Put A Smile..

Keep smilling. Because this is a happy entry. Eceh.............

Masa aku balik kg haritu. Biras aku ni anak die br nk masuk 3 bulan ke 3 bulan lebih cmtu la. Dia cikgu. Elok2 die bersalin sebulan, cuti skolah pn start. So lama skit dpt menyusu anak. Die pn tau aku fully breastfeed hapiy. Dia ckp dlu masa anak 1st dia nk buat gitu gk. Tapi tula, tak kesampaian sbb susah n leceh. Aku ckp mmg tak dinafikan mmg leceh. Dia pn skg anak dh 5 msti lg huru hara. Tp anak2 dia dh besar. Suma dh bole berdikari. Yg paling kecik pn dh 4 tahun. So dh pndai gi kencing berak sendiri suma. Tp aku ckp stakat, ha ah. Leceh la skit. Tuje. Tp seronok aku ckp lg. Jimat pn jimat.... Lepas tu aku diam. Tp tiap2 kali balik kg. Aku cuba la cocok jarum skit2. Bg dia semangat. Dgn bg muka bersemangat setiap kali dia tanya. Nyusu badan lg? Alhamdulillah. Aku ckp jgk. Dlm Al-Quran kn ada sebut. Kalu baby lelaki lg best kasi susu bdn. Setitik susu FM pn takde. Jadi air kencing dia pn suci, percik air je dh kira OK dh. Tp hapiy tak kira jgk la sbb die dh mkn ubat. Tp kira ok lg la. It is a gift from god (susu ibu tu) and it is free. Why not give it to our child kn? Lgpn dlm tu ada antibodi. Kita tau manusia ni dr mula lahir, smpai mati dia akan membina antibodi bg melawan penyakit. Lagi dewasa, lg byk antibodi dia kumpulkan utk melawan penyakit. Jd, kalau kita bg susu kita kt anak kita, sebenarnya kita share antibodi kita dgn anak kita. Best kn? Tu antara ayat2 pencucuk jarum aku lah. Dan wiken br ni aku balik aku tanya, mcm mana 4hb ni nk masuk kerja dh. Dia pn ckp. Dia ada perah dh. Bersedia dh nk bg full Breastmilk kt anak dia. Aku pn apa lg. Senyum smpai ketelinga. Terasa mcm mmg aku adalah antara pendorong dia. Sbb dlm family belah hubby, aku sorg je yg fully breastfeed stakat ni. Dan memula biras aku tu mmg mcm taknak cuba, sbb dia kata leceh. Tp bila aku tanya lg skali dia ckp dia nk cuba. Aku rasa bangga. Sedikit sebanyak, aku dh main sedikit peranan. Utk tidak perasan sgt, mgkin ada lg yg menjadi pendorong. Dpt main peranan sedikit pn jadilah. Hohohoho...

Aku ase tektik mengblame/mengkondem org2 yg tidak menyusu anak2 sehingga anak2 besar sikit tu dh tak boleh pakai. Aku rasa ayat2 mcm tu terlalu kasar. Msti org2 yg diblame tu kata, kamu tak paham masalah kami. Tak perlu la nk bingit2 kn telinga. Sbb bende ni mmg dh terbukti. Kita tak payah ckp pn mereka dh sedar sebenarnya. Tp bila mereka tgk kesungguhan kita, mereka jd teruja dan tersentuh jgk. InsyaAllah...

Dan lg sorg lg akak opis aku keluar ayat nih:

Nanti kak oja ada baby, kak oja pn nk perah2 mcm timah gk.

Muahahahahahaha. Happy weih dgr ayat nih. Wpn bkn la betul2 mcm tu ayat tu. But still mengujakan. Hehehe

Nk perasan breastfeeding consultant skejap.. Kekekekeke

p/s : I'm no scientise, i'm not a verified or truly qualified consultant. I'm not saying giving my own milk to my son making him stronger, as he get sick too once in a while, But i can rest assured, that i'm having fun giving him what is really a gift from god and it is free! I enjoy it! Alhamdulillah.... I also truly enjoy my night life where i don't have to worry if i have hot water in the plusk. Maybe i still need to, for my eldest son, but still, it is really rare nowadays. It's fun...! Really!
--
Regards,
Siti Fatimah Khairiah M Amin

Comments

mini_ace said…
ada jugak ye org nak kondem bg breast milk..rasa nya semua mommy pun da tau yg breast milk is the ideal milk for the baby kan T___T napa perlu kondem.ish ish ish..
Iman's said…
bgausnya..mesti kembangkan idung..huahuahuah..keep it up
cTmaRina said…
tu ar titut aku patut soh ko lah bagi semangat kat adik ipar aku yang bakal bersalin feb nih... aku soh die full breastfeed tapi die macam tak yakin jer.. tapi katenye pump dah beli tapi taktau la kan...

Popular posts from this blog

Pulau Tioman

Azizah Mahzan