Blueberry Cheese Cake

The Base
  1. 10-15 cookies oreo biscuits smashed~without the inner tuh.
  2. 1 - 2 tbs Melted butter
  3. 1 - 2 tbs Sugar (Ikut sesedap rasa mulut sendiri)

Gaul sebati semua bahan dan tekan2 dlm loyang. Then bakar for 10 minutes. Keluarkan dari oven dan rehatkan pada suhu bilik.

The Cheese Layer
  1. 250g Cream Cheese (Kat mesia ni jmpa Philedelphia Cream Cheese jerk...)
  2. 1/2 - 3/4 small cup Grinded Sugar (aku letak ikot tahap kemasaman yg boleh diterima, kalu kurangkan tahap kemasaman tu takleh diterima oleh hubby aku..hihu)
  3. 1/2 - 3/4 small cup of Sour Cream (aku bli yogurt yg plain jerk... murah sikit)
  4. 1 Sudu Perahan Lemon + Kikis sket kulit die.
  5. 1 Sudu Perahan Limau Sunkist + Kikis sket kulit die (letak ni utk stabilize kemasaman lemon td.)
  6. 1 Biji Kuning telor.
  7. 1 teaspoon Perasa vanilla
Pukul bahan 1 dan 2 smpai sebati. Cream cheese nih kalu br kuar peti ais keras sket. Kalu boleh biar die cm kurang pejal senang nk pukul. Al maklumlah i pakai manual je. Heheheh.... lepas tu campo bahan 3,4,5 dan 7. Pukul smpai betul2 sebati. Pstu masuk kat kuning telur and pukul lg... mcm kembang2 sket la jgk..tp kalu manual i pukul dlm 5 minit je.. hhehehe. Pstu i rasa la sket. Since hubby taknak msm i cuba tambah gula lebih sket so jd marvelouse..Kes kes kes. Kalu tak suke manis2 takyah la letak gula byk2. Hehehe... pstu letak atas base yg di bakar td bakal la dlm 50 minit 150 darjah celsius. Pastu dh siap 50 minit tu check la kadang2 mcm cair lg. Kalu mcm dh msk tu kire ok la tuh. Hahaha..

The Gravy

Hak ni aku men tibai je lah. Ikot kesukaan sendiri la kot. (Mcm lah ade org nk follow resipi aku ni pn kn? Hehehe..)

1. 1/3 Tin Blueberry dlm tin tuh. dgn air die skali la. (aku masa bli ni tak pikir blueberry dlm tin tu rm14. Fresh strawberries rm10 jerk. Kalu amik fresh strawberries lg murah + aku buleh mkn lebihan fruits tu kn. Oh ye, tp fresh strawberries kt market tuh cm tak merah menyala. So probably kalu aku buat gravy pn tak nampak menarik kot. Tinned Blueberries ni mmg nmpk vouge kaler die...Nnnyuummm..ehehe)
2. Gula
3. Sedikit agar2. Aku potong sket yg agar2 cina tuh, bkn yg serbut. (percubaan utk cut cost cheese cake..ehehe)
4. sedikit tepung jagung bg agar2 tu tak mampat sgt. (teori mana aku dpt pn tak tau la..ekekeke)

Sonang jo. Masuk tinned blueberries dlm kuali. Simmer dlm 2 3 minit smpai nmpk cm pekat sket. Letak agar2. bila agar2 tu dh hancur sume. kalu rasa pekat sgt tmbah la air sket kot. pstu letak gula sket letak tepung jagung. Ikot la citarasa sendiri. pstu tuang je atas kek yg dh sejuk sket td. Jgn buat masa kek tgh bakar. alamat kek tak sejuk gravy dh beku. Buat masa dh habis penat bakar kek td.ekekekekee..

~~~Esok kalu smpat aku up ler gmbar kek aku tuh. Arinih aku bgn cpt tp aku main2 ngn firdaus dlu, so tak smpt la aku nk amik gmbar kek. Mlm td aku flat sgt sbb gosok bj hubby. Tu pn tak gosok sume sbb hubby tetibe masuk bilik tdo awal. Cian i tekontang kanting sorg2. So i pn masuk tdo gk la.. .Hihu....

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan