PPSMI..

Smpai aku naik hapal acronym nih. Pembelajaran dan Pendidikan Sains n Maths Dlm Bahasa Inggeris. I thought dh start zaman mahadhir dlu lagi? Oh, dh lama aku diam, br aku paham. Upenye laa ni dorg nk mansuhkan PPSMI tsb.........- GMP tu la


Dijadikan cita, PPSMI ni mmg byk membantu. Aku sendiri, wanita bandar, mmg menggalakkan anak aku blajar Bahasa Inggeris. Aku pelik jgk kenapa ada yg membantah? Lg2 pelik golongan pembangkang plak tu yg membantah! Smpai kene pukul polis (ada kt internet, betapa dengki nya polis2 ni ngn golongan2 membangkang nih..), smpai masuk lokap. Why? Why? Why?


Lg sandiwara samarinda yg aku tgk, golongan cendiakawan malaysia yg tak seberapa nk ada tu. A. Samad. Said sanggup turun padang sama2 nk lancarkan bantahan.

Aku tak tau la sawan mana yg dh hinggap dlm otak kerajaan (dengan izinNya), smpaikan dorg nk marah sgt. Smpai turun FRU bila mana org2 pembangkang ni nk melancarkan pemansuhan tersebut. Mcm zaman2 reformasi dlu2 tuh. Reformasi tu aku phm la skit, sbb reformasi tu mmg terang2 nk menjatuhkan kerajaan. PPSMI ni bkn nk menjatuhkan kerajaan. Aku pndang dr segi menegur kerajaan. Apa yg rakyat rasa lebih terbaik utk suma rakyat. Aku rasa, pembangkang boleh berdemo secara aman, mcm yg jln kt jln raya membantah kenaikan harga minyak dlu. Takda apa2 pun. Cuma nk menunjuk perasaan je. Tak lebih dr itu. Yg FRU polis suma nk lebih2 ni kenapa? Aku tak paham btol. Pstu siap kata suma ni agenda politik...

Btul apa GMP ckp, kami ni bkn beruk, ada otak, ada ilmu. Bkn buat atas dasar politik sapa2. Bkn nk tunjuk bagus. Ini something yg kami rasa penting...

Ada 1 blog ni plak kata, apa la nk susah. English mmg pnting pn. Suma buku2 sains maths seantero dunia, pelbagai bahasa, ditranslate dlm English, sbb market luas, bole buat duit bykkk. So kalu nk maju, byk bahan ilmiah yg hebat2 bak kata dia tu. Biar dr rebungnya ni la, kita ajar anak2 kita bahasa inggeris.

Aku tak rasa ilmuan bahasa melayu berpiket, menghidu gas pemedih mata semata2 utk mempertahankan maruah bangsa. Tegakkan kata jepun, jerman suma tak tau pun english tp boleh maju. Itu bkn persoalan hakiki bg aku...

Tp dunia pendidikan di Malaysia hari ini. Kenapa kita nk menyusahkan akar umbi pembelajaran dgn letak bahasa inggeris ni. Berani aku kata, masalah gejala sosial dikalangan remaja, byk berlaku dekat golongan2 miskin. Org kaya pn ada, tp tak byk, lgpn dorg takde problem melainkan penceraian.

Tp kenapa golongan miskin? Aku tgk sendiri kwn2 aku. Zaman2 aku skolah dlu. Kenapa? Kenapa hilang minat belajar?

Cm aku, aku tak tau aku tanya mak aku. Mak aku takdela kaya, tp taula bc, phm la activity books aku tuh. Cm adik aku, dia ada aku, ada abang dia bole la translate utk dia. Is not as easy as 2+2 = 4 okay. Bahasa2 dia ada ayat panjang2 jgk. Smpai aku nk ckp kt sini pn aku tak igt.

Kira point aku, org kt Bandar apa kisah. Mak bapak sure tau. Tp kalu bapak SPM pn tak lepas, PMR pn kantoi. Mcm mana? Sapa nk tolong budak2 tu.

Aku bkn nk kutuk para-para cikgu. Cikgu2 kt bandar ok kot. TP bayangkan cikgu2 kt kawasan Kg. Dgn otak tenat piki cmne nk apply pindah lagi. Mana lah nk tumpu perhatian. Tgk anak murid 1 ayat pn tak paham. Bengang2 sama ada die buat dono, die hambur tak pun die kasi rotan. Tu la keje dia. I mean, passion tu takde. Keje cikgu sbb benefit, bkn sbb minat. Besela tu. Tu pilihan dorg. Aku sendiri pn, keje gomen sbb benefit. Sbb senang nk cuti. Cuti byk. Demi anak2 aku gk. Kira pentingkan diri la ni....

Kira, takpela tu nk buat guano. Suma cikgu gitu. Yg penting inti pembelajaran tu bialah kukuh. Bialah mudah dipahami, diminati. Supaya budak2 ni minat belajar. Boleh berdikari. Nk mengajar pn mudah.

Activity Books Maths and Science in english tuh. Kdg2 aku yg ada degree ni pn bole konpius. Kdg2 mcm teka teki. Kesian jgk kt adik aku. TP takpela. bila dh discuss ngn aku, tgk kamus ajar die tgk kamus suma. Dia paham. And mmg good for his English. English senang2 dpt A.

Tp aku kesian ngn rural area;s punya budak2. Mcm mana lah dorg. Not to mention anak2 yatim tu suma. Yg ada mak bapak tak amik port pn ada.

Itu lah yg di perang2 kn oleh cendiakawan2 yg masuk tv tu hari ni bg aku. Bkn kerana bruised ego, shallow minded nationalistic village hero diorg. Tp kerana maruah bangsa. I mean, if terlalu byk bangsa yg putus asa and jadi mat rempit bohsia. Tak ker tergadai maruah bangsa. Even Sufiah Yusof yg genius maths pn putus asa. Tak mustahil budak2 ni bole jd gitu dgn pancaroba yg mcm2 skang nih.

Sudah2 la tu menteri2 yg dikasihi dan bijaksana sekalian. Rentikanlah agenda menuduh rakyat menentang kerajaan demi kepentingan politik. Takpala. Kerajaan nk memerintah smpai kiamat pn takpe. Take your crown. Tp jgn lah pergadaikan nasib anak2 kampung. Silalah bincang. Sblm bwk kabinet, ajak la cerdik pandai cendiakawan berhujah masing2 dan draf kan 1 usul yg kukuh. Bkn sekadar nk menang pilihanraya. Jadilah pemimpin yg dikagumi dan disegani.

Sekian.

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009