Kadang Kala...

Mungkin tak penting. Tapi penting bagi diriku ini. Ehehehe.

Aku terpikir, dah lama sgt. Aku tak bising2. Pertahankan rights aku. Huha huha sana sini. Dh lama sgt dan entahlah ek. Nk kata rindu tu tidak, nk kata tak rindu tapi terpikir jgk la. Aku tau kenapa. Cuma still, bknla sesuatu dalam diri aku dah tiada. Tapi rasa lain lah pendek cerita.

Contohnya psl ibu menyusu, atau apa2 jelah. Yg berlaku depan mata aku, dan lain dari apa yg pd aku sepatutnya. Contoh, sepatutnya seorang ibu, bg susu ibu pada anak dia. Berusaha biar susah. Biar leceh. Dia tak sepatutnya menjadikan alasan. Sedangkan aku, guna susu ibu sebagai alasan untuk aku tidak terlalu komited dgn kerja. Maksudnya susu ibu aku jdkan alasan sebagai prioriti utama aku. Smpaikan org lain termasuk bos, immediate bos, hubby aku, mak mertua aku, mak aku sendiri, terpaksa mengalah dgn kehendak aku yg satu ini. Kira i got my own point, if i want to slam people when they say, breastfeeding is not on top of all priorities! Ini contohlah. Bkn aku btol2 nk slam people. Kiranya, aku tak nak dh slam people. They are raising their own child/baby. Let them decide what is best for them on their own. Aku pn tak suka kalau org come to my face and tell me what i shud and shud not do. Kn? Like my bestfriend are doing right now. I know, she's getting to learn something in herlife on her own. She got her point when saying, everyone have rights to do whatever, i rest my comment with me. Cheh bknlah dia kata exactly like that. Aku je yg ubah ayat dia. Kekekeke.

Kiranya bila aku bc mcm aku nk bgtau dia, kita dh banyak berubah mengikut masa kn? Byk benda yg kita keep to ourselves dh. Dan byk benda kita dh pndai handle secara sgt berhemah kn? Bg aku tu langsung tak membosankan. Bg aku itu sesuatu fakta baru yang sgt interesting. Bila mana each and everyone of us dah tunjuk belang sikit sebagai individu yang dh belajar sikit dari kesilapan atau keterlanjuran yang lalu. Ok aku bkn kata my fren to salah. My point is, both of us, dh more mature. Walaupun kami masih kebudak-budakkan. Tp on certain sensitive issue, kami telah cuba utk tidak slam sesiapa. Dan cuba untuk terima hakikat itu hak dia, as a person, biar dia yg buat keputusan apa yang dia rasakan dia mampu buat dan terbaik untuk dia lakukan untuk diri dia dan keluarga dia.

Aku admit, aku buat silap bila aku jd sgt outspoken! Aku malu. Malu bila org bg pandangan. U shud have not said something like that to that person! Ataupun, aku dpt this weird looks, atau akward scenes bila aku kutuk/slam that person esp on my blog. Bila i was trying to be nice (and yet, just recently someone had point out an issue about hypocritism... huhuhu), org tu takkan boleh act as normal. There will be something on his/her face. And i know, there will always be a distant between me and him/her. Masa tu aku akan rasa, aku ni tak easy goer. Aku ni tak pandai ckp. Rasa tak kena, kekwat etc...

Dan bila aku sedar tu, aku tau, aku dh buat salah. Siapa aku to make a point mcm tu? Kdg2 pn memang aku ni menegakkan benang yg basah je. Aku tak paham situasi org tu dan aku mulalah nak bla bla bla.

Contoh, aku pernah slam seorang kwn aku. Psl wedding photos aku. Pd aku, aku hanya nk make a point, he produced bad photos for weddings. I mean, i'm not trying to be mean to him. Pd aku, aku nk dia adjust and perbaiki. Lg aku rasa aku nk perbaiki, lg aku rasa dia tak boleh terima. (aku je yg rasa, dia tak mcm tu pun. huhuhu) Jd words aku jd nasty, tak berterima kasih (kawan tu dh berhempas pulas siap buat kerja free. huhu). Bila pikir balik aku memang sgt menyesal dgn tindakan aku tu. Tapi dia dh berjaya sekarang. And he got paid many times more than i paid him that time. Tapi aku tau, mesti dia berkecil hati dgn kata2 aku tuh. Dan smpai sekarang, aku dpt rasa distant tu dgn dia. Dan byk kali jgk, aku kene slam dgn hubby psl tuh. Dan kene slam jgk dgn beberapa kwn2 aku yg lain. I know, and i admit, i shud not do or said like that. Ada cara nk menegur. Dan cara yg aku buat, bukan lah yang sepatutnya. And things end up not as i want. TAPI, aku bernasib baik ada hubby aku. Sbbkan dia kawan baik hubby, jadi dia masih dtg melawat aku time aku dlm pantang, time anak aku buat akikah and raya pun ada. Hehehe. Cuma aku nk dtg rumah dia je tak berkesempatan lagi. Aku mintak maap pion. Nk ckp depan2 tak brani. Hik hik hik...

So smlm, aku terfikir. Kenapa aku buat kesilapan2 ni. Masa buat tu mmg tak sedar langsung. Bila dh sedar dh terlambat. And i've done a lot of damages.

Tapi kalau aku tak buat silap. Aku takkan belajar dari kesilapan betul tak? Kalau aku tak buat silap, jadi aku tak tau impact dia, mgkin aku tau, tp aku tak rasa sendiri jadi aku akan amik itu sambil lewa. Kira aku masih lucky kesilapan2 tu aku buat awal2 dlu (walaupun masa tu, aku dh sepatutnya tau dan sedar kira aku lmbt juga sedar lah nih. Hihi). Kalau dh tua2 ni br nk buat kesilapan2 tu. Bkn ker lg horror? Lg malu. Ha nk2 pulak time anak2 aku dh besar.. Errrk lg malu kn? Hehehe. Aku bkn ckp ni nk menyedapkan hati aku. Atau nk tutup buku lama dan lupakan. Nope. Aku akan igt semua salah yg aku dh buat. Ia akan sentiasa menghantui fikiran aku. Dh mcm parut dlm hati aku dh. Sbb ianya seperti mimpi buruk dalam hidup aku. Kira itulah pointnya, bila kita buat silap, someone was hurted. Kita akan igt. Dan kita learned from it. Jd ianya lebih baik, dr kita abaikan terus, satu nilai hidup yg sgt penting itu. Dan kalau kita bernasib baik, org sekeliling kita pn akan tumpang sekaki belajar dari kesilapan yang kita lakukan.

Nope, by reading my ramblings di sini, anda- anda dan anda, tidak akan belajar apa-apa. Sebabnya ianya terlalu umum. Tapi bagi kwn2 sy, suami sy. Mereka2 yang tau lebih detail. Mereka akan kata, eee apala situt ni buat mcm tu. Sebab mereka tau hujung pngkal. Dan mereka2lah yang kata pada muka saya. Padan muka kau, sapa suruh! Dan dalam hati mereka, aku tau, mereka pn sama2 belajar dgn aku. So guys, you have to thank me for this. Hahaha. Takdelah.

Oklah tu je kot. Utk hari ni. Adoi aii ngantok nyaa. Sorilah for this boring and dragging entry. Hihihi

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

yupp, kengkadang kite kena belaja mcmana nak ckp something yg buruk dgn cara yg baik.. ada member aku, adik die meninggal, aku jwb tepon pukul 1 pagi, makcik die bgtau, housemate aku yg lain lak teruja lelebih, kwn aku baru balik makan, pukul 2 pagi, terus housemate aku bgtau mcm buat "suprise" kat birthday party.. sengal betol la budak tu!
mini_ace said…
sitiii,

hypocrite tu pasal budak rumah i, tp susah nak cakap, pasai depa ne few times bawak laki masuk rumah. dulu penah su cakap tak suka, so dorang stop, alih2 dorang bawak balik lagi.
macam aritu dia tanya dlm msg ' kisah ke tak aiman nak dtg rumah'..ayat tu pun da menuju nak suh i kata tak.
and guess what? i kata ok
rasa hypocrite di situ
mini_ace said…
i terpaksa kata ok.sob sob. wlpn dia duk berdua dlm satu bilik lagi blkg, rasa macam tak suka.tapi apa leh wat coz masa adik laki i datang sini, dia tak berkira. wlpn bukan muhrim dlm rumah. i dunno, rasa bersalah. kalo pasal pelajaran, i mungkin leh tolerate laki tu datang rumah ppuan, tapi kalo datang bersuka ria duk berdua dlm bilik, memang rasa macam tak nak bersubahat dan benci. before this, bila laki dtg rumah je i trus tido, tp yang baru ne, rasa macam, benci sebencinya bila tak dapat jadi diri sendiri. so the distance yang u ckp tu adakah for me & u? or person yang u slam tu?
hahaha.conpius di situ

wah panjang gila comment mcm blog entry plak.haha apa leh wat nak blog tntg ne tatau appropriate ke tak
Siti Fatimah said…
hahaha..su su... i dh lama la pikir psl ni.. and bila u ckp psl hipocrite i pn tepiki nk buat 1 post about it....dun worry...

and in ur case tu i ase mmg tak ptt la kwn u tu..u bwk adik lain..masalahnya bkn u segan ke apa..u risau die dok buat apa la berkhalwat dlm bilik tu berdua kan...kesian i..kalu i kt tmpt u pn i ase yg sama..

takpelah..kalu tak brani ckp dimulut ckp dihati..insyaAllah, Allah akan dgr....huhuhu....

mimah..kwn ko tu mmg lah...adoi aii......tp kdg2 aku gitu gk..tp tak penah lg la kes kematian..huhuhu
Siti Fatimah said…
eh kesian i lak..kesian u..ahahahah..adoi aii
cTmaRina said…
siakap senohong gelama ikan duri
bercakap bohong lama-lama mencuri..

dah besar ni kena ubah pantun nih...

bahulu semperit nasi ayam mi kari
selalu hipokrit diam-diam makan diri

sama lah kita beringat.. dan biasakan sayang diri sendiri dulu sebelom sayang orang lain..
roshda said…
aku ase aku kenal ko mcm ane.. so bila ko membangkang aku tau ko ade point n sbb tersendiri.. tp kdg2 ko mmg ske tau emo terlebih.. hahahha tp lepas ko dh sedar diri ko akn recover blk pe ko dh ckp hahahha.. tp ko bkn jahat cuma ko ni tegar muahahaha.. tp aku tau ko ni baik sbenanye cuma ko ni mmg sgt teguh ngan pendirian sndiri.. sib bek la aku dh paham.. walau ape pon ko mmg cfoo aku dr seme bidang hahaha.. idup ctut!!! alaa jgn pk yg bukn.. seme org wat silap tp jgn d ulang berkali2 silap yg sama.. cuba baiki.. ok kwn ku :D ecehhh mcm pakar motivasi lak.. ok2 la.. yg penting jumaat ni kita g jln2 sama22 hahahha ape da merepek..

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009