Tak Mau Tdo Lagi.

Tetibe dtg feel. Mimah, this is really becoz of u. Hahaha. Sungguh tetibe?
 
Thanks mimah. Thanks ida. Thanks hannan. becoz korg slalu suh aku update update update. Very the likey sbb wpn private, at least aku still ada pembaca setia. :D....
 
Not to forget kalian yang ngak bisa kusebutkan namanya. Ekekeke.
 
Yg terjadi di opis. Lately sgt menggusarkan.
 
Ada ketika aku ase macam, inilah harga sebuah kematangan. Dengan konflik aku belajar resam manusia, aku juga belajar mengubah pendirian, mungkin menjadi orang yg lebih baik. Aku jugak belajar, berdendam itu tidak baik. Aku jugak belajar, kurangkan sedikit walau secubitnya keegoan. InsyaAllah (Aku tau, aku ni tak perfect, so aku tau kalau ramai yg kata kt aku - U DESERVED IT!)
 
Ade 1 isu, kt opis. Opis aku, WSD dkt jln raja laut. 1 lg opis, HQ dekat Jln Dato Onn. Cerita mcm kt bwh lebih kurang time aku mengadu kt ida, jap aku Cut n Paste.
 
me: smlm aku kene stayback smpai mlm
  ada isu kt opis
 Miss: seyes?
  isu pe
 me: haih tensen sbenanye
 Miss: sian ko....
 me: isu sistem.. tp sbenanye isu network
  yg tensen tu
  bila aku ckp bende ni aku nk settel sblm aku pegi korea
 Miss: network kalu pgil teknisyn a
 me: sume org mcm perli2 aku
  cm buat2 or ckp2 ngn org
1:30 PM yela dia nk pegi korea kn
 Miss: adehh
 me: bkn semudah itu di sini. bkn semudah - panggil technicion
 Miss: tu la....aritu aku citer dn wak ko nk g korrea
 me: ko kene buktikan, itu prob network br diorg akan attend
 Miss: ptu die trus tnye2 n ckp xde org jeles ke ko nk g korea :p
 me: masalahnya, nk buktikan tu sesuatu yg bkn senang...
 Miss: pe mslh die sbnrnye
1:31 PM me: ahahaha..aku tak kisah, kalu dia nk jeles ke hape ke..lantak la..tp isu kerja jgn la nk kaitkan ngn perasaan jeles die tuh
  cmni.
  sistem pengurusan aset - ase ko tau sbb sume kementerian MESTI guna sistem ni
  aku ada 2 rangkaian, kem. wanita ni
  1 kt Jalan Dato Onn - HQ
  1 kt Wisma Sime Darby - opis aku
1:32 PM so server kt Jln. Dato Onn ni
  kalau akses dr Jln Dato Onn, means pc kt sana, akses sistem - takde isu
  tp kalu dr Wisma Sime Darby - ada isu = barkod tak kuar dlm report Kew Pa
  Kew Pa ni nama repot kewangan
  ada dlm pekeliling la suma ni
  masalahnya mmg dh test
 Miss: o2
  p2
1:33 PM me: sistem yg sama, digunakan dkt kem. kewangan, diinternetkan, akses dr opis aku ni ha, boleh generate barkod dlm semua laporan kew pa.
  so ko pikila, sekali petik je, ko dh tau, ni bkn isu sistem
  ni isu network
  sama ada ada firewall/content filtering/gateway ada block sumthing
1:34 PM even network guy pn ada ckp, mmg ada blocking dekat dlm error log firewall, means image blocking pebenda ntah
  TAPI diorg tetap nk aku buat further test, siap suruh aku suruh vendor tukar koding
  tu yg dok perli2 aku tuh
1:35 PM memula tu aku nk wt test, siap suruh vendor bg emel rasmi, konon cm aku ckp2 ni aku tipu la apa la
 Miss: ko citer jp ek ....
 me: aku ckp, takpe bia aku emel, sbb aku tau pe yg vendor dh buat.
  ok
  pn taknak, nk jgk vendor
  pstu bila aku fight2 nk jgk wt test, dia bg, tp mcm tros nk smlm.....
  dgn anak buah aku EL sorg
  sorg pregnant
  berjalan dr Wisma Sime Darby pegi Dato Onn
1:36 PM Sbb kene cabut network pasang direct, tak lalu firewall
  tu yg kene pi sana takleh test dr wisma sime darby
  test2 ok, kalau takde firewall
  pstu pg ni, dtg opis, tetibe die ckp, dh ok.
  upenye die buat netting je kt server
  aku ckp ngn kuyu
1:37 PM kuyu ckp netting tu mmg kerja org network la, bkn kerja org sistem
  sbb aku mmg tak tau pn psl netting2 nih
  even ip2 tu suma dorg yg set kn sume
  tu yg aku bengkek je
  wpn isu tu dh settle
Tak tau la kalu korg paham ke apa aku merepek kt ida tuh. Ke korg mls nk bc ke kn. Lantak pi la. Tapi sebab tu la buat aku tensen.
 
1. Kenapa nk perli2, kalau kau nk pi sgt KOREA tuh, ko pegi lah. Aku pn tak paksa diri nk pegi. Aku pegi ni demi diri aku, supaya ada sumthing utk aku. Pun sebab ada peluang. Kalu takde pn aku tak kesah sgt. Aku stil lada Husband n Anak2. InsyaAllah, aku dh content dh ngn life aku dgn adanya diorg tuh. Tp siyes, pegi korea ni mmg atas dasar pentingkan diri aku sorg2 jerk. Bercampur baur, ase besalah pun ada, ase nk pegi pn ada. Tapi Husband aku ckp, u pegi. I sokong u pegi. Tu yg aku pegi. Aku berkorban sebab dia yang merelakan aku berkorban. Lgpn dh masanya, utk Hafiy, belajar hidup, tanpa aku buat seketika......
 
2. Aku tak tau la GOLONGAN IT lain. Tp Haluan Pemikiran IT aku, kalau dh org lain, boleh akses sistem thru internet. Takde isu. Kementerian Wanita je ade isu. Itu pn br intranet. Just connect thru 2 cloud. Takkan la salah org sistem. Takkan la smpai kene off guard firewall - menyebabkan aku kene stayback tu aku ok lg. Siap menyebabkan aku kene jln kaki, bwk pompuan mengandung. Tanpa belas ihsan dgn belagak mcm DIVA SIAL aku kate Selasa buat. Tros soh isnin Pstu perli, awk nk pegi korea kn? Sial lah aku ase pompuan tu. Kenapa kau tak awal2, dh claim tu isu ko. Nk ubah apa lg kt sistem mangkuk?
 
3. Tetibe, dgn slumber tapir, ok sistem dh ok, mmg bkn salah firewall kitrog. Mmg kene betulkan kt server U ALL. Haih cantik bahasa kau. Sistem eParlimen pun, diorg betulkan kt koding je. Tak payah nk tuka2 kt firewall. Biar benar. AKu tanya hubby aku. Die keje jaga network. Dia ckp, netting apa kejadah haram tu mmg keje dia. Connection2 mmg keje dia. Haram jadah beruk makye, bkn aku maki laki aku. Aku maki beruk makye mangkuk hayun kt opis tercenta aku tuh. Ha jgn nk saman2 aku. kalu ko saman aku maknenye ko ngaku ko tu beruk makye. Oh lupa. Die takleh baca blog aku. MUAAHAHAHAHA...
 
4. Dh abis idea nk memaki hamun. Gua dh tenang.
 
Best la kutuk2. Sori la kengkawan. Korg kene tempias...
 
K la nk tdo. Babai. To mimah, pstikan ko bc seluruh cite termasuk chat k. Bia ko migrain. Hahaha. Ok tak lah aku buat lawak. Aku tau tak klaka. Sori. ;p
 

--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

hamas said…
natting issue ker..sian kt ko....stakat yg aku tahu lh kan(ilmu aku pun cetek gak dlm bidang nih)....natting nie ko nk membolehkan semua IP host yg berlambak2 kt network dalaman (intranet) akses ke network luar (internet) menggunakan 1 IP jer...

mcm kes ko nih mungkin (agak jer lh..aku tak tuduh tau) 1 to 1 NAT tak configure kot..semua task nih kt firewall lh...

tapi bese lh tu...sebagai org network aku akan salahkan geng2 lain dulu...database ker, server ker, system ker...tapi biasanya network gak yg kena dulu...ha3
hoi! apa kejadah netting2 nihhh.. pakai net aa bile masok dapur, nanti rambut tak jatuh dalam makanan.. netting tu aku tau laa.. hahahahhaha.. blur aku pasal network ni.. kesimpulannya ada org jeles ngan ko la.. agaknye kalau ko g zimbabwe baru la org tu tak jeles.. hahahhaha.. ko ckp jek la kat org tu "boleh tak jangan jadik bangang tak bertempat".. hahahaha..

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan