Operasi Raya

Korg igt lagi tak plan raya aku aritu?

Ni sj la aku nk update. Tak bergambar sbb Iphone adalah 100% bersama anak2. Kalu dpt pn terpaksa sorok. Nk pegang tak dapek. Sekali sekala aku dpt pegang aku update gmbar kt FB jerk via instagram. Tp ada jgk aku tak update. Sbb aku dapati amatlah sukar untuk aku sorokkan iphone tersebut dari anak2. So dr ianya menjadi mangsa deraan mereka. Baik ianya aku sorok shj. Namun tuhan mengetahui segalanya. Mereka dpt jgk meneka di mana aku menyorokkan iphone ku. Mujur iphone buatan epal ni agak tough jgk kiranya. Ada jgk la 2 3 kali tersungkur. Tp ok jerk .Huhuhuhu.

Selasa - Raya, Raya rumah nenek Ampang, Balik Sg Besar

Ni aku ade ulas skit dlm 1 entry khas. Siyes sedih tgk nenek n atok aku. Huhuhuhu. Setahun sekali je kot. Aku dpt visit diorg secara lama gile. Thanks to ateh aku - harap dia tak terbaca blog aku la... huwaaa taknakkk. ehehehe. Sebab die byk tolong jaga nenek n atok aku... Aku ase die anak yg baik... Wpn die byk buat hal masa die muda dlu. Siyes. Kdg2 kite tak sangka, anak yg kite sangka buruk tu la yg menjadi. Even adik badik lain byk marah ateh aku, tp nenek aku tetap sayang n backing ateh. Last2 memang ateh la yg byk balas budi nenek aku. 29 hari puasa, ateh la jd penyumbang terbesar berbuka nenek aku.

Pg tu aku dpt smayang raya ngn umi aku. sebak gila masa besalam lepas smyg. tak tau nape. Aku salam ayah time nk balik kg je. Ntah la byk kejadian sblm nk raya tuh. Yg aku takleh nk share kt sini. Dlm hati aku jela...... Tp mmg sedey ok raya kali ni. Tp aku syukur. Semua adik2 aku dijmpekan ngn umi n ayah aku. Alhamdulillah. Our relationship still going - eventhough tak brape nk strong. And raya kali ni aku dpt kemas rumah umi aku.

Aku ase tiap2 tahun cmni la, boleh tak (raya pertama pagi kt KL - petang br balik sg besar?)? Aku nk jmpe nenek n atok aku.... tak tau bila dpt jmpe dorg..... Aku harap hubby stuju. Wahh permintaan. Hahahaha...

Rabu - Raya kt Sg Besar
Sblm balik kampung masa raya pertama, mak nk cop en.shahrun untuk menyertai Baraan. Baraan ni mcm Marhaban la jgk. Sama objektif. So en. shahrun telah bwk Firdaus bersama. Nangis gila En. Hafiy kene tinggal. Tp Baraan ni, stail dia naik moto. Menyinggah rumah sepanjang simpang lima tuh.Susah la nk mengangkut 2 kanak2 naik moto. En. Hafiy terpaksa dikorban kn.

So takde aktiviti sgt lah raya kedua kami. Dok rumah stand by Baraan di rumah mak mertua jela.

Ptg tu adik beradik hubby dh nk mengundangkan diri. So katenye nk pi beraya la sblm balik. Boleh mak mertua aku taknak? Hohoho. Anak2 kalu dh mak die taknak, mmg diorg patuh jer. Aku plak, dh siap pakai bj raya. Anak2 pn aku dh pakaikan bj raya. Geram nyerrrr. Hubby kata ha muncung2. Dia dh gelak2. Dia tau, kalu dia patuh aku pn takleh nk melawan kn. Hahaha. Jd menantu derhaka kang.

Tp aku derhaka gk. Aku ajak hubby kuar gk. Siap ngn hubby pn aku suruh dia pakai bj raya dia gk. hahahaha. Gile sangap dok rumah je. Tak class ok jd pingitan je kt rumah. Huh... ;p. Pegi2 sg besar, segala mak nenek kedai tutup plak. hahahah. Padan muka derhaka sgt. Kedai ala2 7 eleven jenama kassim n co je bukak. Jadik la. Janji kuar gk. ;p.

Aku masak dinner mlm tu. Sbb sikit org. Kalu ramai2 tak brani gk. Har har har.....

Khamis - Raya kt betong - kalu ada sambutan, Balik Sg Rambai, BBQ kt sg rambai

Tak jadi pi betong. Tapi jadi balik sg rambai. Yeyyyy... Dan minta izin mak mertua aku dh. Hehehe.

Pg tu kuar bwk parents inlaw aku pi breakfast kt pekan. Mkn roti canai. Pergh.

Pagi tu kami pi beraya umah Abang Ipar aku yg no2. En. Azman. Pstu bersekali ngn En. Azman kami beraya umah Mertua En. Azman plak. Kt Sg Air Tawar. Pstu jmpe bangkai babi tepi jln. Hohohoho.....

Balik dr umah Mertua tu dh sedang elok lunch time. Kami pegi Raya umah Pak Su En. Hubby. Tp paksu dia jamu kuih raya jerk. Hahahha. Byk aku hentam kuih raya sebab lapor. Tp kt rumah En. Azman dh mkn nasik la... Hoho. Dasar kn. Hehehe..

Then kami balik Simpang Lima balik - umah mertua aku la. Pstu kami mandi2 smyg dlm kul 330pm cmtu kot kami gerak pi Sg Besar lak....

Kami smpai Melaka magrib. Touch down umah pusaka Arwah Atok dh kul 8 lebih. Kosong. Mana BBQ nyee???? Huwaaa.

Tepon makjang aku rupanya penuh misscall kt tepon aku. Har har har. Kes beriya2 sorok nyer pasal .Upenye BBQ nya tghari. Cait... Masa kitrog smpai tu, diorg dh kuar pi beraya dh.

Tu aku culture shock ngn mertua aku. Beliau jenis ada majlis mkn2. Beliau malas nk kuar beraya dh. Tapi stail family belah mak aku, abis mkn2. Cpt2 siap n kosong kn rumah, keluar beraya. Kalu ikutkan family aku. sminggu cuti raya pn tak ckp. Belah2 family Arwah atok, sepupu sepapat arwah atok sume kitrog beraya tau! Blom cmpor belah ayah aku lagik. Lg best la ikutkan kalu beraya belah aku. Tp tu la, yg tak bestnya aku pn tak kenal. Stakat dtg mkn kuih raya gosip2 ngn makcik pakcik aku je. Tu yg best. So aku tak kisah la tak dpt join diorg pn. Janji dpt jmpe adik badik mak aku dh ckp. :D.....

So aku pn buat operasi tambahan. Kemas rumah sg rambai. Tp aku jenis penakut skit kt Sg Rambai ni. Kalu kt ceruk2 tu aku tak sntuh. Hohoho. Sbb takot ada serigala jadian. Mmg ada pun. Mlm tu sblm aku tdo, Mak Teh aku kene gigit lipan. Hohoho. Kompem. Next2 raya pn aku takkan sentuh bahagian ceruk2. Harap maklum.... Umah mertua aku atau mak aku tahan lg. Sebab mmg tak byk smpah sgt kt ceruk2. Tp rumah Sg Rambai ni lain skit. Pantang ada ceruk, ada je umat kt situ. Hohoho. Takuit takuit. Mintak nyawa. Pg tu makcik aku dh basuh skit periuk2 br la aku mop2 kt tmpt yg penuh ngn periuk2 diorg peram bbq n masak nasi lomak smlm tu.

Tp sgt penat sbb travel. Borak2 sikit lebih kurang. Pstu gua pn berangkat tdo... Tmpt kt hall khas utk family aku, takde sape kaco. Hohoho. Sgt baik mereka itu. ;p.......

Oh lupa lak. Masa ni dpt sms dr Abg No3 En. Shahrun, katenye nk beraya umah aku hari sabtu. Apalagas menggelabas la makcik kn. Hohohoho. Aku ajak En. Azman, Abang No2 hubby and kakak dia Cik Leen. Diorg positip. Ayokkk. Cuma abg sulung hubby jerk yg tak dpt join sebab ada org nk dtg umah dia gk................. So start dr sini kitrog dok fikir menu apa nk masak.

Jumaat - Pegi kubur arwah atok, Raya kt area rumah Sg Rambai, Balik Villa Park
Tak jd pi kubur arwah atok. Aku sibuk buat apa ntah. Mkn la apa la. Last2 aku tak mandi2 lg. So masa pakwi aku, anak bongsu arwah atok pi kubur. Aku lom mandi. So tak dapek la join kn diri ini. Huhuhuhu....

Stok bj kurung (3 pasang je) kelas ko bj raya smpai 3. Bj keje sbenanye. Tp siapnya nk raya. So takyah piki bj raya. Pakai bj yg br siap tu je. ;p.... So pakai jeans aku. Kelas kn? Raya pakai jeans. Mmg kelas pn. In fact best tau. Ase legeeeee sgt. Kn best kalu pegi keje bleh pakai jeans. ;p...

Lepas smayang jumaat. Siap2. Packing2. Aku pi beraya umah mak angkat adik badik mak aku. Anggap mak angkat jela, sbb diorg ni apa mintak tolong nenek tu. Nk kawin la nk kenduri la. In fact besfren makjang n makteh aku pn anak nenek tuh.

Heibat besfren makjang aku tu. Anak 8 ke 9 ntah. Suma breastfeed. Setahun 1 bersalin. Suri rumah je. Laki keje tentera pstu benti jd jaga. Hohohoho. Tp tak jmpe lak die raya tahun ni...

Pstu pi rumah pakcik aku. Die ada majlis tunang. Haibat kn aku. Pi majlis tunang pakai jeans. Ada aku kesah? Hehehe...

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjY73B7t0DMvqW1z8YjFpGOIIlMrI86tzBp6JT-7o4Ja_L5-VJHBuszArN4jNjoVQPZAFqYeQvV8FGb2RhmKBYnXLNTVmfiI7wSA2KyJGQPfGNieqgjqRlJu0JMyJKGILuNAMgKVg/s400/airlongchan2.jpg
Hubby bli oren bodoh. Ala yg dlm botol mcm botol kicap tuh. Korg penah dgr tak? Bli ni khas utk jamu org yg nk dtg esok nya la.. ehehehe.. Aku ajak mak aku skali. Ayah aku takde dh balik off-shore. So mak aku balik KL sabtu. Otw balik tu dia singgah la rumah aku. :D

Balik dr Melaka, aku tdo dlm kete. Tetibe dlm ptg tu aku terasa mcm kete membelok. Rupanya hubby singgah Mydin Air Keroh. Bli la skit2 bahan2 nk masak sok. Plus apa lg pekakasan yg tak ckp. Contohnya balang kuih raya? Hohohoho

Pstu balik rumah villa park. Dlm kul 11 mlm smpai. Takleh tdo memikior esok hari. Dlm pada takleh tdo tu. Sompek gk la den tdo. Kui kui kui...

Sabtu - Raya rumah melawati

Pg tu kitrog bgn kul 6. Pergh. Dh mcm pegi kerja dh gayanya. lepas smyg kitrog kemas rumah sementara budak2 blom bgn. Dh muktamad dh nk masak apa mlm td:
  • Kari kepala ikan + bendi
  • Smbal belacan
  • Lemak telur letak pekasam
  • Desert: Bubur Jagung + Sagu bijik besar2 tuh
  • Ikan Goreng
Smbil hubby pi pasar tu aku continiu la kemas2 rumah. Bentang carpet. Sorry guys no pics taken. Pasal aku sgt lah penat dan tak daya pn nk rampas2 tepon dr anak2 aku.  Siap ngn basuh bj, sidai kain bagai...Vacum, mop lntai. Even lepas dh habis masak aku mop lg skali. Kelas kau mak mertua nk dtg. ;p,,,

Smpai2 mak mertua aku puji masak lemak pekasam aku. Hahaha.

Aku blaja sesuatu la pasal masakan ni....

If u hv good ingrediants (like fresh fishes / quality products) then it'll take less effort to make your dish delicous,
But if u hv bad ingrediants ( spoiled fish / less quality products) then everything you do to make good dishes is hopeless!

Serious tau.... Aku first time buat lemak pekasam tu. Pekasam of course la air tgn mak mertua aku sendiri n pekasam susah nk rosak / busuk. Santan pekat fresh, cili padi fresh br beli.. Mmg effortlessly simple n easy yet dpt pujian! Hohohoho....

Semua adik badik hubby ada kecuali abg sulung dia. And mak aku pn singgah dr melaka dgn 3 org adik aku. Lg 2 org keje.

Not bad la. Diorg siap lepak swimming pool siap kene halau bagai sebab tak pakai proper swimming atire. besela kan. Kondo mmg poyo. ;p...Sebab tu org poyo je duduk kondo. ;p...

Ptg tu lepas asar kitrog pi rumah mak sedara hubby. Bersama2 adik badik dia. Lepas magreb bertolak plak ke rumah abg sulung hubby kt rawang.

villapark serdang - melawati - rawang.

Nice kn?

Balik2 kul 11 mlm lagi!

Paling bst bila smpai rawang la. Semua adik badik hubby ada. Sume berkumpul situ. Mmg meriah la....

And abg dia hidang mcm2 desert. Dr dadih, smpai ke bubur caca, smpai ke ais krim. Haa lupe nk citer, anak buah aku mintak eskim masa kt umah aku. Tak boleh blah ok. Aku plak tak lama tak restok eskim. Lgpn sejak raya ni tak dan nk pi tesco ke mana. Takkan nk bli eskim kt mydin air keroh pstu bwk balik serdang? kn kn... Nasib, mak dorg la kuar duit sendiri bli kan eskim kt kedai runcit berdekatan. Hahahahah. Ase besalah lak tak offer nk blikn kt situ. Huhuhu...


Ahad - Raya kt Bangi
Yeah right. Bangi la sgt.

Bgn2 pagi hubby demam. So lepak rumah jela dr pg ke mlm. Pg tu bgn lmbt n brunch nasi goreng jerk. Mlm tu hubby rekues masak nasik lemak.

Eksaited esok nk mula kerja.

And then bad news is Hafiy lak demam n batuk2.

Isnin n Selasa aku EL.... Best sgt... Huhu. Takpelah peram cuti byk2 pn bkn leh bwk mati kn? kn kn? Huhuhu. Sian la, anak sakit pi keje anta nursery........

So itu jela citer raya aku.... Ase mmg bless la kot raya kali ni. Alhamdulillah... Syukur sgt......

Aku ase aku happy and en. shahrun n anak2 pn hepi... :D
--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan