Merajuk...

Anak sulung saya baru mencecah usia 4 tahun. Dia dia mempunyai akal fikiran dan pandai berfikir sendiri.

Mempunyai kemahuan berdasarkan daya pemikiran nya sendiri.

Akhir-akhir ini. Dia kerap merajuk.

Kesnya, keinginan dan kemahuan yang sangat-sangat calculative itu bertentangan dengan locality pemikiran saya sebagai ibunya.

Contohnya, dia tak mahu kerap-kerap ke toilet. Namun sedari kecil, saya sudah tahu sign language sekiranya kepalanya mula mengeluarkan signal "pundi kencing sudah penuh". Sambil2 menari2 mengelilingi segenap rumah, Muhammad Firdaus ( Syurga yang Terpuji), menidakkan kenyataan bahawa dia mahu ke toilet dan membuang air kecil.

Lalu saya marah dia. Lansung saya dukung ke toilet, memaksa dia membuka seluarnya. Sebaik saya angkat dia ke atas bangku toilet. Laju luncur kencing nya. Dan dia menangis sakan kerana mamanya berjaya memaksanya kencing. Die menangis seperti post saya sebelum ini. Mencari ruang sempit, menangis seterusnya menghantar sign kepada saya bahawa dia sedang merajuk. sigh......

Tak lama selepas itu saya berjaya memujuknya. Selepas terlalu sayu dia mendayu2 menyanyikan tangis hiba "Nak abah. Nak abah".. Sambil sayu, sambil cemburu pn menghantui saya. Mulalah saya bertanya kembali. Bagaimana kalau benar dia tak sayang lagi mamanya dan lebih kepada abah?

Lewat malam. Dia tantrums lagi. Pasal kencing juga. Kerana semalam, cuaca panas, dan Syurga yang Terpuji saya minum lebih banyak air dari biasa. Bagus untuk kesihatan nya. Namun tak berapa bagus utk pundi kencingnya. Tapi sepatutnya saya sudah berjaga2 dan bangunkan dia tgh2 malam untuk membuang air. Namun. Saya kan mama yang cuai banget. Lalu tgh2 malam dia mengejutkan saya kerana tempat tidurnya basah.

Mujur, Allah itu maha mengetahui dan saya berjaya menahan kemarahan saya kerana dibangunkan waktu malam. Lalu saya pun membawanya kebilik air. Rasa saya sy ingin membilas badannya, dan menukarkan pakaiannya. Sekali lagi minda Syurga yang Terpuji sangat calculative. Dia tidak mahu mandi!

Saya sebut kotor sayang. Kotor kena mandi.

Smpai tahap amarah saya pn muncul. Sy diam. Tak berdaya berkata apa2. Namun sy cuba menahan diri tidak memarahinya. Cepat2 saya mengingatkan diri. Usianya 4 tahun, masih sukar untuk dia memahami najis itu kotor.

Mujur juga abahnya mahu membantu dan bangun untuk ambilkan pakaiannya. Lap kan badannya. Sebab saya perlu tidurkan Muhamad Hafiy ( Yang Memuliakan Yang Terpuji) pula kerana beliau terjaga tatkala Syurga yang Terpuji menjerit ketika air yang sejuk terkena kulit badannya - apakan daya water heater tak dan nk panas lg. Huhuhu...

Sekali lagi, scene duduk ditepi sudut, menangis dan merajuk. Haih...

Beberapa kali saya pujuk. Supaya dia datang kepada saya namun tidak diendahkan. Mama lebih pentingkan adik. Mama tak mahu dukung dia. Aduhai anak...

Tak lama abah dtg dukung dia kepada saya. Adik pn sudah tidur kembali. Saya pakaikan baju nya dan dia tidur semula. Penat. Saya pun penat dan terus tidur juga...

Sesungguhnya. Tidak terperi dalam hati ini menyayanginya. Namun ujian tuhan itu kadang2 tidak tertampung dan saya melakukan kesilapan yang tidak sewajarnya.

Moga dikurniakan kesabaran yang lebih lagi di masa hadapan.

Wallahualam.

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

AZREN said…
mcm tgh baca buku citeee...beshh...real story.

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor