...

Like mcm addicted tulis blog kn?

Hmm..

So kali ni takde tajuk. Kompem mengarut2 je. Hehehe.

Minggu ni dilalui dgn sgt tenang. Sgt terurus antara aku dan hubby. Sebab dia ada kt rumah 24/7. Alhamdulillah. Aku sgt hepi bila dia kata, dia tak payah pi kerja. Sbb mmg 2 hari yg dilalui sgt well managed oleh kami berdua.

Ada org masak. Ada org kemas rumah. Ada org uruskan anak2. Ada org uruskan laundry. Dan ada masa utk keluar berjalan2 sbb kerja rumah dh settle. Sbb kalau tak, aku la sole contributor dlm rumah tu since dia takde.

Dia tanya aku: Macam mana u nk survive bertiga bila i takda nanti?

Dia ckp psl company's trip dia next 2 week. Ig not mistaken. Rasanya hujung bulan 4 ni. Tapi tak igt bila. Either next next wiken. Or next next next wiken. Or maybe over the weekdays. Which aku kalau boleh taknak menghitung hari. Because it is scary.

Esp kalau it happens over the weekdays. Aku ase kompem aku EL lah kot!

Mungkin org kata, aku ni terlalu mengada2 mengharap sgt hubby aku.

Aku membayangkan. Pg2. Aku pergi kerja, bangun kul 6 paling lewat. Sedang elok lah tu. Kalu lmbt lg kompem merah punchcard. Tak kira lah bgn pukul berapa. Yg penting. Masa bgn tu.

Kalau tetibe hapiy/firdaus besenye one of them terbangun. Kompem 2-2 bgn. Kalu hapiy bgn ok lg kalau dia nmpk somebody around. Tapi kalau nobody. Mulalah die jerit mcm kene gigit semut api.Lepas tu firdaus pn bgn. :(. Firdaus plak, kalau dia bgn dlu. KOMPEM nangis. Dan hapiy pn bgn..haih.

Mcm mana nk mandi? Mcm mana nk smyg? Both of them need my attention. Both of them nak DUKUNG. Hapiy dukung sbb dia takleh jln lg. Firdaus nk dukung sbb jeleskan adik dia yg asek dukung. Dan hapiy kalau tgh cranky jgn harap nk letak dlm walker dia. Dan skg die dh bleh panjat walker. Kalu dlu nk elak die masuk bilik air ( merangkak ). Aku boleh lagi letak dlm walker dan pergi mandi sambil pintu bilik air terbukak. Redha jela jeritan batin 2 jebon tuh. Tapi skg. Kenot kenot. Sbb dia dh mula panjat walker. Aduhai....... How?

Tu br part mandi. How bout part dr rumah. Angkat beg tgn, beg baju hapiy, beg baju firdaus, beg ais, kdg2 ada pump dlm henbeg so jd berat skit. Dan dukung hapiy dan dukung firdaus sekali? Sbb like aku ckp. Firdaus kdg2 nk attention jgk sbb Hapiy nk berdukung. Huhuhuhu. Like how meh?

Tu kalu weekdays yg menakutkan kalau Hubby takde. Kalau dia ada. Bahagi dua lah.

Tak campo lg, aku perlukan some time utk siap, utk kemas beg. utk gosok baju. Mcm mana nk elak hapiy kaco streka yg tgh panas. Kalu firdaus die dh tau panas. Hapiy blom lg. Siapa nk pegang dia. Patutkah aku kurung mereka dlm bilik sementara aku siap??

Tak tau la kalu korg dh pening. Tp aku mmg pening.

Kalau over the wiken plak cmne?

Lets start on Saturday.

Early morning, hubby ada kot. Prepare2 utk send dia ke opis. So pg2 tu bleh la bwk 2 jebon tu brekpas kt luar je. Lunch mkn roti/megi. Dinner mkn roti/megi. Mlm tdo jela. Kalu 2-2 tak tdo. No internet. No laundry. No cooking. No mopping or vacuuming. No laundry mean - teribble monday! Huarghhhh. Kain kompom segunung tak berlipat. Sb kalau hapiy sedar. Dia akan punggah balik apa yg aku lipat. Dan time die tidor - which is mlm. Kompom aku pn dh letih. Siang2 kompem dia susah tdo. Sbb kompem masa die bergayut mamai2. Firdaus bising nk susu. So tepaksa cabut dan lepas tu kompom dia susah tdo. Huwaaaaa......

Then on Sunday.

Early morning. Mkn roti/megi. Kalu rajin aku buat la meesup kalau firdaus mintak. Tghari mkn apa yg ada. Ptg. Bersiap pi amik hubby. Ataupun mlm br dia balik. Huhuhuhuhu.... Dok umah jela gamaknya.

Atau mgkin aku ajak anak2 lepak umah mak aku. Aku mmg takkan tdo umah mak aku sbb kene tdo kt bwh. Bwh tu plak ada mak iti mlm2. Kompemmm takmo. Hihihi.

Lg selesa tdo umah sendiri. Ngn mlm2 terselak2 sbb nyusukan hapiy....

Maybe i can survive...... Wpun sukar.......

Mak mertua aku penah offer. Nk amik anak2 aku utk dia jg. Sbb diapun dh takde jg sapa2. Cucu dia yg atip tu dh tadika. Yg haris tu plak dh jd anak angkat. So slalu pn takde org kt umah. Wiken lg la sunyi je.

So bolehlah aku jimat dr segi masa. Bole aku upgrade skill masak hari2. Ecececeh.. Hehehe. Boleh jimat dr segi duit nursery. Bg mak mertua aku separuh dr apa yg aku bg nursery skg pn dia dh ok dh kot. Dan boleh tdo sepuas2nya. Bole tgk wayang balik hari rabu. Bole balik lmbt. Bole singgah klcc time balik kerje. Or even better since byk penjimatan. BOLEH GI KEJE NAIK KETE BALIK. YAHOOOO...

Tapi kompem rindu kt hapiy n firdaus. Kompem asek tekenang2 kt dorg. Kompem hapiy tak minum susu ibu dh psl mak mertua aku kata susu ibu leceh. Dlu tinggalkan firdaus ngn dia sminggu ke 2 minggu ntah. Tros jd mcm tercerai susu skit. Huhuhuhu. Bkn aku salahkan dia. TP tu option dia. Dh nk suruh org jg kan kenela ikot condition org tuh. Nnti dia tanya lg nk tinggal anak2 aku kt dia tak. Aku nk tanya balik, mak sanggup tak bg hapiy susu ibu je? Sy tak sanggup bli susu tepung. MUwahahaha. Ckp mcm la bekalan susu aku tip top kn? InsyaAllah aku cuba....

Ah tak boleh lah mcm tu. Takkan nk jmpe anak2 sebulan sekali je. Tak boleh tak boleh.

Aku sanggup susah dr berpisah.....

The end. Eh emo lak tetibe. Hehehehe...
--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Ida Chan said…
ikot la pegi kompeni trip. hohoho...abis citer. dulu pon kompeni trip kuyu xbawak korg. kali ni pon xmo bawak ke? dulu yg trip ke bgkok tu waktu kat meps ke kat cimb ek?
Siti Fatimah said…
tak boleh. dlu pn die kate takboleh. kali ni pn tak bole. huhuhuhu...

dlu pi bangkok ngn meps..masa tu aku pregnantkan firdaus.

skg ni pi pulau perhentian kot...ke mana ntah....under cimb plak...

asanya 2 hari 1 mlm je kot...tp kalu lebih...masaklah makcik

moga dia cpt sedar..tindakan meninggalkan 2 anak kecil adalah tidak appropriate..ahahahah...
kalaulah dia sedar kn... ;p

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor