Sebagai Ibu..

Ini yg aku ase:

Akub's has left a new comment on your post "Yang Sudah Tiada.. Al-Fatihah!":

aku rasa budak ni badan dier besar. serious kalau aku jadi polis tu pun aku tembak...1) bawak kete laju 2) mat2 motor kejar 3) malam dan gelap. ko nak expect aper lagik selain org yg bawak kete tu penjenayah yg tgh cuber larikan diri? nak tambahkan lagik teruk, dier kluar curik2 (dier kata nak tlg kawan dier motor pancit, mane kawan tu?). naper tak naik moto jer pegi tlg dier? nape nak kene naik kete?

innalillah utk arwah.

Yakub,
aku pelik apsal ilang komen ko. ekekek. ko delete ke. tp tak kire aku nk komen gk.

Ok fine, mmg yg ko kata tu btol. mmg mcm penjenayah. mmg arwah tak ptt curik2.

BUT. pada aku kenapa pelu tembak melulu. kalu kt negeri omputih, setau aku. dorg hanya akan tembak, kalu nmpk pistol. kalu dlm keadaan. org tu kuar pistol.

ini dh terang2 budak tu tak kuarkan pistol. budak tu just lari je.

dia tros tembak.

sebab apa? sbb dlm mesia ni mmg gitu. nmpk org mencurigakan. kejar tak dpt. taknak benti = TEMBAK. senang cite.

Kalu indon bwk kete tu settle masalah lah. POLIS HEBAT!

tp silap, bkn indon. Tp rakyat mesia. Budak lg plak tu.

Cuba kau bayangkan yakub. Anak kau lelaki. Lelaki ni bkn suma cm ko kub. Baik dgr kata. Dorg ni azali mmg nakal. Suka buat sumthing yg org tak bg. Cuba kau bayangkan anak ko curik2 bawak kete ko. Anak ko yg ko jaga dr baby. Bg pakai bj MU. Dh besar org kata die belagak mcm perompak. Patu kene tembak lak tu. Apa ko rasa?

Tak tau la. Aku sbg ibu. Aku ase konsep. Nmpk penjenayah tros tembak tu, aku takleh trime. Tak nmpk pn org tu pegang pistol yg ko pi tembak kepala tros tu apahal. Napa tak tmpt tayar dlu ke. Huhuhu...

[bende ni kt komen sbenannye. tp aku buat post sbb aku ase aku takde idea lain nk buat entry rini. hihi]

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

AZREN said…
kak siti..i ngn office mate i pn dok gado2 psl issue. diorg dok salah kan bdk tu..knp x berenti etc...

tp personally bagi i yg dh ade anak....mmg x patut...

helooooo..itu nyawa...igt bleh dpt balik ke????? tak kisah la jahat mane on bdk tu..still bawah umur..

kalo jual dadah pn paling masuk pusat permulihan je...
Akub's said…
bler kite masukkan emosi dalam pertimbangan, mmg akan nampak ketidakadilan kat situ. aku bagi contoh, polis yg kejar or mamat2 yg kejar budak tu, katakanlah, ter"dilanggar" arwah. pastu kluar press statement kat surat kabar "saya minta maaf, saya tak buat lagi, saya takkan curi2 bawak kete". aper plak perasaan kluarge polis or org2 yg kejar tu?

aku tak mintak la berlaku kat anak aku macam arwah (curi2 kluar pastu geselkan kete org, takut kene pukul sbb dah wat salah, dah malangnya kene tembak), tapi kalau katakan terjadi, aku akan tgk scenario macam mana (most likely aku akan close case jer, polis wat tindakan yg betul). mmg senang nak taip, tapi kalau jadi kat diri sendiri susah nak jangka.

Adik aku eksiden pun aku tak backing (dier langgar belakang kete org). sbb aku tau, dier yg bawak moto menggila pastu laju tak tentu pasal.
Siti Fatimah said…
ko silap senario nih.

skg ni polis tu takkan dilanggar. sbb die mengejar. bkn dikejar.

ni kwn dia yg naik kete tu skali yg cite.

aku ase kalu die terus mengejar atau paling2 pn tembak la tayar. ok dr dia terus tembak kepala budak tu.

adik ko mmg salah skg ni.

senario bebeza. tak sama.

peace no war. ekekekeke. ;p
Akub's said…
yerp, aku tau. aku pun tau yg dier tak cube melanggar.
ko tgh citer ttg scenario yg berlaku pada malam tu (polis salah sbb make up citer kata budak tu baru balik merompak@perompak, ader parang dalam kete, reverse dan cube langgar kete).

worst case scenario yg aku cuber nak bangkitkan skang nih adalah: katakan la, budak tu somehow terlanggar polis yg mengejar, mat2 rempit yg kejar derang dan pastu org yg mengejar budak tu (dgn kawan dier skali) sumer mati bergelimpangan sbb budak tu tak sengaja langgar. so macam mane plak tu? budak tu kluar buat press statement mintak mahap jer? pastu setel? mesti ader suara2 kata "naper tak tembak dier budak tu kasik benti/mati? dah la curik2 kluar langgar plak sampai mati".
tak gitu?

actually scenario adik aku sama jer ngan budak nih (cumer dier tak kene tembak, alhamdulillah).

dier terlanggar belakang kete org, then buat report polis. katakan la, dier terlanggar org pastu mati? macam mane plak tu?
Siti Fatimah said…
yakub. ko ni dh emosi ni. heheh

1st of all. kita bincang 1 situasi iaitu situasi Arwah dan Polis. Melibatkan hanya 2 buah kenderaan.

Takde mat rempit dlm kejadian. and mat rempit tak naik kete. n kalu mat rempit mmg susah nk tembak tayar. mmg akan kene tembak. skg ni dia bkn mat rempit. dan senario dia langsung tak sama ngn senario mat rempit.

mat rempit bwk moto. and mat rempit kejar polis. mat rempit boleh nmpk dia pegang pistol ke tak. bwk kete takleh nmpk.

adik ko langgar kete org. mmg salah. dan adik ko mmg sah2 kt blakang. dn melanggar bkn dikejar. dan dalam kes adik ko takde polis.

so DIFFERENT.

ok skg aku bkn emosi dan aku takmo gadoh ngn ko sbb ko kwn aku. ko baik dan ko rasional. dan ko byk support aku dan aku takmo ilang kwn best cm ko.

tp psl isu ni. aku tak taleh trime pendapat ko.

dan aku takboleh trime. jmpe suspek tros tembak.

gile kejam. gile zionis. gila komunis. sume la.

kite ikot logik.

skg ni kes mcm yg aku ckp mula2 tu. 1 kete. budak bwk. 1 kete polis bwk. dan polis mengejar. dan dia anggap suspek. dn dia hanya suspek shj. blom kompem. dn budak tu HANYA lari. takde ura2 mengeluarkan pistol. tak tembak menembak dr pihak budak tu.

KENAPA. persoalannya skg. DIE TAK TEMBAK TAYAR? at least kalu arwah dh ajal mati jgk. MATI EKSIDEN. takdela jaki sgt. at least die boleh jwb. oh kitrog takmo terburu2 tembak suspek. tak sangka lak bole eksiden.

key word aku: TERBURU BURU.

aku tau polis hanya menjalankan tugas. Tp bg aku tindakan TROS TEMBAK. itu terlalu terburu2.

That's my point my fren.

Aku ckp bkn sbg pembangkang. Aku ckp sbg manusia biasa. Seorg ibu.

And that's about it. Nothing else. dan ini bkn politik bg aku. It's just how we handle a situation.
Akub's said…
siti, dari report polis kawan budak tu buat, ader geng2 bermotorsikal la kejar derang..bukan polis jer..geng2 bermotorsikal tu berkemungkinan besar kawan kepada owner kete yg arwah tu geselkan. aku baca dari website pas.

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan