Tenkiu Abang..

Aku sgt happy 4 hari cuti ni. Aku bese takleh dok ngn En. Shahrun dalam 1 bumbung lama2. 4 hari adalah paling maxima kami pernah bersama - tak berpisah. Berpisah pi toilet jerk. Wakakaka.

Kalu korg pembaca blog aku yg tegar, korg msti igt aku cite2, even the latest kitrog pi Bandung, mmg gaduh okek last day before board tuh.

Tp kali ni, Alhamdulillah, wpn pressure agak tinggi, disebabkan masalah kewangan terlampau sedikit bulan ini. Tp syabbas en. Shahrun, kerana anda telah semakin matang menghadapi dugaan perkahwinan kali ini. Syabbas dan terima kasih sebab memberi ingatan yang manis buat isterimu ini dan anak2, wpn sekelumit cuma. Harap lepas ni, kalau kita ada bercuti panjang dan berbelangkas sebegini rupa lagi, kita akan bertahan seperti ini ya? Amin....

Kenapa perlu explain masalah kewangan kt sini?

Ntah la kali ni aku rasa out of bound sedikit compare dengan bulan2 sebelum. Sebab at the end of the day, aku rasa mcm where gone my money? Heheh. Mgkin tak biasa dgn pembayaran tadika Firdaus dan Hafiy yang meningkat. Dr RM450 sebulan skg dh jd RM600 sebulan. Dgn kos pengangkutan meningkat. Dgn masa perjalanan meningkat. Kalu nk kata, silap aku sebab nk sgt hantar Firdaus pi Tadika, sebenarnya tak jauh beza pn kalau hantar dia nursery dgn tadika. Kalu hantar dia nursery kene bayar dlm RM580 mcm tu jgk. So beza RM20, buat apalah nk kedeghek sgt. Aku sgt happy Firdaus dh pandai mengaji, Firdaus dh pandai bc Alfatihah, Doa tdo, Doa mkn. Tapi kene ajar skit la, sbb smpaikan tgh berak pn die dok menghafal doa.. Kekekekee.. Klako. But that's is kemanisan nya bila tgk dia ada maju skit dlm pelajaran. Sikit je, tp dh buat mama happy sgt. :D. So takpelah mama miskin sedikit kot?

Tapi aku mmg kene fix balik kewangan aku. Kene kurangkan utang CC (tapi washing machine mcm dah ala2 nk wt hal. Usia dia sama dgn usia perkahwinan aku, reaching 5 years old, bunyi dia dh lain mcm. Kene buat installment dlm masa terdekat. huhu), Kene lebih berhemat berbelanja. Huwaaa. No KFC / PIZZA HUT/ apa2 yg seangkatan nya kerap kerap lagi. Mcmlah skg ni kerap pun? Ho ho. Jgn nk mnja2. Kene msk alwayz dh skg nih. Mmg lebih berjimat kalu masak. Hmpph!

CC ni amat bahaya kalu kita guna, sebab kita tak leh nk kawal where do we go? Sebab die adalah konfius. Nk terangkan pn a bit konfiusing. Kira apa2 belanja kita selepas 16hb, die akan masuk ke bulan 1 lg. So kita susah nk kawal di situ. Yg psti die akan meningkat meningkat dan terus meningkat sebab kita akan kurang rasa bersalah bila berbelanja. Sbb tak nmpk duit kita hilang. Lain dr kalu kita guna cash yg sedia ada dlm bank. Kita akan nmpk kekurangan dia, and smpai 1 tahap kita akan stop. But not CC. Itu yg bahaya.

Itulah vision aku, aku hanya akan stabil, kalu CC keluarga kami zero for this month.

CC hanya guna untuk installment brg besar2 like TV, Almari, Perabot, Washing Machine etc. Dan kalu sekali sekala nk pi Ikea ke apa ke, nk bli bj anak2 ke. Then bole guna, takdela sengsara sgt nk byar. Minyak is still acceptable lg la kn, sbb payah kalu nk pi kaunter byr and go. Lgpn bole nmpk fuel usage each month. Sbb kalu byr cash, tak nmpk mounted amount tuh.  Tapi mcm susu anak, pampers, groceries, mmg tak sesuai kot. Tak tau la org lain, aku ase tak selesa, bayar CC for each month more than 1k. Skg ni aku dh reaching 2k. Sgt tak selese ok. Gaji 3k tinggal 1k je! Itu gaji hubby lah. Gj aku? 2k lebih skit, tolak 1k untuk baya kete tggl 1k je! Tu nk byr nusery anak lg. Itu yg aku tak suka tuh. Yes mimah, aku bayo kete mmg mahal, sbb vision aku nk habiskan baya kete cpt skit. (7 years compared to 9 years bese org buat kn). So after 7 years aku boleh bli umah. Ho ho. Wpn time tu umah dh melambung2 mahei nye. Hu hu hu. Takpelah, janji ada vision. ;p

Aku bkn ungkit, aku cuma perlukan keselesaan dalam kehidupan. Hehehe.

So aku pn tak tau bila ini akan berakhir. Buat masa skg ni mmg selamat lagik, sbb ada simpanan kiri kanan lagik. Kalu sume simpanan tuh dh habis guna? Cmno? Huhuhuhu...

TU aku cita psl serabut kewangan lah. Heheeheh.

Tp aku sgt kagum okeh, dgn keserabutan itu, aku ngn hubby aku selamat face wiken yg panjang ini tanpa pergaduhan!

Adakah kami telah bertambah matang? Wallahualam.

Hari pertama, brg groceries dh habis. Byk yg kene topup. Lgpn nk bli brg bsh mcm ikan, kerang etc. Hubby pi pasar, TUTUP! Tepaksa patah balik bwk anak bini pi TESCO. Mulanya aku dok umah je haritu, tak kuar. But since pasar tutup, kami pn dpt kuar :D

Hari kedua, aku ada sebut2 nk pi ikea. Sbb rimas ok dok umah tuh takde penyangkut bj blakang pintu. Kira nk sangkut bj jln yg pakai kejap2, kt kusi la. Tepian bj kerja hubby la. Pintu la. Sgt menyakitkan mata. So nk pi ikea nk bli sumthing to sangkut those bj. Eceh alasan tak bole blah. Hahahah. Pstu nk cr Almari kasut. Takmo bli tak rak kasut yg plastik / kayu. Patah riuk ok. Sbb aku ngn hubby mmg sgt clumsy. Cmne bleh patah ntah. Pstu nk bli tmpt sangkut tuala gk. Tuala pn kami main sangkut je sepah2. Slalu tmpt sidai kain penuh, sbb mmg kain byk, and situ jela nk sangkut pn. Rumah dlu byk penyidai, sbb ada balcony. Rumah skg takde balcony so terhad skit kn. Pstu dok tingkat 1 lak tu, kalu jemur luar tingkat org siram pokok bunga kena bj kitorg lak. So nk taknak kene sidai kt dlm. And tmpt adalah sgt terhad. Mmg alasan sgt kukuh la okek. Kekekeke. Tp bajet ciput. Aku ada less than a hundred je dlm purse. Jd lak aku kate. Bli yg murah2. Rak kasut paling murah - hubby yg yg berbentuk lemari. RM159 ho ho. Slashed! Tmpt penyangkut RM49- bajet lari sebab hubby dh rempat cermin ikea yg die dh lama idamkan berharga RM79. Ohoo slashed! Then got myself tmpt Sudu yg bentuk cawan tuh and tmpt sudu letak dlm laci tuh. And tmpt penyangkut berbentuk S utk sangkut2 sudip, kuali tepi2 tingkap. And that's it. Kami bayar cash. And we got outselves with zero cash after that! So sad. But still, we got ourselves free from fighting. Sgt amusing ok. Mgkin aku pn tahan diri tak membebel, tak stress ngn masalah duit. Hubby pn sama, aku nmpk la dia cuma menenangkan diri. (tp pasan tak, aku tak tggu lama, smpai2 opis tros babbling kt sini. Ekekekeke). Oh lupa, perjalanan kami hari ini disponsor. Sbb halfway tuh, hubby got a call from the office. So dia kene singgah office buat keje jap. So boleh claim mileage. Ekekekeke. Superb! But bulan dpn br bleh claim nya pn. ;p

Hari ketiga. Still no plan wht so ever. Msk brekpes. Msk lunch. Lepak2. Ajak firdaus pi mandi swimming pool tp die takmau. Tak tau kenapa. mama pn Malas. Dh reaching ptg tu. Even dh kul 4pm pn. Tetibe, hafiy patahkan spek abah die. Muka slumber tak bersalah. HAAAAFIIIYYYYYYYYYYY.. So itu yg ke OneUtama. Sebab dekat ngn opis hubby, nnti die nk amik hari Isnin. And sebab boleh redeem CC points on the spot. Hubby pn ckp dgn muke sedih. No Pizza Hut la, sbb kalu tak points tu nk redeem for Pizza Hut. And kene pinjam cash Hafiy skit, sbb CC dh over the limit dh. Ho ho. Sedey. Tp kami dpt kuar jln. That's the best thing! Heheheh.

Itula citernye. CC rabak and poket koyak.

Hope this thing wont prolong. Amin.

Ok tu je. Babai.

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

misshannan said…
sabaq puan siti....Tuhan sgt suka hamba yang bersabar dgn ujiannya...insyaAllah...rezki tu pasti akan ada...
ko pakai berapa cc Siti? aku ada 3 cc iaitu CIMB, Standard Chartered, and HSBC... aku selalu make sure every card tidak buleh lebih dari rm1500 hutangnya,, .. sebab kalau tak, interest dia melambung gila.. tapi setakat ni aku mmg guna std chartered and cimb aje, hsbc tu aku simpan utk emergency.. Aku tak beli barang rumah guna cc, sebab betol ckp ko, tak nampak brgnye..

aku pun tak suka installment kereta lama2.. aku nye Savvy dulu tu pun 7 years aje, tapi dah jual Savvy tu.. balik Malaysia nanti aku nak carik kelisa second hand aje, heheheh.. sebab rumah aku tak buat apa lagi, pokaii oiii

anyway, financial probs tu mmg biasa la for every family.. kena dok sama2 depan financial planner and bentangkan segala belanjawan and target short and long term, Insya-ALLAH, mesti boleh survive.. :)
Ida Chan said…
jap je dh 5 thn ko kawin ek. ish3...tetibe aku rase tue :P
hamas said…
say no to cc..tapi utang cc aku xabis lg.. ..kad renew dh dpat, hutang lama xabis lg..sadis2.

nasib baik bkn platinum...
AZREN said…
hehe kak siti masuk rumah baru esp mmg byk la brg nk kene bile..and mmg byk installment la sane sini, but insyaAllah lepas 12 bulan camtu...dh ok balik..dunt worryy!!

skali ade duit nk makan pakai, still survive!!!! jalan ajeee..heheh

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Eye On Malaysia Malacca - 18 Feb 2009