Cameron Highland 13 Okt - 14 Okt 2012

Sebelum tu aku nk share skit tips Ustaz Don...

Al- Fatihah n Ayat Kursi tu aku slalu jgk amal kn. Time2 aku igt jela. Ntah terdetik nk amalkn gitu. Mcm bila amalkan tu, hati aku pun tenang jgk la. Tp jrg sgt nk terdetik cmtu. Huhuhu...

Bila dia share tips mcm ni. Mcm nk follow. Tp selawat syifa tu mcm susah skit nk hafal...
Selawat Syifa :
 
Surah Al-Imran ayat 190 - 200: Ayat melembutkan hati....



Okeh, mari kita mulakan.... Seawal jam 630 pagi 13 hb, kitrog dh berada kat atas jalan.

Ikut simpang pulai. Jauh sikit, tapi aku ase macam jalan lebih ok. Tak tau la sbb belum penat lg. Tapi yg pasti kurang skit pusing2 dan pening dia tu.



Sampai separuh jalan, kami benti jap kencing. Hafiy asek nak terkencing je. Dn asik melepas dlm suar. Last2 aku fedup aku pakaikan pampers. Masalahnya dia takmo pakai. Dia pn konpius kan mak dia ni mana 1 ni. Kata dh besar takyah pakai. Hadoi, kalu asek tuka suar je baik la pakai. Ngn aku yg susah nk membongkok ni. Hohohoho. Dia kdg2 mengada takmo abah dia yg bwk. So terpaksala aku yg bwk dia pi kencing. Meibi sebab sejuk kot. Tak amik gmbar masa kitrog benti sepatuh jln nk naik Cameron ni..Tp mcm strawberry farm la. Dr situ tros smpai Brinchang...

Kami lepak kedai ni. Igtkan jauh lg hotel. Rupanya kita dh smpai la. Dlm kul 10 ke 11 lebih pg cmtu la. Check in kul 3pm. So jln2 dlu....

Kt sini kami mkn roti canai. Ase pg tu, kami ada makanan jgk. Tak igt mkn apa. Bwk bekal dr umah... So ni kira mcm tak tau nk kata alas perut ke apa. Yg penting mkn. Lg pn tak lama lepas tu nk cr nasik plak. Hihihihi....

Sementara nk tunggu check in. Singgah Cactus Farm antara jalan nk pi Brinchang ke Tanah Rata. Kami dok otel Casa de La Rosa. Kt sini pun Hafiy kencing lagi. Tp sempat bwk pi toilet. Kesian dia. Dia sejuk kot. Tp dia pakai suar pendek, sbb suar dh di melepaskan kn. Hohoho. Aku terpaksa catu la suar, sbb suar yg ada utk pakai esok... 

Masa ni tgh tunggu en. shahrun plak ke toilet. Bese la dia, kalu lepas mkn sure nk membuang. Aku tgk Bunga Raya ni besar. So aku pun amik gmbar. Ada la gmbar few pokoks yg aku cm kagum aku amik. Tp mls nk transfer dr henpon en. shahrun. Ni pn aku transfer, aku up dlm fesbuk. Pstu aku download balik kt opis. Nk harap aku bukak laptop kt rumah? Mmg tak la. Hohoh

Then, masih ada masa lg. So kitrog lepak plak kt Boh Plantation. Last time pi 2009. Aku pregnantkan Hafiy masa tu. Masa tu pregnantkan Hafiy 2 bulan cmtu. Ke 2008 ntah pi. Sbb masa tu br 2 bulan pregnantkan dia. Masa tu kete kelisa jerk. So kecik jela kn. Takdela ase jln tu kecik. Ni kete takdela besar mana. City je pun. Hahahahah. Tp ase mcm ngeri gk. Dgn br lepas ujan nye lg. Oh ye. Sesampai nya kami di Cameron, hujan telah menyambut kedatangan kami. Tu masa nk meredah naik Boh Plantation pn tgh ujan lagik. Sib baik ada payung dlm kete. Aku ngn memboyot ni daki bukit naik. Tgk2 lek je, org lain bwk kete smpai atas, pstu turun balik parking kete.. Tp susah plak cmtu. Sbb aku takleh nk handle Hafiy yg suka berlari2 ke sana ke mari sorg2. Sebab nk bongkok2 tu yg tak tahan. Dgn dia nk terkencing la apa la. Kt sini pun dia kencing lg. Sejam skali kot dia kencing. Kesian plak. Last2 mmg aku pakaikan pampers je. Dlm pampers jrg plak dia kencing. Mei btol la. Sbb dia sejuk... Kesian dia. Kurus kn. Takde lemak. tu yg sejuk tu....

Tempat Teh Boh plantation ni memang sgt kenangan la. Dia bole sejukkan hati yg luka. Huhuhuhu... Masa aku pregnant Hafiy tuh ntah kenapa ntah aku panas ati gile ngn En. Shahrun. Aku pn dh tak igt kenapa. Pstu kitorg nk balik dh. Aku dh malas gile nk jalan. Nk tgk apa2 pn nyampah dh. Ase mcm en. shahrun tak tau kot. Dia meibi tak pasan ko. Aku pn malas nk kasi dia tau aku tgh marah. Aku cuma diam je. Sbb kalu dia tau aku sentap, dia akan sentap gk. Tu yg aku malas tu. Aku manja. Dia lg over manja. Tak kuasa mak.  Hahaha...

So tetibe, dia bwk aku pi sini. Oh masa tu tak boleh balik asenye. Ada tanah runtuh. So tak tau nk pi mana kitorg pn naik Boh Plantation ni. Dia ckp, dia memang nk pi sini. Tp igtkan tak smpt. Skali ada masa lebih so singgah la. Ya Allah. Tuhan je yg tau cmne aku rasa masa smpai sini. Gila mendamaikan dgn angin2 sepoi2 bahasa. Pstu minum teh ngn suasana sekeliling yg mmg CANTIK gila!!!!

Tapi kali ni kitrog pi, tak cntik sgt la pemandangan. Sebab hujan. So daun2 basah la. Tp mmg still sepoi2 bahasa angin tu. Sejuk. Nyaman jer. Pstu mkn lak kek yg sedap. Kek, kuih, air dia mmg sedap la. Tak tau kenapa. Mmg layan la. Kalah la mkn kt stabak ka apa ka. Means mcm ada stended la. Masa first time pegi dlu, wang mmg agak terhad. Tp kali ni pegi mmg well prepared. Mmg kitrog dh siap2 kan bajet apa semua la. Wpn tak byk mana la bajet tu. Tp ada la. So anak pn dh tambah lg sorg. Dlm perut lom kuar lg. Kah kah kah... Bli kek 1, kuih karipap omputih 2. Masa dlu tu. Bli karipap je 1 kot. Kongsi mkn bertiga. Ni kongsi mkn berempat. Anak2 bkn mkn sgt. Sbb br je lepas mkn roti canai kn td... Dlm dekat2 kul 2 tu kitorg turun la dr situ n balik otel.

Time to check in.

Sblm check in sempat singgah tmpt mkn roti canai td bli nasi 2 bungkus. Mkn dlm bilik.

Lepak2 dlm bilik mandi apa semua. Dlm lepas asar tu kitrog kuar balik. Plan nk pi pasar Brincang - utk bli mkn malam. Igt mlm tu nk mkn yg best2 skit mcm steamboat ke apa ke. Tp being en. shahrun. Dia takleh mkn berlainan sgt dr biasa nnti dia tak kenyang. So bli nasi goreng, mee goreng, jagung. Makanan2 tempatan la kn. Bli strawberi utk anak2. Dr ujung sini ke ujung sana dok mintak strawberi. Sabau jela. Aku bkn takmo bli. Jual jenis nk borong2. Kalu bli sikit2 cm rugi. Pstu kalu mkn kt bawah dia jd masam. Kalu mkn kt situ jgk br sedap. Tp mmg berbaloi la bli. Bli 3 pek RM20. 2 pek mmg selamat kt pasar tu jgk. 1 pek bwk turun berhari2 dok dlm peti ais, sebab dh masam. Hohohoho. Tak tau kenapa. Dia tak busuk. Tp bila bwk turun dia jd masam. So aku buat smoothy. Aku sorg je minum. Org lain bolayan. Hampeh! Yg penting tiada pembaziran. Hehehe....


Firdaus bergambar dgn rama2 dpn otel. Masa balik dr pasar tu.

Lepas mkn2. Kitrog pn tido la. Adoi bilik tu agak kecik.En. Hafiy boleh berpeluh2. Sbb takde ekon kn. Tp kami yg lain mmg sejuk dh. Adoiai budak sorg ni. Nangis2 dia mlm tu sbb panas. Dh mcm nk pg skit br dia lena sbb keadaan dh sejuk skit. Huhuhuhuhu

Kemas2 pg2 tu kitrog turun brekpes. Lepas brekpes, tros kuar jln2. Jln2 kt pasar brinchang yg bkn pasar mlm tu. Takde bli apa pun. Pstu bli pokok krismas kt Cactus Farm smlm tu. Balik otel dlm kul 11 kemas2 mandi apa semua check out....

Then on the way down tu singgah Lata Iskandar. Ngeri sey nk mandi kt sini. Sbb ada notice, mcm precaution la. Kalu lepas mandi nnti gatal2 kulit apa semua. Bila aku fikir2. Mana lagi sisa buangan org kt cameron diorg buang? Kt sini la kn. Hohohohoho.. Tp looking kt air dia yg mcm jernih. Mgkn diorg tapis dlu la. But still. Geli kot bila fikir balik. Hahahaha.





Seronok betul la 2 org budak ni mandi kt sini. Siap terjun2. Smbil mkn goreng pisang panas n keropok. Smpai 2 kali bli tu. Hahahaha. Ha ah, ktorg blom lunch masa ni tu yg lapar tu.

Pstu mmg takde singgah lunch pn. Balik rumah masak. Huhuhuhu.

Tapi en. shahrun la masak. Aku tolong2 jer. Ngn rebus jagung. Sedap tau jagung cameron. Manis btol...

So itu jela cite psl percutian kami 2hari. Sempena aku dh nk bersalin dh ni. Last percutian la before aku meletop.

Tp aku nak lg jalan. Kt shopping2 compleks. Ntah apa lg aku nk bli ntah. Sj jalan2. Sebelum lepas ni kena memerap je kt dlm rumah.

Next on agenda for the year 2012, BERSALIN, pstu PINDAH rumah baru.. Moga dipermudahkan. Tgk gaya mcm lmbt dpt kunci ni. Tak smpt la aku nk deco bersama En. shahrun kan. Nk pi ikea la konon bli apa yg patut. Mmg tak dapek la. Huhuhuhuhu.

Dh la tu. Tak tau exact date dpt kunci. Menyampah! Huhuhu.

Ok la bai. See you.. :D

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor