Kahwinnya Seorang Perempuan...

First of all - i'm not perfect. And i'm tend to make mistakes. And so i'm sorry in advanced...

Tapi aku pegang pada sesuatu - Islam dan Agama yg diturunkan oleh Allah. InsyaAllah...

Semasa kahwin nya aku - aku dgr kadhi ckp.

Wanita ini, terturun ke atasmu bersama tanggungjawab yang penuh ke atas bahumu. Maka terimalah ia, dan jagailah ia. Didiklah ia ke jalan yang diredhai Allah. Semailah benih di tamannya.

Indahnya dunia ini saat 2 insan disatukan. Bukankah?

Tiap2 insan dijatuhkan ke muka bumi ini, dijatuhkan sekali dgn tanggungjawab yang pelbagai.

Bacakan wasiat terakhir, Rasulullah S.A.W.... Ini aku petik, panjang lagi sebenarnya. :D
Wahai Manusia Sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

dlm tu ada 2 pendekatan yang bg aku la kita kene teliti dan kalu kita nk huraikan

Pendekatan pertama : TANGGUNGJAWAB
1. tgjwb kita as isteri
2. tgjwb suami as suami kepada isteri

Pendekatan pertama : KEPERLUAN
1. suami
2. isteri

suami, perlu isteri sebagai pembantu (dan Allah S.W.T ada menyebut bahawasanya, wanita itu adalah merupakan pembantu yang setia kepada lelaki!)

isteri, perlu suami, sbb makanan kehidupan isteri ialah kasih syg - itulah nikmak kehidupan seorang wanita. Ni bg akulah, sebagai wanita. Wanita lain aku ase kebanyakkannya sama ngn aku. Kalu tak sama tu. I don't know lah, Korg huraikan sendirilah kata-kata Rasulullah S.A.W tuh.

kalu kita nk membajai kerukunan sebuah keluarga..kasih sayang itu penting, insyaAllah.

bkn sekadar seks, bkn sekadar memenuhi tanggungjwb mcm masak, nafkah, anak2 bla bla bla
kasih sayang tu, belaian, perhatian

Woman, we maybe dont need the seks (as much as a Man needs)

But this is a MUST in our life : kasih sayang, belaian dan perhatian.

But, in order to receive, we need to give - Bkn la kite kene give SEKS SEKS dan SEKS je semata-mata. Ho ho ho. Aduh....

Mcm masakkan utk suami, sediakan makan pakai minum utk suami. Itu bkn kita lakukan sebab wajib ke atas kita pun. Tanggungjawab kita sebenarnya utk buat suami kita happy jerk. 1, kita layan dan bantu dia. Kalu dia minta bantu buat kerja rumah. Ok kita bantu. Jaga anak, okeh kita bantu. Tp itu bkn sole kerja kita. Tp kita buat semua tuh, ada ganjaran menanti kita, insyaAllah. Bkn free free...

Tapi tu silap nya org malaysia, khususnya org melayu. Masak, basuh kain, kemas rumah - dh jatuh atas tanggungjawab wanita. Lepas tuh, bila dh busuk2 masam2, muka cm bibik. Lelaki senang2 ja. Sebab tu islam ni sgt indah. Allah dh sediakan panduan tuh. Allah dh set ini tanggungjawab lelaki. Bila lelaki, tak follow apa yg Allah ckp. Itu la jd pelik tuh. Contoh, sesuka ati ada no2. Takpe bini byk pn, sebab bini semua kerja cukop untuk tanggung kehidupan.

Astarghfirullah. Itu tanggungjawab dia tuh die boleh fikir mcm tu!

Janji kita tau kedudukan kita tu udahla aku ase.

Yg psti, aku amat memerlukan suasana kehidupan yang penuh dgn kasih sayang, kerukunan, dan kedamaian. Perhatian yang tak berbelah bagi dari seseorg yang aku sayangi dan bernama SUAMI.

HUbby... i love u so mush.

Bye
tu jela aku dpt share ngn ko

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

Butet kata tak yah masak, nanti bau bawang...makan luar aje..

pastu tgh bulan, duit dah makin susut, kena gak masak, cisss!!!

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan