Hafiy's Potty Training Progress..

13 Oktober 2011 (post) tu la tarikh aku start kick start potty training hafiy.

Sejak dari tarikh tu, i wasn't really getting serious. Wpn kesian kt hafiy, sebab dia lmbt start. Masa Firdaus a year n a half, aku dh kick start dh potty training....

So starting 3 weeks ago.. Aku takde coretkan kot kt mana-mana, sebab takot tak jadi gk mcm aritu...Aku terlupa, masukkan pampers dlm beg hafiy... Pstu cikgu dia kata, igtkan puan memang nk ajar hafiy dh. Then the next day aku buat benda yg sama. The first week tu, everyday msti ada seluar basah. Tp cikgu dia kata hafiy is doing fine, cuma die kemam mulut takmo ckp. During wiken, aku memang tak pakaikan pampers langsung. Hati kental ni. Dpt la sekali dua, dia kencing kt toilet. Selebihnya tau2 jelah. Tp at night atau keluar, memang aku pakaikan pampers.

Second week dekat nursery. Masih mcm tu. Pakai jugak pampers skang ni. Tapi time tidur jelah. Kt rumah, mlm2 aku masih pakaikan pampers on first week. Tp second week aku mula tak pakaikan. Cuma bila aku dh letih menyalin seluar, mop lantai, br aku pakaikan pampers. Time ni, hafiy cuba2 kencing sendiri, berak sendiri... Sendiri means pegi toilet sendiri. Slalu jugak terkencet. Tp it's a good sign kn? In stead buang sepenuhnya dalam seluar, dia mcm tersasul, then realize oh aku kena pegi toilet. Still aku kene tuka seluar, n mop lantai. Tapi aku puas tgk, dia habiskan hajat di toilet. And during wiken, dia mula ikut apa yg Firdaus buat. And apa yg lebih indah, dia dh tak payah pakai mamy poko malam2. Pakai pampers biasa. Reason why? Sebab sblm tidur dia akan kencing dlu - which follow suit what his brother is doing. So kurang skit la kencing time malam2. Dalam sekali dua je nursery pulang balik seluar basah..... So i'm really thrilled! Bila mandi swimming pool, masih lg dia konfius dan melepas dalam swimming pool! kui kui kui..

Third week. Sekali je nursery pulang seluar basah. Itu pun basah tersasul.. And selebihnya, seluar dan baju kering!!! Dan sepanjang kt rumah, smpai tidur.. Tak pakai pampers. Tersasul tu ada jgk la. Tp tak penah. Means mcm setitik dua je kene lntai. So lap2 2 3 kali tak payah smpai mop bagai kn. Adalah en. Shahrun bising jugak. Hafiy,.. merata rumah dh hafiy kencing.. But he shud know.. Rumah odor-less.. .Means kencing tu mudah cuci... Tapi jiwa memang kene kental la... Kental je suruh dia tak pakai pampers. Huhuhuu.... And apa yg lebih amazing, masa during weekday, aku bawak diorg mandi swimming pool, dia keluar dari pool bila nk kencing and bila nk berak!!! Isn't it amazing? And he eventually becomes a pro during wiken. Sabtu tu ok la, mmg stay kt rumah. So mmg dia pegi toilet sendiri and cuci sendiri... Aku tgk n monitor dr jauh je. Hari ahad, kitrog keluar pegi tesco... And masa kt sana tetibe die jerit dia nk kencing.. And bila aku bukak pampers, guess what? DIA TAK KENCING!!!!! Tapi sebab aku lmbt bwk pi toilet, terlepas jgk la. But good thing is, dia dh bgtau dia nk membuang, cuma aku yg salah sebab aku lmbt. Huhu. Terharu aku tgk pampers dia yg bersih tu. Huhuhuhuhuuu...........

Now, dh masuk mggu ke empat... Ada 1 kekurangan lagi yg perlu aku atasi. Tak pasti lg mcm mana. Huhuhuhu... But i thing hafiy is progressing. I keep telling him, kencing ni kotor, kalau kotor mama ngn abah dosa.. Sebab kitrog nk semayang. Pstu die ckp, hafiy pn nk smyg.. Hohoho.... And bila die kencing, dia basuh anu ngn ngn kaki ja. So aku skg tgh pelan2 ajar dia, basuh tgn jgk...... Kdg2 masa monitor dia tak basuh tgn, so aku igtkan. nanti dia ckp balik. Oooo cetuu ekk. Ekekeke. So cute... OK, kekurangan dia. Bila kita marah/tegur dia.. And bila dia gaduh ngn abang dia.... SO seperti mcm tunjuk protes, dia pun kencing dlm suar.. Esemen... Huhuhuhuhu.. Tak tau lg cmne nk atasi masalah tu.. Sedang berusaha.. Huhuhu.....

Yg psti.. I'm really happy and thrilled with his progress... Keep it up HAFIY!!!!!

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan