Roti jala kari ayam

Pagi tadi aku bekalkan sorg 5 ketul. Abah, mama, firdaus n hafiy... Wah mcm anak2 dh besar je siap bwk bekal. Heehehe... Padahal ada sedia brekpes utk anak2 dh kt tadika/nursery dorg. Tp utk mengelak bekal aku n en. Shahrun kene caras org diorg. Better prepare utk diorg gk.

Smlm balik2 tros aku bancuh tepung. Telur sebiji, kunyit sesudu, garam sesudu, tepung dlm 7 senduk, air kapur sesudu-cmpo sume skali. Pstu biar. Ada member ckp, nak lembut tepung kasi rendam dlu dlm sejam dua.

So smbil rendam aku prepare nk msk kari ayam lak. Ayam n santan aku dh kuarkan awal2. So by the time siap bncuh, dh cair skit la ayam kn. kopek bwg, halia etc, potong ayam, bancuh serbuk kari ngn air. En. Shahrun pn smpai umah. Teruja dia tgk tepung aku dh bncuh. Lepas tu dia tolong hiriskan bwg. Aku hiris tak halus cm dia. Besela mastercep kn.. Hoho.. Tumis2 masak2 siap kari ayam. Smbil tu tepung en. Shahrun dh kiraikan. Dh nk hampir siap dh. Anak2? Diorg pn dok mkn sesambil kitorg msk. Hahaha. Nk selesai dh aku tgk roti jala tuh.

So aku bancuh lg 1 adunan. Kali ni mnjadik. Mmg lembut tepung tu. ase sebab air kapur plus rendam dlu dlm sejam before kirai. Lepas bncuh aku tgk jam kul 730pm. Aku ckp ngn em. Shahrun. Kita mndi solat dlu br kirai kalu tak nnti xlembut. Pstu mndi2 solat. Anak2 pn siap mndi. 745 aku pn duduk mkn dh. En. Shahrun sambung kirai. Anak2 pn mkn skali ngn aku. Kali ni diorg cicah kari lak. Ikutkan ckp je 1 bancuhan td. Cuma berlebih kuah la. Kuah aku terpedas n terpekat skit. Lepas ni kena kurangkan serbuk kari kot. So habiskan kirai bancuhan kedua. Simpan utk pagi ni bwk bekal.

Ckp ada 20 piece. Bahagi 4 sorg 5. Pg td brekpes aku makan 4. La ni aku nk mkn last piece..... Nyummm.

Dh tau dh cmne nk buat roti kirai lembut! Bole masuk mastercep psni. Hohohoho

Ok bai

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009