2 Perasaan

Mgkin ada yg kata, aku tak malu. Atau membuka pekung di dada. Atau nk carik publicity murahan. Tak kesahlah. LANTAK KORG LAH nk kata apa. Tp secara peribadi. I REALLY NEED THIS!.............
 
Ada 1 berita best. Dan ada 1 berita tak best. Aku cerita yg best dlu la.
 
Yg bestnya aku dh dpt tgk gmbar anak kwn baik aku Ida. Wpn tak dpt melawat dia smlm, harap2 sabtu ahad ni hubby aku adala masa nk bwk aku. Harap2 die tak kejela wiken ni. Amin......... Wpn kalu keje masyuk skit. Tp wtpe masyuk tp tak hepi. ;p....... Kn i kata, i tak suka u keje slalu. I lg suka u dok bekepit je ngn i. ;p..........
 
Aku nk letak gmbar baby yg aku tak tau nama apa tu kt sini. Tp takleh nk save plak. Ngn pc handicapped nih. Pc ni khas utk org buta. So byk kekangan. Die mmg install screen reader. Screen reader ni mcm byk la die punya kekangannya. Mls la aku nk terangkn. Korg gi sendiri la bengkel nih. Korg tau la. Muahahahahahaha. Nk tau bengkel apa buat2 la kasi komen. Nnti aku reply (Ceh sj je nk soh org komen. Ala lgpn tak penting lah tu suma....)
 
Aku tgk muka baby tu kn. 1st time nmpk, nmpk mcm ayah dia. Tp 2nd time nmpk la bibir dia mcm mak dia. Yeke? Ala dlm gmbar maybe tak clear. Tp bb tu cm firdaus la merah. Tgk2 putih (Wpn takdela putih sgt. Kategori putih jugak la tu. Tak kira nk gk ngaku anak aku putih. Aku peduli apa. ;p)
 
Skg bkn masa nk tunjuk kt org aku ni baik. Atau mcm pentingkan sgt perasaan org yg nk bc blog aku. Skg adalah masa utk mementingkan perasaan aku sendiri....
 
So aku puas dpt tgk muka anak ida tuh. Tak saba nk jmpe wiken nih. Byk tul cita yg aku tak dpt nk tau lg. Sian kt mak dia. Aku lak asek tanya2 je. Yela eksited tu nk tau. Takpela aku sabar smpai sabtu ni. ;)............
 
Perasaan kedua - Cerita yg tak berapa nk best. Sambil bolayan ceramah kt dpn psl W3C, Aku dgr jgk. Kdg2 jeling jgk. Tp tak dpt nk tumpu sepenuh perhatian.... Sbb aku ase mcm org MAB ni pentingkn org buta je. Org lain pn mcm pekak, rabun, dilexia pn pelukan jgk. Org yg nmpk. Takkan nk tgk website yg plain aje. Semata2 sbb graphical images tu mengganggu screen reader dorg. Aku bkn la apa. Aku seronok nk buat bende2 tu, those codes mmg mencabar dan menduga kreativiti kita. Mgkin ada penyelesaiannya. Dorg pn nk gk browsing2. We will see wht we can do. ;)............
 
Oh tp tu bkn cite yg tak brape best tu. Ade cite lain........
 
Aku kalu boleh taknak nangis. Hope aku tak nangisla masa menulis. I REALLY NEED TO WRITE!!.........
 
TP kalu kt umah mmg tak smpt. So aku kene buat kt sini.........Aku tak harap sesapa pn paham. I do this for me.. Kalu korg nk muntah bc. Bole stop dr sini. Sbb kt bawah ni aku akan pentingkn diri aku sendiri.......
 
Aku ada seorang adik. Nama dia Talhah b. Mohd. Amin. Sejak di awal usia tingkatan 3, dia dihalau org ayah aku. Aku tak tau apa yg membuat ayah aku benci sgt ngn adik aku ni. Adik aku ni mmg perangai sebijik bapak aku sbenanye. Sensitif, suka buat bende2 liar, malas blajar.. 1 yg tak sama, wpn dipukul, die takkan blah..Yg sedih tu smpaikan nk mkn pn bapak aku soh die makan time lain... Punyelah die tak boleh nk tgk langsung muka adik aku tu... Tak tau kenapa....Org kata psl panas2 ni org dulu2 je... Tp aku alami sendiri.......Kalu aku, ngn mak aku pn slalu betekak jgk... Tp aku takdela smpai jd mcm bapak n lala nama panggilan adik aku tu......Kami berselisih jgk... Tp lepas tu ok... Tp bapak aku tak boleh....Tp lala ni tak reti nk blah..... Die biar je bapak aku pukul dia.. Smpai 1 hari... Die tak tahan so die pukul bapak aku balik... Dan masa tu la die dihalau dr umah.. Masa tu aku takde kt umah.. Sbb aku nk SPM, so aku taknak pening2. Mak aku pn kasi aku tinggal dgn kwn aku...... Mmg aku takde kt umah........ TP aku tau la.. Adik aku dihalau. Mak aku telepon die ckp tak jmpe lala kt mana... Esok2 jmpa kata die tdo kt bwh tangga... Sblm tu dia tdo kt bwh jambatan mana ntah... Hati mak mana la tak sedih...............
 
Diluah mati mak... Ditelan mati bapak... Kt situla bermula episod sedih hidup kami sekeluarga..... Ayah aku smpai harini.. Smpai hari perkahwinan aku... Die tak bole trime lala lg dh................. Dan lala terus menerus menghancurkan kehidupan dia... Apa kami buat utk bantu dia... Langsung die tak terima... Dan smpai hari ni.. 10 June 2009 ni umo die genap 26 tahun.. Tp die hanya ada SPM yg tak brape nk elok tu.. Dgn Sijil yg tak tamat.....
 
Masa PMR, die dpt result stakat lulus boleh sambung tingkatan 4 je..... Sejak tu.. Bila ayah aku gi off-shore br die balik umah tdo kt umah... Bila ayah aku ada.. Mcm2 rumah kwn die tumpang tdo... Mak aku cuba sedaya upaya utk die excell dlm pelajaran... Lg2 die down.. Adik aku no3.. Khalid... Excelent gila dlm pelajaran.. And lg la ayah aku tak hadap seorang anak bernama Talhah. Nama tu dh wujud sejak kelahiran aku lg... Sbb igtnya aku ni lelaki.. Skali lahir2 Boy... Satu2 nya nama yg bapak aku dh tau nk nama kn apa wpn bb blom keluar.. .Time aku lahir kene cr nama br sbb takde nama anak lelaki.. Time adik2 yg lain pn sama sbb ayah aku tak prepare.... Hanya TALHAH yg die dh tau nk nama kn...

Talhah ni sempena nama seorang sahabat Rasulullah yang syahid pada malam pernikahan nya. Kata org smpai kan malam die kawin tu die sanggup keluar pergi berperang demi agama. Dan kerana die br lepas kawin, tp syahid, org syahid tak dimandikan. Jd malaikat yg mandikan dia.. Betapa mulia nya insan bernama Talhah ni..................
 
Ayah aku seorg yg sangat ambitious. Tp takde sape paham kenapa die tak boleh terima Talhah..... Anak2 dia semua nama pendekar2 islam zaman Rasullah. .Khalid, Zayed n Faidz..............
 
Lepas SPM, pn kantoi BM MATHS....... Bila mak aku kasi duit amik balik.. Die buat main2. Bila mak aku bg die blaja kolej amik sijil IT, die tak abiskan blaja..... Lala ni tak tau la die blaja mana. Die tak tdo mlm... Mlm die aktif n die tdo siang.. Aku ase tu yg buat hidup dia jd kucar kacir. Lg 1, die tak smyg..... Huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuuhuhuhu...
 
Aku tak tau la ayah aku tu jenis islam mcm mana. Tp yg aku tau, kalu kita ada anak n kita abaikan dia.. Tak smyg tak apa... Kita berdosa.....................
 
Dlm tempoh tu... Bila takde lala, ayah aku mcm ayah org lain. Normal je, bwk kami bercuti. Mkn besar sama2. Kecuali jgn sebut2 psl Lala... Huhuhuhuhuhu........
 
So lepas die kuar/ bole kate die lari dr tmpt Pensijilan kt CyberTech UKM Bangi tu, die kerja. Mcm2 kerja die buat. Aku pn tak abis blaja lg. Smpai la last skali die kerja ngn kwn die, jd salesman. Mcm dealer la mcm tu kot. Tp sbb perangai die yg suka tdo siang n bangun mlm. Gaji tak masyuk.. And dia isap okok. So wpn sbelom ni jd waiter kt KLCC gj 1200 bulan2. Tp still tak ckp... Aku tau mcm mana expenses org isap okok. Sbb dlu hubby aku isap okok jgk.......
 
Aku penah suggest die keje kt tmpt hubby jd operator. Jaga2 komputer, server ni. Tp die spoilkan interview. Dtg dlm keadaan tak prepare, bgn lmbt... Lepas ni aku tekad, kalu nk suggest apa2 kerja. Kene bwk die gi tmpt tu. Klau bole nk masuk skali interview....
 
Bila aku keje gomen ni. Aku penah suggest die keje pak guard. Memandangkan die takde kelulusan. Soh blaja pn main2.... Tp die taknak. Die ckp keje tu low class. Ok aku kejam sbb soh die keje low grade mcm tuh. Hello, at least ko buat kje halal ok. Waiter pn low class jgk kn. Dh la die jenis burung antu tak tdo siang. Mmg agak sesuai keje tu bg aku......... At least utk sementara..
 
Sbb bila die tak keje, die pelukan byk expenses utk bli rokok, mkn bj2 nk yg branded2 je. Mak aku tak keje. Kalu amik duit ayah aku kene mrh. So mcm mana? Aku yg nk bg die duit?
 
So end up die tak keje la 2 3 menjak ni. Aku nmpk die sentiasa ada kt umah kecuali mlm. Mak aku pn start komplen. Duit tak penah cukop.....
 
Lepas tu paksu aku kata die nmpk lala ni mcm pelik.. Kdg2 smpai bole tdo smpai 24jam.. Mlm2 mmg langsung tak tdo.. Mata die mcm tenggelam....
 
Mak aku reveal la, lala penah lepak dgn org2 yg dadah.. Tp bila polis check die clear... Tp tu dh lama. Tak tau la skg cmne.
 
Bermula la detik, kami cuba nk investigate... Maybe ada yg dh terdgr, atau tertau.... Takpela ni aku kasik lg clear la...
 
Aku ada buat investigation.. Mcm mana kita nk buat, kalu kita tau ada antara ahli keluarga amik dadah.. Takkan kita nk selongkar atau tanya dia. Of course tak ngaku.... Dah la tak tau mcm mana bentuk. Tp so far mmg takdela. Aku just slalu nmpk putung rokok je.... So jmpa AADK... Agensi Anti Dadah Kebangsaan....
 
Dan mak aku pn kow tim ngn org tu utk buat ujian.... Pg td dorg dtg umah aku... Bwk lala pegi AADK dekat Pandan Indah.... Lepas tu buat ujian... Tak tersangka.. Ujian tu Positive.. Kami tak sangka la positive.. Kami cuma nk kepastian je... Dan org AADK tu kata, wpn Negative, tp dorg bole tolong... Maybe mcm kasi kaunselling ke apa.. .Sbb mmg keadaan lala tu. Umo dh 26.. Tp takde apa2. Mlm berjaga. Siang tdo.. .Smpai bila nk bergantung hidup dgn mak aku. Die lelaki. Sepatutnya die yg jaga anak org. Kalu mak aku takde sapa nk jaga dia? Aku? Bkn aku mengelak. Aku ada komitmen aku jgk... Khalid nnti pn kalu dh abis blaja akan ada komitmen sendiri. Stakat tolong sikit2 boleh lah. Kalu nk tanggung makan tanggung berak cangkung smpai mati? I mean. Tu bkn penyelesaian. Penyelesaian kene betul kn diri die. Keje leklok. Tu je tujuan kami report kt AADK.. Dgn jaminan klu negative pn dorg akan tolong kasi kaunselling... Tp bila positive. Aku n Mak aku mula asa bersalah ke apa tak tau la. Yg pasti kami kecewa, sedih.. Tak tau lala ni bole ditolong lg ke tak. Nk redha ke tak. Tak tau mcm mana. Jamal Abdillah yg artis tu. Yg ada pendapatan tu pn problem.. Inikan pulak lala yg takde apa2 tu........
 
Dan mak aku kesian, so tghari td die pegi tgk lala kt pandan indah.... Org tu akan bwk lala pergi rawatan. Aku tak sure kt mana. Maybe pusat serenti... Aku jd sedih.. Lg sedih, dorg bwk lala dlm keadaan bergari.... And mak aku minta bukakkan gaji bila lala pn merayu2 mintak bukak kan jgk... Dorg pn bukak sbb kesian................
 
Bila mana fikir mak aku hadapi tu sorg2... Tanpa ada ayah aku.. Aku pn tak dpt teman... Aku jd lg sedih..........
 
Apa lah nk jd ngn lala bila die abis rawatan nnti?
 
Pakcik aku janji, lala keluar die nk carikkan kerja. Tp kami dh byk diberi harapan. Dan kami dh byk kecewa. Jd kami tak bole nk yakinkan diri kami. nk2 ada yg kata, masuk pusat serenti kadang2 kuar jd lg teruk. Buat aku ase takot sgt...
 
Aku cuma bole berdoa. Moga2 ini yg terbaik utk kami semua. Mgkin kt situ die bole belajar smyg. Blajar jd seorg yg lebih bertanggungjwb... Seorg yg bole berdikari dan boleh berfikir utk cari mkn sendiri... Bkn fikir org taknak tolong... Just mengharapkan bantuan org je..... Org yg bole berdiri sendiri.... Org yg tidak sensitif sgt........
 
Aku bkn berdrama tp tulah kenyataan........
 
Aku cuma bole berdoa...... Aku cuma bole berharap kawan2 berdoa sama dgn aku... Aku halalkan apa yg lala termakan terambil dr aku. Dlu kecik2 aku slalu buli dia... Kira timbal balik.. Habis hutang aku ngn dia.........
 
Cuma harap apa yg die terambil atau temakan org punya dihalalkan jgk.... Amin...
 
Ya Allah, lindungilah adik ku Talhah.. Tunjukkanlah die jalan ke arah mu... Ke arah agama mu.. Ke arah keredhaan mu..... Bukakan lah pintu hatinya agar die bersedia utk berubah demi kebaikan... Kurniakanlah die taufik dan hidayah mu... Hanya padamu kami memohon harap..... Amin amin ya robbalalamin........
 
 
 
 
 

Comments

sedap nama talhah..
kalau boleh aku pinjamkankekuatan buat korang sekeluarga..
roshda said…
sayu aku bca cite ko ni... memula aku mcm x leh bla la ko cite ngan tekanan perasaan ngan pc org2 kat ctu.. dh last2 aku ase sayu... tiap org ade dugaan n cerita idup sndiri kn.. seme ti d namakan rencah kehidupan.. aku pon alami situasi yg sama tp berbeza cerita... tp mmg x leh lari la dr dugaan kita ni.. aku doakn mak ko tabah n kuat... mcm ni la kn peranan anak sulung.. kdg2 kn aku pk, anak sulung pertama lelaki adlh terbaik sbb leh jaga keluarga wpon dh kawen, tp skrg aku ase anak sulung perempuan yg byk bantu keluarga... contoh terdekat ko, aku zura.. wpon dh berumah tangga.. wpon org slalu bersungut susah nak jaga anak pompuan.. tp mmg aku akui la susah nak jaga tp dr segi tgjwb kdg2 pompuan ni lbh bertgjwb.. ape kita leh buat, doa je.. sbb nak mintak dia berubah kita cuma bleh bg dorongan,nasihat tp kalo x jln gak susah sbb perubahan tu dtg dr diri sndiri yg utama.. adik2 ni... ermmm susahkn nak ckp.. adik2 aku pon adehhh... kalo cite x leh nak kata ar.. cuma x bukak cite jek.. lokap, polis.. adehhh sakit pale kalo pk.. tp bila mcm ni jd, org yg plg2 akan sedey adalh IBU kn... wlau seburuk mane anak tu, ayah kdg2 fed up, tp ati ibu ttp syg n ttp akn maafkn kn.. aku pon dlu penah smp fed up ngan adik aku, seme org dh fed up termasuk aku.. tp ati seorg ibu lain kn.. tp kdg2 anak2 ni yg x hargai.. apepon saba ye..
Nadiah Suhaidi said…
bersama2 lah doakan adik kak ct..harap kat ct tabah..
Siti Fatimah said…
terima kasih kawan2....:)
cTmaRina said…
... aku dah tengkujuh ni situt, besar sunggoh dugaan keluarga tambah lagi bile kite anak sulong!!! adik aku pun habis spm jer, pastu dah taknak blajar.... bile soh keje, taknak yang susah2 nak yang senang lenang tapi gaji nak besar...jenis kelawar gak..kalo orang felda panggil keje 'ukur jalan'.. malam-malam dok tepi simpang sampai pagi! dah berapa kali mak&abah aku kasik izin ikut kawan2 merantau carik keje.. tapi tak ke mana 1-2 tahun balik umah semule.johor tempat terakhir die keje, mak&abah aku kat pahang nak tengok jauh die pulak gi bantai tak contact2 mak&abah aku dah huru-hara kat rumah pikir pasal die!!!!takke sakit hati kakak ni hah bile mak&abah terpaksa gi cari pulak kawan2 sekampung minta tolong carik die???.ape beza ko dengan aku titut? tinggal lagi aku belum bawak gi check dengan AADK je lagi adik aku tu... aku paham sangat perasaan ko situt.... yang penting kite sebagai kakak jangan giveup... cause parents kite cume ade kite nak sokong diorang....
Siti Fatimah said…
tu la kite redha je la ek kot..

ko lg la parents ko jauh...nk jenguk makan sebulan sekali....

lgpn kite ada family kita sendiri jgk...

takpela...kite doa jela moga2 adik2 kite tu sedar jgk 1 hari nnti.........

sama2 la kite cekal hadapi sume ni...

huhuhuhuhuuhhuhu
AZREN said…
Harap kak siti tabah, tambah2 tgh pregnant tu, jgn byk pk sgt k..

Mcm yg kite slalu ckp, Allah tak kan uji hamba nyer, kalo kite xleh terima ujian itu...

InsyaAllah, Kak siti and family, especially mak kak siti sentiasa tabah and kuat kan semangat..

Maybe tht is the best for Talhah, InsyaAllah, doa supaya dia jd org yg berguna nnti ...Amin

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan