Oh Abang Jimmy

Hmm..

Tanak ckp sbenanye. Tp ckp jela....

Sbenanye dlm perkahwinan tak pernah ada sorg je salah. Msti 2-2 salah. Unless kalau salah sorg tu discriminate atau curang.

Sebab sebagai lelaki/perempuan, mesti ada ego diorg tersendiri. Tak siapa pernah lari dr perangkap keegoan tersebut. Cuma cara handle ego tu je. Dan jodoh yg pnjang juga penentu.

Kes Jimmy ni aku bknla tau hal yg sebenarnya. Tp aku ase, Jimmy taklah seteruk yang diperkatakan oleh Bininya itu. Bg aku mmg Jimmy salah dok ketegak sgt nk menyendiri takmo campo org. Bininya pun jangan lah ketegak jgk kot?

Sebagai perempuan, aku slalu ckp2 ngn my group of frens about MAN. Tak pernah la tuka topik lain sgt, selain topik masak2 kot. Hahaha. Takdela. Kitrog just nk share thoughts je. Basically kitrog mmg bahagia, Alhamdulillah. Sesekali tergigit lidah tu mmg takleh nk dielak. SO kitrog share, mcm mana ko handle tergigit lidah ko. Mcm mana aku handle aku punye plak. And kdg2 kitrog dpt tips. Mcm mana nk elak dr tergigit lidah tu jd worst. Siyes, hal kecik pn bole jd besar ok dlm hal rumahtangga ini.

Contoh la, laki aku tak suka masak kari, tp aku masak gk. Hal kecik je kn? Ikot islam, halal je kari tu. I mean aku cuma buat benda yg die tak suke. Tp bende tu tak lari dr hukum syarak. Cuma die tak suka je. Tp dlm islam gk, aku kene la follow apa suami aku nk. Tp being me, Aku tak suka, aku je kene follow dia. Dia kene gk la follow aku. So tu yg bole jd insanely big tu. Masing2 ego. Masing2 dok ketegak. Sbenanye ada cara mcm mana nk kasi suami terima ngn apa yg kite buat tu, kalau kita rasa apa yg kite buat betul...

Contoh masak kari td. Cube la pelan2. Cr yg berbeza2. Dh 10 kali cuba, die taknak gk it means, kalau nk rumahtangga bahagia, it just has to stop. Yg suami plak, dh tgk bini nya suka, kene la ada simpathy dan empathy skit. Tetibe out of the blue. JOM KITE MASAK KARI NK? contoh...

Last2 tdo sekatil jgk kn.. Hehehe...

Tp just so you know, laki aku mmg favorate die kari okek. Tu contoh je. Bkn citer sebenar. Ekekekeke....

So kes Jimmy ni aku ase simple. Tp sbb keegoan tu. Kesian gk la Jimmy, dia lelaki. Paling tidak sikit die nk Up skit dr Bini nya tuh. Nk wt cmne Jimmy maybe hang takde jodoh. Tp mana tau terbukak hati Suhaila satu hari nnti tuhan nk bg dia hidayah ke kn...

I hope sumthing good will happen. Siyes korg osom together n anak korg comel gile!

Suhaila, grow up ok.... Things might not be your way al the time.. But Allah will helps sooth your mind somehow.. InsyaAllah...

Mcm aku penah dgr ckp sorg kwn...

Biaq pi la hang rasa laki hang tu tak adil kt hang. Bia dia buat apa dia suka... Janji tak langgaq hukum syarak. Hang follow ja. Kumpul pahala byk2. Mana hang boleh teguq hang teguq. Mana tak, hang doa ja. Allah dengaq.

InsyaAllah.... Good luck abang Jimmy... :D

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan