Diapering...

Ok aku choose utk train anak aku awal. Tp tulah tak serius mana. Kira kelebihan, firdaus dh dpt bezakan, perasaan nk kencing nak berak. Kadang2 die dh boleh bagi taulah.

Kelemahan, bila time aku occupied, tgh masak, nenen hapiy dan sebagainya, aku biar je Firdaus membuang di dalam pampers. Dan bila mcm tu, of course lah budak tu jd konpius, boleh ke tak boleh, patut ke tak patut, mana lg senang. So dia pn melepas jelah kt memana yg lebih mudah. And wpn dia dh tau perasaan2 tu, tp dia blom geli lg kalu melepas dlm pampers. Tapi lepas melepas tu die akan paksa jgk la aku atau hubby cebok and cucikan. But then again kalau kami sebok - paham2 jelah kn. Kesian firdaus. Adoi, mama akan cuba attend lah anak mama lepas ni. Ase besalah sgt nih. Huhuhuu......

And then the Cloth diaper- in order to save the earth - less disposal diapers, and to save money - in buying disposal diapers everymonth. Result: Ada jgk la pakai pampers, and skg bli huggies size xl ada brape je dlm 1 beg tu. Mmg cpt habis dr size L dlu. So lebih kurang jela, ada CD atau pakai pampers. Lepas tu plak ngn mama yg sgt tidak pandai menjaga kebersihan mcm aku ni. Mgkin salah aku guna sabun byk sgt ke mcm mana, menimbulkan rash yg teruk kepada firdaus. Huwaaa. So skg mmg kene potong terus dr pakai CD. Unless aku bli sabun khas utk kulit baby.

The thing is, firdaus kene blister/kurap.. Dia mcm gelembung air tu, lepas tu dh pecah, in english they say it's blister, in malay kurap ke? Lebih kuranglah kan. So doktor kata ni due to urination infection. Urination atau poo poo skali la kot. Lepas tu ada skali tu aku basuh CD pakai tangan je. Pstu jemur 2 3 hari pn tak kering, tp kering la jgk, mgkin tu penyebab pembiakan bacteria kn? Lepas tu plak CD tu main basuh je pakai sabun biasa. Slalu pakai disposal diapers, takde kena2 sabun ni direct. Lepas tu plak mgkin pengurusan CD yg tak sempurna = pembiakan bakteria kan. Lgpn rumah aku takde direct sun, byk pokok. Mgkin la mcm tak brape bagus utk jemur CD. Adoi, mgkin tu la kene bli sabun yg bunuh kuman. Tak pn pakai detol kn? Uhuhuhu. Pengurusan tak patut nih.

Lepas tu plak kt nursery, diorg bkn mcm kt rumah, berak ke kencing ke terus basuh. Huwarghh..

Tp mgkin takleh salahkan nursery. Mama pn kadang2 lambat basuh. Pstu kalu tgk firdaus br kencing sekali, mama pakaikan balik. Eeee geli kan. Yela sayang la nk buang. Duit tuuh. Lepas ni takleh dh buat lagu tu.

And sebab utama yg paling penting, Firdaus dh besar, taik ngn kencing dh makin byk bende, mkn dh mcm2, sebabtu la dh tak mampu nk tampung lg dh. Ho ho ho ho.....

So kene lebih serius nk cerai pampers anak mama nih.

Semoga blister tu cepat baik ek syg. Abah, nanti smyg doa byk2 eh abah.. Kesian kt firdaus. Mama pun doa gk. Huhuhuhu.. Doa jgk utk cerai pampers. Huuhuhuhu

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

AZREN said…
Kesian nyer Pedausss....
kite yg besar pn kalo kene sakit..mcm mane la dia yg kecik tu ....
cTmaRina said…
kesabaran kena tinggi titut, nak cerai pampers... aku yang jaga sendiri ni hah berbulan2 gak baru die paham rasa nak kencing tapi nak gi buang besar dia berat lagi nak masuk toilet... kalo dok umah ko terus tak pakaikan firdaus pampers memang membasuh rumah jer lah .... huhuhu..
misshannan said…
irfan skang br cerai sepenuhnya....cuba bayangkan...apapun..bagus train awal2..jimat duit...skang ni rayyan je pakai pampers..okla skit

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan