Mee Tarik Warisan Asli - Sg Besi

Tak tau la skg ni rezeki ke, atau En. Shahrun being considerate. Aku tanya smlm, lately ni u balik awal sbb u tau i dh nk bersalin ke? Hohoho... Jenuh kot, lepas raya mmg dia mcm tak putus2 balik kul 730pm paling awal. Kata aritu rotate ngn colleague dia... Ini mcm tiap2 mggu kot...

Tetibe this week mcm balik awal.. .Kdg tu sharp 530pm dh ckp nk balik dh. Tp br mggu ni la. Br hari Rabu kn... So br 2 hari smlm balik awal. Kekekekekeke...

Tapi En. Shahrun ckp, bkn sbb aku nk bersalin. Sbb memang rotate mcm tu. Ah tak paham aku. Janji, aku dh ase lega skit. En. Shahrun balik awal, means aku mcm rileks byk. Kalu nk ngade2 takmo amik bdk2 pn boleh. Ekekekeke...

So smlm tetibe dpt mesej. Dia nk mkn Mee Tarik. Memula aku membayangkan Mee Rebus. Aku pn tak tau kenapa aku bayang Mee Rebus. Hahahahahaha...... Rupenya bukan. Mee Tarik ni mee buat sendiri. Pstu masakan ala2 Chinese... So kitrog pi la smlm. 6:15pm tu aku dh siap amik anak2, singgah rumah jap anta brg n buang air. Dh dekat la kot aku ni. Dh kerap pi toilet n ase nk berak. Kalu mggu lepas tu still ada constipation lg. Tp masuk minggu ke 36 ni mcm laju je memberonkan diri. Lega la skit, takde nk meneran2. Tp salah 1 tanda nk beranak, akan kena diarrhea. So mcm tak larat plak nk bgn pi toilet membuang hajat. Esok aku ada check up plak tu. Hadoi, hazab ase nk brato nk buang air besau. Huhuhuhuhu. Harap jgn le dia buat hal esok.. Huhuhuhuhuhuuh....  
Ini menu yg kitrog mkn smlm. Gmbar aku cilok. Apa ke ntah nama. Main tunjuk2 je. Sbb pekerja2 dia sume Chinese Maree kot. Tak paham bahasa melayu. Nk soh explain apa bende nye ni pn tak reti. Air tu aku tak order. Aku dh nmpk diorg serve. Tp takde plak dlm menu. Ada la nama2 pelik. Tp tak tau yg mana 1 so tak order. Order air stended. Sirap plus Laichee. Yg aku paham la kn. Sonang. En. Shahrun pn garu kepala bila dia tanya nk air apa? Aku ckp nk Lai Chee Kang. Tp dlm menu takde. Cmne tu? Hahahahah.... Nasib...
Ni bentuk menu dia. Buku menu dia mcm ni la aku pi smlm. Agaknya mmg tak tuka kot.
Bawah ni Papan Tanda kedai. Dia kt Rumah2 kedai yg baru kt Sg. Besi tu. Ni kawasan yg bedepan ngn LRT Sg. Beri nu. Masuk dlm sikit. Pstu nmpk la ada 1 kawasan rumah2 kedai yg mcm baru di bina. Dh hampir Full dh kawasan tu. Ada mcm2. Ada Secret Recipe, Tutti Fruity, KFC, 99 Speedmart. So kedai Mee Tarik ni blakang Speedmart tu. Ko smpai area kawasan rumah kedai tu. Ko cr speedmart. Jumpa. Ko pusing la 1 round sbb dia jln sehala. So dia terletak blakang speemart ni la. Ko smpai jgn terkejut. Mmg ramai org. Tp masalah problem. Kedai ni koto skit. Koto yg mcm aku tgk pekerja2 situ buat tak nampakkkk je. Geram aku. Aku plak skg ni jenis takleh nmpk koto. Ase nk amik mop tolong mop kan skit. Chee.. Mcm la umah aku bersih kn. Hahaha. Lama gile kot aku tak pegang batang mop. Sian en. Shahrun. Sume dia kene buat sekarang. Huhuhuhuhuhuh....
Dia ni la pioneer mee tarik atau Tokei dia kot. Pekerja kedai dia sume chinese look. Ada la beberapa indon mari jgk. Tapi aku suspek sume pn Ahli Klorga dia gk. Cashier aku ase bini dia. Tukang buat air tak anak dia, adik ipar dia. Hohohoho.... Aku nk nasihat sikit la kt Tokei ni. Pekerja lu ramai. Makanan lu pn sedap. Amik la lg sorg jd tukang mop. Kalu ada tukang cuci2, kasi bersih skit. Lu bole maju lg beb. Lain sume dh ok. En. Shahrun lg best. Dia ase nk tolong deco bersama en. shahrun kn kedai tu. Dia ckp mcm ada sumthing missing. Besela org tgh gian nk deco rumah br yg tak dpt2 kunci lg tu kan. Kesian. Kekekekeke. Kedai org pn dia nk deco kn. Tp mmg btol la. Makanan sedap. Tp kedai mcm tak proper plus koto. Kalu kekurangan tu diperbaiki. Mmg bole pi jauh kedai ni. Tapi apa2 pun kedai ni ada plat Jalan-Jalan Cari Makan. Dr situ la kami tau kewujudan kedai ni. Tp makanan mmg sedap la.. Anak2 pun suka... :D
Aku tak smpt amik gmbar makanan. Mulanya aku tak plan nk update kt blog pn. Tapi sebab sedap. So last minute aku pn amik gmbar. Lg 1 sbb kan aku nk update. Aku tgk anak2 aku mkn beriya. Diorg ni, kalu bwk pi mkn luar. Kalu tak sedap. Jgn harap la. Sggp lg mkn gula2 dr makan makanan yg proper mcm di bawah. Tgk la Hafiy tu smpai muncung2. Mulanya En. Shahrun order semangkuk. Bila tgk Firdaus mcm terliur tgk adik dia mkn. Aku minta order lg semangkuk. 
Tgk Firdaus plak mkn. Dia pun suke. Dan tgk pinggan sebelah Firdaus yg kosong tu. Itu mcm mee daging la. Tp pedas2 skit, takdela pedas sgt. Ase mcm tomyam2 skit. Tp ada ase lain skit. Penangan minyak bijan kot. So aku suka yg dlm pinggan tu. Tp kualiti mcm tak sama ngn aku tgk kt pinggan org lain. Sbb yg aku order tu pekerja dia yg Tarik Mee tu. By the time kitrog mkn, org makin ramai dtg. So tokei dia dh mula masuk dapor. So yg tokei dia buat, mee dia tu mcm halus2 skit. Tu lg 1 la tokei dia kene jaga kot. Kualiti.... Mcm pekerja dia buat tak sama mcm dia buat. Tp buktila mee tu buat time kita order. Bkn mcm dh lama buat pstu simpan org order tinggal defrost je. So fresh la kn. Mmg tu la yg buat mcm sedap tu... Yg mee Firdaus n Hafiy mkn tu dia mcm kuew tiaw skit. Tp tak sehalus kuew tiau. Sbb tarik pakai tgn je kot. Mula2 mcm HORROR gitu nk mkn, sbb rupa dia mcm pelik. Tp bila dh mkn.. Ko takleh benti. Hohoho. En. Shahrun pun suka yg jenis mcm Firdaus n Hafiy suka.. Mmg korg anak2 beranak la. Apa En. Shahrun suka msti budak2 pn suka. Rasa dia mcm Mee Sup Daging, tapi mcm ada la rasa2 minyak bijan, pstu rasa2 sup sayur. Mmg mcm unik la rasa dia. So mmg best...


So tu jela aku update psl kedai Mee Tarik ni. Mmg best. Dtg la sini cuba sendiri k....

Tapi En. Shahrun, dia mkn utk alas perut je. Bkn makanan ruji dia. Hohoho. So balik tu dia ngadu lapa lg. Kesian plak...... Yg ni mmg tak sesuai la utk kami mkn for dinner. Kalu mcm nk alas2 perut tu boleh la. Sbb lepas tu for sure En. Shahrun carik nasik gk... Huhuhuhuhu......

Tapi Firdaus ngn Hafiy suka! Diorg mkn smpai kenyang! Mgkn aku kena carik resipi pstu masakkan utk diorg kot...

Kepada en. Tokei kedai Mee Tarik. Tolong upgrade n cuci skit kedai awak yer. Mmg ramai dh org dtg. Tp sedap skit mata memandang kalu bersih skit kedai mu ini. Hihihi...

Ok dh tu je. Bai.

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan