Insaf...

5 hari ni, aku berkursus di Persatuan Org Buta dekat Brickfields. Insaf betul aku dgn keadaan kt sini. Wpn dorg ni tak nmpk, tp dorg di ajar utk berdikari. Tmpt ni takdela grand. Tahap kebersihan pn beseje. Tp takdela kotor. Cat pn bercapok2 mcm bangunan lama je. Ala aku yg celik je la yg nmpk.
Tp tmpt ni still mendatangkan kekaguman dlm diri aku. Betapa dorg ni wpn visionally impared, tp dorg berusaha utk pulihkan hidup dorg. Dorg still kene bergantung ngn org celik utk beberapa perkara. Tp dorg still berusaha utk berpijak dibumi ini sendiri.
dari pg td, masa tgh jem2. Aku hampir2 nk menangis. Bila terbaca psl budak umo 2 tahun hampir diliwat. AKu bc jela igtkan hampir diliwat. Rupanya dh dicabul, tp tak smpt diliwat. Budak tu tetibe diculik dr umah dia, tak tau napa mak die boleh tak sedar. Dr kul 5 pg cmtu mak die dgr bunyi anak die nangis. Pampers ngn seluar dh bertaburan. Bila cr tak jmpe. Lepas tu dlm kul 7pg br jmpa anak die jln sorg2 TEPI SUNGAI plak tuh. Erghh. Bila gi check doktor kate ade kesan merah dkt kemaluan tp kat dubur takde ke apa ntah. TP aku tak smpt bc sbb aku ase mcm sedih nk bc.
Kenapa la ada manusia yg binatang sgt mcm tuh. Bdk tu tak tau apa. Teringat kt Firdaus. Sebaya firdaus la kiranya. YG die tau ckp sakit, nanak, atau nangis. Lepas dh berlalu die buat mcm biasa. Mcm perkara tu tak terjadi. So maknanya masa anak die meraung sakit mak die tak dgr. Bkn dpn mak die. Tu yg buat aku sedih sgt tuh. Emo tetibe pepagi...
Realitinya harini, kita hidup dlm dunia yg wujud manusia2 yg binatang mcm tuh. Tak tau kt mana die letak otak die. Syaitan nirojim yg tau pasal KEWUJUDAN ALLAH, BALASAN ALLAH tu bergelak ketawa sbb die berjaya membisikkan kata2 nista. Manusia tunduk dgn NAFSU atas desakan golongan NIROJIM nih. Dan akhirnya? Kita semua tau kn apa akhirnya......
Lepas tu smpai tmpt kursus, ada seminar psl humanware plak. Ni alat2 bantuan utk org2 buta la. AKu tak berminat sgt dgn seminar tu sbb alat2 tu sure mahal2. Tp aku tersentuh apabila tgk seorang adik ni. Mula2 nmpkla mata die buta, tp sebelah mata die mcm ok. Tp asenye mcm rabun jugak. Penah dgr tak ada org bukan buta dr lahir. Tp die ada 1 penyakit, penglihatan die berkurangan dari masa kesemasa. TP aku tak igt apa nama penyakit tu. Tp aku suspek budak tu ada penyakit tu la. Umo die dlm lebih kurang 5 6 tahun dh. Lepas tu aku nmpk budak tu pakai bahasa isyarat utk berbual dgn mak die. Wah lg aku sedih. Kalu die dh betul2 buta, mcm mana die nk berkomunikasi nnti? Lepas tu die main henpon mak die. Dekat gile die letak screen henpon tu kt mata die. Sbb wpn sbelah mata die boleh nmpak. Tp tau la tak brape nmpk sgt. Yg sbelah lg tu mmg kelabu = mmg tak nmpk la aku ase. Tp aku tgk mak die sgt tabah. Mgkin dh bese. Kalu aku la msti aku sedih. Yela anak die pn dh besar. Hensem plak tuh. Lasak mcm budak bese, nakal. TP cuma die ada kekurangan jela. Insaf aku jdnya...
Kadang2 kita yg berupaya, ada sepenuh kebolehan dan keupayaan ni pn tak mcm dorg tuh. Lalai nya kita ni sambil lewa nye kita ni. Langsung mcm tak appreciate nikmat dan tools yg Allah bg kita. Wpn dipinjamkan aje. Tp still kita amat2 bernasib baik kn?
Aku rase anak aku Firdaus amat2 beruntung. Alhamdulillah. Wpn mgkin la die takdela POWER RANGERS. BIJAK NAK MAMPUS. Tp die normal. Penglihatan ok, dh nk start ckp, bole berinteraksi dgn suara. Kaki tgn semua cukop ALhamdulillah....
AKu cuma harap die tak sia2 kan hidup die dgn kealpaan2 dunia. Betul, aku tak tau apa akan jd masa dpn. Aku tak bole yakin 100%, sbb aku baik, bapak die baik, Firdaus akan turn out jd baik jgk. Aku cuma bole berdoa dan berharap. Ya Allah, moga2 die menghargai pemberian mu dan nikmat2 yg diberi olehmu. Semoga Firdaus jd anak yg berguna dan soleh, rajin belajar dan berjaya dlm hidup didunia dan diakhirat. Amin.

Comments

iu rf said…
insaf aku baca entry ko ni.. mekasih sbb insafkan aku gak..muahhss... sayang ko..

dan part bb kene cabul tu.. geram betul aku.. nak jek aku tembak barang dia tu kalau jupe..baling ngan batu jek pale dia.. merosakkan hidup org len..

nauzubillah!!

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan