Aku Dh Ward Out...

18hb tuh aku risau sgt tahap cipan, sbb mlm tu bleeding lg. Tak da buat apa2. Hubby aku cuit pn tak, maksudnya tak bersama suami la kn. Masak pn tak. Dokong firdaus apatah lg buat kerja rumah pn tak. So hubby pn decide nk el bwk aku gi hosp kerajaan. Manalah tau betul2 aku kene mc smpai bersalin, hosp swasta punye tak valid.

Dlm pada pening sbb kos bersalin yg boleh mencecah hingga 7k! gilos. Mana nk korek duit. Hubby aku dh mula la nk kuar duit kwsb la. Nk pinjam parents la. Pening2. Patu kami pn decide pegi HUKM. Since HKL takot penuh sgt nnti serabut. Smpai HUKM tros kene tolak gi kt emergency. Oh ya, kepada sesapa yg nk gi HUKM, kalu nk gi yg kt bahagian gomen tu, psti kan bwk la referal letter dr klinik or tmpt lain dlu. Kalu tak tidak akan dilayan. Huhuhu. Sib baik la aku kasi jgk doktor kt pusrawi tuh buat satu surat pengesahan nk tunjuk kt Big Boss aku (Aku tak bgtau secara personally pn kt bos kecik. Muahahahahhaa.. Bialah die tau sendiri. Aku tak sayang dia, aku sayang big bos aku lagi. Muahahahahah. Alah die pn bkn sayang aku. Big bos aku yg garang n slalu mrh aku n slalu sindir aku tu pn aku dpt ase kasih sayang abadi die. Muahahahahahahhaaahha), tp big bos aku pulang balik surat pengesahan tuh. So aku katela kt HUKM tu referal letter aku. Padahal bahasa dlm tu laymen gila. Takdela ckp placenta at os = placenta dekat pintu rahim. Cuma ckp low-lying placenta n tak leh buat keje berat n takleh travel. Yelah, bkn meant as referal letter pn. Sib baik la HUKM terima. Since aku ade bleeding lg. So die treat aku as emergency...... Kalu tak aku kene buat appointment dlu, and dtg lain kali. Sib baik jgk ade bleeding mlm sblm tu tuh. Huhuhu

Bermulalah episod yg aku pn tak tau la ape bende nye. Huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu...

Sepanjang2 aku diperiksa, dikorek, die soal di interorigate betul ke eja ntah. Aku makin pening. 1st of all, placenta aku kt atas dh. Takde kt bwh. 2nd of all, takdek plak die soh aku full kn bladder aku. In fact aku tak minum air pn lepas brekpes sbb dh risau sgt. Aku bg hubby mkn n minum, aku sendiri ntah hape2. Mmg kencing aku kuning jela 2 3 hari lepas. Kalu tak kt opis berbotol2 aku amik air. Patu lak kt hukm, die sedia water dispenser, tp tak sedia cawan. Ish ish. Tu yg buat aku ragu2 skit. Tp doktor2 yg rawat aku tuh, ramaiii mcm cite Dr.House tu. Kira ada team yg akan discuss n ckp2 psl kes aku la. Tp mcm ada 1 ketua mcm Dr. House tuh. Ckp ngn ketua tuh best sikit. Sbb die sure apa yg die tau apa yg kene buat. Yg lain tuh mcm tak sure. Patu mcm main belasah je. Huwarghhhhh.....

Aku tak tau la apa nasib aku. Aku dpt suntikan DEXA tuh. Huwaaaa. Tp so far baby aku still active mcm biasa. Memula kene tu die mcm tdo je. Smpai aku ketuk2 perut aku sbb risau. Mmg lepas 6 jam dpt suntikan terakhir, siap monitor jantung bb takot ade side effect. Huhuhuu..

So aku didiagnosed, Cervixcitis je. Apart from all the bleeding took place previously. Placenta aku is not at os. Aku slamat. Tp nnti 36 weeks aku kene dtg lg kt HUKM sbb aku kata aku taknak check up kt situ, aku just nk bersalin kt situ (tp aku plan cmni, kalu aku bole bersalin normal, aku nk bersalin kt pusrawi je, hubby bole claim bwh 3k. Tp kalu kene c-sect, aku gi la HUKM..aku pn taktau napa aku nk jgk bersalin kt swasta. Anyway, nk gi HUKM tu jauh jgk, jem jgk kdg2. So kene cr tmpt terdekat la jgk. Tp kalu aku kene c-sect, which nnti masa 36th weeks br tau, aku kene jgk bersalin kt HUKM. Huhuhu. Tp free tuh. Bawa GL, baya ward je RM8 sehari. Ok kn? Ok sangat!!).... Tp doktor2 kt sana kata (wpn dorg kata kes aku tak serius!) aku kene amik dexa, sbb aku ade posibility bersalin lebih awal dr 34th weeks. Dan dorg takkan let aku overdue, since aku dh amik Dexa, nnti bb terlalu matang, susah jgk. Ish ish. Ntah hapa2 kn? Kata tak serius, napa bg Dexa? Lepas tu kata tak de apa2, knape ada chance nk bersalin awal jgk? Dorg check jgk cervix aku, tak luka tak apa. Vagina aku pn tak luka tak apa. Dorg masih tak tau darah tu dtg dr mana. None of them thinking, probably, placenta aku kt bwh before ni, tu yg kuar drh. Ntahla. aku bkn doktor kang aku mencelah kang ckp aku ni byk sgt tgk tv, cite dr. House tu. So aku diam jela. Lgpn aku dh mls nk piki aku ni apa pasal. Sbbnya aku dh down masa doktor beriya2 nk kasi jgk aku Dexa tu wpn aku refuse. Huhuhuhuhuhuhuhuhhhhuuhu..

So skg ni aku cuma berdoa anak aku ok. Aku tak sedih dh. Aku cuma tak sabar nk tgk bb aku n aku berdoa smoga die ok. Cian dia tak tau apa2.

Aku MC lg hari ni. Pelik kn? Tak serius tp dpt jgk MC smpai hari ni. Kalu korg pelik, aku lagiiii pelik. So marilah kita sama2 pelik kn.... Kita tggu dan lihat jela apa nk jd. Huhuhuu

Oklah, aku tgh weng nih. Smlm tggu hubby smpai kul 12mlm tp die tak balik2 lg. Upenye kul 1 br die balik. Aku smpat kiss die kt blakang kepala je masa die dh masuk tdo. Bangun2 dh terang dh alam dunia nih. Huhuhuhuhuhuhuhu.

Puas mlm td dpt tdo ngn firdaus. Dpt tdo ngn hubby. Smlm tak dpt tdo ngn dorg tu ase lamaaa sgt. Boleh tak ek, aku nk bersalin kt tmpt private, patu mlm aku lepas bersalin tu aku nk angkut 2-2 mamat tu tdo skali ngn aku? Huhuhuhu. Bolehla boleh la. Nnti kita bwk toto ek. Heheheheh. Apalah aku merepek nih...

Oklah. Smpai sini je aku tulis. Babai

Comments

Ida Chan said…
part of aku, join ko pelik2. apart lagi, ase lege sb ko dh kua hospital n xperlu admitted smpai ko bsalin. isau sgt waktu mule2 dpt berite tu.

harap2 ko n bb ok la lps2 nie. just, jg diri n bb (msti ko buhsan gilos dgn ayt aku nie, yg smpai bkn mulut aku yg berbuih, tp tinge ko pon bole berbuih diwatnye :P ), tahan la diri dr wat kje yg ko ase xberat tp perut ko mkin ase berat, mkn la mknan yg berkhasiat n jgn putus berdoa pdNya supaya sentiase dlm peliharaNya.

aku harap n doakan semoge ko n bb akn selamat, smpai la bb slmt lahir nt.

psl hosp mane ko nk bsalin, ko nk chk up, skati ko la. asal sume slmt sudaa...amin...
Siti Fatimah said…
time kasih... :D....

tu la alhamdulillah dpt jgk kuar dr wad yg bosan giler tuh...

alhamdulillah......
iu rf said…
takpelah ct.. pasni ko kena slow n stedy jer.. utk bb ko gak..

aku doakan selalu ko ngan bb ngan family x pape..

eh klu ase klu kat private..abe ngn anak ko leh join skali tdo sesama kot kan..

semoga ko dpt yg terbaik utk ko & family. :)

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan