg tak pernah! Ho ho. Eh ida nye recipe aku penah buat kt umah mak aku. Sodap. Smpai licin, tros lupa cmne rasa dia dh. Sbb sekali je aku buat. Recipe hannan aku buat masa Gurlz kawin ke tunang ntah, aku bg kt mak dia. Lepas tu tak tau apa kejadian mana ntah hilang recipe2 tuh.

Sebab utama i didnt bake is - En. Shahrun Hisam tak mkn. Huhuhu.

But lately, he likes california roll kek. Specifically Pandan Kek, Roll dgn Cream. Ntah bila ntah aku nk bake kn utk dia kn. Mana yg dia suka, tak teruja lak aku nk bake. Ho ho ho.

So after a while aku berdiskusi, aku pn tick apa aku kene bli.

1. Oven - takpayah, sbb kukus pn boleh.
2. Mixer - hohoho... yeke nk bli?
3. Blablabla. Adala ingrediant yg mmg aku takde kt umah....

Piki punye piki, last aku decide, takpelah. tak payah buat frosting. Kita buat kek moist je. Piki punye piki. Skali lunch time smpai balik sibuk gile, tak smpt nk singgah giant nk bli.

Dlm ati takpelah nnti ajak hubby pi giant. Skali hubby dh order soh masak lak. Aisey. Siap2 msk. Tgk cite tiramisu lak. Siap tgk cite tiramisu ngantuk plak. Pstu titun. Tp sblm titun smpat lg berangan2, Khamis pg nk ajak pi giant nk bli bahan2 pstu nk bake. Gilos la plan tebaik menarik punya.

Pstu pg2 tuh, hubby kata die kene pi keje! WHAT!!!?????? Hari ni cuti umum okeyhhhh...

Tak kire, dh bape wiken dok umah sorg2. Kali ni aku nk ikot hubby pi opis, lepas anta die nk lepak Mid Valley ngn anak2 smbil menjalankan misi. Padahal ujung bulan kn.. mana nk korek duit? Lgpn antara list tu oven + mixer. Gilo bebenor wish list tuh.

Kalu dpt gj pn blom tentu mampu. Adakah anda Mampu? Tidakk adalah jawapannya.

Tapi kalu boleh kukus ok la kn. So aku plan nk kuar la nk bli brg2.....

Skali hubby nk pi keje. Soo aku tak kire, aku nk ikot jgk. Smbil bebel2. Gerak anak2 bgn, mandi bagai. Siap2 konon hubby nk kuar kul 830am. Skali kul 900am br kuar. Sbb siap brekpes bagai. Cume kemas umah tak smpt...

Smpai2 opis. Aku dh nekad nih, nk pi midvalley sendiri. Sepeti biasa kene drive smbil dokong hafiy. Mmg la bahaya. But that's the best i can do, die mmg takmau dok kt seat. Dan die dh pandai panjat sendiri riba aku.

Aku br nk release handbrake, and set to go.... Tetibe hubby came rushing n tepok2 pintu. Die ckp, all the member who was suppose to be there with him, tak dtg. And so-called work-called TAK JADI! Ek eleh.. Aku cm dh hepi dh. Sbb seriau jgk nk bwk kete pi midvalley sorg2. Dh la hari cuti kn. Nk jln kemana dgn keadaan poket yg kosong ini. Paling2 pn bwk anak2 lepak kt McD. Hahaha. Gile tak besh....

Tp hubby stay. Kalu tak rugi jela, dh smpai opis tetibe tak jd. So die buat la keje yg die mampu buat sorg2. Aku dijemput dgn segala hormat naik opis dia bersama anak2. Jd tukang kemas meja2 opis dan kelepet apa mcm jajan yg wujud kt situ. Baik bapak die punya atau bukan bapak die punya. Tp aku masih positive. Sbb hubby kata it wont take long....

Tetibe dpt msg dr abg hubby. En. Adi. Dia kata, Opah bini dia meninggal. So nk tanam After Zuhur. Hubby call mak dia, mak die pn nk turun KL. So die kene pi la jenguk kn. Kt gombak sana. And it's already 10. Zuhur is around the corner.

Dlm ketidakcukupan masa, dia bwk gk la aku pi midvalley. Smbil amik ati, sbb Friday Night dia ada dinner party. And Saturday dia ada sports day. Sure kene tinggal lg. So aku tros takdak mud nk pi bli apa2. Apatah lg beli2 bahan buat kek. Sbb i know, i will take sumtime nk piki, nk pilih. List mmg ada je dlm henbeg tuh.Huhuhu.

Then die port aku kt umah mak aku, sbb takkan nk bwk budak2 pi tgk org meninggal kn. Memula die ckp nk port aku kt umah Ida, since mmg dekat sgt ngn umah ida. Aku ckp, tak sedap plak lepak umah org lama2. Sbb sbenanye dh tau dh, kalu ada mak dia mmg lama gila punya....

Skali btol. Kuar kul 1. Kul 5 br dia smpai umah mak aku. Uwaaa. There goes my public holiday.

Aku pn bila suami takda di sisi. Mud pn takdak. Ho ho ho ho.

Dh bape wiken. Hubby aku kuar pi keje, mmg aku sj mls nk buat keje umah.

TAKDAK MUD...

OK tu je nk cite. So takda la kek ek.

Sekian. hi hi hi hi

P/S: Alasan semata2. Sila percaya. ;p

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

misshannan said…
itulah kejadiannya eh....
akula pencetus ko nak pegi midveli bagai kan...mcm aku menyalahkan ko sb frosting aku tak jdi....begitula ko menyalahkan aku there goes my public holiday....muhahaahaha...

anyway...at least dapat jugak ko bemesraan nagn opis laki ko tu bersama anak2....bleh buat lg lain kali...
lepas ni...ko kena boh dlm wishlist ko...1.oven..2. mixer....mana tau asben ko dpt bonos dia ada hati nak beli hadiah utk isteri terchenta yg berminggu2 ditinggalkan di rumah....

aku sentiasa menanti kelahiran kek coklat ko yg pertama madam siti...chaiyok...
1. kek coklat yg aku selalu buat, tak yah pakai mixer. Sebab kalau pakai mixer pun 2-3 minute aje. pukul aje la pakai sudip.. Kalau pukul terlebih, kurang moist gituu..

2. wey, hand mixer sini murah.. yakni 4.27gbp =22MYR sahaja.. hihihi.. aku pakai yg itu sahaja, dan banyak gile kek aku dah buat.. tapi kalau ko nak jadikkan mixer itu penghias dapur, terpaksa la beli kenwood ke kitchen aid ke.. heheheh
Ida Chan said…
aku nk masak kek weekend lepas, adik aku dah wat kek batik. aku nk masak kek weekend baru nie, leher aku terpele'ot lak. xkesampaian nmpknye...huhuuu....

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan