Tambatan Nilai Ringgit...

Wahai TV3 sila jgn putar belitkn fakta. Sukati ko je ckp tambatan ringgit sblm ni tahun 1997/98. Yelah tahun tu kn anwar jd Menteri K. Tp aku igt lg. Tambatan ringgit ni Mahadhir yg buat. Time tu anwar dh masuk ISA dh pn. Ko nk tunjuk yg anwar tu tak betul. Ko nk putar belit psl nilai tambatan ringgit ni, belit la time2 budak form 5 tahun 1998 takde kt mesia ni. Berhijrah. Kt Palestin ke contoh nya. Selain aku, hubby aku yg penyokong kuat kerajaan tu pn tau. Mahadhir yg declare tambatan ringgit.

Though he was confused. Kenapa tambatan ringgit jadi isu?

Of course! Sbb najib kata tambatan ringgit tak perlu sbb ekonomi mesia kukuh. Ok fine. Tp lepas tu knape nk highlight tambatan ringgit 10tahun lepas? Dh tu tuka fakta plak tu?

Bg aku simple. Nk tuduh anwar ni menteri yg tak jaga kebajikan rakyat. Nk tunjuk kt rakyat yg dlu2 time anwar jd menteri, takde apa die buat pn utk mesia. Nk tunjuk kt rakyat yg najib has done something really great for the country. Ok fine.

Aku bkn nk bangkang gomen or pro pembangkang. But bg aku twisted facts like this is something not good. Kalu kite betul kite tak payah nk twist history betul dak?

Aku pn tak rasa anwar btol sgt. Nak2 PKR memperjuangkan hak sama rata melayu cina india. Aku pn tak sokong bende tu and mintak simpang malaikat 44 la. Nauzubillah...

Tapi lepas 1, 1 cite yg kondem anwar. Hari2. Membuatkan aku terpikir. WHY? Kalu ko betul, you don't have to be scared?

Ok bia aku cite sket psl tambatan ringgit. Aku bukan budak ekonomi. So kalu salah tolong tunjukkan. Kalu korg kene mrh lepas betulkan aku. Korg pedulik apa aku bkn rotan korg pn kn. Hehehe..

Ada baik and ada buruknya la. Contoh masa tahun 1998 tuh. ringgit malaysia mmg lemah sgt. lepas jatuh. jatuh lg. lepas jatuh. tak naik2. Bese beza ngn US Dollars konon la RM3.50 per US Dollar. skejap je dh naik contohla smpai RM3.80 per US Dollar. So Mahadhir dh lama dh nk tambat. Setau aku anwar tak bg. Sbb keburukkan nya kalu tambat. Bila ekonomi naik, nilai tu akan stay. Hanya bagus kalu ekonomi jatuh. Since anwar dh kene ISA. Mahadhir pn execute plan die nih. Ok fine. Aku rasa bagus jgk. Kalu tak silap2 RM4=1USD.

Kesan die cmni. Contoh la 1kontena harga barang =1jutaUSD. So kalu before nilai ringgit jatuh, company kene bayar RM3.5juta je. Tapi bila jatuh, company kene baya smpai RM3.8 juta. so dh rugi RM200k masa tu. Tuh yg sakit. And banyak company gulung tikar. So mahadhir tambat. Stay la RM3.8 to 1USD. aku tak igt bile Zetty tarik balik. tp bebaru ni je die br tarik sbb ekonomi pesat. Dlm last year kot....

So dgn otomatik. Bile USD stay. Nilai dagangan pn tak meningkat. Because most of traders are made using USD. So dgn cara ini nilai ringgit di mata dunia lebih stabil. So dgn mata wang lain pn ringgit mesia tak jatuh sgt. Baguih la kirenye tindakan mahadhir ni. Last year ekonomi pesat. Tp kite tak leh go further, since nilai ringgit tertambat. So that's why zetty tu tarik balik.....tapi sbenanye ada syarat. dh lama dh ekonomi mesia naik. tp takleh kemana2 sbb tertambat. tambatan tu takleh sewenang2 nye withdraw n tarik balik. sbb tu la zetty lmbt umum penarikan. adela tu perjanjian. kite semua mana tau. sulit semua tu kan.

Tp la ni....Tepat lagi dlm bulan 8 dan 9 ni. Ekonomi mesia jatuh sikit. Sbenanye sbb kn harga minyak naik tu. Effect kos perbelanjaan dalam negara. Membuatkan mesia mengalami kekurangan pengeluaran produk. Or kualiti produk jatuh. Menjadikan nilai dagangan mesia turun. Sikit demi sikit. Lama2 jd teruk. Kalu dlu kite dpt tgk komposit indeks melangkau 1300 mata. Skang ni sipi2 nk jatuh bawah dr 1000 mata. Aku tak tau mata ni refleks apa. yg aku tau kalu mata jatuh. nilai wang akan jatuh. So sbenanye teruk jgk la.

Bayangkan la ek. 1300 mata tu nk kumpul dlm masa 10tahun dr tahun kemelesetan ekonomi 1998. dlu dlm 800 ke 900 mata. so naik dlm 400 ke 500 mata. 10 tahun tuh. Ni dlm masa 2 3 bulan turun smpai 300 mata! It's something man. Tp still ok laa. compared to year 1998. Ringgit mesia jatuh merudum. dr over 1300mata jgk la ke lebih..turun smpai 800 ke 900 mata....

So ok fine. kalu najib nk take that action. Nnti kalu ekonomi merudum, nilai wang jatuh. Kos dagangan meningkat. pandai2 la korg jwb. korg yg kate tambatan ringgit tu tak bagus.

And for the record. It's DR M the one who declares it. And to be exact it was at the end of year 1998.Not 1997/98. Aku bkn backing anwar tp renung2kan dan selamat beramal.

Comments

Diana Ishak said…
apa-apa pun apa yang mahathir buat dulu setakat ni aku lom nampak apa yang tak betulnya.
Siti Fatimah said…
sy stuju. contoh klia, klcc, putrajaya.... tgk skg dh jd ape org pggl daya penarik pelancong....

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan