Bukan Takmau Buat...

Aku kdg2 bosan dgn ayat2 tu. Dia isteri. Itu kerja dia. Aku suami, kenapa aku patut buat?

Aku takde ayat Al Quran utk tegakkan benang yg basah ni. Tp aku percaya agama Allah itu benar. Dan aku tau, aku sendiri sering dihambat emosi ketika aku berurusan dgn perihal kerumahtanggaan ini.

Aku bersyukur, suami aku bknlah jenis yg pemalas. Bknlah jenis yg baring je time balik kerja. Jenis yg boleh pegang sudip. Boleh pegang batang mop. Bole picit washing machine. Boleh sidai kain. Apatah lagi mandikan anak2.

Aku cuba jugak la buat semuanya, tanpa harapkan dia. Tapi siapalah aku yg hanya ada 2 tangan dan 24jam sehari?

Even nk update blog pn aku masih berkira2....

Aku yg jahil ni tak tau pun rupanya, isteri boleh mintak upah kt suami kalau turut perintah suami. Tapi bila aku tau, aku sedar keyakinan aku terhadap agama aku tidaklah sia-sia. Bg aku itulah keadilan.

Suami kene bayar semuanya berkaitan rumahtangga. Tanggungan itu semuanya dia. Namun, aku isteri wajar bantu dia.

Aku mahu rumahtangga kami bahagia. Aku mau anak2 aku naik kereta balik kampung. Aku mau punya rumah sendiri. Aku mau itu dan aku tau kalau nk harapkan gaji sebelah pihak. Manalah mampu kami nk begitu. Mgkin kami perlu consider hantar anak kt kampung. Dan balik kampung naik bas. Kalu aku dok ketegak taknak kerja dan harapkan semua suami.

Tapi, dgn tangungjawab2 yang telah Allah letakkan atas bahu suami, selain mendidik isteri ke jalan Allah. Allah telah ikat kaki sang suami awal2 lagi. Kalau 1 pun anda pn mengharapkan sang isteri untuk consider itu dan ini. Manakan anda nk berkahwin 2 3 4? Jadi aku rasa terjamin. Tak sia2 lah aku berkorban demi dia. Sbb Allah dah menyatakannya. Peranan dia kn?

Btollah yg aku percaya. Dgn keredhaan suami, aku mendapat keredhaan Allah. insyaAllah...

Andaikatalah. Kalau dia nk berkahwin lagi. Dan dia melupakan semua tanggungjawab2 terhadap isteri pertamanya. Makanya jatuhla dosa. Dan kalau tak dibalas kt sini, akhirat kelak merasalah kn.

Bkn saja dari segi batin. Tapi dari segi kebendaan. Dari segi pengetahuan. Semua tanggungjawab suami....

Mmg berat. Mmg kesian.

Tapi aku? Aku kenelah bantu dia. Aku nk tgk dia gembira. Bkn sbb semata-mata aku puas kalau dia gembira. Tapi aku jgk dpt pahala kn? InsyaAllah.

Memang kadang2 tak tertanggung semuanya aku rasa. Bkn dia tak tolong, memang die tolong. Tapi kadang2 aku rasa bersalah jugak, bila aku tak smpt nk masak. Dan dia yg kene msk. Panas jgk telinga aku bila mak mertua aku perli2 aku. Bkn aku takmau buat. Mmg aku tak ckp masa nk buat semua tu...

Bkn dari segi masa je. Tenaga aku pn kdg2 mcm lampu ultraman yg bling bling tuh..

Aku cuba. Aku cuba. Tapi kalau aku tak boleh. Maaf kan aku.

Haik mcm tu punya kasar mintak maap? Hehehehe.....

Kiranya dalam hidup rumahtangga itu. Biarlah atas gotong royong kedua-duanya.. Kalau sorg tak boleh silalah sorg lagi membantu. Bantu dr segi cari nafkah hidup. Bantu dr segi bina dan bangunkan kerja-kerja rumah.

Tu baru sikit aku tau. Nnti aku tanya lagi ustaz apit.

Pengetahuan agama bukanlah untuk menjatuhkan sesapa. Sebaliknya memperkukuhkan kepercayaan. Islam bukan lah beban, malahan kalau kita ada ilmu nescaya rumahtangga dan kehidupan akan bahagia. Amin..

Oleh itu, Jangan bersedih!

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

hamas said…
This comment has been removed by the author.
hamas said…
skali dia letak nama aku daaaa.....mau kna tiau aku ngn kuyu..hu3

xper2..nnti aku bg VCD..korang dngar sendiri..he3
Akub's said…
ni ko baca dari la tahzan ker?
Siti Fatimah said…
tak aku tak bg lg buku tu. br usha2 dlm lrt tgk ada org bc.

ni kwn aku hamas tuh yg share ngn aku..

tenkiu kupit..jasamu akan kukenang..ehehehe
Ida Chan said…
adat kehidupan...kne ade give n take. kalu asik give3 je, pon xle gak...
hamas said…
tapi kadang2 kita lupa yg apa kita give2 masa kt dunia nie rupanya Allah nk balas masa kt akhirat nnti..

masa tu baru kita nyesal kenape lh aku tak give bnyk2 masa kt dunia dulu coz kt akhirat nie masa utk take2 jer..

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor