She'll Be Missed


Masa aku kecik2, aku cucu sulung kedua-dua belah pihak.
 
Tapi let me tell u the story pihak sbelah mak aku.
 
1981 mak aku kawin, mengandung dan bersalin kan aku.
 
1983 mak aku bersalinkan adik aku yg no2
 
1985 adik aku yg no3 plak lahir.
 
At that time, the 3 of us sgt rapat dgn pakcik dan paksu (that time aku pggl paksu)
 
1985/86 Pak Ngah and Pak Uda which is adik2 mak aku kahwin dn dpt anak.
 
Dlm masa yg sama, atok aku (which is grandmother tp aku pggl atok jgk) mengandung dan bersalinkan anak bongsunya (aku panggil pakwi)
 
Paksu aku tuka panggilan panggil pakwan, sbb dia bkn bongsu. Pakcik stay pakcik sbb takmo konfius dan lgpn dia mmg masih manja. Besela anak 2nd last mmg manja sikit...
 
1986 pakwi aku, udin (anak sulung pakngah aku) dan helmi (anak sulung pakuda) aku dilahirkan.
 
Sejarah dia mcm ni.
 
1987 Arwah Inani Zalikha plk dilahirkn.
 
Mmg perbezaan umur agak jauh. Tapi aku, pakcik, pakwan, pakwi, adik2 aku lala dan khalid, udin agak rapat. Sbb maybe the 80s babies kot. Pakcik n pakwan lahir hujung 70s. So diorg mmg mengepalai group ni. Kira batch pertama Ismail Clan, which is atok aku.
 
Kitorg agak rapat masa kecik2. Sebulan skali jmpe kt kampung, Sg Rambai. Yelah, monthly visits mak bapak kitrog ke kampung. Kecuali pak uda aku. Dia polis so susah dpt cuti...
 
Then kdg2 wiken, we visits each other. Share makanan. Masa ni mak2 kami slalu cuba2 msk kek la kuih la mcm2 la.
 
Well, aku ase kisah aku ni biasa je. Tu aku tak kongsikan pn sblm ni. Semua org pn penah lalui benda yg sama kn.
 
Just emosi aku skg, buat aku terkenang balik suma tuh.
 
Hubby aku kata, eleh poyo nk tunjuk sedih. U bkn rapat sgt pn dgn arwah.
 
Mmg betul, kitrog mula renggang bila dh start masing2 ada skolah asrama la, masuk u la, kerja la and so on. But still, we grew up each other. We grew up which each other existance. Even, kitrog masing2 bersaing dlm study. Even aku ngn pakngah makngah aku bkn cm pak sedara. Mcm parents aku sendiri. Sbb diorg mmg sayang aku bkn mcm syg biasa. Mmg mcm anak. Mcm kitrog ni sekelompok adik beradik yg sgt ramai. Sgt rapat.
 
Bole lihat, rasa everytime raya bila berkumpul ramai2. Mmg aku ni ekceli pompuan, ptt ikot family belah hubby aku kn. Aku tak bole nk majuk ke apa kalu laki aku tak bg balik rumah family aku. Tp aku penah terbyg kalau ada raya yg aku tak dpt jmpe diorg. Aku akan sedih. Aku akan rindu. Sbb mmg aku enjoy sgt moment2 dgn family aku. My big clan tuh. Clan of Ismail, Arwah atok aku. My extended family.
 
Since arwah atok lelaki and atok perempuan aku meninggal. It's been so very long to have another in the family to die. And she breaks it. And it breaks everybody hearts.
 
Paling aku tak tahan, bila mak ngah pak ngah aku muncul dr sayup2 org ramai. Diorg mmg takde since kitorg sume dpt berite. Mak ngah aku terus bergegas pegi bandung amik ika, nama manja kitrg pggl arwah. Pak ngah aku plak kt Papua New Guinea. So mmg masa diorg smpai, arwah dh ada dlu kt mesjid masa tuh. Tgh nk dismantel keranda sume. Then parents dia smpai. Muka sugul gila. Penat gila from travelling. Dan itulah pertama kali diorg menangis. Sbb br lega, arwah dh selamat smpai kt mesia. Dr awal tau arwah dh pergi, diorg in a mission to bring her home. Dan mmg tak setitik pn air mata jatuh.
 
Itu yg aku sedih sgt masa tgk diorg. Mcm aku tgk mak bapak aku sendiri yg menangis.
 
Igt lg masa aku kawin, parents arwah dgn arwah tolong aku kemas rumah. Lap habuk2 atas lemari. Arwah tolong pas bunga telur time kenduri. Mak dia yg buatkan bunga telur.
 
Without them, i just dont know wht to say..........
 
Now one of the clan, is gone.
 
Masa dia kecik2, die penah masuk hospital. Doktor detect something inside her tummy. Like a parasit. I dont know wht's the name of the parasit. Tapi, parasit tu like mkn suma zat2 dr makanan arwah. Buatkan arwah jd bertambah2 kurus. Tp doktor dpt stabilize kn parasit tuh. Smpai la arwah besar. Tapi skali skale, mmg arwah mengadu sakit perut. Kami bayangkan mcm gastrik mcm tu je. Dan pakngah aku bgtau, arwah mmg ada asma jgk dlu. Tp dh stabilize. Mak arwah ni jenis supplement freak. Suma supplement die bg anak dia mkn.
 
Cuma, last masa dia balik bandung lepas raya tu dia tertinggal supplement dia kt mesia. Dan die start tak amik supplement dh. Yg buatkan dia jd semakin lemah semakin lemah. Agaknyalah. Kita mmg tak tau kn. Seminggu sblm raya like that, arwah mmg demam seminggu tak boleh bgn. Asenye makngah pakngah aku mmg dh tau arwah mmg sakit. Tp adik bradik suma tak tau.
 
Jadi aku tak rasa apa, mcm dh agak dh bila mak ngah aku redha dgn pemergian arwah. Dan dia takmau jenazah arwah diseksa kalau buat post moterm. Lgpn takda apa yg nk dikejar, arwah dh takde. Kalau tau pn sebab kenapa arwah pergi, bkn boleh kembalikan arwah. Menitik air mata aku saat aku dgr mak ngah aku ckp, die redha Arwah pergi............
 
Saat keranda arwah didismantel kan, berdegup2 jantung kami semua. Semua clan kami menangis sedih sgt....................
 
kami tau, Allah syg dia...kami tau kami kena lepaskan dia...tp hati kami berat..................
 
saat aku drive hantar ank2 kt nursery pg jumaat tu pn aku nangis..tak sangka aku arwah dh takde.........
 
Arwah mmg sgt baik...tak penah buat masalah atau ada masalah ngn sape2......pandai pulak tu...rajin pulak tu.....mmg sayang....tp apa nk  buat,...mmg Allah dh jemput dia dlu....
 

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Inalillah.. salam takziah..

bukan masalah poyo nak tunjuk sedih, selagi dia darah daging kita, sikit sebanyak, mesti terasa kehilangan arwah..

takziah sekali lagi...

psst, update rumah please...

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor