Dilemma

Aku sbenanye pasang niat utk hantar firdaus pergi TADIKA. Bkn apa, aku tau terlalu awal lagi utk dia. Tapi dia mmg suka pegang pensel, buku, dan selalu berebut pencil case dgn paksu dia. So biarlah aku hantar dia pergi sekolah. So dia boleh sama-sama ada buku sekolah, sama-sama buat kerja sekolah dgn paksu dia. Paksu dh mcm idola dia la kiranya. Wpn Firdaus belum pandai meminta2, tp bg aku lebih baik dia minta pensil, buku dan kaler daripada dia minta mainan. Mainan is essential too, but books is something yang not less important lah kan.
 
Aku tau, aku pn tak pernah mengenal TADIKA seumor hidup sebab masa tu tadika tak compulsory. Bende ni bkn utk paksaan, atau gesaan untuk anak aku cepat pandai. Tapi just nk jog mindset dia. Just nk dia berkenal2 dgn zaman persekolahan. Tp bkn into serious business sgt pn la. Kira suka2 main2. Aku tak pernah ada masa nk tunjuk dia ikot tulis abc. Atau kaler fish dgn kaler blue or green. Cuma secara tak langsung ajar la sikit2. Smpai dia bosan. At least kalu pegi tadika, someone mmg akan tunjur ajar dia betul2. Dan dia ada group of friends yang membuatkan dia lebih bersemangat. Itu yg aku mau dan yg aku pikirkan lah. Sedikit pn takdelah aku nk die score ke apa ke. Kira memang main2 btol la ni. Hik hik..
 
Lepas tu dlu paksu firdaus pn umor 3 tahun dh pergi sekolah. Since dia paling kecik. Dan takde sapa nk main kt rumah. Abang dia pn dh skolah masa tu. So tu mak aku hantar dia pergi tadika awal tu. Masa tu sebulan dlm rm80 je. Murah kn? Ok la berbaloi la utk main2. Dan aku plan utk bia mak aku je jaga firdaus. Lgpn tadika tu dekat sgt ngn umah mak aku. Boleh la pg2 nenek teman jln kaki and nenek amik jln kaki jgk. Lgpn boleh lah mak aku spend time ngn cucu sulung dia ni kn? Byk positive set and view di situ. So apalah adanya kn?
 
Then aku call la tadika tu td setelah berkali2 aku cuba nk ingatkan nombor talifonnya. Pergh. Kalu hantar setengah hari RM170. Which is murah lg la compared to kene hantar kt nursery whole day skang ni. But still MAHAL NYA? Kalau  nk hantar full day RM250. Lepas tu dh la aku kene hantar amik anak2 aku 2 tmpt. Leceh. Kalau umah mak sendiri aku tak berkira. Sbb kdg2 aku lepak tros. Ni. Dh la kene amik 2 tmpt. Lepas tu nnti nk kene biar hapiy dlm kete lg. Byk kete lg parking nk amik anak2. Leceh leceh. Lepas tu dh la takde uniform. Ermmm baik tak payah kn. Kalau ada uniform best la skit. Pg2 aku n hubby mandi nk gi kerja. Bolehla kejut firdaus mandi skali pakai bj skolah. Lepas tu takde ajar abc / 1-10.. Just main2 kaler2 books. Ermmm. Tak bestlah bayar mahal2 itu ajer yg dia buat. Might as well aku ajar firdaus sendiri. Skg ni pn kdg2 balik2 firdaus mmg ada blaja skit2. Sbb dia suka main ngn kakak2 n abang2 yg besar2 kt situ. So msti time kakak2 n abang2 tu buat kerja skolah. Die pn menyibuk skali. Sbb kalau gi umah nenek dia, mcm tu lah dia everytime paksu dia bukak buku.
 
Mgkin aku ptt consider plan B.
 
Which is, bli kan ajer buku dan beg skolah dan kaler maler. So each time sesapa bukak buku, biarkan dia pn bukak beg skolah dia tu n buat la kerja apa2 yg ptt? Tp nk ada org tgk apa dia buat and guide dia tu yg susah skit tu. Ehehehehe...
 
Jimat pn jimat. Adoiii tak tau la cemana nih.... If question is it the only tadika yg available? The thing is, aku dh tanya mak aku. Mak aku yg soh amik skolah tu sbb skolah tu paling dekat n menyenangkan dia. Ermm.. I dont know lah.
 
Money dh strictly out of the topic... Takleh lebih bajet sedia ada. Uuuhh cemana ni...

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Ida Chan said…
pd aku...ok je kalu nk anta firdaus g skolah. tp...kalu bole bia lah yg proper skit. baru berbaloi dgn upah y gko bayar. nie bayar same je mcm anta nursery yg skang. patu menyusahkan ko lagi. ish3..

as 4 nenek firdaus. aku ase die suggest je. mane tau kot2 tu lebih baik utk firdaus. tp, as a mama, final decision is still yours. ko jugak nt yg nk kne byr sume tu kn :P so...think 4 making any decision.

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan