Trip Kuantan-Batu Pahat-Langkawi Feb 2012



Alhamdulillah, asenye trip kami pada 4 - 10 Februari tu berjalan lancar....Walaupun tidak 100% seperti dirancang. Sekurang-kurangnya memenuhi kriteria yang kami dh rancang... Alhamdulillah...

Sabtu, 4 Februari 2012

Kami menginap kat Vistana Hotel malam tuh. RM266 per night including breakfast.

Herm, kalu ikut aku, boleh lah bg 3 Star je kut. Katil dia ok. Slimut dia ok. Mcm ala2 Slimut Tune Hotel. Tune Hotel wpn bilik kecik, tp barang2 brended laa. Mmg en. Shahrun suka la. Kualiti pass. And ada Bath Tub. 

So pagi tu bertolak dr rumah dalam kul 8pagi tepat ada dalam kereta. Cdgnya nk gerak kul 730am. Tapi aku bangun lmbt. Hohohooo....

Alhamdulillah semua berjalan lancar, dari pagi smpai ke petang. Petang tu kami lepak makan ikan bakar tepi pantai. Pantai mmg agak horror la, aku memang tak kasik budak2 mandi. Kalu igt2 balik masa aku bg diorg mandi kt Teluk Batik aritu pn mcm horror. Sebab situ mmg ombak lain mcm kot. Tak sama mcm masa aku kecik2 dlu. Huhuhu. Mgkn mcm petanda2 kecil kiamat kn? 

Memang En. Firdaus dan En. Hafiy sangat lah happy bermain pasir dan berlagak seperti kaum org zaman purba kala. Main kayu2. Main pasir. Hohohoo.....











 









Masa kt sini En. Firdaus rekues layang2. Pg td masa aku kerja, dia rekues jugak, tp En. Shahrun tak bli. So dr hari ni, smpai la hari terakhir trip kami. Hari hari dia dok mintak layang2. Hahahaha. Masa kt Langkawi takde org jual la plak. Aduiai... 

Ahad, 5 Februari 2012
Pagi2 dalam kul 9 cmtu la kot, lepas breakfast, check out kami gerak pegi rumah sahabat lama and kawan rapat En. Shahrun - En. Hamas aka Kupik.. Nama betul Wan Muhd. Hafiz. Hihihi. 

Masa mkn, terasalah ketidakbestan nye. Makanan mcm tak byk choise. And masa tgk makanan ase mcm lower than 3 star. Hem. Skg susah la nk dpt mknan yang variety and sedap. Kalu nak jugak kene la pejam mata blanje ribu riban. En. Shahrun kata dia prefer carik street food rather than mkn dekat hotel..

Kalu dlu, kami prefer mkn dekat hotel, siap kalu takde breakpas, kami pi bayar lak - masa honeymoon back almost 5 years ago... Tp mmg berbaloi la. Variety... Complete.. Puas ati.. Ini susu = susu tepung.. Pstu orange juice adalah campor air. Adoi kecewa...

Lepas umah En. Kupit tak seberapa lama pastu kami pun gerak la pulang. Sampai KL dh agak mlm jgk la. Lepas on machine aku terus tdo.. Sebab aku bajek esok nak gerak ptg. Hohoho..

Oh ya, sebelum tu, aku sempat gk masak dinner. En. shahrun paksa aku masak nasi lemak. Hohohoho.. Tp soh msk byk utk brekpes esok. Aku masak byk gk. TP En. Firdaus n En. Hafiy yang biasanya byk main dr mkn, mkn byk lakkk. Ades.. So tinggal tak seberapa je utk pg esok...

Isnin, 6 Februari 2012
Bangun2 subuh dalam kul 6 tu en. Shahrun suruh cpt siap. Hohooho. Kali ni perjalanan lebih jauh dr pegi Kuantan tu kn. So nak kene gerak lebih awal la.

Kul 7 cmtu dh gerak dh. Hohohoho. Tak sempat patik nk kemas rumah...

Sempat sidai baju packing apa yg patut ja.. Huhuhuhu... 

Smpai Batu Pahat dalam kul 12. Ngam ngam sui la nk lunch. Pg tu kami brekpes nasi lemak mlm td. Itupun En. shahrun mkn sesuap dua. Anak2 mkn selebihnya. Aku pn tak mkn apa sebab sibuk berkemas. 

Smpai2 Batu Pahat rupanya en.Shahrun dh ada plan nk makan Nasi Beriyani Gam.. Kami order Nasi Beriyani Gam Kambing 1, Ayam 2... Murah katanya. Rasa pn mantoppp...

Smpai2 umah rehat yang pakwan aku booking, seisi rumah belum mkn lg. Masa tu dh dekat kul 2pm. Hohoo. Ase besalah lak. patutnya aku call diorg tanya nk mkn apa pstu blikan. Sorry. Next time aku akan lebih considerate. Huhuhuhu....

Masa tu mak ngah pak ngah aku sefamily, pak itam mak itam sefamily, pakwan aku ngn anak dia dh smpai la. 

Pakwan aku nak kahwin utk kali kedua la kiranya..... So dia blanje rumah rehat tuh. Hehehe...

Smpai rumah rehat utk kami, ada 2 rumah la kiranya. Tak ckp semua dlm 1 rumah..., En. Shahrun tdo sekejap, puas la aku dok paksa 2 hero tdo, depa takmau tdo.. Huhuhu. So aku pn takleh tdo laa... Dlm kul 3pm lebih tu, kami cdg nk kuar jln2....

Wah melompat2 la 2-2 hero malaya tu... Gembira tak terkata.... Asyik terkinja2.... Dh tu cuaca plak sgt lah panas. Huhuhuhuhu.... Kami mkn Putu Bamboo Special.. Tmpt ni kt Ayer Hitam la. Dlm 20 - 30 km dr Batu Pahat. Homestay kami tu kt KUHTM.. Apa tu UTM kt Batu Pahat, nama betul aku tak sure, malas nk search. Hhohoho...


Encik Shahrun dh ala2 nak naik angin la masa ni. En. Firdaus ngn Hafiy dan semakin lasak. Sebab depa ngantok + penat sebenarnya. Tp depa rasa rugi kalau depa tidoq. Apa lg. Terkinja2 sakan la. Tp lepas En. Shahrun mkn putu bamboo sedap + soto sedap.. Tros mood dia stabil balik. Mmg tip top la... Hohoho..

Then kitrog meneruskan perjalanan ke Kluang... Kira patah balik menghala ke KL, tapi ikut jln dlm. Apa lg. En. Shahrun nk mengimbau kenangan kt Sekolah Sains beliau.. Hohohohoho. Sgt lah beliau merindui zaman remaja beliau...

1 persamaan en. Shahrun ngn aku. Aku pn sgt merindui UTM. Tak tau kenapa aku suka UTM..... TP aku tak brapa suka sekolah lama aku. Kwn2 sekolah lama pun, 2 3 kerat je yg masih kenal aku kut. Hehehe. Tp en. Shahrun sgt la keep up to date ngn memember sekolah, mahupun UTM... Tu jela perbezaan sikit..

Aku pn enjoy la jgk tgk sekolah dia. Kawasan situ mcm agak membangun dh la. Ase dlm tahun 2010 kot, kami ada pi situ melawat. Pasaipa ntah. NI ada peluang melawat lagik.. Oh masa tu ada member dia kawin.. Hehehehe...And bila En. Shahrun cite2 tu aku sukala dgr. Sebab dia bkn suka sgt nk bercerita2... Tp kalu die bercerita tu aku suka la. Hheehehe...

Mlm tu kami balik  ke Homestay balik. Mandi2, ktrog kuar Dinner berdekatan je. Mkn Asam Pedas. Mantop asam pedas dia. Tp asam pedas aku lagi mantop kot. HAHAHAH. Sebab Asam Pedas dia, aku dpt kesan ada taruk cili sos. So gua takleh trime la kot. Tp ok la. Ikan die Fresh, Ada manis2 (gaya qi JJCM)...
Balik tidoq. Rupanya mlm tu Family aku sume lepak kt rumah lg 1. Slumber aku balik rumah yg mmg utk ktorg pstu tidoq. Hahaah. Aku ckp ngn pakcik aku, amik la bilik ekon yg aku cop ni sebab dia ada Baby. Tp die takmo lak. Huhuhuhuh...

Selasa, 7 Februari 2012
Pagi tu sblm kejut anak2 tdo. Aku layan amik gmbar diorg. Katil ni Queen. Kami tdo berempat. Tak smpai ati nk rejek mana2 ahli tdo bwh. Hohohohohoho... Anak2 sgt la penat, so diorg behave masa tdo.Takde nangis mlm2 and takde tdo melintang2.....Tp comel kn? Ase mcm nyesal marah2 diorg time diorg lasak bila tgk situasi ni. Huhuhuhu...

 Yg pakai Baju Putih tu la pakwan aku.Tua 2 tahun je dr aku... Yg bj Merah tu pakngah aku.. Yg baju Pepel kiri skali tu Ustaz muda. Kitorg tepat kul 10pg dh smpai umah pengantin.Ustaz kul 1015 kot br smpai. Maklumlah ustaz muda.Displin kureng skit kot. Tp masa dia smpai gila tak sangka. Tak penah kot aku jumpe ustaz yg menikahkan org muda... Sebelah ustaz tu bapak pengantin. Pengantin perempuan ni keturunan Jawa. So ada bau2 bacang skit ngn En. Shahrun la. En Shahrun banjar. Aku tgk bapak dia tu, mcm bapak mertua aku la skit2. Mcm bila ckp tu, org tak brape clear sgt. Mcm bkn jenis yang ckp byk laa.... Hehehe. So ustaz muda ni la yg menikahkan Pakwan aku..

Pergh kalu nengok die mengisi borang. Byk gile kot.. Huhuhuhu
 Ni hantaran la. Gegar2 tp aku share jgk la.Gegar sebab sambil ambik gmbar smbil pujuk Hafiy soh duduk diam2. Huhuhu...
 Lepas majlis dlm kul 12, kami pulang ke KL..

En Shahrun suruh kemas2 siap2, packing2, kemas rumah mlm tu jgk... Sebab esoknya kul 3pagi nk berangkat dh.. Hohoho.

Lepas siap kemas2. Mlm tu jgk masukkan beg2 dlm kete. Gila series nk travel ke Kola Pelis. Huhuhu...

Rabu, 8 Februari 2012

 Smpai Kola Pelis dalam kul 830 pg cmtu. Ada benti la kt mana ntah solat subuh bagai kan..

Ada kejadian masa otw tu. Dekat terowong menora, KM257 selepas terowong tu, ada moto langgar lori. Lori tu mcm tak perasan. Situ plak 2 lane, susah kami nk benti. Nk patah balik apatah lg. So aku call polis, call plus sume. Tak tau la dorg ada amik tindakan ke tak. Cr kt bernama suma tak jmpe story psl motor tu. Tak tau la apa kejadian.

Aku search2 kt internet. Rupanya kt situ mmg byk kejadian kemalangan. KOrg try la search mmg byk. Huhuhu. Antara berita aku jmpe seperti dibawah. Sama lak tu KM257.. Huhuhu takuit2...


Smpai Kola Pelis kami parking kene RM15 sehari. So 3 hari calculate le sendiri. Huhuhuh. Bole claim ke tak ntah...

Pstu kami brekpes kt sini.

Kami punye Feri kul 10pagi cmtu kot... Layan la aksi budak2 masa brekpes... :D


 Ni masa dlm perjalanan nk naik Feri. Suka plak dia tarik beg tu sendiri. Mmg bj2 dia la pun dlm beg tu. :D...






Tghari kami mkn nasi campo dekat2 ngn hotel. Ohya kami sewa Kancil Buruk - RM50 sehari. So kira 48 jam = RM100 la... Smpai2 Jetty Kuah tu diorgdh kejar2 dh tanya nk sewa kete ke tak... 

Kul 3ptg, taklimat program..

Kul 5ptg, dh takde aktiviti dh. So kami kuar jln2 cari pasal kt Area Ismail Group dengan Idaman Suri. Usha2 apa yg patut.

Pak sedara aku yg bongsu order coklat ni. Sib baik tak tros bli. Dia takmo pack yg besar2 ni. Dia nk yg kecik2 je.... Ni kami usha je dlu.

Mlm tu ada BBQ Dinner kt hotel.. Herm.. Hotel Grand Continental ni aku boleh bg 2.5 Star jela. Slimut jenis slimut yg coklat bulu2 tuh. Tilam spring dh buruk gila. Hohohohoho.. Mkn lg la agak hampeh dr Vistana....Kuciwa btol... Tp BBQ mlm tu sedap la. Char Kuew Tiaw dia mmg best. Cuma brekpes dia pg2 je la tak best. Huhuhu...

Masa BBQ ni tepi swimming pool. Adoi... Anak2 berlari2, nk terjun pool bagai... Hohohoho...



 Kt bawah ni bilik bengkel kami. Bengkel Keperluan Pengguna utk Penambahbaikan SMOKU aku.. :D
Khamis, 9 Februari 2012
Masa ni aku dh dilarang keluarkan henpon dh. Hohohoo. Sebab pantang kuarkn. Hafiy ngn Firdaus berebut. So takdela gmbar. Huhuhuhu..

Aku berbengkel dr Pg kul 830am - 5pm. Hohoho. Mmg hari yg busy la. Smbil aku berbengkel, en. Shahrun bwk anak2 pi pantai chenang. Masa ni Firdaus still mintak layang2. Tp takde. Hohhooho...

Sedey tak dpt melawat pantai chenang/kawasan jual minyak gamat kalini. Huhuhuhu...

Ptg tu abis kul 5ptg. Tros en. Shahrun bwk pi Ismail Group ngn Idaman Suri. Bli la siap2 apa nk bli... Mmg esok abis je Bengkel tros nk balik la kirenye.. 

Mlm tu lepak kt Port makan yg mmg kitrog lawati sejak kawin.. Kali pertama pi Langkawi masa aku pregnant Firdaus 6bulan. Kali kedua masa umur Firdaus 8 bulan. So kali ketiga ni la.. Firdaus nak masuk 5 tahun. Hafiy nk masuk 3 tahun.. And port mkn tu mcm a must la. Dekat area Bukit Malut.

Kira dr Kuah, lalu hospital Mahadhir tu, masuk kiri, nmpk lampu2 sebelah kiri. Tu la dia port mkn tu.

Mmg tidak mengecewakan and ada mandrem. Mkn sekali psti nk lagi. Hohohoho. Atau sebab tu mcm kenangan aku ngn en.shahrun, padahal takdela sedap sgt. I dont know. Tp kalu pi Langkawi msti nk pi sini, :D.....

Alhamdulillah. Setiap kali pi Langkawi. Kami pegi bersama. Takde lg yg kami pi sorg2. :D.....

Tp port mkn tu, jgn la pegi time mlm. Byk nyamuk sey. kami smpai situ mcm blom mlm lg la. Dlm kul 7pm cmtu.. Sbb citer Gemersik Kalbu br start (Episod Akhir tu. hohoo)... Makanan smpai, makan laju2. Kul 830pm gerak balik otel. Masa nk bayar tu menderu2 nyamuk dtg gigit. Masa tggu order, takde pn nyamuk. Kesimpulannya mkn lah waktu siang. :D....

Jumaat, 10 Februari 2012
So sekejap je. Pejam celik pejam celik dh hari terakhir travel trip kami. :D...

Aku abis Bengkel dlm kul 11 cmtu. Tros cabut pi Jetty. Pulang kete bagai. En. Shahrun sempatla menyinggah kot2 ada tshirt adidas ke yg murah2. Tp tak jmpe. So balik je...

Kul 2pm smpai kola pelis.. Mkn Laksa Ani? ke apa ntah. Uih. Tak kesah la ko perbuat dr belut ka apa. Yg penting ko mmg mantop. Tgk ramai yg bli secara pukal. Mcm feymes gk la kot...

Pstu kami pun bertolak balik...

Alhamdulillah, sepanjang perjalanan, emosi kami berempat agak stabil la. Alhamdulillah sgt.. 

Kalu follow blog aku dr awal, tau la emosi aku cemana kn? Alhamdulillah dh pndai control la... Huhuhu. Susah tu nk dpt, stay 7hari7mlm dengan En. Shahrun  tanpa bersengketa. Ewaahhh. Hehehe. Dh matang la masing2. Dh pndai kontrol perasaan. Etc. Apapun bersyukur sgt...

Terima kasih en. Shahrun....

Tapi En. Shahrun tak anggap ni sebagai bercuti la. Sebab almost 80% adalah kerja. Kalu tak kerja, komitmen dgn family plak (pakwan aku kawin tu kn).. Selang seli jln2 tu sikit2 jela kn. Tak relaks. Sebab ada time yg En. shahrun kene sabakan anak2 sebab kene berpisah ngn mama. Huhuhuhu....

So, harap2 nya adalah sesi jalan2 2012 yg lain yer. Amin... Tak tau lg nk pegi mana. YG psti dlm Malaysia jelah. Sebab takde tiket flite murah lg dh kot tahun ni? Hehehe

Ok tu je. Daaa... :D


Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan