Raya 2012 - Part 1

Nampak gaya takleh nk share keseluruhan gmbar. Kameraman adalah pelbagai. Aku pn ada, en. shahrun pn ada, Firdaus pn ada, Hafiy pn ada. Hohohohoho. Kalu aku tau sape aku bgtau la ye. Mana yg aku tak tau tu. Aku diam je. Hohoho. Tp henpon byk takde kt tgn aku lah. Manjang kene hijack je. Yg aku kagum, Hafiy pn dh pndai nk amik2 gmbar. Hahaha. Tp byk aku delete gmbar die amik. Sbb amik tak full body.. Ntah hape2 ntah dia amik. Ada yg tebalik2 tu Hafiy la amik. Tp of cos aku dh rotate la kn. Aku cuba la menceritakan balik pengalaman Raya time pregnant 6 bulan. Tapi kalu org tanya mnjang aku jwb nk masuk 7 bulan. Pstu bila org ckp perut aku kecik (wpn turun 1kilo je pn. Hahaha) Aku ckp la mgkn sbb puasa kot. Kah kah kah... Tp mmg pn aku nk masuk 7 bulan. Aku dh 6 bulan setengah what. T___T

Sabtu - Sehari sebelum raya

Ekceli khamis lg aku dh start cuti. Aku anta kete pi bengkel. Besela en. shahrun. Penjagaan kereta mmg tiptop. Tau je bila kete nk kene servis. Mula2 aku mcm tolong2 jgk igt2 kan dia. Lama2 aku dh malas. Sbb dia mmg jaga betul kete 'dia' hohohohoho. So dlm kul 11 tu settle ngn cuci kete skali. Balik rumah aku pn start operasi packing2 brg. Punyela aku packing byk gile baju. Sbb dok kira kalu anak aku muntah ke terkencing ke masuk parit ke. Pstu memikiorkan kalu mak mertua aku nye mesin basuh rosak lg. Nk basuh umah mak aku mmg tak smpt la. Jumaat pg gerak umah mak aku, en. shahrun pi keja. Sabtu pg sok tu dh gerak balik Sg. Besar. So mmg tak smpt la.

Raya kali ni raya kt Sg Besar. Tsk tsk tsk... Sbenanye tak kisah mana la. Sama je pn. Sj nk bg en. shahrun serba salah. Hahahahahaha. Tp ada dia kesah? Huhuhu....

Tp dlm pada tu mmg ada beza la raya umah mak sendiri ngn mak org (mak aku jugekk. eheehe). Terutama skali beza, mak aku beriya2 paksa aku pi smyg raya. Tp mak dia, mcm lg suke aku tak pi smyg raya. So bg takmo membezakan keadaan, aku pn beriya2 nk pi smyg raya gk. Hohohohohohoho......

Jumaat tu takde apa la sgt. Cuma pi Jln. Tar je smpai 3 4 kali. 2 kali pertama tu aku follow. Bli kn songkok utk anak aku. 2 kali lepas tu. Tak kuasa aku nk follow. Hohohoho. Smpat la singgah umah nenek aku, jmpe nenek before raya sume... Bebaloi la amik cuti kirenye.... Ayah aku, dr bj raya, smpai kasut raya, sume bli kt Jln Tar. Last2 minute ni kaler yg same tak dapek sgt la. So ayah n mak aku kaler lain. Adik2 aku ntah mcm2 kaler carca marba. Ada diorg kisah? Tiap2 tahun kot cmtu. Aku pn mls nk layan. Bkn ape. Ayah aku tu kerja lg. Mampu je nk bli kn sama ape sume. Tp dia mmg tak suke bazir.. Hohohoo..

Aku? Pergh. Kalu bole tiap2 hari nk baju kaler same. Hahaha. Tahun ni aku beriya la skit kot. Bkn apa, aku mmg dh smpai masa bli baju2 maternity. Aku bli baju maternity tak byk. Pstu pakai la tu ulang2. Smpai baju2 tu mmg lusuh gile takleh pakai dh. Time Aus bj lain, time hafiy bj lain. Time ni pn bj lain. Sbb mmg aku tak bli byk pn. N aku bkn rajin nk basuh tgn sume basuh mesin. Yg aku bli pn sume rege bwh RM50 1. Takdenye nk bli yg beratus. Ada gk la yg rasmi skit cm bj kurung. Yg tu bole la recycle. Dlm selai je kot. Bazir je bli byk2 aku ase. So smbil bli, smbil compare anak2 pakai bj kaler apa. Tu yg jd sedondon tu. Bj en. shahrun pn aku pakse bli same kaler gk. Hahaha. Tp ada dia nk layan? Dpt la 1 kaler je same. Yg lain sume lain. Lantakk. Aku pakai pepel. Die pakai ceklat. Kah kah kah. Padan muke org ajak same takmo. Hohohoho. Tp dia pn repeat bj last year je pn. Bj yg this year ada 2 helai kemeja. Ptu bj melayu sepasang. Budak2 pn aku repeat bj last year gk. Pstu ada la Adik No3 aku bg bj kt anak2 aku sorg 2 lai. Sonok mak budak2. Hehehehe...

So Sabtu tu seawal jam 11pg dh smpai kampung. Being mak en. shahrun. Pg2 lg dh busy2 msk. Aku pn tak igt sgt la dia msk apa. Aku plak time2 bulan pose ni mmg ler tak daya sgt nk tolong sgt. Tapi en. shahrun ada soh aku masak sumthing. Aku pn tak igt apa aku msk utk buka tu. Tp aku prepare utk esok, sambal goreng. Kurma tak jadik, sbb last minit br tau rempah kurma takde. En. shahrun pn sebok kupas kelapa, sagat kelapa, and perah santan sume. By tghari Abg sulung en. shahrun dtg. By buka ptg tu sume adik badik dh ada kecuali akak dia. So mmg meriah la.

Kalu kt umah parents aku. Lepas magreb br start msk. Santan mantan sume bli dh siap perah. Mak aku mmg masak simple je. Lgpn masak sikit utk kitrog mkn ngn nk bg nenek keesokkannye. Tak pernah la msk periuk besar mcm mak en. shahrun ni ha. tu Psl makan masa sikit nk buat persiapan kot.

Tp tahun ni pelik skit la. Sbb mak mertua aku catu semua bawang bagai. Dia buat sikit2. Tp by the time malam tu mmg tak ckp n kena kupas lg n blend lg. Aku tolong yg siang tu jela blend apa yg mak mertua aku dh kupas2. Mlm tu aku lepak dpn tv. Perghh mmg tak daya nk tolong apa dh. Tolong basuh pggl lepas buka je. hihihihihi. Maklumlah i kn mak buyung. hihihihi...

Ahad- Raya pertama
 
 Ni lepas semayang raya. Tetibe tahun ni ada acara amik2 gmbar lak. kekekeke....

Raya pertama br ada gmbar. Hehehe. Semua pn lepas semayang raya lepak2 je tak kemana2. Sblm pi solat tu semua berebut2 mandi. Aku masak la sambal goreng yg en. shahrun soh buat tu. Pstu tolong akak biras aku hidang apa yg patut. Pstu rushing siap2 kn budak2 sume. Aku nk jgk pi solat raya. Anak aku dh 3 tahun OK. Mmg tak patut tak kasi aku pi smyg. Tapi telupa lak bawak susu en. hafiy. Sejak akhir2 ni sgt2 dia kemaruk ngn susu. Asek nk menyusu jeee. Padahal bgn pg2 tu br lepas menyusu. So masa khutbah tu dia ok lg. Start solat. Dia nangis nk susu. Huwaaa. Kuat lak tuh. Sib baik 2 rakaat jek.

Lepas solat salam2 aku pn lepak luar. Igt dh bole balik dh. Rupenye ada bacaan tahlil. Tp takde bc yassin. Aku pn tak pasti apa bende sbenanye. Tp bc la surah2 lazim sume kn. Tp masa tu en. shahrun ajak anak2 lepak ngn dia lak. So sgt le tenang aku kt bahagian pompuan. Lepas tu ada makan2. Hafiy dpt main2 lari2 dia lupa la susu dia tuh. Kt bah. pompuan ramai je mak2 bwk anak2 kecik baya2 Hafiy tu. Pstu siap ada yg nangis lg kuat dr Hafiy pn ada. SIAP DUDUK DPN Lagik! Hohohoho. Lega asenye. 

Lepas abis tahlil ada mkn2. Pstu aku nmpk la ada lemang ni mcm lembut gilaa. Tak tau sape buat. Aku mmg tak suka lemang. Tp aku bleh mkn smpai 3 potong. Lemang paling best la aku penah mkn. Isi dia mampat, cntik je. Pstu lembut. Tebaik.... Hehehehe...

Tp mmg takde gmbar la kn. Fon tak bwk masa solat ni. Hihih...

Balik dr smyg. Br la dok tuka2 cadar bagai. Aku amik peluang basuh bj. Sbb mesin basuh dh ok. Aku basuh bj sume org yg tergntung dlm bilik air. Lntak la anak sape punye bj. Sakit mata aku bilik air sepah2. Hari2 kot aku basuh bj. Hohohoo. Basuh bilik air. Tp aku bsh sekerat jln je. Smpai2 kt lubang tu aku biarkan. Sbb takot ada ulat time nk kutip2. Nnti aku masuk bilik air balik dh settle dh sampah2 tu. Aku bajet msti abg sulung en. shahrun ni. Sbb dia pn jenis pembersih. Pstu kemas2 hall, mop2 sume. Tu jela keje raya pertama. Kata nk kuar beraya? Mmg tak la.

Mak mertua aku dh fikir nk masak utk Marhaban aka Baraan raya kedua sok. En. shahrun mlm tu masak sardin. Sbb tak lalu nk mkn rendang dh. Hohohoho... 


Isnin- Raya Kedua

Raya kedua pagi2 lepas subuh, en. shahrun dh siap2 nk pi Baraan. Mmg mandikan 2-2. Hafiy br2 bgn sgt badmood. Semua nk dgr ckp dia. Last2 kene tinggal ngn abah dia. Aku pn tolong2 apa2 yg ptt kt dapor. Mak mertua aku dh start masak dr kul 5 pg kot. Aku mmg terjaga kul 5pg tu. Sbb alarm time pose aku tak off. Dh dgr dh ketung ketang. Tp tak kuasa aku. Aku tros tdo balik. Hohohoho

Smbil pujuk hafiy smbil tolong kt dapur. Lama2 hafiy pn ok. Aku pn tolong kt dapur. Tolong clearkan sinki jela. Gilir2 basuh pggn ngn biras sulung aku. Bini abg sulung en. shahrun. Yg biras ketiga, bini abg no3, dia buat roti jala. Dr kul 5 pagi dia tolong.. Hohoho..

Bini no2, kt rumah diorg, kt situ jgk. Sbb abg dia pn join baraan. Diorg buat bihun sup. Kitrog buat roti jala. Dgr mcm simple. Tp Ya Allah. Being my mother in law. Bayangkan sehari sblm tu dh buat mcm2 preparation. Mlm tu tdo lewat. Esok kul 5 pagi dh bgn. Hohohoho....I kenot be her. Stressed! hehehehe...

Lepas tu en. shahrun balik sekejap. Sbb nk berak kot. So lepas tu en. hafiy pn ikut. Lg senggang la hidup aku. Hahahaha. Dok ulang2 mkn roti jala ngn nasi impit jela dr pg.

Ni gmbar en. hafiy masa dia ikut. Firdaus dh pungut lebih RM30 dh masa tu. Tp lepas2 tu byk jgk diorg dpt pungut. 1 rumah ringgit. Berpuluh rumah gk diorg singgah.

Ni suasana melintas jln. Dr rumah seberang sana jln. Melintas ke seberang sini... Gigih btol. Semua lelaki. Lelaki ngn lelaki. Perempuan ngn perempuan sahaja....  Layan la gmbar mls cite byk. Hehehe...








So ptg tu, kitrog pi beraya umah abg no2 en. shahrun. Berdekatan ngn umah mak dia gk. Lepas tu magreb. Balik, mkn nasik - en. shahrun masak sardin lg. Hihihihihi...

Lepas magreb pi umah makcik dia plak kt area2 situ jgk la tp jauh skit. Mak teh. Kt situ en. hafiy amuk kan lg. Sbb aku lupa lg nk bwk susu. Tak tau la apsal dia ni kemaruk sgt nk menyusu. Sbb dia mmg takmo mkn nasik en. hafiy ni. So mmg agak kerap dia mkn susu. Huhuhuhuhuhu.....

Selasa- Raya ketiga
Fuh tak sanggup lg

tdo atas lntai. Dgn keadaan aku sarat nih. Sakit bdn woo. Kalu tdo kt atas, atas kayu aku ok skit. Ni kerass tdo atas lntai. Sakit2 bdn aku. Apa bole buat. Bahagian atas dh penuh. Lgpn aku avoid org ramai. Sbb anak2 aku kalu bising mmg diorg takkan tdo. Tdo bwh ktorg je. So bole la tdo. Ase mcm umah mak mertua aku ni dh ckp besar. Tp time nk tdo mmg agak masalah jgk la. Hehehehe. Besela cucu2 dh makin ramai. Makin membesar plak tu.

So seperti yg dijanjikan. Hari ni, kitrog akan balik Sg. Rambai. Yeyyyyy.....

Semua pn balik dh bertebaran hari ni jgk. Tinggalkan mak mertua aku kesunyian. Hihihihi....
Masa ni dh smpai Melaka dh. See, kitrog bj pepel. En. Shahrun bj ceklat. Tshirt pn takde yg pepel. Nasib.. Hehehehehe...
Tetibe aku jadik extra keibuan. Tolong tidurkan anak pakwi aku - pak sedara terbongsu...
masa ni ada makan2 sekeluarga. Pstu ada org dtg beraya lak. So jamu skali. Aku smpai tu dh ptg. So makanan si siap. Tggl ngap je. Hahahaha...
Ni mak aku tgh buat acupunture kt tetamu yg berminat. Hoho













Ni semua gmbar raya ketiga tula. Mls nk eksplain 1 persatu. Gmbar2 ni tak Firdaus, Hafiy yg amik. Huhuhu...




Malam tu ikut jela makcik pakcik aku braya. Beraya kt umah tok ngah aku, tok andak yg masih hidup. Yg hidup pn sbenanye bini2 diorg. Kira adik bradik arwah atok perempuan aku semua dh meninggal la temasuk arwah atok aku. Sj la melawat sementelaah diorg idop lg.

Mgkn hari2 sblm tu diorg dh beraya kt adik beradik belah arwah atok lelaki aku kot. Tp kami takde so tak join la. Nk harap aku pi sendiri? Mmg tak la. Hohohoho...

Lepas tu pi umah mertua pakngah aku kt Brohol. Berdekatan ngn pagoh. Mkn kambing bakar. Lazat.... Aku mmg mengidam nk mkn BBQ. Tetibe dpt. Alhamdulillah..... Pstu balik. Tdooo. Best!

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Use Tea Tree Oil To Combat Body Odor