Degrading Manner

Akhirnya aku ambil keputusan untuk tulis blog.

Setelah aku rasa tepu, duduk dpn pc ni tak buat apa-2. Nk buat kerja malas. Nk touch up blog pn malas. Basi jela my blog look nih. Sorry kengkawan. Tak lama lg, aku akan unprivatekan blog aku. Tak lama lg tuh mgkin dlm 5 tahun akan dtg. Hahaha. So korg dh boleh bc posting aku melalui www.google.com/reader. Sbb skg ni, since ini blog adalah private. None so called reader may access to it. Really sorry for that. And i mean it! :(.. I have to kengkawan. Sb hanya betey betey sahaja yang memahami kerakusan, kelantangan suaraku... :(....

Ok enough of my story. Lets move on.

Yah, ur rite. Nobody is perfect in this life. But still, when u r on the top, everyone will expect for you to be perfect.

Kenapa aku tak suka BN?

Sebab terutamanya ialah, mereka memperjudikan perihal personal untuk menjatuhkan seseorg. Mengaburi mata org ramai, dgn isu tersebut. Yg aku tak yakin sama ada betul ataupun hanya mainan politik.

It's not that i dont care if Anwar did the sodomization. It's just i doubted it. I cant really deliberately say, whether it is true or not.

Tapi, bila org BN gunakan itu sebagai senjata. Aku rasa itu adalah tidak proper. Itu adalah berselindung dari sesuatu, bagi mengelakkan sesuatu.

Like, this issue : 2 kali Anwar mengoffer diri berdebat dengan PM, tapi ditolak with a very lame excuse. Let me recall,

Jangan debat, nanti demam'


Najib Tun Razak beramah mesra dengan warga Felda Tenang dalam lawatan sehari di Labis Segamat, Johor semalam.


LABIS 18 Jan. - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak perlu mendesaknya untuk berdebat kerana beliau mempunyai pelbagai maklumat yang boleh menyebabkan ketua pembangkang itu 'demam' jika dibongkarkan ketika berdebat.

Perdana Menteri berkata, beliau tidak gentar berdebat dengan Anwar tetapi menyifatkan tindakan berkenaan hanya membuang masa kerana pembohongan ketua pembangkang itu dan kegagalannya menunaikan janji.

"Sudah cukuplah pembohongan, janji banyak tak boleh buat, ini nak debat dengan saya pula, buang masa. Saya boleh debat dengan dia, saya tak takut, saya dengan menteri saya tahu segala maklumat.

"Jangan cuba nak cabar saya, kalau saya dedahkan segala-galanya, ada orang yang demam nanti," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Jamuan Tengah Hari Bersama Rakyat dan merasmikan Dewan Semai Bakti serta Gelanggang Futsal di Padang Awam Felda Tenang, di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman dan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Samad. Majlis itu dihadiri lebih 2,000 orang dan hadirin dihidangkan dengan nasi ambeng, makanan tradisi masyarakat Jawa.

Perdana Menteri menambah, 'Pelan 100 Hari' pembangkang juga merupakan perancangan yang songsang dan tidak betul dan diperkenalkan semata-mata untuk menarik sokongan rakyat.

"Saya tengok pelan itu hanya nak belanja sahaja. Ia tak ambil kira dari mana punca pendapatan. Kalau kita tak ada punca pendapatan, macam mana kita nak cari dana untuk belanja. Saya berharap rakyat jangan terpedaya dengan janji pembangkang ini," katanya.

Tambah beliau, Anwar sepatutnya membereskan janji seperti menubuhkan kerajaan baru 16 September dan masalah 'peribadinya' ekoran kes liwat yang dihadapinya daripada asyik mencabar dirinya berdebat mengenai 'Pelan 100 Hari' pembangkang.

"Nak tubuh kerajaan pada 16 September, tak tubuh lagi. Ini dah 2011. Kita tunggu sehari demi sehari tak jadi, dia kata 30 anggota Parlimen dari Barisan Nasional nak seberang masuk pembangkang. Kita tengok-tengok, belek-belek mana dia 30, rupanya lima anggota Parlimen dia (pembangkang) yang keluar jadi anggota Bebas.

"Tak payahlah debat, banyak hal lagi tak selesai. Bukan kerajaan yang bawa dia ke mahkamah, yang buat laporan polis ni Saiful (bekas pembantu peribadi Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan)," katanya.

Dalam pada itu, Najib berkata, Parti Keadilan Rakyat (PKR) kini semakin bercelaru kerana semakin ramai pemimpinnya keluar parti.

Menurutnya, belum pernah terjadi parti politik seperti PKR yang pemimpinnya daripada Timbalan Presiden, Naib Presiden, Setiausaha dan hingga ke peringkat bawahan keluar parti.

Beliau berkata, bekas pemimpin tersebut semuanya menyatakan hilang kepercayaan terhadap PKR yang semakin goyah.

Sementara itu, beliau menegaskan, Felda yang diwujudkan lebih 50 tahun lalu kini berjaya membawa perubahan besar kepada golongan peneroka dan ahli keluarga mereka termasuk generasi kedua dan ketiga.

Malah, menurut Perdana Menteri, Felda kini bukan lagi jaguh kampung, tetapi berjaya mengharumkan nama negara di persada antarabangsa.

"Kini Felda sudah berjaya membuat pelaburan di Amerika Syarikat dan Kanada. Felda kini bukan lagi jaguh kampung tetapi sudah menjadi pemain di peringkat global. Malah banyak negara kini mencontohi Felda.

"Ada beberapa negara di Afrika seperti Sierra Leone dan beberapa negara lain turut menjadikan Felda contoh kerana mereka yakin Felda berjaya mengubah nasib rakyat. Ini bukan kita yang cakap, tetapi orang luar yang cakap," katanya.

Terdahulu, semasa berucap pada Majlis Ramah Mesra dengan penduduk di Sekolah Kebangsaan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (LKTP) Felda Chemplak, Najib mendedahkan, beliau pernah berhasrat melepaskan jawatan sebagai menteri yang bertanggungjawab menjaga hal ehwal Felda ketika baru menjadi Perdana Menteri.

Bagaimanapun, niat tersebut terpaksa dilupakan kerana masyarakat Felda mendesaknya untuk tidak melepaskan jawatan itu.

"Saya jadi menteri yang jaga Felda sejak 2004 yang dilantik oleh Tun Abdullah (Ahmad Badawi) sampai sekarang.

''Pada peringkat awal jadi Perdana Menteri saya nak lepaskan jawatan menteri yang jaga Felda tapi tak jadi setelah didesak masyarakat Felda," katanya yang disambut tepuk gemuruh kira-kira 10,000 masyarakat Felda.

Beliau berkata, walaupun keadaan para peneroka mengecapi hidup yang lebih baik tetapi mereka tetap tidak melupakan jasa Felda.

Pada majlis itu, Najib turut melancarkan tapak lot rumah generasi kedua Felda Chemplak yang berdekatan sekolah tersebut.

Aku tak buanglah yang lain2 tu. Korg bc jelah. Tapi memang nmpk lah, dr fakta-fakta di atas telah hilang kredibility seorang pemimpin bernama Anwar. Dialah yang berjanji, dan dialah yang tak tepati. Dan dialah yang mempelopori parti yang goyah dgn pemimpin yang dok keluar sesuka hati itew. So, itu tak payah lah aku nk perdebatkan isu tersebut. Because, mcm aku ckp, aku sendiri tak sure dan aku sendiri tak boleh nk kata. Anwar itu suci murni lagi berkredibility tinggi. Lgpn terlalu panjang lak entry ni kang.

Sebelum kita lupa, baik aku bg point aku aku kenapa aku rasa PM shud take up the challenge instead of giving us lame excuses. And why do i say those excuses is very lame. It is not just lame, and also not strong enough. And it just like 1 or 2 excuses! Instead of making points to the public that Anwar is the bad guy, he had done nothing in accordance of what he said. For instance, kalau betul Anwar tak tunai janji. Apa dia janji, and apa yg tak ditunaikan? Apa dia yang dia nk bongkar psl Anwar? He can alway do it now, for out sake, without waiting for the debate.

I myself, personally thought, kalaulah debate tu berjalan. Ianya dh tak jd mcm debate. Because both parties will be talking about personal items instead of debating. And it will go nowhere. At this point, aku memang salahkan pihak Kerajaan. Sebab, bagi aku, since dia berkredibility tinggi, and since Anwar is the bad guy. He shud be the one who will lead the debate to the right path. And you will see, even if Anwar will be leading the debate to the right path. He will be cornering the debate to the downstream. Search now debate between Anwar and shabery back then. And you will understand what i meant!

Ok lets see, what debate means :

de·bate  (d-bt)
v. de·bat·ed, de·bat·ing, de·bates
v.intr.
1. To consider something; deliberate.
2. To engage in argument by discussing opposing points.
3. To engage in a formal discussion or argument. See Synonyms at discuss.
4. Obsolete To fight or quarrel.
v.tr.
1. To deliberate on; consider.
2. To dispute or argue about.
3. To discuss or argue (a question, for example) formally.
4. Obsolete To fight or argue for or over.
n.
1. A discussion involving opposing points; an argument.
2. Deliberation; consideration: passed the motion with little debate.
3. A formal contest of argumentation in which two opposing teams defend and attack a given proposition.
4. Obsolete Conflict; strife.

Something in this case is about PKR's 100 Days Plan. And it shud be none other than that. I'm asking you, is issue about sodomization related to it? If only, someone raised about Altantuya, is anything to do with it?

If you asked me, the debate will be about the pro and cons about the 100 Days plan. Why is shud be executed or why is shudn't? Wht is the impact. And who will gain advantages? Right? Right???

Is reason like this accepted?? :

  1. "Sudah cukuplah pembohongan, janji banyak tak boleh buat, ini nak debat dengan saya pula, buang masa. Saya boleh debat dengan dia, saya tak takut, saya dengan menteri saya tahu segala maklumat.

    "Jangan cuba nak cabar saya, kalau saya dedahkan segala-galanya, ada orang yang demam nanti," katanya.

- Bukankah, public nak tau sangat apa maklumat itu? Bukankah maklumat itu PERLU dan WAJIB didedahkan walaupun tanpa debat dijalankan? Logik akal ke letak itu sebadai excuse?
  1. "Saya tengok pelan itu hanya nak belanja sahaja. Ia tak ambil kira dari mana punca pendapatan. Kalau kita tak ada punca pendapatan, macam mana kita nak cari dana untuk belanja. Saya berharap rakyat jangan terpedaya dengan janji pembangkang ini," katanya.
- Hello.. dana bkn datang dari Income Tax ker? Kalau tak ckp, why don't we let Anwar tells us from where he gets it? Instead of saying 2 lines and expect marhain people like me to buy you? Well, memang ada org yg buy with that statement. Bukankah itu objektif debate? We debate to make our point on the issue? Msti interesting kalau debate tu berjalan dengan sihat instead of them pulling through with personal issues. Hmmphh...!

Perkara-perkara beginilah yang buat saya tolak markah kepada Kerajaan.

I know, for those yang Undilah BN akan ckp, eleh, pasal isu kecik ni pn nk kata Kerajaan jahat. Kecik2 jadi bukit. Tp peel kerajaan memang begini. Berselindung untuk terus melindung. Melindung apa? Aku pn tak tau.

Tapi tu yg aku nk tau tu??

I rest my case.

Dada....
--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009