Choices...

Aku igtkn mcm nk buat keje skit td. Skali outlook ni hang plak aku nk reply email user. Since blog ni dh terbukak aku just nk write in sikit...

Hmm ase mcm aku ni mengharapkan simpati plak. Tp serius waktu jmpa doktor td aku mmg tak tenang n ase mcm tak slamat. Mgkin la takde ape kot. Ok je kot ni cuma aku takleh keje berat.

Yg buat aku tergamam tu bila doktor kate. Bila aku bleeding je lg skali, doktor takkan teragak2 nk bg aku DEXTA, nama ubat la. DEXTA ni utk mematangkan bb aku, mematangkan organ2 terutama paru2. So on my 27th weeks ni, bb masih halfway on developing his organs. So kalu doktor bg DEXTA, his organ will become mature, but not develope dh. Sedih aku. Maksudnya dr takde apa2 (posibility utk bb or aku mati tu ada...) it's better la. Tu yg buat aku sedih skit. So nk buat apa mature kn baby? Sbb itu posibility utk deliver bb ni dgn lebih awal. So aku kene set mind aku. Jaga diri, takleh wt keje berat2, supaya bb bole bertahan lg dok dlm perut aku ni. Kalu tak, another bleeding jek, mkn DEXTA and god knows what will happen......

Doktor kata aku tak boleh ada contraction. Dh tu aku nih jenis bersalin awal. Keturunan la kn. So lg la bahaya. Sbb expected 40weeks. Bese 38weeks dh bersalin. So mmg lg awal dr tu aku dh kene prepare dh. Aku tak smpt lg nk search kesan2 placenta trivia nih.

Doktor kata sepatutnya aku tak bole gi keje. Die kate mcm berdosa die bg aku gi keje nih. Hahaha. Ok tu klaka. Sbbnya placenta trivia aku agak membimbangkan. Placenta aku bentuk C dn menutup jln kuar bb. Maksudnya posibility aku bersalin normal is below 10%. Tipis la. Bkn takat tutup 2 3 inci. Huarghh. Aku tak tau mcm mana nk explain. Mgkin pada org tak bahaya. Since aku sihat. Baby pn mmg sihat. Aku skg nk masuk 27th weeks. Tp bb dh besar mcm 30th weeks. Ada harapan die utk membesar lebih lg dr tu. Takpela. Aku tak kisah. I'm gonna undergo a c-sect anyway. Hua hua hua.

Doktor kata bole la aku start buat solat hajat utk doa moga2 placenta aku naik - tp nk naik kemana? Mmg mcm takde ruang dh die nk naik. Huhuhuhu. Sbb die bentuk C. Unless kalu C tu ke atas. Mcm mana aku nk tolakkk huwaaaaaaaa.

And mmg confirm, aku takleh bersama suami! takpe u bole guna cara lain. Tak aci, die je puas sorg2. ;p............Nti die demam plak kalu kene tahan lg 3 bulan tak baya bil air. Muahahaha. Ok doktor your joke is very funny...

Time aku cita ngn big boss aku td pn die mcm paham situasi aku. Takde plak die buat mimik muka, fatimah, u r exagerating. TP aku yg rasa mcm tu.

Hubby kata nnti kita pegi HKL minta 2nd opinion. Sbb aku takleh MC swasta lama2. Nk taknak aku kene gi gomen gk utk dpt kn MC. Mgkin kt gomen aku dpt opinion berbeza. Mcm mana nih. Gomen tak suka scan2. Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... Aku rasa mcm susah je aku nk dpt mc gomen. Sbb msti sekadar check kencing, tekanan darah, bla bla bla, tp nk scan susah. Huwaaaarghh.

Lepas tu esok aku ada 2 meeting pg petang. Mcm mana. Lepas tu takde sapa bole ganti aku plak tu. Huwarghhh.

Skali masin mulut aku pg td, aku ckp kt akak izi aku ni jenis bersalin awal. Mmg nk kene awal. Doktor kata even aku nk bersalin bulan 5 pn die bole adjustkn. Huhuhuhu. Tp tu lah aku takot kalu aku bleeding lg. TAKMAUUUUUUU...

TP hubby kata, takyah masak dh lepas ni. Yahuuuuuuuuuuuuuuu.

Aku kene dptkan 2nd opinion jgk. Psl duit tu aku ase aku bole cr. Sama asa pakai kredit kad, limit kn 10k kalu bersalin swasta. TP 2nd opinion tu utk aku dptkn MC. Hehehe. Dlm pada tu tingin gk nk cuti panjang2. Hehehehehehe. Skali kene warded kt HKL. masin lg skali mulut aku cmne? Bosannya. Tp sy taknak bersalin gomen kali ni. Pleaseeeee.. Huhuhuhuhuhuhuhu

Ptt la lately aku start ase sakit2 kt bawah. Igtkn kepala bb. Upenye uri tu kt bawah. Hhuhuhuhu. Pedih pn start ase balik. Memula aritu tak ase, igtkn 2nd bb dh tak ase. Huhuhuhu...

Sedih2. Aku harap Allah permudahkan la urusan aku. Huhuhuhuhu Amin...

Comments

Ida Chan said…
ct...bertabah ek. semoge Allah swt peliharakn ko n bb. dlm masa yg same jg diri leklok. manje2 kn la diri ko. harap ko ok. byk kn doa sb doa org peknen nie mudah makbul, insyaAllah...
Siti Fatimah said…
emm baik2.... tenkiu ida..
roshda said…
terharu lak aku bca cite ko ni.. aku pon doakan mudah2an ko d permudahkn urusan seme ni... jgn stress sgt... nanti effect gak.. jaga kesihatan n doa slalu.. pastu udah2 la tu weh ske mkn mende bukn2 hehehe.. aku doakan ko n bb slamat ye..
Siti Fatimah said…
ahahaha.. adeke terharu. terharu kalu aku ade buat bende baik kt ko..

syahdu la weih..ahahahahahahaahhaha

mana de aku mkn dh bende bkn2...;p
iu rf said…
bleeding tu bahye ct..for u n ur bb..

klu kat sini u akan kn tahan kat spital sampai darah tu da x kuar..takleh lasak2.. wat kije berat2.. rehat je atas katil.. cam aku dulu time pregnant anak ke 3..kena tahan 10 ari kat spital.. syahduuuuu... sbb kena tinggalkan anak2 ngan suami kat rumah..sendiri ngan mak2 jerman kat cni.. family mak ayah jauh sgt...sedeyyy gilosss ko.. sob2.. ni anaknum 4 tak taula camne..harap ok cam abg2 dier...hihi

apepun aku doakan ko tak ape2..
jaga diri n bb baik2 k..
bagi la abe ko take over sume keje umah... ciannn ko.. ko kena rehat tul2.. risau aku!
Siti Fatimah said…
huhuhuhu.... drh aku kuar aritu je skali tak benti 3 4 hari...tp masa tu doktor tak kesan lg....last week die kuar 2 3 hari pn doktor tak kesan lg...this week die tak kuar br doktor dpt kesan...sbb lastweek doktor igtkan tak serius..probnya aku SIHAT bb pn SIHAT...jantung ok suma......so doktor tak take seriuously..patu igt aku ade vagina/cevix infection je.....this week drh tak kuar....patu br dpt kesan...2 botol aku minum air...3 jam aku nk tggu bladder aku penuh...asal penuh jek..doktor takde....kene minum air lg....patu siap 2 3 kali gi kencing sbb tak tahan nk tggu doktor.....last2 br dpt kesan....last week doktor kata ekor2 je....smlm nmpk mmg fully placenta tu tutup jalan kuar bb....huhuhuhu....patu aku tensen2 sket kot smlm..kuar lg drh...aku dh sedih dh..sbb doktor kata..kali ni..since dh 3rd trimester....kuar je drh, die kene matangkan anak aku n plan for early delivery....tu la pasal lung2 tak ckp develop suma tu buat aku sedih....tp sib baik 2 titik je la so far...aku akan watch out kalu bleeding non-stop...br aku akan gi jmpa doktor n serah diri nyawa aku n anak aku....huhuhuhuhuhu
Iman's said…
ct..placenta trivia = placenta previa ka..maybe hg stage 3 kot ekk sbb fully tutup bukaan cervix tuh..mine dulu pon placenta previa gak since c-sect anak pertama..tp stage 2..n alhamdulillah naik masa 7 bulan mcm tuh..doc mmg suh monitor kalu ada bleeding n cpt2x g hosp if any bleeding occur..tp naik mcmana pon aku tetap c-sect sbb jenis mmg tak leh bukak..jgn risau..aku mmg suka c-sect..alhamdulillah ok jek..apa apa pon aku doakan both hg n baby sehat ok

p/s: ok jek upkan kredit limit..private hosp bestt..:p
risanur said…
semoga timah bersabar dengan dugaan ini...jgn terlalu stress...
banyak2 bersabar dan berdoa..segala kemungkinan boleh berlaku..Sesungguhnya Allah itu maha berkuasa..aku doakan semoga Dia permudahkan segalanya utk ko..
roshda said…
skati aku la nak ckp ape pon.. yg penting dedua rasa tu melibatkan perasaan hahahaha...
weh lek2 la jgn kasar2 sgt wat keje.. sibuk dok ckp aku dok dediam.. skrg ko lak dok diam ekekeke.. senyum skit... :p
Siti Fatimah said…
thanks kwn2. aku dh check out drpd HUKM. So far kandungan aku okay. Since baring je for 2 days, dh takde bleeding lg...alhamdulillah..

so lepas ni kene berjaga2 jela. huhuhu...

tp the sad news is, aku kene gk dexa jab yg aku takotkan sgt tuh... huwaaa...

tenkiu kwn2...ha ah btol la placenta preavia..bkn trivia..ekekekeke
yong ibu chem said…
doa byk2..agar semuanya selamat..

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan