Cemas Di Bulan Ramadhan.

Apa macam hari ni kengkawan? Hari ketiga berpuasa?

Smoga kita semua dilimpahi rahmatnya dan sentiasa diberkati. Semoga segala perbuatan kita ditunjukkan jalan dan terpandu ke jalan Nya. Amin....

Semalam aku smpai2 bukit jalil, aku tengok mcm jalan kt depan tak jem. Syukurrr. Aku dpt naik tren yang sama macam hari pertama iaitu kul 5:05pm. Slalunya tak touch 5:10 minit mmg tak sah, walaupun aku punch on the dot. Hahaha. Jalan skit punya laju, wpn berpuasa. Punyalah eksaited nk balik rumah.

Padahal sama je hari tak puasa pun. Tp en.kuyu balik lmbt skit kalu bulan2 biasa. So masak pun takyah kocoh2. Siap boleh layan tv smpai kul 7pm bole baring2. Ini touch down beg anak2 kt lemari, tros singsing lengan memasak.

Masa dlm kete otw nk amik anak2. Selepas setengah jam memandu. Dem, jem lagi jln dr bukit jalil nk ke bulatan golden horses. Siot tol la sume org balik cpt. Dgn keadaan jem cmni, memang takde harapan la aku nk melawat Pasar/Baazar Ramadhan bulan pose kali ni. Oh ye, ni puasa pertama aku kt Villa Park Sedang ni. Hihihi. Ke sini jem. Ke sana jem. Uwaaaaaaaaaaa. Jem yg jenis menyakitkan hati tu, tak gerak2. Slalu smpai Bukit Jalil kul 5:50 cmtu. Smpai kt tmpt anak2 dlm kul 6:10 - 6:15. Sedang elok smpai umah kul 6:30 baring2 smpai 7:00. Pstu br start masak. Ini 5:50 aku depan MSN lg. MSN yg dpn Skolah sukan bukit jalil tuh. Urghh. Padahal smpai Bukit Jalil Bapak awal dlm 5:24 cmtu. Siyes. Sbb aku dpt naik tren yg cpt. Kire setengah jam amik masa just nk smpaikan diri aku kt Bulatan Golden Horses. Smpai sana dh kul 6:00. Curfew nursery bulan puasa ni dipercepatkan 1/2jam awal - kene amik anak2 sblm kul 6pm. Bagi memudahkan cikgu2 berbuka puasa. Aduhhh. Kompem kene charge OT la nih.

Sipi2 kul 6:15 smpai dekat anak2 calo balik. Smpai umah dh kul 6:20 cmtu. Huwarghh.

Menu kt kepala otak = Sambal Bilis Petai + Sup Daging

Dlm otak dh list down apa nk kene buat = Kuarkan daging n rendam, Masak nasik, Goreng cili - sebab cili kn lmbt msk, Kopek ikan bilis, Potong daging, Kopek Petai n bwg. Blend cili tambahan skit sbb cili yg dh blend mcm tak ckp je, Hiris bwg utk sayur. Smpt ke ni? Hohohoho.... Pstu masak air nk buat air teh. Bebuka air panas br la best. Terbukak sume ruang pernapasan. Hehehe..

Smpai kt parking, pakaikan kasut hafiy. Plan apa brg nk bawak naik. Nk bwk sume mmg tak ckp tgn. Ok setel, bejaya pujuk hafiy pakai kasut n suruh dia jln. Sebab kalu tak die nk dukung. Bateri aku dh tinggal nyawa nyawa ayam. Hohohoho...

Pstu aku pun start la jln pelan2 pi lif. Terpaksa la pelan2. Sbb Hafiy n Firdaus take their own sweet time ok. Nk tgk kucing la. Nk tgk belon yg jatuh smlm lar. Cube tenangkan diri smbil2 tu. Sbb aku takleh panik. Kalu aku panik semua jd lain. Huhuhu....

Smpai kt lif, hafiy takmo masuk lif. Die ajak pi kedai. Siyes kali ni bkn sebab masa je takde. Duit pn takde. Aku mmg dh lama tak pi bank draw duit. Hohohoo. Pstu Firdaus dh masuk dlu dlm lif. Hati aku dh ase tak sedap. Hafiy takmo masuk lift ni. Aku dh sergah2 tutup lif pn die tak takot.

Pstu aku pn amik tindakan cergas kejar hafiy sblm life tutup. Aku jerit kt Firdaus, "Firdaus, kuar dr lif.. Kuar dr lif". Firdaus stay. Dan bila aku berjaya dukung Hafiy, sebab die lari tuh. Huhuhu. Pintu lif tertutup.

Terdiam aku sekejap! Apa aku dh buat??

Pstu aku dgr Firdaus nangis. "Tunggu2!" aku jerit. Hopefully Firdaus akan dgr jeritan aku. Aku dh tekan nombor 1 masa masuk td. Adeh br terasa menyesal naik lif. Kononnya sebab penat puasa tak larat nk naik tangga. Huhuhu.

Aku dukung hafiy, panjat tangga, hopefully dpt kejar Firdaus yg dh smpai tingkat 1. Mengah gile dukung budak yg tgh meronta smbil naik tangga. Tp pastu dgr Firdaus jerit lg skali. Aku dh smpai tingkat 1. Pstu aku dgr suara die dr bawah. Aku jerit lg. "Firdaus2, sini sini mama kt sini." Panik giler, tuhan je yg tau. Mana dtg tenaga ntah aku pn tak tau.

Pstu aku turun balik. Kali ni aku letak Hafiy kt atas. Mcm die dh tau die silap. Pstu die diam je kt atas. Siap die amik angin plak sbb tangga tu mcm ada balkoni sikit, tp tinggi la, tp boleh tgk langit. So Hafiy pi amik angin lak tgk langit. Die mmg suke tgk langit. Aku pn pi uruskan Firdaus. Die dh kuar dr lif, smbil nangis. Kesian giler weih. Huhuhuu.

Memula aku paksa die naik sendiri tangga. Tp die takmo. Tepaksa aku turun balik tangga n amik dia. Geram aku kt Hafiy, die bleh settle down plak. Td nangis meronta2 nk pi kedai. Huhuhu...

Tp aku tak yah dokong la, Firdaus jln sendiri. Very good boy....

Pstu die nangis aku pujuk2 peluk. Aku ase mcm msti die trauma gile.

Smpai umah tros aku jln kn misi. Dlm keadaan panik. Sume aku buat cpt2. Nasib baik en. Kuyu balik. Byk gk la keje settle dgn cpt. Sume pn main cmpak2 mana ada je. Huhuhuhu.

Tp mmg tak smpt la amik gmbar ke hape nk post kt fb ke hape mcm aku bese buat. Huhuhuhuhuhu.......

Dh settle down bukak pose. Smyg magreb isyak sume. Aku pn baring2. Firdaus pn baring2 sbelah aku. Aku ckp la kt Firdaus.

"Kesian anak mama. Sori eh sayang"
"Kenapa mama tak tunggu Aus..."
"Tunggu? Mama kn tunggu kt atas, nama Aus tak tunggu mama kt atas"
"Aus tekan G balik.. Aus nk mama tunggu Aus kt G"

Aduhai anak aku. Ya Allah, aku tak sangka Firdaus dh ada akal boleh berfikir sendiri. Dan die seorg budak yg sudah boleh berdikari dan berfikir. Dia fikir, kalau die ternaik tingkat 1, kalau die tekan G balik, die akan kembali kepada mama dia. Provided, mama stay where she is. Means, dia cari mama, bkn mama perlu panik dan cari dia....

Huwaaaa nk menangis aku cite balik ni. Aku punyelah panik tak bertempat. Padahal anak aku sgt berdikari dan berfikir dgn logik dan rasional. Huhuhuhuuhuhu....

Sorry sayang. Next time kalau Firdaus terperangkap lg mama akan tunggu kt G eh..

Piki2 balik btol gk. Tunggu je kt G.

Sebab aku dh fikir. Mcm mana kalu ada org tingkat atas tekan, n lif tu naik atas. Firdaus takot and keluar dr situ. Tak tau Firdaus kt tingkat mana. Tu aku panik.

Padahal, Firdaus takkan keluar, selagi die tak nmpk Floor G. Hohohoho. Btol rasional pemikiran die tuh. Maksudnya, tak logik aku nk pi setiap tingkat cari dia. Aku cuma perlu calm and tunggu dia kt Floor G!!!

Tp siyes serikkkk. Aku akan lebih berhati2. Takkan Tinggal anak2 kt dlm Lif lg. Fikir2 balik kot2 die ternaik tingkat2 yg tinggi.Mana aku nk cari anak aku???? Huhuhuhuhuhu

Alhamdulillah, semua cerita ngeri itu dh berlalu pergi, dan Allah telah melindungi kami anak beranak. Amin...

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan