Democracy Anyone?

Smlm hubby aku tanya aku satu soalan yg aku takot nk jwb. Well kitrog dh lama tak bertikam lidah (besenye aku la yg over, hubby diam je. Aku tak suka cmtu sbb mcm melawan suami la kn. Hik Hik Hik.. Taknak jd mcm 1st pregnancy dlu, time nk bersalin pn gaduh lg... Huhuhu)

Kenapa SPEAKER PERAK berat sebelah? Boleh ke SPEAKER DEWAN mcm tu?


Well, aku boleh jwb. Tp mesti emosi. Mesti bebel2 bebel2 byk2 tp point takde. Nk ckp ngn org kuat mstila ada fakta, ada stand penuh dgn fakta tanpa emosi.

I taknak la jwb. Nnti i jawab u marah.


Pstu hubby tros buat muke. Masa tu br lepas mkn Kari Ikan Jenahak, Ikan Selar Goreng n Sambal Belacan. Sedapkn? Tu aku ngidam nk mkn smlm. Heheheh.

I tak mrh kalu u jwb tu tak emosi....


;p. Well tu yg susah tuh. Huhuhuhuhu....

Ok yg terjadi pg ni, Of coz setelah diancam untuk pintu dewan dikunci. Pintu dewan benar2 dikunci. And DUN2 pembangkang bersidang di bawah pokok. Dengan di circulated oleh bodyguards yg tak berpistol, dan dikerumuni oleh org awam dan wartawan.... DUN dan SPEAKER bersidang ditgh2 mereka tu sume. And ada 1 report yg buat aku tergerak utk menulis. Sbbnya, aku dpt lihat kt sini, wpn mcm tak formal and hinanya bwh pokok je. Tp...

A moment of humour occurred when the Speaker asked the Aduns,

"Setuju?"
Instead, of just the Aduns responding, the whole crowd shouted

"Setuju!"
The Aduns had to explain to the crowd that the Setuju response was only for the
Aduns. Someone in the crowd muttered to my contact,

"We are also part of this assembly. We have a right to express our confidence in the MB."


Funny tak funny la. Mgkin org bole kata. Ala tu suma barua PEMBANGKANG!... Tula yg dirisaukan sekarang, sbb golongan kita dh berpecah dua. Ada yg kuat menyokong BN dan sebahagian menyokong PEMBANGKANG. Aku pn tak tau mana yg kuat. So aku takleh nk ulas. Aku tak kaji statistik. Tapi yg aku bole nmpk. So aku sebut la.

Ok to answer soalan Hubby aku. Kenapa aku tak rasa SPEAKER Siva tuh berat sebelah. Kenapa dia berhak buat kenyataan dan mintak semua DUN bersidang?

3 DUN dah keluar PR dan jd anggota bebas, lalu menyokong BN. So keadaan memihak kepada BN. So dlu masa rakyat undi 3 DUN tu, kira diorg undi for PR. Ok fine dlm perlembagaan, kalu DUN kuar parti, tak perlu re-election. TAPI, bole ke BN kata, Rakyat telah memihak semula kepada BN. Because yg berubah tu DUN, wpn DUN tsbt telah mewakili Rakyat. BN mungkin bole kata, kita dh ada suara yg kuat untuk perintah PERAK. Tp tu bkn pilihan rakyat. So Ok logiknya skang, kalu betol Malaysia AMnya dan Perak KHUSUSnya adalah sebuah Negeri/Negara yg demokrasi - kita adakan semula Election(Sama dengan pembubaran DUN Perak yg disebut2 tu lah)! Unless la kalau ia tak melibatkan perubahan MB. Atau bila suma DUN bersidang semula, dan membincangkan utk undi percaya atau tidak thdp MB. Kalu takde kata putus, means tak dpt majoriti sapa nk jd MB, maka nya terpaksa la re-election. Kalu dpt majoriti, kalu dh BN menang majoriti dewan. So apa nk dikata. Sbb hal pilih memilih bkn hal sultan. Even Paklah pn bkn Agong yg pilih. Agong perkenan je.

Yelah, kita ni kan Sistem Raja Berpelembagaan. Sbb kita ni suma umat ISLAM (yelah sbb skang yg pening melayu antara melayu je. Bkn islam tgk dan gelakkan kita. Isu perkauman, heh, kalu melayu ckp lebeh, mau kene tembak je kot..... ). Daulat2 tu dh mcm syirik. Tp demi menghormati RAJA sbb dorg dlu yg perintah kita, jd kita bg dorg elaun bulanan. Lainlah mcm Sultan Brunei. Tu dh lain cita. Mmg dia Pemerintah mutlak.

Kiranya tu yg Pembangkang tak puas hati. Bkn soal speaker berat sebelah ke tidak. Soalnya skg, kenapa ByPass Dewan Rakyat? Ok fine, BN dh dpt kuasa 30 suara (30 DUN yg memihak kepada BN). Tapi kenapa, abaikan suara lg 27 PR tu? Dorg pn rakyat mesia gk. Tu yg tak puas hati tu. So Speaker pn amik keputusan, adakan sidang dewan jd bole bincang perkara ni. Tgk BN punyalah sombong, dorg taknak join, dorg siap halang, sbb dorg kata Speaker takde hak...Mahkamah lebih berhak. TU yg dh smpai org2 PR ni kata, dh takda democracy. Speaker tu, pengerusi kepada kedemokrasian di Perak. Maksudnya dia org tgh kepada sama ada BN atau PR. Jd dia yg timbang tara sama adil 2-2. Bg aku mmg logik kalu adakan sidang. Bincang betul2. Then decide. Takleh decide the re-election.

My Friend,

Igt tak masa 16 Sept, anwar gagal jd PM? Igt tak apa Anwar nk buat? Ok aku akui, idea dia nk jd PM tu mcm badut sarkas. Tp die plan, memula dekat sidang, die nk bangkitkan usul undi tak percaya PM sedia ada and lepas tu dpt kan keputusan Parlimen. Speaker (BN) approve tak? Tak kan. Lepas tu tak dpt, dia nk jmpe Agung, tp btoi gak, Agung takde kuasa. Slagi perkara tu tak naik kt dewan, Agong takleh buat apa2. Same goes to Sultan jgk sebenarnya.

Hmm. Berjabu aku tulis, aku tak rasa ada apa2 kebaikan pn. Tp aku respek lah kt PR. Dorg tak putus asa. Mula2 mmg aku igt, oh dorg ni nk kuasa. Ada kuasa mcm2 boleh buat. Tp lama2 aku tgk, ntah la. Tu korg pikir la sendiri. TP kalu korg bc berita terkini kt Berita Harian compare dgn Utusan. Korg bole nmpk, sapa yg berat sebelah, sapa yg ckp psl fakta, sapa yg menyokong sebelah pihak. Cerita yg sama ayat maksud lain2. Lu pikir la sendiri kwn2.

Aku pn pening2 lalat jgk. Tp aku tulis ni bkn sbb aku sokong sesapa. Aku blom decide lg. TP aku tetap tegaskan. Bg aku BN tak perlu gopoh, ptt lebih profesional. Dan skg mereka hanya mencetus kekecohan. Cuba kalu mereka tak abaikan 27 DUN yg mewakili suara rakyat dan adakan sesi perbincangan secara aman. Mgkin aku akan lebih respek kpd mereka.

Skg aku phm. Kenapa anwar tak teruskan niat dia. Sbb takmo berlaku kekecohan. Itu br negeri. Kalu negara mcm mana? Ramai jgk penyokong BN kt luar sana tu. So BN lawan PR, padahal 2-2 tanah tumpah darahku Malaysia.

Lg 1 psl kaum. Aku harap, kita jgn la sensitif sgt isu perkauman ni. Kita sama2 nk aman damai. Jd kita jgn nk provoke sapa2 yek. Nnti kita kt dlm gaduh, kt luar tgk je time bila kita lemah, masuk jarum sapa yg susah? Apa2 pn, Malaysia utk kita, harap bkn kita yg musnahkannya.

S.T.K.

Comments

misshannan said…
aku rasakan siti..anak ko esok bleh jd pemerhati politik sebab 3 hari berurut2 ko dok mengulas psl politik malaysia....hehhe....
Siti Fatimah said…
ini bkn main2. ini betul2...eheheheheh
iu rf said…
bukan pemrhati politik nann.. tp perdana menteri..hehe.. cam anak2 aku gak nt.. (perasan haku ni..kihkihkih)..

ramai org bijak2 skang ni.. tapi tak pandai buat keputusan yang bijak..
yong ibu chem said…
itu lah akibatnya klu akal yg ada tdk digunakan secara warasnya. yg cerdik makin membuas..dan yang tak cerdik tu buat2 pulak mcm cerdik! kehkehkehkeh

ct, ai suka cara statement u ni..
Siti Fatimah said…
ekekekeke.... time kasih...

mari kita berpolitik secara aman demi agama dan keamanan negara kita..

Allahuakhbar!

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan