Tazkirah Ramadhan

Eh, tetibe pagi jumaat yang indah ni rindu kt suami sendiri.

Ada citer terbaru sbenanye. Hehehe. Ke aku dh penah share?

Aku kn br pindah. Tmpt yg aku br pindah ni kn, br nk dipenghunikan oleh orang ramai. Kirenye, ada surau - tp takde imam. Ada qariah - tp takde ketua. Cukop mampu - tapi takde pelaksana. Beselah kn tmpt baru. Orangnya dh memenuhi pun segenap pangsapuri kitorg ni. Sejak Oktober 2010 la kirenye.

Memang 1 Malaysia. Ada cina, ada india dan ada Melayu. Kalau dah nama Melayu tu of course la ISLAM....... InsyaAllah.....Ada gk kumpulan gagak hitam. Tahukah anda ada 90 ribu warga asing atau foreigners datang ke Malaysia untuk menuntut ilmu? Hohohoo. Br dgr radio smlm. Hehehe...

Berdekatan dengan pangsapuri kami memang dh ada masjid 1 and surau 1. Masjid adalah agak jauh. Dan kejauhan die tu kalu jalan kaki tu agak imposible. Boleh tu boleh. Tp imposible. Cmne tuh? Kepada yang pernah dtg rumah aku, tau lah cmne kot...

Surau tu dekat sikit. Tp kalu jalan kaki pun jauh jgk la. Smpt berpeluh gk ketiak. Sbb Pangsapuri ni baru, lokasi akan terkedalam sikit.

Dekat pangsapuri ni memang ada disediakan bilik surau. Nk kate kecik takdela kecik sgt, nk kata besar, tak le besar sgt. Sedang elok la kot. Tp kalu sume jemaah islam turun. Mau tak ckp kot. Huhuhuhu. Taktau la, aku tgk dr kejauhan. Aku tak pernah masuk n tak pernah join. Blom ada kesempatan lg...... Hik hik....(alasan semata-mata aku tau! huhuhu)

Ntah mcm mana, hubby aku terencounter ngn sorg mamat ni, namanya Faizal. Faizal ni sebenarnya bapa kepada kawan sekolah Firdaus. Nama anak die Fariz Hakimi. Tp Firdaus panggil Baskimi. Muahahaha....Lantak situ dh mcm bunyi baskin n robin.

So mamat ni ajak mengimarahkan masjid. Ajak melalui fesbuk. Sbb dorg ada 1 comunity page. villa park residents pages. dh lama aku nk join diorg tak bagi. hampeh. ;p.

So sejak Ramadhan Nur Karim ni, boleh kata tiap2 malam. Makin rajin la En. Kuyu smayang jemaah isyak n terawih berimamkan En. Faizal ni. And sejak 1 Ramadhan, dok lah menghafal doa2 dlm terawih. Selama ni sambut selawat iman je. Sbb die takot, mana la tau En. Faizal tak dpt nk join solat - kenela die yang ganti. Wpn ada jgk la, beberapa makmum lain yang boleh ganti. Tp biasanya, sebab ada Faizal, dorg pass kt Faizal je. Bagus En. Faizal ni, ada tokoh jadi pemimpin.

Dorg ada jemput 1 Ustaz la join pengimarahan surau villa park - gile tak islamic nama. Har har har. pstu ustaz ni ckp, kene la bentuk mcm 1 komuniti. Kene ada Ketua, Timb. Ketua, Setiausaha dan sebagainya. Maka terbentuklah. Yg aku tau. En. Faizal jadi Ketua - merangkap IMAM MUDA. En. Kuyu jadi Timb. Ketua - merangkap BILAL MUDA. Har har har...... Sambil Qamat, sambil belek iphone pasal tak hapal doa lagik.

Takpe pelan2 kayuh, di mana ada kemahuan di situ ada jln.

Tiap2 mlm, aku akan ditinggalkan untuk dia mengerjakan ibadah.... Dh Fardu Kifayah pun sebenarnya. Tp mcm sedih la jgk, sebab tak ckp makmum. Malam ke tiga dan ke empat tu byk la jgk. Dpt la 2 3 saf. Tp dh hujung2 ni, tinggal 10 org cmtu je.

Tp aku tgk, kehepian En. Kuyu setiap kali balik solat, aku ase mcm berbaloi. At least, dia dh laksanakan tanggungjawab. Alhamdulillah......

Harap2 berterusan lah. Mana tau, boleh naik lever jd ustaz lak. InsyaAllah...

Sila bykkan hafal doa n banyakkan baca hadis2. Nanti boleh bagi tazkirah k. Hohoho..

Oh ye, smlm ada sambutan Nuzul Quran la. Lmbt sehari. Tp takpelah kn. Janji ada sambutan dan memperingati Nuzul Quran. Pstu ada la Ustaz dtg bg tazkirah.

Tajuk : GL ke Syurga.

Beberapa point yang aku igt:

  • Naik haji
  • Solat 5 waktu
  • Bersedekah
Ada la dlm 2 3 point lg. Tp aku lupe. Hohohohohoho.......

Ok tu je nk share. NK sambung buat kerja. :D

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

misshannan said…
ooo....itukah citanya imam muda ko...tabik aa timbalan imam...bleh tgk cita geng surau lepas ni....mesti depa mcm tu kan...lepas ni ko bleh jd ustazah pilihan plak kak....sselamat
Siti Fatimah said…
terima kasih hannan. aku ase kalu nk jd ustazah - aku jauh lg kot. huhuhu. tp aku amik kata2 amanat ko ni sbg kata-kata dorong. terima kasih. ur the best.. i lap u lah. ehehehe

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan